Efekat stada: Koliko je zapravo lako manipulisati masama

5
1304
Političke stranke širom sveta manipulišu masama po istom modelu Foto: Nebojša Raus / Noizz.rs

Dejvid Ajk je britanski autor i govornik koji je posvetio profesionalnu karijeru “raskrinkavanju” svetskih manipulacija. Jedan od najpoznatijih teoretičara zavere autor je brojnih knjiga i učesnik političkih kampanja, kroz koje pokušava da dopre do svesti “malog čoveka” izmanipulisanog velikim silama. Jedan je od pobornika teorije da nekolicina ljudi iz senke upravlja celokupnom istorijom čovečanstva.

Bez obzira na to da li ste poklonik Ajkovog dela i generalno simpatizer teoretičara zavera, u njegovim knjigama i govorima se mogu naći ilustrativni primeri koji objašnjavaju modele ponašanja čoveka i mase, a posebno je zanimljiv odlomak iz “Efekta stada” koji objašnjava koliko je zapravo lako manipulisati masom.

Prenosimo odlomak u celini:

“Većina ljudi nije u stanju da prihvati da nekolicina uspeva da manipuliše milijardama života, delujući kroz sve institucije i u svim zemljama. Ja to razumem. Međutim, jednom kada imate piramide i znate na koji način usloviti umove i stvarnost stanovništva, to postaje relativno jednostavno. Kada nekolicina ljudi želi nadzirati i upravljati mnoštvom čovečanstva, na licu mesta moraju postojati određene strukture. One su uvek iste, bilo da pokušavate manipulisati osobom, porodicom, plemenom, gradom, zemljom, kontinentom ili planetom.

Najpre morate nametnuti pravila, šta se smatra ispravnim, a šta pogrešnim, šta je moguće, a šta nemoguće, šta je zdravo, a šta bolesno, šta je dobro, a šta loše.

Većina ljudi će bespogovorno poštovati ​​ta ‘pravila’ zbog “me-ee, me-ee mentaliteta” stada koje u kolektivnom ljudskom umu prevladava barem poslednjih hiljadu godina.

Kao drugo, malobrojnima koji osporavaju vaša nametnuta ‘pravila’, život morate učiniti krajnje neprijatnim. ‘Pravila’ ili ‘koncenzusna stvarnost’ preko su potreban element naše kontrole.

Najdelotvorniji način da se osigura pokoravanje tim pravilima jeste zagorčati život onima koji se razlikuju. Pojedince koji iznose drugačije poglede, verzije ‘istine’, stilove života, držite podalje kao crne ovce u ljudskom stadu.

Već ste uslovili stado da prihvati vaša pravila kao vlastitu stvarnost, pa ono svojom osornošću i neznanjem ismieva ili osuđuje one s različitim stilom života.

Time se na crnu ovcu stvara pritisak da se pokori, što ujedno služi za upozorenje drugim pojedincima u stadu koji takođe razmišljaju o odvajanju ili osporavanju prevladavajuće stvarnosti.

Kao što sam ranije istakao, taj strah da budemo različiti, kao i iskazivanje mišljenja koja pobijaju ‘pravila’, nadmoćan je strah od onoga što će drugi ljudi misliti o nama.

Jednom kad definišete ‘pravila’, nema više potrebe da kontrolišete svakog pojedinog novinara ili reportera ili vladinog službenika. Mediji i institucije preuzimaju svoju ‘istinu’ iz tih istih ‘pravila’ i službenih beležaka, refleksivno ismevajući i osuđujući svakoga ko nudi drugačije viđenje stvarnosti.

Ovo što sledi je izvrsna simbolična priča, tačnije eksperiment o načinu na koji ‘norme’ postaju prihvaćene bez pitanja, pa čak i bez znanja o tome odakle potiču.

Eksperiment sa neposlušnim majmunima

Eksperimentatori su pet majmuna stavili u kavez. Unutar kaveza obesili su banane za konopac i pod njih stavili merdevine. Uskoro će neki od majmuna doći do merdevina i početi da se penje prema bananama.

Čim je jedan počeo da se penje uz merdevine, svih pet majmuna su automatski bili poprskani hladnom vodom. Nakon nekog vremena, pokušali su neki drugi majmuni, uz isti rezultat – svi majmuni su odmah bili poprskani hladnom vodom.

Uskoro, kada bi neki majmun pokušao da se popne na merdevine, drugi majmuni su ga na grub način uz batine sprečavali u tome.

U nastavku eksperimenta isključili su prskalice i u kavez umesto jednog od majmuna uveli novog. Novi majmun je video banane i pokušao se popeti preko merdevina do njih.

Na njegovo iznenađenje i užas, napali su ga svi drugi majmuni. Nakon još kojeg pokušaja i napada, znao je da će ga, pokuša li se popeti na merdevine, drugi majmuni napasti i prebiti.

Nakon toga, uklonili su još jednog od izvornih pet majmuna i zamenili ga novim. Pridošlica je krenuo prema merdevinama i bio brutalno napadnut.

Prethodni novajlija je entuzijastično učestvovao u kažnjavanju! Isto tako, zameniše i trećeg izvornog majmuna novim, zatim četvrtog, na kraju petog.

Svaki put kada je najnoviji majmun krenuo uz merdevine, napadnut je od strane drugih majmuna. Sada, većina majmuna koji tuku nemaju pojma zašto im nije dopušteno da se popnu merdevinama ili zašto učestvuju u udaranju najnovijeg majmuna.

Nakon što su zamenili sve izvorne majmune, i nijedan od preostalih majmuna nikada nije bio poprskan hladnom vodom – uprkos tome, nijedan majmun nikada se više nije približio merdevinama kako bi pokušao uzeti banane.

Zašto ne smeju?

Jer koliko oni znaju, oduvek je bio takav običaj i ovde se to tako radi…”

Dragana Pandurević

noizz.rs / 6yka.com

5 KOMENTARA

  1. @Vlada Cokolada, “да пронађемо шта је то у друштвеним институцијама и начину делегирања и избора што допушта људима као Хитлер (или АВ) да дођу на власт, и да то исправимо.” da ne krecem sa pisanjem oduzilo bi se a mislim da ces me razumeti, taj problem se zove NOVAC. Od kad je novca od tad je i prodanih dusa, a mnoge od tih prodanih dusa su srafovi u sistemu koji ga zapravo pokrecu cuvajuci sebicno taj svoj komformizam praveci se da ne znaju da su oni zapravo pravi ugnjetavaci, paraziti sistema. Mislim da ne postoji sistem koji to moze da resi, osim mozda naveenih kibuca ali to je opet uredjenje bez novca, roba za robu i usluga za uslugu. Mozda mi ljudska bica jos uvek nismo spremni za ovakav tehnoloski napredak.

    • Кибуци су били много више него заједнице које не употребљавају новац. То су била обично мања места тј. села у ком је интерес заједнице истински био изнад појединачног интереса. То је ишло – неминовно – тако далеко да су и деца била више на бризи заједнице него родитеља, с којима су проводили само викенде. Пошто су били супротност капиталистичком свету, у ком је интерес појединца на првом месту, постепено су уништени комерцијализацијом.

  2. Социјални конформизам је основа друштвеног живота, и сам по себи није проблем. Проблем је начин на који се ствара систем “вредности” који се са врха друштвене хијерархије пројектује на масе. Основна полуга у модерном свету је контрола медија, којима се производи на овај или онај начин искривљена слика стварности, унутар које оно што би нормално било неморално, или у било ком другом смислу неприхватљиво, постаје прихватљиво, чак врлина. Фром је писао да post festum осуда зла није сврсисходна, јер не спречава да се оно понавља. Оно што по њему треба да учинимо је да пронађемо шта је то у друштвеним институцијама и начину делегирања и избора што допушта људима као Хитлер (или АВ) да дођу на власт, и да то исправимо. Проблем је што би то захтевало бескласно друштво, нешто као што су били израелски кибуци, и то не само у датој земљи, него и у земљама које имају моћ да намећу вољу другима. Фантазија на гладан стомак…

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime