Biće bolje

0
1157

Već dvadesetak godina se na evopskom tržištu, a ponajviše na nemačkom, traže takozvane biološki proizvedene životne namirnice svih vrsta, kod nas poznate kao organske.

2016-04-07_020257
Sajam u Štutgartu, 2.4.2016 –  Foto: P. Rakočević

Kako se potražnja u Nemačkoj iz godine u godinu povećava, još pre deset godina Stutgartski sajam je odlučio da organizuje izložbe na kojima će direktni poizvođači ili njihove organizacije, prikazati svoje organske proizvode. Nedavno je po deseti put održan specijalizovan sajam pod motom „Fer trgovina“ -koja bi trebalo da važi posebno za proizvode koji dolaze iz nerazvijenih zemalja, uz želju da se kada god je to moguće, izbegnu preprodavci koji zbog svoje zarade, vrše jak pritisak na cene proizvođača.

U okviru sajma na kome su prikazani i drugi proizvodi osim hrane, u dve ogromne sajamske hale organizovana je i izložba pod imenom „Pijaca dobrog ukusa“. Nemačko tržište životnih namirnica je prošle godine ostvarilo promet od oko 230 milijardi evra a promet organskom hranom doneo je proizvođačima „samo“ oko 20 milijardi uz stalno povećanje prometa. Zato nije čudo da se na sajmu pojavilo peko 500 izlagača –direktnih proizvođača zdrave hrane ili njihova strukovna udruženja kako bi učešćem na sajmu i prikazivanjem svojih proizvoda uvećali svoj promet. Na štandovima je bilo svega i svačega -od avokado voća, svih drugih vrsta voća i povrća, sireva, mleka i mlečnih proizvoda, prerađevina od mesa itd. pa do šunki iz Španije itd. Posetioci su mogli mnoge proizvode da probaju, a neke i da kupe ili da ih kada plate, konzumiraju odmah uz štand. Inače, za sve izlagače važili su strogi krtiterijumi kontrole kvaliteta izloženih namirnica neposredno pred sajam, koji su čak rigorozniji od propisa Evropske unije.

Da Vas podsetimo:  Šta nam poručuje spot ambasadora SAD?

Iznenadilo nas je da su se na tom velikom sajmu neočekivano i nenajavljeno pojavili i naši izlagači. Dovelo ih je „Udruženje konviviuma Slov Fud“ iz Beograda, kome predsedava izvesni Biađio Karano. Na malenom, dosta loše i veoma skromno opremljenom štandu bili su zastupljeni Privredno društvo za razvoj poljoprivrede Zlatiborski eko-agrar, Regionalna razvojna agencija Zlatibor, kao i neki individualni izlagači iz Vojvodine i sa juga Srbije. Nažalost na štandu nismo videli ni zastavu ni ime zemlje iz koje su došli izlagači, a bilo je i problema sa jezikom, jer nije bilo prevodilaca za nemački jezik. Primetili smo da ni prospektni materijal nije bio baš najbolji. Izložen je lipov med sa Fruške Gore koji je nuđen pojedinačnim posetiocima po dosta visokoj ceni od 15 € za kilogram, zatim brašno od heljde, zainteresovani su mogli da probaju Zlatiborsku sušenu pečenicu itd.

U razgovoru sa direktorom Eko agrara g. Vladimirom Bojovićem smo ukazali na pomenute propuste koje je, ugledavši štandove drugih proizvođača i sam uvideo. Rekao nam je da je sve išlo na brzinu pa nisu imali ni prevodioce, niti su mogli da se bolje organizuju. Kazao je, je da je ovo bio prvi njihov izlazak u Evropu, i da će na sajmu učestvovati i sledeće godine ali sa daleko boljom i većem ponudom artikala, reklamnog materijala itd. On smatra da je ipak bilo dosta interesanata za srpske eko-proizvode jer ovaj sajam ima zaista važnu ulogu za przentaciju organskih proizvoda jer ga je za tri dana posetilo oko 100.000 ljudi

Pomenimo da ni Generalni konzulat u Štutgartu nije bio obavešten o učešću naših proizvođača. -Da su nas na vreme obavestili, potrudili bi smo se, rekao nam je generalni konzul Božidar Vučurović, bar da im nađemo nekoliko naših momaka i devojaka, u Štutgartu rođenih gimnazijalaca, da im pomognu. Oni su za vreme sajma imali školski raspust. Mogli su da nastupe i u narodnim nošnjama da malo jasnije pokažu odakle su došli izlagači.

Da Vas podsetimo:  Batić Bačević: Hrvatsko-crnogorski čas istorije na brodu Jadran

Predrag Rakočević

Predrag Rakočević

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime