Budućnost Fijata u Srbiji: Tiha zebnja i katastrofične najave

1
1033
Foto: printscreen

Procene inostranih analitičara i specijalizovanih magazina, koje prenose i domaći mediji, da bi ovogodišnja globalna proizvodnja putničkih vozila, zbog pandemije COVI D 19, mogla da opadne za petinu, te da se očekuje da će u 2020. iz  pogona svih svetskih kompanija da izadje tek  71 milion putničkih vozila,odnosno blizu 20 miliona manje od planirane produkcije, izaziva tihu zebnju medju brojnim Šumadincima, posebno medju onima koji rade u kragujevačkom Fijat  Krajsleru i njihovim porodicama, dok  lokalni katastrofičari , po ko zna koji put u poslednjih desetak godina, već uveliko gase i iseljavaju Fijat Krajslerovu fabriku iz Kragujevca i Srbije.

Bojazan Šumadinaca angažovanih u Fijat Krajsleru i lokanim kooperantskim firmama italijansko-američke kompanije  koja je, krajem prošle godine, počela spajanje sa Pežo  grupacijom  (Pežo, Sitroen, Opel…), pojačava činjenica da Fijat Krajslerova fabrika u Kragujevcu u poslednjih godinu – dve dana više stoji no što radi. Lane je, primerice, u kragujevačkoj fabrici automobila, sa plaćenim odsustvima od svih 132 dana, plus tronedeljni godišnji odmor, bilo neradno čak 147 od ukupno oko 220 radnih dana, što znači da montažne i proizvodne trake nisu bile u funkciji više od pola godina.

Slično je i u 2020., u kojoj je, prema ranijim najavama medija bliskih vlastima, trebalo da startuje proizvodnja novog modela, od čega, kao što su upućeni i upozoravali, nema ništa. Naprotiv, proizvodnja modela „500L“ zaustavljena je, zbog pandemije COVID 19, još sredinom marta,a menadžment Fijat Krajslera je nedavno od Vlade Srbije tražio i dobio saglasnost da u ovoj godini, pored zakonom dozvoljenih 45, može da ima dodatne neradne dane dok traje vanredno stanje u Srbiji.

Predstavnici zaposlenih u kragujevačkoj fabrici i njenim koperantskim firmama pretpostavljaju da bi proizvodnja „Fijata 500L“ mogla da počne 5. maja, a da je, ipak, verovatnije da se to desi sredinom narednog meseca. Veliko je, medjutim, pitanje da li će proizvodne trake u Kragujevcu da budu pokrenute i sredinom maja,pošto početak rada Fijat Krajslera u Kragujevcu ne zavisi samo od razvoja epidemiološke situacije u Srbiji, nego i u  Italiji, odakle stiže najveći troj delova za ugradnju u „500L“, ali u u Španiji i Fr ancuskoj, koje su, uz Italiju, ne samo najveća evropska žarišta pandemije COVID 19, nego su  i glavna tržišta za plasman šumadijskog „velikog fiće“.

Da Vas podsetimo:  Toksični kapital u građevinarstvu – štete i moguća rešenja

Ključni problem kragujevačke fabrike, i sa epidemijom i bez nje, je nedostatak, odnosno zasićenje i evropskih tržišta jedinim njenim modelom („500L“), dok od drugoga, čiji se „dolazak“ u šumadijsku prestonicu najavljuje godinama unazad, još uvek nema „ni traga ni glasa“, a da li će ga biti, ostaje da se vidi. Razloga za bojazan, glede budućnosti Fijat Krajslerove, u dogledno vreme i Pežoove fabrike u Kragujevcu, dakle, ima. Ali, ima li razloga za katastrofične procene, prema kojima  Fijat Krajsler u Kragujevcu  već „pakuje kofere“?

Sagovornik lista  DANAS i Glasa Šumadije blizak Fijatovoj administraciji iz Torina smatra da, bez obzira na trenutnu situaciju, razloga za strah kad je o(p)stanak Fijat Krajslerove fabrike u Kragujevcu nema. Fijatova proizvodnja u kragujevačkoj fabrici, prema njegovom mišljenju, nije ugožena ni na kraći, a još manje na duži rok.

  • Fijat Krajsler, kao i sve druge velike svetske kompanije, ne proizvodi automoboile za zalihe, već ih odmah po silasku sa traka isporučuje dilerima. Za očekivati je da su dileri, u medjuvremenu, rasprodali ranije kupljene kontingente, i da će im kad tržišta ponovo, posle pandemije COVID 19,  prorade, trebati nove količine vozila. S druge strane, cena nafte na svetskim tržištima pada, tako da će i gorivo da bude jeftinije, što takodje, treba da pogura proizvodnju automobila u periodu posle epidemije. Uz to, logično je očekivati da će svetske kompanije, zarad ublažavanja posledica pandemije, novoprouizvedene automobile da prodaju sa popustima, kako bi i na taj način ubrzale rad montažnih i proizvodnih traka, navodi naš sagovornik.

Dodaje da ne očekuje da će nova  korporacija koje čine  Fijat Krajsler i PSŽ grupacija, koja planira da bude četvrti proizvodjač automobila na svetu, zbog tih planova, da ide na zatvaranje pogona u svetu. Napotiv, smatra , da treba očekivati uvodjenje novih modela u proizvodni proces, s time što je moguće da u Kragujevci, u dogledno vreme, pored Fijatovih, sratuje i proizvodnja  nekog od Sitroenovih, Opelovih ili Pežoovih modela.

Da Vas podsetimo:  Uzdin između odlazaka i ostanaka

Projekt menadžer Beogradskog salona automobila Zoran Lupšić kaže, pak, da je u ovom trenutku teško proceniti kretanja u automobilskoj industriji u narednom perodu. Ne samo zbog panademje COVID 19, već i zbog tehničko – tehnoloških novina u toj delatnosti, vezanoj za uvodenje u proizvodnju hibridnih i elekto automobila. Samo u Nemačkoj, prema njegovim rečima, tenutno ima oko 700.000 novoproizvdenih vozila sa dizel motorima, „u koje je uložen veliki novac, a sa kojima proizvodjači sada ne znaju šta da rade.“

  • Sve je u fazi previranja, nepoznanica je bilo i pre pandemije i zaista je teško proceniti šta će se ubuduće da se dešava i kako će koji proizvodjač automobila da ispliva iz svega ovoga što nam se dešava, smatra Lupšić.

Predsednik  Samostalnog sindikata u Fijat Krajsleru Zoran Marković ističe da bi, da su se obistinile ranije procene analitičara, poznavalaca prilika i drugih „stručnjaka“ ili stručnjaka, kragujevačka fabrika automobila bila zatvorena još pre pet ili više godina. Na taj način, smatra, treba se odnositi i prema aktuelnim analizama koje najavljuju drastično smanjenje proizvodnje automobila i dovode u pitanje opstanak pojedinih kompanija.

  • Problema ima i biće ih. Italijanske fabrike, koliko sam upoznat, treba da pokrenu proizvodnju početkom maja, a nakon  toga ćemo verovatno i mi u Kragujevcu. Ne verujem da će pandemija COVID 19, na bilo koji način da ugrozi budućnost naše fabrike. Automobili su se proizvodili i pre aktuelne pandemije, praviće se i posle nje. Mi u Kragujevcu i dalje očekujemo novi ili još jedan model, a njegovo uvodjenjeu proizvodnju je donekle usporilo spajanje Fijat Krajslera sa Pežoom, koje prati obimna papirologija i uskladjivanje proizvodno – poslovnih planova, ističe Marković.
Zoran Radovanović
Izvor: glassumadije.rs

1 KOMENTAR

  1. Obzirom da mi placamo tu rasomonijadu, onda i ne ocekujemo da nam daju nov model. Turci su u Tofasu sami platili razvoj novog modela i evo prave samo puca a ovi cekaju da im italijani koji se raspadaju u svakom smislu donesu dobro. Autoindustrija Italije vise ne postoji to je cinjenica koju ceo svet zna, FIAT, Alfa Romeo, Lancia koja je klinicki mrtva nemaju sta da ponude vec godinama trzistu. Jedino se tu drze Maserati i Ferari ali Ferari vec 5 godina nije deo FCA.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime