„Gasimo Newsweek jer ne možemo više da plaćamo licencu“

0
986

Zbog toga što je račun AMG-a u blokadi i kompanija ne može više da plaća licencu za izdavanje magazina Newsweek, doneta je odluka da avgustovski broj ovog mesečnika bude i poslednji, a moguće je i da će šestoro novinara koji su činili redakciju ostati bez posla, kaže za Cenzolovku novinar Newsweeka i šef komunikacija u AMG-u Želimir Bojović.

Prema njegovim rečima, Newsweek je „pao“ kao „žrtva vlasti koja već dva meseca drži račun kompanije AMG u blokadi“.

Odluka da u opštoj racionalizaciji baš Newsweek bude ugašen došla je pre svega zato što je, kaže Bojović, AMG u obavezi da za štampanje domaćeg izdanja časopisa redovno plaća licencu američkom Newsweeku sa kojim, inače, ima ugovor do 2024. godine.

Avgustovski broj je i poslednji koji će publika moći da pročita, jer ga od septembra više neće biti na kioscima.

„Pokušali smo da ovaj udar vlasti koja nam je blokirala račun malo ublažimo sa avgustovskim brojem – štampali smo ga u nešto manjem tiražu, kupci su mogli da vide i da više nije upakovan u plastičnu kesu… Gde smo mogli da uštedimo, mi smo to uradili. Prateće troškove oko štampe, plata i slično, još bismo nekako i mogli da podnesemo, ali troškovi samog licenciranja su toliki da trenutno premašuju naše mogućnosti“, kaže Bojović.

Kako je i sajt deo paketa za koji se plaća licenca, poslednja objava na njemu bio je upravo tekst o gašenju Newsweeka, a novih unosa, kaže, više neće biti. Ostaće Fejsbuk stranica i Tviter profil kako bi se održavala komunikacija sa čitaocima.
Nejasna sudbina zaposlenih

Redakciju ovog mesečnika činilo je šestoro novinara i urednik, a kompanija, kaže Bojović, sada pokušava da nađe načina da reši njihov status.

Da Vas podsetimo:  Izbori dolaze: Nikad brže raspisani medijski konkursi širom Srbije

„Direktor će razgovarati sa zaposlenima i videti koje su opcije. Moguće je i da će oni koji to budu hteli biti premešteni da rade za neko drugo izdanje u okviru AMG, ali je moguće i da će ostati bez posla, jer se nama zbog blokade računa mogućnosti smanjuju i moramo da racionalizujemo čitavu potrošnju u okviru kompanije. Još uvek ne znamo“, kaže on.

Odluka o gašenju magazina doneta je 1. avgusta i sve je, navodi Bojović, zatekla.

„Novinari to nisu očekivali, znalo se da je situacija teška, ali tek kada su krajem meseca analizirani finansijski bilansi, videlo se da mora da se reaguje odmah. Siguran sam da niko nije ravnodušan, novinari su zabrinuti s pravom, jer se radi o njihovim radnim mestima i profesionalnim sudbinama“, ističe Bojović.

Zašto je Newsweek postao mesečnik?

Magazin, koji se bavio i istraživačkim novinarstvom (2015. godine bili su deo međunarodnog istraživačkog projekta „Swiss Leaks“ koji je dobio nagradu Svetske mreže urednika, a ove godine bili su nominovani i za Data Journalism Awards za projekat „Football Leaks“), od svog osnivanja 2015. do sredine prošle godine štampao se svake nedelje.

U junu prošle godine je, međutim, doneta odluka da postane mesečnik, a Bojović kaže da to nije imalo veze sa političkim pritiscima, niti sa tim što je jedna od poslednjih „zapaljivih“ naslovnica nedeljnika bila o Savamali i imala naslov: „Ti li si, Vučiću“.

„Duboko verujem da to nije povezano sa pričom o Savamali. Na kraju krajeva, ja sam taj tekst lično pisao. Naravno da postoji nezadovoljstvo, verovatno i samog Vučića, ali ono što ja znam jeste da je već u tom periodu postojao plan da krenemo sa drugačijom dinamikom štampanja“, tvrdi on.

Da Vas podsetimo:  Doček koronavirusa u Srbiji: „Kruna“ šarlatanskih istupa lekara, političara i medija

Razlozi za takvu odluku su, kaže, bili finansijski motivisani.

„Ključna stvar je bila u činjenici da u Srbiji ima šest nedeljnika, što je mnogo za ovakvo tržište. U jednom trenutku smo odlučili da pomerimo magazin u onu nišu za koju mislimo da je profitabilnija. To znači da na luksuznijem papiru, većem broju strana, u tzv. premijum izdanju izlazimo jednom mesečno, dakle da ljudima jednom na 116 strana ponudimo jednak, ako ne i bolji sadržaj, i da uz reklame (koje su u tom slučaju skuplje i ekskluzivnije) nadomestimo ono što je nedostatak u funkcionisanju svih nedeljnika. Osim toga, namera kompanije je i bila da se u potpunosti okrene mesečnicima. Od nedeljnika smo imali još samo Story, koji je prodat“, objašnjava Bojović.

On kaže da bi voleo kada bi Newsweek mogao da opstane, ali su „mogućnosti sužene kada živite u Srbiji ili sličnim zemljama, u kojima vlast uzurpira sudstvo, policiju, tužilaštvo i finansijske mogućnosti“.

NEEWSWEEK I KURIROVE „PROMENE KURSA“

S obzirom na to da je Bojović bio i novinar Newsweeka, na pitanje o tome da li su i kako na Newsweek uticale periodične „promene kursa“ Kurira kada je reč o odnosu prema vlastima (a o čemu svedoči i pismo Aleksandra Rodića „Srbijo izvini“), on navodi da „Kurir, naravno, mora da pronalazi svoj put ka tržištu, čitaocima, finansijama, što je legitimno, jer on živi od reklama“.

„Sigurno je da su Lađević i Milovanović, koji sada vode Srpski telegraf, Kurir doživljavali na jedan način. Dok su bili tu, svako malo su ga privodili SNS-u. Zato su i otišli iz Kurira, napravili prorežimski medij, a ovde su došli neki drugi ljudi koji su rekli da moramo da napravimo nešto ozbiljnije i sa većim balansom. Ako pogledate naslovne strane, videćete da su one sada ozbiljnije nego ikada pre“, kaže Bojović.

Da Vas podsetimo:  REM pokrenuo postupak protiv TV Hepi zbog vređanja profesora Sinanija...

On objašnjava i da su se od samog početka postojanja magazina trudili da razdvoje Kurir i Newsweek, „jer smo znali da će ljudi ta dva uvek povezivati“.

„Nikada niko iz Kurira nije uticao na nas, niti je mogao da utiče. Ova dva izdanja su samo spadala u ono što mi zovemo ‘njuz grupom’, koju čine politički magazin i politički dnevnik, ali su uređivačke politike suprotne. Ima ljudi koji su pisali i za Kurir i za Newsweek, ali to je sve“, kaže on.

Glavni i odgovorni urednik Newsweeka Milorad Ivanović nije želeo da govori za Cenzolovku o eventualnim pritiscima na uređivačku politiku i izazovima sa kojima se redakcija suočavala, kao ni o trenutnim međunarodnim istraživačkim projektima sa kojih će novinari Newsweek Srbija biti povučeni, već nas je uputio na Bojovića.

M. Vučić

www.cenzolovka.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime