Da li je strah za radna mesta opravdan?

7
1341

ŠTUTGART/WOLFSBURG   Strah za opstanak radnih mesta se polako ali sigurno uvlači u hale nemačkih proizvođača automobila. Strepnja  se prenosi i na  dobavljače. Još uvek važi stara nemačka izreka da kada se “zakašlje Folksvagen,  odmah se razboli pola Nemačke”. Pojasnimo zašto je  tako.

U nemačkoj auto industriji direktno radi oko 800.000 ljudi.  Indirektno još 1,8 miliona radnika i službenika zavisi od izrade komponenti za ugrađivanje u vozila, prodaje automobila, servisiranja, prodaje delova, guma  i dodatnih oprema itd.To je ukupno  7,7% svih zaposlenih u celoj državi.

Da bi se udovoljilo novom hiru  “Zelenih” i drugih “ekologa” zastupljenih u Evropskom parlamentu čiji se broj  poslanika posle izbora održanih od 23. do 26. maja 2019. rapidno povećao, sigurno se može očekivati još žešća kampanja za   što brži, totalan prelaz na elektro pogon automobila. Verovatno će to biti i pre nedavno dogovorenog termina, znači i pre   2030.godine. Zbog toga će broj zaposlenih u autoindustriji Nemačke biti osetno smanjen.

Za ukidanje mnogih radnih mesta postoji  ozbiljan ekonomski razlog. Jedan savremeni  motor sa unutrašnjim sagorevanjem se sastoji od oko 1400 delova, pogonski motor na struju ima samo oko 210 delova. Na izradi- montaži jednog elektromotora za  pogon vozila radi samo  maksimalno do dvoje ljudi, za izradu klasičnog motora potrebno je i do 7 radnika! Pomenimo i to da automobil sa klasičnim motorom ima 90 puta više pokretnih delova od vozila na elektro pogon!

Zbog pomenutih činjenica privredni anialitičari očekuju u dolazećoj deceniji masovno otpuštanje zaposlenih  u nemačkoj auto-industriji. Folksvagen je već najavio ukidanje od 6-8.000 radnih mesta, kasnije i više. Opel je ukinuo dve proizvodne  smene tako da radi samo još jedna. Neto prihod, zbog slabije prodaje vozila, opao je 2018.g. kod Mercedesa za preko 30% , Audi žali za gubitkom neto-prihoda 2018.g. od preko 20% itd.

Za opadanje prodaje vozila  i prihoda fabrika u prvom redi su odgovorni menadžeri- predsednici poslovodnih odbora   i vodeći inženjeri proizvođača automobila. Prisetimo se njihovih kriminalnih lagarija po pitanju količine emisija štetnih azotnih oksida, manipulisanja softvera  kod kompjuterskog vođenja rada dizel motora, varanja miliona kupaca davanjem pogrešnih podataka da njihovi motori ispunjavaju propisane norme za količine azotnih oksida i ugljendioksida u izduvnim gasovima itd.

Kako izgleda, neki menažeri će završiti na robiji jer su prve optužnice već podignute. Tužba je napisana  čak i protiv donedavno nedodirljivog predsednika borda upravljača moćnog Folksvagena Martina Vinterkorna.  Fabrike će biti primorane da obeštete milione prevarenih kupaca kao što se to već događa na tržištu SAD- ili  da naknadno ugrade skupe sisteme za eliminisanje štetnih supstanci iz izduvnih gasova. Ipak će se čitava afera  najžešće obiti o glave radnika u automobilskoj industriji planiranim ukidanjem radnih mesta! Mnogi potencijalni kupci novih vozila, bar u Nemačkoj, će sačekati dalji razvoj situacije i kasnije će se odlučiti šta će i da li će  uskoro kupiti neko novo vozilo.

Od pomenutih ukupno oko 2,6 miliona  ljudi u Nemačkoj, čije je radno mesto vezano za automobisku industriju, ekonomski sručnjaci tvrde da  bar 60.000 do 80.000 njih, a po nekima i više od 120.000, čine Srbi i ljudi srpskog porekla koji su u međuvremenu postali nemački državljani. Razgovarali smo sa više naših sunarodnika  zaposlenih u fabrikamaa automobila u Štutgartu i u Zindelfingenu.

Da Vas podsetimo:  NEMAČKA HISTERIJA ZBOG SMRTI JEDNOG RUSA
Prazne hale- roboti sastavljaju auto karoserije –ipak preko 800.000 ljudi je u Nemačkoj direktno zaposleno u auto industriji / Foto: printscreen

Opšte je mišljenje da su za današnju situaciju krvi  šefovi nemačke auto indusrije koji su svojevremeno olako prihvatili zahtev političara o smanjenju štetnih supstanci u izduvnim gasovima -iako su bili svesni da su te norme  bile, bez ugrađivanja skupih uređaja na izduvne cevi motora koji su već postojali, ne ispunjive. Krenuli su da prevarama „dokažu“ da njihovi dizel motori ispunjavaju propisane uslove.  Očigledno su mnogi u industriji znali da se manipuliše softverima, i da se kupci planski varaju. Sve dok Amerikaci , valjda da bi naškodili nemačkoj i evropskoj konkurenciji, nisu počeli sa otkrivanjem činjenica, postojao je pravi „zid ćutanja“! Onda je nastao haos- kažu naši sagovornici.

-Umesto da što pre krenu na ugrađivanje već  postojećih najnovijih uređaja za prečišćavanje izduvnih gasova, kupci su zamajavani i varani. Sa  razvojem novih pogonskih goriva i sistema se kasnilo, valjda u nadi će ipak sve nekako leći na svoje mesto, kaže nam Marjan Novaković automobilski tehničar.  Zbog odugovlačenja  industrije u rešavanju  problema, nastala je prava medijska histerija  protiv azotnih oksida, a sada i protiv ugljendioksida, rekao nam je  naš sagovornik.

Jačanjem „Zelenih“ na nedavnim izborima za Evropskih parlament- kažu zaposleni  u autoindustriji, već je pokrenuta nova, jaka kampanja uglavnom protiv putničkih  automobila. Sada se zbog emisije ugljendioksida koji nastaje kod sagorevanja svih goriva fosilnog porekla pa i kod motora na gas, zahteva zabrana klasičnih motora!  Ukaljana pomenutim aferama auto industrija je postala preslaba da se odupre novom, ogromnom pritisku javnosti. Sada se zahteva što brža zamena klasičnih vozila  automobilima na električni pogon – kaže nam inženjer A.P. zaposlen u auto industriji. On ne želi da mu se pomene puno ime i prezime.

-Svima nama koji radimo u auto industriji je jasno da je iluzorno da se u Nemačkoj u kojoj je registorvano preko 60 miliona automobila, od toga preko 2 miliona kamiona, sva ta vozila do 2030.g. zamene elektro vozilima. Tim pre jer još uvek ne postoje ni baterije koje omogućuju dužu vožnju od npr. maksimalno 400 km po punjenju, ni infrastruktura  stanica za brzo punjenja baterija na tzv. „kućnom pragu“ ili na svakom ćošku, niti su današnje cene tih vozila pristupačne širem sloju građana- tvrdi Miladin Mirković šef smene u jednom velikom auto-servisu .

-Ali ipak, kaže nam inženjer A.P.-  na pritisak očigledno nečijim potrebama „napumpane“ javnosti, stalnom propaganom protiv automobila kao glavnog „ubice“ klime  na planeti, već reaguju i političari jašući na talasu javnog mnjenja! U te PR radnje se uključio i jedan devojčurak po imenu  Greta Tunberg iz Švedske. Putuje Evropom i gotovo svakodnevno na gradskim trgovima okuplja desetine hiljada adolescenata koje poziva da se, zajedno sa njom, bore protiv klimatskih promena i navika starije generacije.

-Toj deci  se čak toleriše bežanje sa nastave  da bi slušali govore te rastom malene , šesnaestogodišnje devojčice koja u suštini nema pojma ni o klimi ni o mogućim tehnologijama zaštite okoline. –Ali njeni mentori i PR-menadžeri  znaju da preglasni i od medija podržani protesti protiv promene klime, itekako uspešno štete imidžu automobila – ljuti se naš sagovornik A.P.

Da Vas podsetimo:  Srbi sa severa Kosova najviše veruju KFOR-u

Toboži „značaj“ govorancija tog devojčurka  su mediji toliko naduvali da je ona već držala govore u Parlamentu EU, nacionalnim parlamentima,  prosto je „kidisala“ na automobile u govorima pred tzv. „ozbiljnom“ publikom, primio je u audijenciju   poglavar Vatikana Papa Franja, sa njom su razgovarali i mnogi državnici. Ona se već smatra novom dobitnicom Nobelove nagrade! U poslednjoj godini školovanja napustila je  osnovnu školu da bi svojim mitinzima po svetu „štitila“ klimu. Ona ima menadžere i svoju PR službu, koji se, najverovtnije, staraju i o njenim honorarima za nastupe. –Nastala su neka čudna vremena, kaže naš sagovornik, da nedokazane činjenice i prazne priče više vrede od argumenata!

Političari su na brzinu uskočili u voz „spasilaca klime“ bez da su pre toga iole razmišljali –kako dalje. Kako će npr. u velikim gradovima EU milioni ljudi  stići na posao, u škole, odvesti decu u obdaništa, otići lekarima itd. ako se rapidno smanji broj automobila jer gradski prevozi, milione tih ljudi, bar u neko dogledno vreme, ne mogu da prihvate- čudi se naš sagovornik Milan Avramović  planer u jednoj gradskoj upravi manjeg grada u pokrajini Baden Virtemberg.

I naš sledeći sagovornik, Dušan Predojević,  koji je decenijama radio u pogonu firme Audi kaže da nauka sigurno mora nešto da učini kako bi se sprečile već evidentne klimatske promene–ali da to mora da se uradi globalno, a ne samo vezano za nekoliko evropskih zemlaja. –Niko ne može da zaustavi vazdušna stujanja koja transportuju sve te štetne čestice npr. iz Azije u pravcu Evrope ili obrnuto. Šta vredi zaštita okoline u Evropi smanjenjem broja klasičnih vozila, kada Azija i  oba američka kontinenta, sa svojih možda i više od 3 milijarde stanovnika, a svi oni ukupno danas imaju i do 1 milijardu klasičnih vozila, ne čine gotovo ništa na tom polju- pita se Dušan. Šta je sa drugim izvorima ugljendioksida kao termo centrale, brodovi, avioni, kamioni, poljoprivredne mašine itd…

–Prelazak na elektro vozila sa baterijama  ili na vozila sa ćelijama za sagorevanje u kojima se jedini indusrijski dobijen vodonik, komprimiran u tankovima vozil, sa kiseonikom iz vazduha, stvarajući  kao nuz otpad vodu ali i električnu energiju za pokretanje elektro motora automobila- je sigurno pametno rešenje ali samo ako se pređe globalno i vremenski postepeno na te vrste pogona. Naravno   uz manje javne histeije i ako električna energija kojom bi se punile baterije ili elektrolizom dobijao vodonik, dolazi iz obnovljivih izvora a ne iz temoelektrana na ugalj, mazut ili gas ili atomsih centrala- rekao nam je pre izvesnog vremena čuveni automobliski stručnjak srpskog porekla  prof. dr Dušan Gruden.

-Politika mora finansijski da pomogne novijim istaživanjima na polju dobijanja sintetičkog benzina na čemu su ozbiljno radili stručnjaci u Norveškoj  i danas u Istočnoj Nemačkoj. Oni su pronašli metode izdvajanja ugljendioksida iz atmosfere i njegovo jedinjenje sa vodonikm dobijenim elektrolizom iz vode. Tako je dobijen, doduše još veoma skup, ali kvalitetan benzin. Možda će, ako takav benzin jednog dana postane jeftiniji, opstati klasični motori sa unutrašnjim sagorevanjem  jer će se „filtrirati“ ugljendioksid iz vazduha i dobiti „ravnoteža“ u atmosferu izduvanog i iz atmosfere za goriva preuzetog ugljovodonika. Ali sve je to –kako Srbi kažu, na dugačkom štapu i kanapu kaže naš sagovornik g. Avramović.

Da Vas podsetimo:  Hrvati — narod koji se sakrivao od istorije

Milan Jaković, već tridesetak godina u Mercedesu  nam kaže, da njega prelaz na nove pogonske sisteme više ne tangira- uskoro će u zasluženu penziju, ali on potpuno razume bojazan mlađe generacije stručnih radnika -specijalista za  klasične benzince ili dizelaše, za svoja radna mesta.

Njegove kolege  Desimir Lončarević i Nemac Verner Gasner navode da  je prosto neverovatno sa koliko energije su se mediji  obrušili na auto industriju- kao da su automobili glavni i jedini  prouzrokovači klimatskih promena! Niko se ne pita da li polovina stanovnika Nemačke mora dva puta godišnje da stotinama aviona obleti globus, leteći na godišnji odmor negde na kraju sveta.

– Šta je sa hiljadama drugih vazduhoplova koji svakog minuta lete sa kraj na kraj planete, šta sa ogromnim kruzerima koji bljuju i garež i azotne okside i ugljendioksid, šta je sa šumskim požarima širom sveta, baruštinama iz kojih isparava metan itd. itd. Turizam je toliko omasovljen da neki gradovi  kao Vencija, Dubrovnik idr. Hoće da ograniče priliv turista. Na kraju, šta je i sa ogromnim natalitetom na celoj planeti –i to šteti klimi ali su se svi okomili na –automobile, indirektno i nas koji živimo od prozvodnje vozila! Ja se stvarno plašim za gubitak radnog mesta – kaže Desimir. Valjda je lokalna mobilnost u gradovima važnija od švrljanja po svetu–pa  prave lavine turista treba maksimalno smanjiti.

-Ja još više strahujem zbog eventualnog gubtika posla od mojih kolega, tvrdi Verner, jer sam tek nedvno počeo da radim u auto industriji. Ako dođe do masovnog otpuštanja obično prvo lete oni koji su poslednji došli- a to sam ja! Nadam  da će se u Nemačkoj po običaju sve završiti na uvođenju visokog poreza na izduvne gasove, posebno za ugljendioksid, na primer naplatom preko potrošenog goriva, i da će se, bar za određeno vreme dok se ne nađu neka bolja rešenja,ućutati sve  „Grete Tunberg“, Zeleni i drugi nerprijatelji auto industrije. Valjda će se tako ubran novac, a govori se o milijardama evra godišnje, pametno uložiti u dalja istraživanja za dobijanje sintetičkih goriva, uređaja za prečišćavanje izduvnih gasova isl. -nada se naš sagovornik Verner.

Tmurni oblaci se već nadvijaju nad ponosom nemačke  privrede – auto industijom. Ako, teoretski, million ljudi ostane uskoro bez posla, mnogi se pitaju, gde će i kakav će novi posao uspeti da nađu. Sigrno nikada više  takav koji stručnim industrijskim radnicima u proseku nudi, računajući i godišnje bonuse, nagrade za god. odmor itd. mesečne neto plate od oko 3 do 3.500 hiljada evra!

 


Predrag Rakočević

7 KOMENTARA

  1. Čestitka Korenima i vašem novinaru! Desetak dana pre nemačkih medija ste objavili da zaposleni u nemačkoj auto industiji ozbiljno strahuju za opstanak svojih radnih mesta. Znači vaš novinar je to tačno predvideo! Po jednoj tek sada objavljenoj statistici jedne nemačke istraživačke institucije 55 odsto zaposlenih smatraju da će ako se poveća broj elektro auta ostati bez posla. Osim toga, što u vašem članku nije navedeno, istraživački instituti su ustanovili da elektro auta ne smanjuju količinu CO2 u atmosferi. Primer je auto „Tesla“ na baterije. Za izradu baterija, dobijanje litijuma itd. atmosfera se opterećuje sa oko 80 grama CO2 prerčunato po kilometru vožnje a proizvodnja struje za punjenje baterija izbacuje u vazduh i do 180 grama CO2. Naučnici smatraju da savremeni motori nisu nimalo lošiji od elektro auta, čak su po nekim parametrima i bolji!

    • Najnovija vest- i Ford u Nemačkoj najavio otpuštanje preko 5000 ljudi. Videćemo koliko je Srba među njima.

  2. Ej bre Žarko, čudna je tvoja polupismenost kada nisi uspeo da članak protumačiš i razumeš do kraja!
    Tenor članka su NAŠI ljudi zaposleni u nemačkoj autoindustriji i njihovo strahovanje za svoja radna mesta. Zajedno sa „preostalih“ oko 400.000 Srba u Nemačkoj, ukupno znači oko pola milona naših, u Srbiju godišnje šalje svojima da prežive ovu esenesovsku pošast, oko 1,5 milijarde evra od ukupno godišnjih oko 4 do 4,5 milijarde € koje, po potvrdi Naodne banke Srbije stižu od svih „gastarbajtera“ širom planete u Srbiju. Da nije tih para koje se menjaju u bezvrednu hartiju zvanu dinar, Srbija bi, opterećena još većim problemina, odavno propala. Pogledaj stanje javnog duga Srbije na oficijenoj stranici Ministarstva finansija Srbije. Kda su došli na vlast, AV i Dačić, Srbija je bila dužna oko 14 milijarde €. Danas -ako su podatci iole tačni jer neki ekonomisti smatraju da je dug dvostruko veći od potvrđenih 24 milijarde. Gde je otišlo 10 milijarde €? Na 150km autoputeva? Ili je proćerdano, opljačkano, poklonjeno stranim firmama da za srpske pare izgrade fabrike u Srbiji? Najnoviji primer: Jednoj kineskoj fabrici je u Bariču poklonjen plac -izgradili su za 150 miliona € fabriku.Srbija im je poklonila 35% te sume, plus plac, plus beneficije neplaćanja poreza i dr. dažbina. Jedan primer od bar stotinu! Zašto? Da bi Srbi radili za robovcke plate? Hajde, molim te! Računaj na prste -ako i to znaš. Za vladavinu AV i onoga bivšeg komuniste Dačića, je u Srbiju od rasejanja poslednjih 10 g. stiglo najmanje 40 milijarde evra. Bar 80% tih para je ušlo u privredne tokove Srbije kroz kupovinu hrane, odeće, tehnike i drugih potrebština. Onih 20% se čuva za nedaj Bože zla vremena, bolest, sahrane…
    Gledajući navalu našeg sveta u Nemačku na rad, trebamo ipak, pored svih bivših i ne tako davnih zločina, Nemcima da kažemo hvala- jer ih prihvataju i daju im posao i mogućnost suživota i dobre zarade. Da ušteđevinom pomažu u izdržavanju svojih u Srbiji. Zato je i za njih i za ove Srbe koji su decenijama u Nemačkoj bitno ono što za tebe nije- da industrija, dobre zarade i sigurnost radnih mesta, plata i socijalne zaštite opstane. Jesili sada ukapirao stvar?

    • Takav nacin obracanja mogao bi o glavu da ti se obije… Kao sto rekoh, zabole me i za „nase“ ljude koji rade u Nemackoj. Batali me tih prica kako oni nas izdrzavaju. A takvih „pametnih i pismenih“ mi je tek pun klinac… Vasa pamet nas je i dovela tu gde smo!

      • Žarko (ili je on ipak možda Zarko?) je zaista redak primerak primitivne bu..le od čoveka! Toliko frustriran svojim očitim neuspehom u životu (jedino ako nije neki funkcioner-pljačkaš u nekoj od partija na vlasti) da mrzi one koji su otišli „trbuhom za kruhom“ u svet- a njih je poslednjih godina više od 500.000! U svetu su mnogi od njih postali cenjeni naučnici, profesori, lekari, inženjeri ili stručnjaci -zanatlije, dakle sve ono što u otadžbini odavno pod ovom vladom nije više bilo moguće! U suštini, i nas 4 do 5 miliona Srba koji živimo van matice, za takve tipove kao Ž(Z)arko, baš zabole ona stvar- jer za razliku od njega, znamo i ko smo i šta smo i koliko smo uspeli i u kojoj meri pomažemo da u Srbiji prežive i takve bu..le kao ON!

    • Gledajući navalu našeg sveta u Nemačku na rad, trebamo ipak, pored svih bivših i ne tako davnih zločina, Nemcima da kažemo hvala-
      A zasto da im kazemo hvala? Nebi jednog balkanca i stranca zaposlili da imaju svoje radnike. I ono malo nemaca bez vece skole i posla radije zivi od socijale nego da crnci za malu platu.
      Nemacka ima naveci procenat porodica koji nemaju svoj krov nad glavom a to je osnova za merilo koliko je jedan narod bogat. Imate deset posto veoma bogatih nemaca 20% koji dobro zive ostali kao svud po svetu.
      Statistike su jedno a realnost drugo.
      Nemacka ne zaposljava nas zato sto nas voli vec zato sto smo kao radnici veoma vredni a za malu platu srce ostavljamo u fabrici ili bilo gde.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime