Da li je Dejton garant Republike Srpske?

1
585
Foto: printscreen

Jedan od puteva stvaranja od Bošnjaka muslimana dominirane unitarne države BiH koji su osmislili SDA i prateća mašinerija je tiha revizija Dejtona odlukama političkog Ustavnog suda BiH koji je svojim odlukama izgubio svaki legitimitet.

Recept je – neko od bošnjačkih političara podnese apelaciju Ustavnom sudu, strane i bošnjačke, nekad i hrvatske sudije glasaju onako kako to Bošnjacima odgovara, i dođe ne samo do ukidanja određene odredbe zakona ili ustava RS već često i do pisanja novih odredbi.

Uslovni refleks srpskih političara je “odbrana Dejtona”, kao da smo Dejtonom stvoreni i prije Dejtona nit nas je bilo niti smo imali neka prava.

Pošto je već kroz Ustavni sud i Sud BiH izmijenjeno skoro sve što je moglo u Ustavu i zakonima RS, sledeći cilj je Ustav BiH. Najnovija manija sarajevskih ekstremističkih “naučnika” je ponovno iščitavanje Ustava i Dejtonskog sporazuma i nalaženje “šta tamo ustvari piše” i “šta su ustvari mislili”, posle 25 godina valjda “pogrešne primjene” i “pogrešnog čitanja”.

Ne prođe mjesec dana da neko od sarajevskih Kolumba ne otkrije da je “jedini važeći engleski primjerak ustvari pogrešno preveden” te da se evo već četvrt vijeka “pogrešno primjenjuje”. Najnoviji u dugom nizu budala je izvjesni Nerin Dizdar ( https://www.klix.ba/vijesti/bih/dizdar-dejton-ne-poznaje-konstitutivne-narode-ali-zato-utvrdjuje-bosanskohercegovacku-naciju/201013038 ) koji tvrdi da “Dejton ne poznaje konstitutivne narode, ali zato utvrđuje bosanskohercegovačku naciju”.

Ideja je – otkriti neku “neviđenu” odredbu Ustava BiH ili Dejtonskog sporazuma, i onda proglasiti – da treba mijenjati čitav ostatak Ustava u skladu s tom “magičnom odredbom”. Najviše su na udaru odredbe koje garantuju ravnopravnost Srba i Hrvata u odlučivanju. Kolika je pravna stupidarija tražiti da se Ustav koji se primjenjuje 25 godina “čita i tumači ponovo” i “prilagodi jednoj “novoj” odredbi” nije potrebno govoriti.

Sledeći talas napada ide po liniji sledeće “ideje” – “konstitutivnost, koja inače ni ne postoji, je sovjetski nedemokratski koncept, nespojiv sa priključivanjem Evropskoj Uniji”. Dakle, ovde se ne tvrdi da se Ustav BiH pogrešno primjenjuje, već da jednostavno, on sam nije u skladu sa obaveznim Evropskim principima, usvojen je da bi se završio rat, zločini i etničko čišćenje, i sad je nepotreban, diskriminirajući i prevaziđen. Miješaju se dvije stvari – odredbe koje sprečavaju da se pripadnici manjina kandiduju za neke pozicije, što je Evropski sud u Strazburu proglasio diskriminišućim, i ustavno uređenje koje daje posebna prava konstitutivnim narodima u cilju zaštite ravnopravnosti i sprečavanja diskriminacije.

Da Vas podsetimo:  Prijave zbog spornog doktorata Siniše Malog

Najčešće isti pravnici savjetuju podnosioce apelacija protiv BiH po ustavnim pitanjima pred sudom u Strazburu i “zastupaju BiH”, odnosno pomažu donošenje odluka koje će posle koristiti kao oružje za promjenu Ustava.

Jedna od stvari koja je najviše oslabila ustavno-pravni (mada ne i faktički) položaj Republike Srpske u BiH jeste aktivnost visokog predstavnika, gdje je sasvim legalno i legitimno tražiti ukidanje protivustavnih i antidejtonskih nametnutih odluka i ne prestajati s tim.

Problem srpske politike u BiH je poslovično nesnalaženje u pravnim pitanjima i zavrzlamama. Iako je pozivanje na Dejton legitimno – uvijek će se naći neko kao sudije Ustavnog suda BiH, Visoki predstavnik, Sud u Strazburu ili Venecijanska komisija da nam objasne šta Dejton/Ustav BiH ustvari “misle” ili treba da “misle” a mi to ne znamo. Prilikom pravdanja svinjarija Ustavnog suda besprizorni Valentin Incko je rekao srpskom novinaru “Pa šta hoćete, to vam je Milošević potpisao”.

Ono što moramo da naučimo od naših komšija je:

na Dejton se poziva samo kad nam odgovara

dejtonski Ustav BiH nije sveto pismo – podložan je Evropskoj konvenciji za ljudska prava koja je sastavni dio Ustava BiH i ima jaču pravnu snagu u odnosu na sve ostale odredbe

kad su u pitanju “viši principi”, može se ići i protiv dejtonskog Ustava u ime “ravnopravnosti, demokratije, evropskih integracija… “

Ukratko, ne smijemo se pozivati samo na Dejton, prije svega, jer mi kao ravnopravan narod sa svojim pravima nismo nastali u Dejtonu, već su u Dejtonu samo pravno potvrđena naša neotuđiva prava.

Posebno su štetne teorije kako je Republika Srpska nastala u Dejtonu te samo od Dejtona zavisi. Ne, Dejton je nastao jer su Srbi uspjeli da odbrane svoja prava, kao što će Dejtonske odredbe koje nam odgovaraju važiti samo onoliko koliko imamo snage da ih sačuvamo – vidjeli smo sa aktivnostima Visokih predstavnika.

Da Vas podsetimo:  Novac sa konkursa pokrajinske vlade ide ženi Igora Mirovića

Takođe loša posledica insistiranja na Dejtonu je povezivanje prava Srba sa ratom a osnivanja Republike Srpske sa ratnim zločinima. Prava Srba postojala su i prije Dejtona a pravo Srba na svoju državu nije iz Dejtona već je prirodno pravo. Kao što nije dovedeno u pitanje pravo muslimana ili Hrvata na postojanje zbog zločina, pa ni onih ustaških ili šuckorskih, tako se ne smije prihvatiti ni vezivanje postojanja prava Srba za rat. Naša prava postoje otkad mi postojimo, a ne od rata i Dejtona.

Dakle, ako neko gura neko unitarističko rješenje kojim se krši ravnopravnost srpskog naroda – možemo da spomenemo da je to protiv Dejtona, ali dejtonskog sporazuma, dejtonskog Ustava, dejtonskih principa, konvencija o ljudskim pravima koje su sastavni dio Ustava BiH i protiv – ravnopravnosti i slobode srpskog naroda, što je najvažniji razlog zbog kog nešto takvo nećemo da prihvatimo.

Ohrabruje da je, nažalost samo jedan, ali vrijedan, političar – Milorad Dodik, shvatio i nedavno pomenuo da su dio Ustava BiH i razne jako široke i obimne konvencije o ljudskim pravima koje se mogu tumačiti na razne načine i koje su dosad Bošnjaci koristili u svojim apelacijama – po kojima su i neka prava Srbima zagarantovana. Dvadeset pet godina posle Dejtona.

Nema natezanja i ne treba nam natezanje je li nešto “po Dejtonu” ili nije. Ako je protivno interesima srpskog naroda, protivno ljudskim pravima i ravnopravnosti Srba, nema šta da pričamo – to nećemo, neće proći i nećemo prihvatiti.

Šta je protivno srpskim interesima i šta krši ljudska prava Srba najpozvaniji su da odluče demokratski izabrani srpski predstavnici.

Dakle, nema diskusija sa umobolnicima koji nalaze “skrivene riječi” i “nove prevode” Ustava šta je dejtonski a šta nije, šta je demokratski a šta ne. Ono što je protiv naše ravnopravnosti, naše slobode, naših prava i naših nacionalnih interesa ne može da prođe. Dajte nešto s roštilja.

Da Vas podsetimo:  Kada je Srbija naredila samoizolaciju za sve koji dolaze u zemlju

Srbi u BiH nisu u Dejtonu ni nastali ni izmišljeni, niti u ratu 92-95. kako to vole da tvrde sarajevski minderintelektualci. Naše pravno na slobodu i ravnopravnost ne proističe iz Dejtona, već iz naših ljudskih prava, kao i Republika Srpska. Razlog postojanja Republike Srpske nije ni Dejton ni rat već prirodno pravo srpskog naroda na slobodu, ravnopravnost i samoupravu. Nije nam „Dejton“ dao prava, već smo ih imali, samo ih je priznao – zato što smo bili u stanju da se za njih izborimo.

Doveli smo se u defanzivnu poziiju da se stalno nešto branimo, toliko da se ne usuđujemo više ni na jedan argument osim da je nešto “protiv Dejtona”.

Dejton nije ni sveto pismo ni nepromjenljiv, ali naša ljudska prava, naša sloboda, ravnopravnost i naš nacionalni interes jeste.

To je sasvim dovoljan argument da odbijemo bilo koju odluku kojom se nameće južnoafrički sistem vladavine jednog naroda nad ostalima. Bez Srba, nema odluke, a nametanje Srbima neće proći.

O Dejtonu se može pregovarati. O slobodi, ravnopravnosti, ljudskim pravima i nacionalnom interesu ne.

Možemo se ne složiti je li nešto u skladu sa Dejtonom, evropskim vrijednostima, uslovima EU… ali ništa što Srbi i njihovi demokratski izabrani predstavnici u BiH ne žele – ne može biti odlučeno. Ne jer to nije dejtonski, već zato što mi to kao ravnopravan i slobodan narod nećemo.

Nije pitanje dozvoljava li Dejton ili ne – pitanje je dozovljavamo li mi ili ne. Ništa što je protiv našeg nacionalnog interesa ne dozvoljavamo.

I to je prvi korak za srpska političare u ponovnom osvajanju slobode koja im se otima decenijama i od koje su se i sami pomalo odvikli.

Dejton nas štiti samo onoliko koliko imamo snage da se sami štitimo.

Goran Gavrić
Izvor: скк.срб

1 KOMENTAR

  1. Фантастичан текст и исправно размишљање. Штета је само што се појавио са 25 година кашњења и не знам колико година ће још требати док га Додик и комп. прочитају и примене.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime