Ima li spasa za dizel motore u putničkim vozilima?

3
1022
Foto: Nemački autoklub ADAC

ŠTUTGART – Od prvih nagoveštaja u Sjedinjenim američkim državama o mogućim, manipulisanim procesorima sa programima koji kontrolišu i vode rad dizel motora ugrađenih u nemački Folksvagen, prošlo je više od  tri godine.

U međuvremenu su stručni timovi tužilaštava  u SAD i u Nemačkoj imali pune ruke posla. Pokazalo se da su sumnje  u verodostojnost  podataka ne samo Folksvagena nego i drugih nemačkih ali i mnogih  proizvođeča automobila širom sveta prikazanih u testovima izduvnih gasova po ptanju količine azotnih oksida (NOx), potpuno na mestu.

U međuvremenu, javljaju nemački mediji,  manipulacije softvera   se smatraju dokazanima. Na propisanim kontrolama, zahvaljujući mnipulisanom softvreu  su prikaziane daleko manje koncentracije azotinih oksida u izduvnim gasovima od stvarnih vrednosti. Tako su, tvrde tužilaštva, prevarama omogućena ispunjenja propisanih normi. One danas iznose samo 80 mikograma NOx po pređenom kilometru.  Bruka svetskih razmera  je pukla, afere oko tobože korektnih i nepotkupljivih Germana su rođene!

U SAD su krenula prva hapšenja ljudi iz stručnog štaba Folksvagena. Nedavno je u Nemačkoj uhapšen inženjer iz čuvene fabrike sportskih automobila Porše u Štutgartu jer postoje dokazi  da je on znao i verovatno provodio manipulacije pomenutih programa za dizel motore. Te motore je proizvodila fabrika Audi ali su ugrađivani u poršeov „Kajen“. Tužilaštva u SAD i u Nemačkoj najavljuju pokretanje istraga i protiv ljudi  u samom vrhu   hijerarhije rukovođenja u nemačkim fabrikama automobila.

Za veoma kratko vreme u prvom proizvođaču  za koga su dokazane manipulacije, u Folksvagenu iz nemačkog grada  Volfsburga, smenjena su dva predsednika Upravnog odbora –Martin Winterkorn i njegov naslednik Matijas Miler  koji je to bio od 2015. do 2018.g.

I pored očite odgovornosti za tzv. „Dizel-skandal“ jer tužalištvo u SAD uz “ozbiljne dokaze”  tvrdi da je on još 2015. godine bio informisan o manipulacijama softvera i da je dozvolio svojim inženjerima da i dalje u automobilima na dizel pogon koriste   inkriminisni program, Vinterkorn bi od Folksvagena  trebalo doživotno da dobija mesečnu penziju od oko 98.000 ili dnevno preko 3000 evra! Do kraja njegovog života to može da iznese bruto oko 29.miliona evra.  Njegova godišnja „plata“ iznosila je bruto oko 16 miliona € a privatni imetak se ceni na oko 100 milina evra. Međutim već se u javnosti jvljaju mišljenja, da će konzern Folksvgen, ako Vinterkorn bude osuđen za sve pomenute manipulacije i prevare, od njega zatražiti plaćanje oštete koja će ga  učiniti pukim siromahom.

Protiv Vinterkorna je u SAD pre neki dan i zvanično  podneta krivična prijava i izdat je nalog za hapšenje, a uz njega  i za još destak stručnjaka.  On će, ako napusti Nemačku, biti uhapšen. U Sjedinjenim državama zbog prevara i kupaca i akcionara Folksvagena jer je vrednost akcija firme na berzi pala,  zatvorske kazne mogu da budu drakonske. Ostaje da se vidi, da li će Amerikanci  eventualno prihvatiti da se Vinterkornu sudi u Nemačkoj ili će Nemačka hteti (ili morati?) da Vinterkorna isporuči Americi.

Da Vas podsetimo:  Novine u sticanju hrvatskog državljanstva

Novi šef koncerna Folksvagen, najvećeg proizvođača automobila na svetu,  je Herbret Dis. On je relativno kratko  u koncernu, tek od 2014.g. Od jula 2015. je  postao šef Folkswagenovih „marki“ –fabrika u vlasništvu Folksvagena  Audi, Seat, Škoda, Bentli, Bugati, Lambogini, Porše i  motorcikli Dukati. Tu je i resor Folksvagen-teretna vozila i kamioni MAN i Skania.

Herbertu Disu  je prepušten „vreli krompir“ nagodbe sa oštećenim  kupcima, plaćanja kazni i preskupih sudskih troškova, pogotovo u SAD gde prevareni kupci traže debele oštete. Moraće da organizuje  ugrađivanje dodatnih katalizatora za smanjenje emisija štetnog azot-oksida kao i nadoknadu svih drugih vrsta  štete. Do danas zahtevi za obeštećenje i drugi troškovi mogu da iznesu već oko 30 milijarde €! To još nije konačna suma je se očekuje i bezbroj procesa u Nemačkoj ali  i u drugim državama, uperenih  protiv „ikone“ nemačke auto-industrije, drevnog Folksvagena koji je svojevremeno  osnovao Adolf Hitler!

Uprkos  bezbroj negativnih napisa u štampi, TV priloga,  protesta zaštitnika okoline i sudskih presuda itd. zbog tzv. “Dizel afere”, Folksvagen je sačuvao svoj primat na svetskom  tržištu -ali je drastično opala prodaja novih dizel limuzina. Zato je  porastao broj prodatih   benzinaca pa tako i promet. 2016.g. je ukupan promet koncerna sa 626.715 zaposlenih u celom svetu iznosio  217 milijarde € a 2017.g. sa 642.292 radnika i službenika, promet je bio 230 milijarde €.

Sud nije uzeo u razmatranje navode lekara i ljudi koji se staraju o zaštiti radnika na radnim mestima, da je na poslu, za svih 8 radnih sati dnevno i 40 sati nedeljno, i tokom za celog radnog veka od oko 45 godina, dozvoljena stalna koncentracija azotnih oksida od 950 mg po kubnom metru vazduha a na ulicama gradova se zateva samo 40 miligrama! Neverovatno- ali istinito.

Očigledno, kažu trezveni komentatori presude, u sudskom veću su sedeli biciklisti ili sudije koje u državnim automobilima voze šoferi. “Da je, pročitali smo jedan komentar, ponuda elektro automobila veća i industrija u stanju da ih kupcima nudi po nekoj prihvatljivoj ceni, moglo bi se pomisliti da je sud korumpiran u cilju podizanja prodaje elektro vozla-što očigledno nije slučaj”. Dodajmo da je i pored velike kampanje u korist elektro vozila, premija proizvođača za kupovinu i “blaćenja” dizel automobila kroz neviđene anti-kampanje, u Nemačkoj registrovano samo nešto preko 100.000 vozila.

Ukoliko njihov raniji predsednik poslovodnog odbora Vinterkorn bude osuđen za kriminalne radnje i prevare, verovatno će krenuti nova lavina oštetnih zahteva iz svih zemalja sveta gde su od 2012 do nedavno isporučivane njihovi dizel putnički automobili. Ostaje da se vidi,  da li će Folksvagen  bez velikih  turbulencija moći da ispuni sve oštetne zahteve koji posle presuda u SAD i šire,  mogu da dostignu, kažu neki stručnjaci,  i sumu od 50 do 60 milijarde evra.

Da Vas podsetimo:  Zapadni strah od “praznog prostora“

Poznato je da nemački istražni organi tesno sarađuju sa Amerikacima pa se očekuju, posle najnovijih  pretresa poslovnih prostorija Audija, Poršea, Mercedesa i BMV-a i zaplena dokumentacija, kao i kod najvećeg svetskog isporučioca kompjuterskih uređaja i softvera za rukovođenje rada dizel motora i čitavog niza drugih elemenata,  štutgartskog koncerna Robert Boš, nova hapšenja. Neki pravnici u Nemačkoj već govore o nastaloj “kriminalnoj družini auto industrije”!

U “Slučaju Boš” grupa nemačkih advokada je  pre nekoliko dana podnela tužbu protiv štutgartskog koncerna  zahtevajući zbirnu oštetu od  10 milijarde evra. Advokati zastupaju stav da bez Boša ne bi bila moguća prevara i “štimovanje” umanjene količine  azotnih oksida u izduvnim gasovima u odnosu na stvarnu. Koncern Robert Boš je potekao iz male radionice koja je je osnovana 1886. g. u Štutgartu. Danas Boš u celom svetu ima soje fabrike u kojima radi oko 400.000 ljudi. Ukupan promet koncerna iznosi oko 80 milijarde evra. Poslovodstvo firme se po pitanju tužbi za oštetu još nije oglasilo.

Nemački mediji su se prosto utrkivali,  na prve izveštaje pristiglih iz SAD o maipulacijama softvera, ko će više da “ocrni” dizel limuzine.  Na isti “voz” koji je sve više dobijao na brzini, sa neskrivenim oduševljenjem su se nakačili i “Zeleni”, zatim organizacije  za zaštitu okoline, pravi ali i nabeđeni ekolozi itd. tražeći od političara zakonsku zabranu ne samo  dizel vozila nego čak i zabranu vozila na benzinski ili pogon na gas.

Pokrenuti su sudski postupci jer su stacionarni merači zagđenosti vazduha azotnim oksidima u velikim gradovima pokazivali postojanu uvećanost koncentraceije. Po kubnom metru vazduha dozvoljena je koncentracija NOx od samo 40 mikrograma a merači su, npr. u Štutgatu pokaztivali i do 4 puta veću koncentraciju! Stalno merenje je doduše, sa namerom ili bez, vršeno i na najgorim mestima- npr. u jednoj od najopterećenijih saobraćajnica gde je sa jedne strane visoki zid za sprečavanje širenja buke, a sa druge strane tog „tunela“, bez dovoljnog prirodnog provetravanja, niz visokih kuća!

Baš zbog velike, kako mnogi medicinski stručnjaci tvrde neopravdane hajke na koncentracije azotnih oksida, Savezni upravni sud u Lajpcigu je 27. Februara ove godine doneo “solomonsku presudu” –umesto da sud presudom  obaveže zakonodavca -nemački Bundestag da na predlog vlade donese ili odbaci zabranu kortišćenja dizel vozila, ta mogućnost je prepuštena gradovima.

Tako svaki grad, često u zavisnosti koja partija vlada skupštinom grada, može da donosi zabrane korišćenja dizel motora tipova E-3,- njih u saobraćaju u Nemačkoj uglavnom više nema, zatim  E-4 i E-5 što znači da bi tim zabranama moglo da bude pogođeno čak do 70,3 odsto registrovanih putničkih dizel automobila ili preko 12 miliona vozila. Jedino  bi dizel motori klase E 6 eventualno mogli da ispune propisanu normu. Tu normu od 80 mg NOx po pređenom kilometru, bez čuvenog “ali“, ispunjavaju samo najnoviji motori klase E 6d-Temp. proizvedenih od polovine 2017.g.do danas.

Da Vas podsetimo:  Saopštenje povodom Međunarodnog dana nestalih

Niko od inicijatora zabrane dizelaša se  do danas  nije ozbiljno pozabavio činjenicom,  da masa ljudi svoje “nepodobne” dizelaše koristi za odlazak na posao i kako bi već  dosta zagušen gradski i prigradski javni saobraćaj, mogao da preveze dnevno dodatnih bar 5 miliona ljudi!

Danas,  kada se očekuju prve zabrane korišćenja dizel automobila od jeseni ove godine, industrija tvrdi, posebno Robert Boš, da postoje odlični katalizatori koji uz doziranje specijalnog aditiva EdBlue u odnosu 5-7% po litru nafte, mogu uspešno da smanje emisije azotnih oksida na propisanu normu. EdBlu je inače diamid ugljene kiseline (urea), nastao u posebnom procesu sjedinjavanja amonijaka sa uglendioksidom. I EdBlue i katalizatori su poznati već nekoliko godina pa se postavlja pitanje zašto taj sistem fabrike automobila nisu koristile i ranije nego je moralo da dođe do ove afere ogromnih razmera?

Foto: pixabay

Stručnjaci koji prate trendove auto industrije smatraju da su glavni krivci za pomenti fijasko vrhunski menadžeri fabrika jer su zbog nešto većih izdataka  u odnosu na ukupnu cenu automobila, želeli da uštede možda 800 €  koliko bi koštao katalizator ako bi se masovno proizvodio u milionima primeraka.  Za toliko bi opala, bar u prvo vreme dok tržište ne bi prihvatilo veće cene vozila, njihova zarada po dizel automobilu!

U neke tipove dizel motora klase E-5 i starijih E-6 je moguće dosta skupo naknadno ugrađivanje uređaja za smanjenje emisija NOx.  Njih će, ako žele da i dalje koriste svoje dizelaše, morati da ugrade i plate vlasnici vozila. To bi moglo da ih košta od 1600 do 2500 i više evra   po vozilu, u zavisnosti od tipa automobila. Verovatno će oko ugrađivanje tih uređaja kod novijih E-6 tipova vozila poslednju reč morati da daju sudovi –ko će to da plati jer organizacije za zaštitu potrošača misle da je to stvar fabrika čiji su zastupnici i prodavci   možda kod razgovora u okviru prodaje, pogrešnim navodima o emisijama izduvnih gasova,   varale svoje mušterije.

U svakom slučaju, imidž dizel motora je ruiniran i trebaće veliki napori da se, baš kroz primenu najnovijih tehnologija prečišćavanja izduvnih gasova, popravi. Dodajmo da su po nekim merilima,  benznski motori, na koje (još) nije dignuta neka posebna hajka kao na dizelaše, npr. po pitanju mikro-čestica, gareži, emisija aromatičnih ugljovodonika  isl. prolaze merenja čak i lošije od dizel motora. Inače je dokazano da su dizel motori daleko ekonomičniji, dugotrajniji i pouzdaniji od najmodernijih benzinaca. Ta prednost je zbog alavosti na  veće  zarade auto industrije, izgleda, izgubljena za dugi niz godina.

Predrag Rakočević

3 KOMENTARA

  1. Srbo, kod visokog sadržaja azotnih oksida u izduvnoj mešavini gasova iz auspuha, nije u pitanju samo vrsta dizel goriva. Od svih kombinacija ugljovodonika i dodatnih agensa koji čine gorivo, kod sagorevanja u motoru se javljaju azotni oksidi. Čak i kod „dobrog goriva“ gde je npr. u Nemačkoj i do 10 odsto mešavine biljnog porekla, javlja se čak veći postotak azotnih oksida nego u „normalnom“ dizel gorivu bez“biljnog“ dela. Na stranu što je eko-bilans tzv. bio dizela lošiji jer se koriste resursi važni za ishranu stanovništva. Kod sagorevanja bio dizela je jedino procenat čvrstih čestica manji nego u običnom dizel gorivu. Jedina danas dostupna metoda smanjenja azotnih oksida su novi katalizatori uz dodarak aditiva koji su opisani u članku! Stručnjaci jednog nemačkog istraživačkog instituta rade na razvoju katalizatora koji ne trebaju aditive. Prvi rezultati su ohrabrujući pa će, verovatno, ubrzo na tržište doći i taj novi katalizator za eliminisanje azotinih oksida iz izduvnih gasova dizel motora!

    • Divna, ohrabrujuca vijest o razrabotki „novih katalizatora“ od strane njemackih „strucnjaka“! Prosto zadivljujuce koliko su ljudi van realnosti: multinacionalne pljackaske kompanije- uglavnom zapadne- kao da su i njihov mozak stavile u pre-rabotku: „novi“ „katalizator“ ( koji je „katalizatoroom“ koliko i stari“) prvi ce ugraditi „Stari Beogradjanin- dipl.hemicar“ ; prosjecna cijena „staroga“ je oko 1500 (hiljadu i pet stotina) evra; “ novoga“ bat 2500 (dvije hiljade i pet stotina) evra… Ali to je
      r a z-m i s lj a nje HEMICARA…

  2. Problem je u evrodizelu,koji su u veli sa ogromnom pompom,umesto d-2.kao onaj je zagađivao,a ovaj kao neće.Jedino rešenje je izbacivanje ovog smrdljivog evrodizela,jer je očigledno da to gorivo smrdi.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime