Diletantizam SNS-a i Trg Republike

0
2063
Kaldrma, Trg Republike / Foto: YouTube Screenshot

Rekonstrukcija Trga Republike prava je slika neposobnosti Srpske napredne stranke: bez plana, sa stalnim improvizacijama, nestručnjaci vode poslove, beskrajno laganje kako bi se hvalili ili opravdali, prekoračenje svih troškova…

Zadržaću se samo na saobraćaju. Centralna koncepcijska ideja bila je pretvaranje Trga u pešačku zonu, uz zabranu privatnog saobraćaja i izmeštanje gradskog saobraćaja u okolne ulice kako bi što manje smetao. Studentski trg, gde se do sada nalazila okretnica trolejbuskog i autobuskog saobraćaja, trebalo je da bude pretvoren u pešačku zonu, a takođe i Vasina ulica koja povezuje ova dva trga. Za nas koji stanujemo u neposrednoj blizini to bi bilo odlično rešenje. Evo slike plairanog izgleda Studentskog trga:

Plairanoi izgled Studentskog trga / Foto: printscreen

Nije loše.

A gde će biti premeštena okretnica brojnih trolejbuskih i autobuskih linija GSP-a? U Dunavsku, preko puta postojeće trolejbuske garaže. Razumno. A kako će stizati do tamo? E, tu nastaju nerešivi problemi. Prvi plan je – Francuskom, pa Dunavskom. Međutim, to se ne može izvesti lako i brzo pošto bi trebalo proširiti obe ulice sa dve na četiri trake, što uopšte nije započeto, a Trg Republike je već bio u fazi rekonstrukcije. Čak ni imovinski poslovi za lokaciju okretnice nisu okončani, kako je saopšteno, a ne znamo ni da li su započeti. Naravno, ni kontaktna mreža nije postavljena. A još: uska, a lepa Francuska bila bi uništena sečenjem drvoreda i proširenjem kolovoza sa dve na četiri trake. Strašno, na šta su ukazivali građani.

A kako će se stizati iz Kolarčeve do Francuske? Trgom Republike, što bi narušilo pešački koncept Trga? Ne, majstori SNS-a su smislili još jedno genijalno rešenje: iz Kolarčeve desno u Makedonsku, pa levo u Braće Jugovića, pa desno u Francusku. Samo su prevideli da bi se tu ovako skrenut gradski saobraćaj sa velikim brojem linija i vozila sekao sa važnim ulicama Dečanskom i Despota Stefana, gde su i sada, bez novopreusmerenih vozila GSP-a, ogromne gužve i privatnih kola i autobusa GSP-a. Valjda se neko u poslednji čas dosetio ovog problema, pa je varijanta javno odbačena.

Da Vas podsetimo:  Treći svetski u Srbiji

Nije još kraj lutanja Vesića i ekipe dok građevinci sporo stavljaju ploče na Trg. Majstori iz SNS-a smislili su novo genijalno rešenje, kojim bi zaobišli Trg Republike i Francusku: da oteraju trolejbuski saobraćaj jednom postojećom trasom (Takovskom) do Cvijićeve, pa da onda izgrade nove žice preko Despota Stefana do Dunavske. Da pomenemo samo jedan problem: tada trolejbusi ne bi stizali do Terazija, već samo do Londona, tako da bi slabo obavljali saobraćajnu funkciju. A i nova trolejbuska raskrsnica kod Londona (skretanje Miloševa-Kralja Milana) kočila bi i inače zagušeni saobraćaj u ovim važnim centralnim ulicama.

I tako, neznalice na čelu sa Vesićem lutali su tokom prve polovine ove godine smišljajući sve genijalnija rešenja za gradski saobraćaj, za koja i laik vidi da su glupost.

Najzabavniji detalj vezan je za kontaktnu, trolejbusku mrežu. Skinuta je sa Trga kao nepotrebna u aprilu ove godine, da bi u avgustu bila vraćena na mesto, a bez velike pompe. Tada su već rešili da napuste sve izvanredne planove, koje smo pomenuli, i da trolejbuse i autobuse koji dolaze preko Terazija usmere starim putem – preko Trga Republike na Studentski trg.

Drugim rečima, rekonstrukcija Trga Republike započeta je bez ikakvih ozbiljnih priprema na planu gradskog saobraćaja, već se krenulo sa idejom da se tokom radova smisli i izvede neko rešenje (eto, zato je planirano više od godinu dana za dosta jednostavnu rekonstrukciju Trga!). Ova nespremnost potvrđuje teoriju da je rekonstrukcija Trga Republike započeta navrat-nanos radi onemogućavanja šetnji opoziciono raspoloženih građana.

I tako – sve je po starom. Nigde najavljene pešačke zone: ni Trg, ni Vasina, ni Studentski trg to nisu, već saobraćaj i dalje ide tuda, baš kao što je i do sada išao. Suštinski gledano, a sa saobraćajnog stanovišta, rekonstrukcija Trga svela se na krečenje, doduše skupo.

Da Vas podsetimo:  Ista meta, isto odstojanje - Beograd na vodi, Zrenjanin bez vode

Da ne grešim dušu: postoje dve sitne razlike i obe su glupe. Prvo, da bi očuvali privid pešačkog karaktera Trga, zaveli su „zonu usporenog saobraćaja“, i to tako što su na Trg stavili grubu kaldrmu koja prisiljava vozače da voze jako sporo kako ne bi uništili svoja vozila. Bicikli čak ne mogu preko te kaldrme. Glupo rešenje na važnim saobraćajnicama rezultiralo je nezadovoljstvom vozača i, još važnije, gužvama u saobraćaju. A pešaci nisu ništa dobili, pošto na kaldrmi vozači imaju prednost. Drugo, da bi proširili trotoar pred Narodnim pozorištem suzili su vezu Vasine sa Trgom sa četiri na dve trake, pa su još na semaforu pred Pozorištem veliku prednost dali pešacima. Rezultat: enormne gužve u Vasinoj, na Trgu i šire. Diletanti, koji ne umeju da elementarno reše saobraćaj.

Novi cirkus dolazi na kraju: Neko (Vučić?) shvatio je da je rešenje glupo, pa je naredio da se gruba kaldrma zameni ravnim kockama radi ubrzanja saobraćaja. Operaciju izvodi, ko bi drugi, Vesić. Naređuje zamenu i tvrdi da je krivac za grešku sa kockama izvođač, koji će i platiti zamenu. A izvođač Štrabag odmah prihvata krivicu i izjavljuje da je spreman da izvrši zamenu na svoj trošak. Nečuveno!

Za štetu ne može biti kriv izvođač pošto on ne odlučuje o materijalu od koga se pravi kolovoz, pošto je to posao projektanta, a u krajnjoj liniji naručioca (ako nije bilo projekta, što je u Beogradu moguće). Dok je gradskim vlastima (Vesić, gradski arhitekta) ova kaldrma bila odličan materijal za „zonu usporenog saobraćaja“, dok su se hvalili, nisu nadapadali izvođača, već tek kada su se videle posledice njihove genijalnosti.

Da Vas podsetimo:  Bitka za hranu - selo protiv političkih elita

Još je zabavnija reakcija izvođača, koji prihvata grešku i hoće da je plati umesto da ide na sud da zaštiti svoje interese i reputaciju. Očigledno je Štrabag lako kapitulirao pod pritiskom vlasti, a o čemu se konkretno radi verovatno nikada nećemo saznati. Možda će SNS dati Štrabagu kompenzaciju na nekom drugom poslu. Ili je Štrabag od ranije blisko povezan sa raznim vlastima na Balkanu, čak i vlasnički, o čemu se odavno šuška u čaršiji.

I tako, radovi na rekonstrukciji Trga Republike nisu završeni ni posle svečanog otvaranja saobraćaja. Sve vreme ih je pratio diletantizam kako gradskog menadžera Vesića, tako i gradskog arhitekte Marka Stojčića izražen početkom radova u trenutku kada ni elementarne pripreme nisu urađene, pa su se donosili i menjali planovi najvažnijih saobraćanih rešenja ad hoc, tokom izvođenja radova, da bi se na kraju dobilo ISTO, ono što se i do sada imalo. Toliko je velikih reči utrošeno kako bi se najavila revolucionalrna rešenja u korist pešaka, žitelja moderne, funkcionane varoši, a da se na kraju sve vrati na staro, postojeće, samo uz rasipanje para. Grad se pokazao vrlo žilavim: ni “inventivni” diletanti nisu uspeli da ga upropaste, a da cena očigledno ne bude previsoka.

Boško Mijatović
Izvor: srbijasvet.wordpress.com

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime