FaceOff

0
400

Ima li još nekoga, na umreženoj Kugli Zemaljskoj, da nije video fotke svojih stvarnih i virtuelnih prijatelja – kako izgledaju danas, a kako će izgledati u budućnosti? Ili da se i sam nije oprobao?

Upecao?

Viralna aplikacija FaceApp već sada ima pristup licima i imenima preko 150 miliona korisnika

FaceApp daje mogućnost korisnicima da izmene crte svog lica, izgled, pa čak i doba (za koju godinu u budućnost). Sa druge strane, ti isti korisnici omogućavaju vlasnicima ove aplikacije da koriste njihove fotografije, imena i druge lične podatke – u bilo koju svrhu koju požele, i dokle god to žele. A bili smo tako ubeđeni da smo naučili lekciju na primeru Cambridge Analitica, BREXIT i predsedničkih izbora u Americi…

Više od sto miliona ljudi je preuzelo ovu aplikaciju sa Google Play platforme. Tako je FaceApp dospela na vrh iOS prodavnica aplikacija u 121 zemlji.

Shodno FaceApp uslovima pružanja „usluga“, svako ko se na nju upecao i dalje zadržava u svom vlasništvu „korisnički sadržaj“ (čitaj: lice, tj. fotografiju istog); međutim, FaceApp poseduje beskonačnu i neopozivu licencu, oslobođenu plaćanja bilo kakvih autorskih prava, da sa tom istom vašom „korisničkom svojinom“ radi šta hoće… i za bilo koga. Evo šta, između ostalog, piše u uslovima korišćenja ove aplikacije:

Ovim ste saglasni da FaceApp ima neprekidno, neopozivo, neisključivo, besplatno, širom sveta, u potpunosti isplativo i slobodno za naknadno licenciranje, pravo na: korišćenje, reprodukovanje, modifikovanje, prilagođavanje, objavljivanje, prevođenje, kreiranje derivata, distribuiranje, javno izvođenje i objavljivanje vašeg „korisničkog sadržaja“, kao i svakog imena, korisničkog imena/naloga i ostalih podataka povezanih sa vašim „korisničkim sadržajem“, u svim medijskim formatima i kanalima koji su danas poznati ili mogu biti kasnije razvijeni, i to bez ikakve naknade u vašu korist. Kada postujete ili na neki drugi način podelite svoj „korisnički sadržaj“ na našem servisu (ili dalje, preko njega), prihvatate da ste razumeli da će vaš „korisnički sadržaj“ i ostale povezane informacije (poput vašeg korisničkog imena, lokacije ili profilne slike) biti javno vidljivi i dostupni.

Možda sve to ne predstavlja neku veliku opasnost ukoliko vaši podaci ostanu na Amazonovim serverima u SAD, kako to tvrde na portalu Forbes, ali FaceApp i dalje poseduje pravo da sa tim podacima radi šta hoće. FaceApp je ruska aplikacija, autora Jaroslava Gončarova. Naravno, to ne znači da će ruska kompanija Wireless Labs, koja je vlasnik ove aplikacije, automatski ponuditi vaše lice i podatke tamošnjoj obaveštajnoj službi (FSB), ali određene posledice svakako postoje – kako to Peter Kostadinov iz PhoneArena tvrdi:

Možda i osvanete na nekom bilbordu u Moskvi, ali vaše lice će najverovatnije biti iskorišćeno u obuci na nekom od softvera za prepoznavanje lica.

Na vama je da sami odlučite da li vam je to (i koliko) bitno ili ne.

Međutim, u poslednjih par godina smo na primeru viralnih Facebook aplikacija naučili da podaci koje one prikupljaju nisu uvek bili korišćeni u svrhe za koje smo pretpostavljali da će biti upotrebljeni. Takođe, naučili smo i da podaci, na taj način prikupljani, nisu bili pohranjivani na bezbedan, siguran i privatan način. Kada nešto smestite na klaud, nad tim ste izgubili svaku kontrou bez obzira da li ste svom sadržaju dodelili ili ne zakonsku licencu. Upravo to predstavlja jedan od razloga zašto kompanija Apple, veoma „osetljiva“ kada su u pitanju problemi vezani za privatnost, većinu svojih V.I. aktivnosti zadržava „na uređaju“ (telefon, tablet, računar…), umesto na virtuelnim onlajn bazama (poput klauda i sličnih servera za masovno skladištenje podataka). Sve je to sasvim dovoljno za oprez kada neka aplikacija od vas traži pristup i licencu za vaš digitalni sadržaj i/ili identitet.

Bivši menadžer Rackspace, Bob La Gesse, kaže:

Da bi FaceApp zaista funkcionisao, morate mu dozvoliti da pristupi vašim fotografijama – ali baš SVIM fotografijama. Istovremeno, aplikacija dobija pristup i Siri Search opciji koju ima svaki iPhone… Aha, ima pristup i svim refresh opcijama u pozadini, tako da čak i kada vi ne koristite FaceApp – FaceApp koristi vas.

Ova aplikacija danas više ne mora da radi ništa kriminalno što bi vas nateralo na oprez i razmišljanje da li joj dopustiti toliko visok (i dubok) nivo pristupa vašem uređaju i ličnim podacima na njemu.

Jednostavno – kako kažu na portalu Gizmodo – nemojte to da radite.
Šta će vam.

– John Koetsier: Viral app FaceApp now owns access to more than 150 million people’s faces and names (Forbes, 17.07.2019)

– Thomas Brewster: FaceApp – Is the Russian face-aging app a danger to your privacy? (Forbes, 17.07.2019)

– Peter Kostadinov: No, you probably shouldn’t be using viral sensation FaceApp to make yourself look older (PhoneArena, 17.09.2019)

– John Koetsier: 1.5B Accounts? Facebook’s Epic Free Data Giveaway Could Be The Largest Privacy Breach Ever (Forbes, 22.03.2018)

– John Koetsier: This Big Data Marketing Firm Claims To Have A Perfect Track Record In Winning Elections (Forbes, 09.11.2017)

– Khari Johnson: Apple debuts Core ML 3 with on-device machine learning (Venture Beat, 03.06.2019)

Da li ste primetili koliko se puno ljudi sa Fejsbuka srBskog u poslednje vreme primilo na FaceApp zajebanciju, u fazonu ‘na šta ću da ličim kad ostarim’ i slično. Šta, i vi?
Super… usput ste sve podatke o sebi i svojim prijateljima dali svojevoljno na raspolaganje Cukerbergu, Gončarovu i firmama koje na tome zarađuju. Ovo je samo najnovija podmetačina, nakon što je pukla šema sa Kembridž analitikom, pa su krenuli da uvaljuju nove zvrčke umesto kvizova i „istraživanja“. Kapirate valjda da Facebook i drugi sarađuju, između ostalog, i sa marketinškim firmama koje rade za vlasti u Srbiji – baš kao i u drugim zemljama, tj. sa onima koji debelo plaćaju?

Kapirate?

Ne?

Onda ne kukajte zbog idiotskih reklama kojima vas Facebook zatrpava, ili vam one pune mailbox, ili vas neko nazove da glasate ‘za’ iako niste takvima dali svoj broj telefona.

Niste uneli, niti dali lične podatke? Da, ali vaši prijatelji možda jesu, a vi ste ih upravo ocinkarili onima koji će te podatke upariti sa već postojećim i napraviti vaše profile koje će potom gađati reklamama za bilo šta. I bilo koga. Jer, nisu više dovoljni samo vaši (pojedinačni) podaci, danas se mnogo više traže međusobne veze kako bi se od njih pravili kolektivni profili i cilj(a)ne grupe. Jer, ako ste (naivno) pomislili da Facebook sa svim ovim, ovde opisanim, nema nikakve veze… pa, naivno je bre, i to mnogo. Cukerberg neće propustiti priliku da i tu nešto zaradi, čim čuje za magične brojke u stilu sto pedeset miliona korisnika i slične crvene lampice.

Jer, FaceApp se figurativno može prevesti i kao „dobrovoljno ste skinuli gaće, sami„.
Posle toga nema kajanja.

Radmilo Kračunović
Izvor: gradjanskikrug-civiccircle.blogspot.com

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime