Defetizam, panika i strah

7
955

Današnja akcija režima protiv nekolicine preostalih slobodnih medija, predstavlja nastavak politike cenzure i njihovog gašenja koja sada neprekidno traje već više od dve nedelje. Sve je započelo odmah nakon pretnje koju je NATO uputio povodom obračuna sa kosovskim Albancima. Ministar za informisanje, Aleksandar Vučić, optužio je novine Danas i Dnevni Telegraf da “podstiču defetizam, paniku i strah”. Treća novina, Naša Borba, takođe je dobila slično pismo upozorenja od strane Vučića u toku dana, pa se očekuje da će i njihove prostorije biti zapečaćene od strane policajaca u civilu. Slavko Ćuruvija, glavni i odgovorni urednik Dnevnog Telegrafa, novine koja ima pouzdane izvore informacija unutar vlasti, kaže da je Ministarstvo informisanja našlo opravdanje u naslovu koji glasi “NATO odobrio napad, Milošević potpisuje plan”.

U današnjem saopštenju Ministarstva informisanja stoji: “Pozivamo medije da svoje uređivačke politike stave u funkciju očuvanja teritorijalnog integriteta, suvereniteta i nezavisnosti Srbije i Jugoslavije.”

Pritisak na medije – uključujući i zatvaranje dve radio stanice prethodne nedelje i zabranu emitovanja programa BBCGlasa Amerike i Radija Slobodna Evropa na srpskom jeziku – izgleda kao deo dobro organizovane Miloševićeve kampanje radi ojačanja njegove moći pred najavljene ustupke oko Kosova. Targetiranjem medija koji štampaju ili emituju vesti koje se razlikuju od zvaničnih, novinari i urednici tvrde da Milošević iznova sprovodi svoju tehniku raspirivanja ksenofobije kako bi opravdao strogu cenzuru.

“Broj novina i radio stanica je svakoga dana sve manji” kaže Veran Matić, osnivač beogradske radio stanice B92, koja je okosnica mreže nezavisnih lokalnih radio stanica sa oko 1,6 miliona slušalaca širom Srbije i Crne Gore, dve republike koje čine ono što je preostalo od Jugoslavije. Sa vrha gomile papira i knjiga na svom stolu, Matić uzima i pokazuje faks Ministarstva informisanja – radi se o obaveštenju da će prošlonedeljna uredba, u kojoj se insistira na štampanju i emitovanju samo onih vesti koje su u nacionalnom interesu, imati neograničen rok važenja. Dve radio stanice, članice mreže ANEM, bile su prethodne nedelje zatvorene: beogradski Radio Index i Radio Senta (koja emituje program na mađarskom jeziku), a Matić se pribojava da će njegov B92 radio biti jedna od sledećih meta. Nakon sastanka sa američkim zvaničnicima, Matić je izrazio veliko razočarenje zbog ćutanja američke administracije povodom pritisaka koji se vrše na novinare: “Ostavili su nas na cedilu. To znači da njihova priča o podršci demokratiji u Srbiji nije u potpunosti iskrena. Američka administracija ne vrši nikakav pritisak, to rade samo grupe poput Komiteta za zaštitu novinara i Human Rights Watch.” Komitet je izdao saopštenje u kome izražava zabrinutost zbog pretnji upućenih nezavisnim medijima.

“Suština problema je u tome da je Miloševiću bilo dozvoljeno da uništi demokratsku opoziciju, a sada će mu na isti način biti dozvoljeno da uništi nezavisne medije” smatra Matić, podsećajući na mlaku podršku koju je Vašington dao uličnim protestima protiv Miloševića 1996. godine. Poput mnogih drugih protivnika Miloševičevog režima – novinara, akademika, studenata – i Matić je zbunjen neizgled jedinstvenom podrškom Miloševiću od strane visokih američkih zvaničnika koji dolaze u Beograd.

Radio-televizija Srbije (RTS) saopštila je večeras da je uputila zahtev Regulatornom telu za elektronske medije (REM) da ispita “na koji način” je došlo do toga da utakmicu fudbalske reprezentacije Srbije u kvalifikacijama za Evropsko prvenstvo, “prenosi kablovska, odnosno televizija koja ne obuhvata celokupno područje Srbije”. Navodeći da je time “značajan deo domaće javnosti lišen mogućnosti praćenja tog prenosa”, RTS je saopštio i da su se tom zahtevu priključile i televizije PrvaO2 i Hepi.

RTS je naveo i da prema članu 64 Zakona o elektronskim medijima, događaje od posebnog značaja za građane Srbije, u koje po zvaničnoj listi spadaju i kvalifikacione utakmice reprezentacije za Evropska prvenstva u fudbalu, mogu prenositi samo televizije čija zona pokrivanja obuhvata celokupno područje Srbije.

Savet Regulatornog tela za elektronske medije (REM) današnjom odlukom upozorio je kablovskog operatora SBBda je neophodno da odmah vrati pređašnji raspored kanala u svom kablu. Iz odluke, međutim, kako navodi Udruženje novinara Srbije, nije jasno da li REM traži da SBB RTS vrati na prvo mesto sa kojeg je pomeren 2017. godine ili na drugo gde je Prvi program Javnog servisa bio do pre dva dana. REM sada u dopisu upozorava SBB da “nepoštovanje utvrđenih obaveza kao i nepoštovanje odluka Regulatora povlači za sobom sve zakonske posledice i predstavlja osnov za odgovornost za nastale posledice na tržištu” i eventualne štete koju na ovaj način trpe pružaoci medijskih usluga zbog pomeranja redosleda kanala.

Kablovski operator SBB je marta 2017. godine promenio raspored kanala, pa je svoj prekogranični kanal, televiziju N1 stavio na prvo mesto na daljinskom upravljaču na kojem je do tada bio program RTS1. SBB je juče ponovo promenio poziciju RTS1, pa ga je sa drugog mesta, gde je postavio svoj kanal TV Nova S, pomerio na treću poziciju. zbog čega je Savet REM-a podneo zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv SBB-a jer ovaj operator nije obavestio Regulatora da je program RTS-a pomerio iza stranih kanala.

***

Epilog priče iz 1998. znamo: Slavko Ćuruvija ubijen, Naša Borba i Dnevni Telegraf ugašeni, Danas i Vreme još uvek postoje; od nekada rado slušane i objektivne radio i TV stanice, B92 se pretvorio u režimsku O2 čije vesti izgledaju kao beskonačno čitanje naslova “vesti” objavljenih u Informeru, napisanih rukom nekog Vinstona Smita iz Ministarstva Istine. Veran Matić nije ostao veran samom sebi iz 1998.

A priča iz 2019, kakav će biti njen epilog?

Srbija uopšte nije daleko od “1984”, koliko god da okrećemo glavu od činjenica koje nas svakodnevno treskaju posred čela. Štaviše, Srbija je duboko zagazila u orvelovštinu koja sve više isplivava na površinu, bolje reći izbija u sve teže kontrolisanim erupcijama, kako Vučićeva vlast postaje sve nervoznija zbog onoga zbog čega je i postala vlast.
Poput Miloševića, Vučić koristi istu tehniku potpaljivanja svojevrsne ksenofobije među samim građanima Srbije, s tim da su ovog puta “tuđini” svi oni koji nisu za njega i njegovu kradikalsku bandu na vlasti. Totalna cenzura od strane vlasti, oličene u nekadašnjem Miloševićevom ministru informisanja (istine?), već je sprovedena nad domaćim medijima. Kao trn u oku, međutim, opstaje “prekogranična/strana” televizija sa svoja dva kanala (N1 i Nova S) koje je moguće pratiti preko privatnog kablovskog operatera SBB tj. njegove internet verzije EON. Izmislivši “problem” oko TV prenosa utakmice reprezentacije Srbije tj. oko “logičkog” rasporeda kanala na daljinskom, Vučić je ponovo posegnuo za oprobanom tehnikom cenzure koju je tako zdušno rabio pre dvadeset i kusur godina.

Od njega se ništa drugo i nije moglo očekivati, naročito kada mu je “hrabrost” sve više u procepu.

Foto: printscreen

Međutim, čini se da mu to više nije dovoljno, jer je ovih dana posegnuo za jednom daleko više zabrinjavajućom tehnikom Slobodana Miloševića – počeo je da otvoreno najavljuje “spontane” kontramitinge podrške samom sebi a protiv “fašista i lopova” čije protestne šetnje nikako da posustanu već četvrti mesec.

Njegove ministar-supozitorije svakoga dana pojačavaju širenje panike i straha preko medija sa nacionalnom frekvencom; umesto da te iste medije koriste za prenos utakmica “od nacionalnog značaja”, sa sve većom dozom histerije i izlivima šizofreničnog bulažnjenja koga se ne bi postideo ni lično Milošević, oni seju paniku i strah upravo među građanima koje su potpuno sludeli prethodnih godina preko medija nad kojima imaju potpunu kontrolu (od RTS i Politike, preko nepostojećeg Tanjuga, do Pinka i Informera).

Ako to nije širenje defetizma, šta onda jeste?

Možda služenje petnaestodnevnog vojnog roka, besomučno laganje ili ljigavo cmizdrenje pred kamerama?

Ili nazivanje običnih ljudi – kojima je više preko glave njega i njegovih, i njihove pljačke – ološem?

Koliko je još dana preostalo do početka konzumiranja fraza lokatoripacovi i hijenedomicilne ništarije?

Ne sme mu se dopustiti da izazove sukob običnih ljudi na ulicama gradova širom Srbije, podeljenih samo oko toga ko je za ili protiv Najveće Plačipičke u istoriji srpskog naroda, umesto da se ujedine oko onoga što im je svima zajedničko: da su, činjenično, svi zajedno jedan duboko sluđen, ojađen, prevaren i žestoko opljačkan narod.
I da, trenutno, većeg i goreg lažova i lopova od Njega nema.

Nema, i tačka.

Radmilo Kračunović
Izvor: gradjanskikrug-civiccircle.blogspot.com

7 KOMENTARA

  1. Svedok nisi mi odgovorio na pitanje… sta su i koje su to evropske vrednosti? Vucica ne podrzavama nikako, ali samo glup covek ne vidi da iza protesta stoji zapad. Nema tu ni “n” od narodne pobune, a u gradjansko drustvo ooodavno ne verujem, to su jos Nusic i Domanovic pojasnili… Mi smo kolonija Amerike, robovi u svojoj zemlji, kakvo pravo kakvi bakraci… u kom svetu li vi zivite bre?!

  2. Za @Zarka i @Vladu Cokoladu :

    Vec tri meseca Srbiju drmaju protesti, gradjani su se digli u preko 100 gradova nase zemlje.
    Drzavne medije to ignorisu, RTS o protestima cuti, Aleksandar Vucic hrabro izjavljuje : “I da vas je 5 miliona, necu vam ispuniti ni jedan zahtev”.
    A vase komentare odavno pratim. Evo ovde dolivate :
    Vlada : iza protesta stoji Zapad. Strani placenici …
    Zarko : pravde i inace nigde nema, pa sta to onda Srbi traze ?

    Ako gresim, javite !
    Svedok – 1 od 5 MILIONA

  3. @ Svedok, ako mozes, molim te prosvetli me, koje su to i sta su to “evropske vrednosti”?! Evo dve decenije prodje, a ja gresan nikako to da shvatim? I koja je to drzava na svetu gde ima pravde? Liliputanija i Nedodjija se ne racunaju naravno.

  4. Pozdrav @Vladi Cokoladi koji brani Aleksandra Vucica od izdajnika i stranih placenika.

    Ti izdajnici tvrde da je politicki i javni zivot u zemlji unisten i traze drzavu prava i pravde u kojoj se postuju evropske vrednosti. Nije iskljuceno da bas oni (N1, DANAS, NIN, VREME i sl) podrzavaju gradjanske proteste trazeci da Skupstina, mediji i institucije budu u sluzbi naroda a ne u sluzbi jednog coveka

    • Па јесте, рећи за АВ само да је грешан је скоро као да га браниш…

  5. Хахаха, грешни АВ против добрих, слободних и истинољубивих приватних (западних) медија? Другосрбијанска варијација на “ми (Срби) лоши, они (запад) добри”. Може лако да се окрене на главу, па да користи и западу и АВ у исто време – куд ћеш боље? А да нам се омакне и кажемо како јесте? Да је тај приватни N1, Вучићев “трн у оку”, у власништву америчког KKR&Co Inc., балканска испостава “слободног” и “нецензурисаног” CNN-а. Да је, као такав, стављен у СББ-у изнад Србијиног сопственог РТС1. Да је KKR&Co Inc., као и све вредно поседовања у САД, у власништву или под контролом Ракафелера, укључујући Клинтоне, којима је АВ ономад онако поданички, са скромном милионском донацијом, долазио на поклоњење. Да Ракафелеров ККР такође поседује СББ, који је са Шолаком метеорски брзо израстао на парама, пази богати, тог истог KKR&Co Inc., и Investment Capital Management-а (касније прекрштен у Bedminster Capital Management) врлог нам Сороша, уз активну помоћ амбасаде САД у гурању у страну српског Телекома у процесу. Тог Сороша – рођеног као Ђерђ Шварц – ког су произвели Ротшилди, и који је међу првима у банкстерској аристокрацији Ротшилда-Ракафелера, који деле заједничку постељу још много пре него што су се 1913-те формално везали, пред ђаволом и људима, у Federal Reserve систем, главном од полуга кроз које контролишу САД. Да N1 као дистрибутор и СББ као снабдевач информације не могу да буду у истом власништву (KKR&Co Inc.) по америчком закону, али могу по накнадно пригодно измењеном закону Србије. Да СББ такође контролише већи део интернета, и да сав проток информација овим путем у Србији пролази кроз једну тачку, где се по вољи може надзирати, мењати, филтрирати или задржати, а та тачка је у власништву KKR&Co Inc.. Да итд итсл. Али не, ми ћемо да се фокусирамо – тачније, пљујемо и бацамо блато – на грешног АВ, којем су “слободни” западни медији “трн у оку”…

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime