Bezuslovna sloboda napada na novinare

1
768
„Svake ću nedelje bezuslovno braniti slobodu štampe“: Bjeregord i Vučić (Foto: FoNet TV)

Od obećanja koje je Aleksandar Vučić dao predsedniku Evropske federacije novinara da će svake nedelje bezuslovno braniti slobodu štampe ostalo samo „svake nedelje“ i „bezuslovno“, ali na način na koji vlast razume kako slobodu, tako i medije: da se svake nedelje, bezuslovno, nastavi targetiranje novinara koji slobodno izražavaju svoj stav.

Predsednik Evropske federacije novinara Mogens Bjeregord preneo je, posle razgovora sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, da mu je predsednik rekao da će „svake nedelje braniti slobodu štampe“. „Ja sam mu na to rekao da to treba da se radi bezuslovno, a on je rekao da će biti bezuslovno.“

Iz kabineta predsednika objavljeno je da je Vučić Bjeregordu saopštio kako je svestan neophodnosti poboljšanja atmosfere i stanja u medijima, da u Srbiji svako ima pravo da piše i govori ono što hoće, ali da isto tako svi imaju pravo da na to odgovore. „Nikome, pa ni sebi, neću oduzeti pravo na odgovor“, navode se predsednikove reči u saopštenju.

I zaista, pet dana posle ovog susreta stigao je odgovor vlasti kroz njoj bliske medije u kojem su pojedini novinari označeni kao neprijatelji koji pripremaju haos u državi pre i posle beogradskih izbora, optužuju predsednika Vučića za ubistvo Olivera Ivanovića ili se, jednostavno, nazivaju neuračunljivim i nenormalnim.

Tako je od obećanja datog Bjeregordu ostalo samo „svake nedelje“ i „bezuslovno“, ali na način na koji vlast razume kako slobodu, tako i medije: da se svake nedelje, bezuslovno, nastavi targetiranje novinara koji slobodno izražavaju svoj stav.

Monolog optužbi

U sredu, 24. januara, u jutarnjem programu TV Pink, Dragan J. Vučićević, urednik Informera i otvoreni podržavalac politike predsednika Vučića, dobio je 27 minuta za monolog u kome je ispričao sve što mu je palo na pamet. Bilo je tu reči i o ubistvu Olivera Ivanovića, beogradskim izborima, Aji Jung i Dudi Ivkoviću, „CIA televiziji N1“ i „CIA dnevniku Danas“, a zatim je krenuo da proziva poimence.

Da Vas podsetimo:  U Nišu u poslednji čas otkazana debata sa Oljom Bećković i Ivanom Ivanovićem

Još jednom je ponovio optužbe koje je prvi izgovorio predsednik Vučić – da ga je glavni i odgovorni urednik Bete Dragan Janjić osumnjičio za ubistvo Olivera Ivanovića iako je lako utvrditi da u Janjićevom „spornom“ tvitu nisu pomenuti ni Vučić ni vlast niti iko ko bi mogao da bude ubica.

Voditelji Predrag Sarapa i Dea Đurđević nisu ni pokušali da skrenu pažnju Vučićeviću i gledaocima da se zbog ovakve „interpretacije“ tviter poruka na Fejsbuk stranici Srbija naša zemlja – pretilo Draganu Janjiću. Nuđeni su i podaci o Janjićevoj adresi stanovanja, a među više stotina komentara našli su se i pozivi na linč: „Na Kalemegdan pa metak u čelo“ i „Obesiti ga na trgu“. NUNS je upozorio da je Janjićeva bezbednost ugrožena i ocenio da je „hajka pokrenuta sponzorisanim postom, što ukazuje da se radi o organizovanoj  kampanji“.

Sarapa i Đurđević nisu reagovali ni na Vučićevićevu konstataciju da predsednik NUNS-a Slaviša Lekić „očigledno nije uračunljiv, a verovatno nije ni normalan kao što vi kažete (obraća se Sarapi)“. Ni tu nije bio kraj, prozivke Janjića i Lekića bile su Vučićevićev uvod u najavu haosa koji organizuju Crta i Tamara Skrozza!

„Gde ja stadoh, ti produži“

Vučićević je zapravo samo dodatno razradio konstataciju koju je predsednik Vučić izneo dva dana ranije gostujući u emisiji Ćirilica na TV Hepi. Tada je ispričao kako je jedna od najvećih ambasada postavila pitanje zašto organizaciji Crta nije dozvoljeno da prati lokalne izbore u Pećincima. „Ceo smisao je u tome, ajde da SNS negde izgubi“, zaključio je Vučić.

Pa je tako Vučićević nastavio tamo gde je Vučić stao. Povod je, može se pretpostaviti, istraživanje Crte, objavljeno na konferenciji za novinare dan ranije. Prema analizi izveštavanja medija o izborima u Beogradu, Crta je iznela podatak da su u periodu od oktobra prošle do sredine januara ove godine predstavnici vlasti bili zastupljeni u medijima skoro četiri puta više nego predstavnici opozicije, dok su zabeleženi i slučajevi tzv. funkcionerske kampanje.

Da Vas podsetimo:  REM godinu dana ne dodeljuje nacionalnu frekvenciju za televiziju

A kako je na predstavljanju istraživanja učestvovala Tamara Skrozza, novinarka Vremena i članica Upravnog odbora Crte, Vučićević je, bez pominjanja ikakvog istraživanja, optužio i Skrozzu i Vreme da svojim tekstovima, a sve u interesu biznismena Miroslava Miškovića, izazivaju atmosferu haosa pred izbore u Beogradu, kako bi posle njih proglasili izbornu krađu.

Gde je stao Vučićević, nastavili su urednici Televizije Pink. U nepotpisanom komentaru koji je emitovan u vestima i Nacionalnom dnevniku navodi se: „Iako se deklarativno zalaže za profesionalnost i objektivnost, kao i nestranačko posmatranje i izveštavanje o izbornom procesu, na svakom koraku, u zemlji i inostranstvu, članica UO Crte Tamara Skrozza pokazuje da je i te kako pristrasna, ali i kakva joj je politička orijentacija“.

Uz to su emitovani snimci govora Skrozze sa jednog od protestnih skupova novinara ispred Vlade Srbije i delovi njenih rečenica iz emisije 24 minuta sa Zoranom Kesićem. U do sada neviđenoj montaži, izvučene su po tri reči iz nekoliko rečenica na osnovu kojih neupućeni gledalac može samo da zaključi da Skrozza vređa predsednika države.

Ako neko ne gleda 24 minuta i ne zna da je reč o satiričnoj emisiji, ne može ni da pretpostavi da je ton tih reči koje Skrozza izgovara deo te satire.

Svakako, čak i ako gleda, ne može ni da razume kontekst u kome su izgovorene, i tu je majstorstvo uredništva Pinka u izvrtanju smisla postiglo vrhunac, do sada nedostignut u brojnim napadima na novinare i sve one koji nisu bezuslovno odani vlasti i predsedniku Vučiću.

Nastavlja se…

I dan kasnije, u četvrtak, u reakciji na odgovor Crte ponovo se emituju izmontirani citati Skrozzinih reči uz navode da „možda Crta pokušava da nas uveri da politička ostrašćenost njenih istaknutih članova u javnim nastupima jeste mera objektivnosti ili da su oni podvojene ličnosti, da jedno javno pričaju, a tokom izbornog procesa se pretvaraju u surove i objektivne profesionalce“. Dalje se, u komentaru koje potpisuje kolegijum informativnog programa TV Pink, ukazuje da se svojim saopštenjem Crta „svrstala u red svetih krava“ i dodaje: „Izvinjavamo se svetoj i nedodirljivoj Crti što smo se uopšte drznuli da pokažemo koliko su licemerni“.

Da Vas podsetimo:  Mediji o mladima retko i senzacionalistički

Ovakvo saopštenje jedne od najgledanijih televizija, kao i reči glavnog urednika tiražnog tabloida ne iznenađuju više nikoga. Možda je predsednik Evropske federacije novinara Bjeregord poverovao predsedniku Vučiću da će se svake nedelje i bezuslovno boriti za slobodu medija. Izvesno je da će tu slobodu osvajati Skrozza, Janjić, Lekić i dovoljan broj drugih koji se za nju svakog dana bore.

U Srbiji, gde je 2018. započela političkim ubistvom Olivera Ivanovića koji je pre toga mesecima upravo na Pinku i Informeru prozivan kao izdajnik, svako slično označavanje ljudi poruka je koja zastrašuje.

Antonela Riha

cenzolovka.rs

1 KOMENTAR

  1. Taj Vucicevic je polupismena gnjida bez casti i obraza. Ali nicija nije do zore gorela, pa nece ni njegova. Ova vlast je okupila dzibru sa dna bureta. Nistavilo do nistavila, duduk do duduka. Mracna vremena pogoduju pomracenim umovima. A u SNS-u ih ima ko pleve.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime