Naplata poreza na dodatnu vrednost iz godine u godinu raste, pokazuju zvanično objavljeni podaci. Osnovano sumnjamo da su tačni, razlog tome je neiskazana pretplata PDV-a koju imaju privrednici, pri čemu je država dužna da izvrši povraćaj, a to ne radi. Ili značajno kasni. Oko 2 mlrd.evra “prethodnog” PDV-a dug je poreskim obveznicima, podatak koji se ne može naši na sajtu Ministarstva finansija.
NAPLAĆENI PDV u periodu 2012-2016, planirana naplata u 2017.g. | ||||||
Izvor podataka: Min. finansija | ||||||
Tabela 1. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Porez na dodatnu vrednost | 367,47 | 380,62 | 409,56 | 416,06 | 453,50 | 466,00 |
PDV u zemlji | 114,55 | 110,14 | 111,45 | 97,29 | 112,65 | 108,40 |
PDV iz uvoza | 250,45 | 267,85 | 295,50 | 315,92 | 337,90 | 358,08 |
PDV % naplate u zemlji | 31,17 | 28,94 | 27,21 | 23,38 | 24,84 | 23,26 |
PDV % naplate na uvozu | 68,16 | 70,37 | 72,15 | 75,93 | 74,51 | 76,84 |
Pogledom na tabelu primećuje se iz godine u godinu rast naplate PDV-a na uvozu, što govori da nam je privreda sve zavisnija od uvoza, kao i da domaće privredne aktivnosti padaju.
U odnosu na 2012.g. kada je na uvozu naplaćeno jedva nešto više od dve trećine, u 2016.g. je naplaćeno tri četvrtine, da bi u 2017.g. planirana naplata PDV-a na uvozu treba da da bude 77%.
Kako je moguće da u Srbiji privrednih aktivnosti skoro da nema? Kako je moguća tako mala naplata poreza na potrošnju u zemlji: gde se gubi PDV od prometa struje, telekomunikacionih usluga, prodatog goriva, alkoholnih pića, hrane, ugostiteljskih, turističkih i svih drugih usluga?
Verujem da će sledeći obračun, koristićemo podatke iz planskog budžeta za 2017.g., dati odgovore na postavljena pitanja.
Plan za 2017.g. u mlrd.din u mlrd.evra
PDV NAPLATA PLAN. 466 3,8
CARINSKI PDV – na uvozu 358 2,9
DOMACI PDV 108 0,9
UKUPNO PDV 466 3,8
VARIJANTA I
U prethodnom prikazu se vidi da je planirana naplata PDV-a na uvozu 2,9 mlrd. evra.
Ukupno potencijal PDV-a na uvozu 2,9
50% marža – dodati porez 1,5
Ukupan potencijal – u mlrd. evra 4,4
Prodajna cena uvezene robe , u daljem stavljanju u promet ima veću vrednost za dodatu maržu, u primeru ćemo koristiti uprosečenu stopu od 50%, iako mnoge robe imaju i više stotina % razliku u ceni (kineska roba, tekstilna, obuća, kao i sva druga roba široke potrošnje).
Zaračunatim PDV-om u veleprodaji od 1,5 mlrd.evra, sveukupni potencijal naplate dostiže 4.4 mlrd.evra. Od ovog iznosa treba oduzeti povraćaj PDV-a za robu namenjenu izvozu, kao i za opremu korišćenu za obavljanje delatnosti, procenjen iznos je jedna milijarda evra, što nam na kraju daje iznos od 3.4 mlrd.evra, potencijalno naplaćenog PDV-a na plasiranoj robi.
Poznato je da je u poslednjim decenijama odnos prometa robe i usluga u zemljama sa razvijenim tržištem 1 : 2, stručnjaci procenjuju da je isti odnos i u Srbiji. U našem primeru na jedan evro naplaćenog PDV-a na robi, dolazi 2 evra naplaćenog PDV-a na uslugama. Kako je potencijal naplate PDV-a za promet robe 3,4 mlrd.evra, nedvosmisleno dobijamo potencijal naplate PDV-a na uslugama u visini od 6,8 mlrd.evra!!!
PDV NA ROBI 3.4 mlrd.evra + PDV NA USLUGAMA 6.8 mlrd.evra = UKUPNI PDV 10.2 mlrd.evra!!!
POTENCIJAL NAPLATE PDV-a u SRBIJI IZNOSI 10.2 MLRD.EVRA!!!
Ako je prosečna stopa naplaćenog PDV-a 15%, da li to znaci da ukupni promet robe i usluga u Srbiji na godisnjem nivou (10.2 mlrd.evra / 0.15%) dostiže 68 mlrd.evra???
Da li to znači da je naš BDP dvostruko veći od sadašnjeg koji je 34 mlrd.evra?
Da li je 50% prometa robe i usluga sivoj zoni (već šest godina tvrdim)?
Da, 50% je u sivoj zoni, ubedljivo smo prvi u Evropi po nelegalnom i neregistrovanom prometu!
VARIJANTA II
U Varijanti II uračunaćemo i šverc robe preko Carine koji na godišnjem nivou dostiže 4 mlrd. evra!!! Zbog navedenog kriminala budžet je oštećen za 600 miliona evra nenaplaćenog PDV-a, stavljanjem u dalji promet švercovane robe, sa već pomenutom maržom od 50%, nenaplaćeni PDV dostiže 900 miliona evra. Potencijal naplate PDV-a na uvozu je:
mlrd.din. mlrd.evra
1 | PDV NAPLATA PLAN. | 466 | 3,8 |
2 | CARINSKI PDV | 358,1 | 2,9 |
3 | DOMACI PDV | 107,9 | 0,9 |
4 | UKUPNO PDV | 466 | 3,8 |
5 | NEOCARINJENA ROBA (carinski šverc) | 490,5 |
4 |
6 | PDV – upros.stopa 15% | 73,6 | 0,6 |
7 | Ukupno potencijal PDV-a na uvozu (2 + 6) | 3,5 | |
8 | 50% marza – dodati porez | 1,8 | |
9 | Ukupan potencijal – u mlrd. evra | 5,3 | |
Sveukupni potencijal naplate u Varijanti II dostiže 5,3 mlrd.evra, po oduzimanju jedne milijarde evra (povraćaj PDV objašnjen u Varijanti I), planirana naplata poreza na potrošnju treba biti 4,3 mlrd.evra.
U Varijanti II potencijal naplate PDV-a na uslugama je dvostruko veći ( 4,3 mlr.e. x 2) I iznosi neverovatnih 8,6 mlrd.evra a sveukupna moguća naplata dostiže 12,9 mlrd.evra!!!
PLANIRANA NAPLATA PDV u 2017.g. iznosi 3,8 mlrd.evra, POTENCIJAL u VARIJANTI II iznosi 12,9 mlrd.evra!!!
GDE NESTAJE 9,1 mlrd.evra?
Da li to znači da je promet robe i usluga u Srbiji na godišnjem nivou 86 mlrd.evra, čak dve trećine van legalnih tokova?
Zašto u državi niko ne želi da se bori protiv utaje PDV-a?
Činjenično, utaje sve vise rastu, možemo očekivati nestanak legalnog prometa. Tačnije, dogodiće se potpuno van kontrole obavljanje celokupnog prometa robe i usluga što će neminovno dovesti do propasti privrede, rasprodaje svih resursa i bankrota, kao krune uništenja Srbije.
Dragan Radović
Hoce li neko iz policije reagovati kada vidi ove podatke?