Izveštaj o troškovima kandidata u predsedničkoj kampanji

0
76

Agencija za borbu protiv korupcije objavila je danas Izveštaj o troškovima izborne kampanje za izbor predsednika 2017. Izveštaj sadrži zaključke monitoringa koji je sprovela Agencija kao i podatke iz izveštaja o troškovima koje su Agenciji dostavile stranke i grupe građana koje su imale kandidate na ovogodišnjim presedničkim izborima.

U izveštaju Agencije za borbu protiv korupcije za izbor predsednika, politički subjekti prijavili su ukupno 1,2 milijarde dinara prihoda, što je povećanje više od dva puta u odnosu na predsedničke izbore održane 2012. Osim novca iz donacija i budžetskih sredstava izdvojenih u te namene, sopstvena sredstva u kampanji su koristila tri kandidata – Aleksandar Vučić oko 115 miliona dinara, Boško Obradović 1,1 i 6,3 miliona dinara.

Agencija konstatuje da 62% ukupnih prihoda svih političkih subjekata čine sredstva utrošena za kampanju predsedničkog kandidata Aleksandra Vučića.

Bez podataka o skoro 7000 identičnih donacija Aleksandru Vučiću

U izveštaju Agencije se navodi da je ove godine na osnovu donacija fizičkih lica, prikupljeno 54 puta više novca nego 2012. Pre pet godina kandidate za predsednika pomogla su 102 fizička lica dok je izbore 2017. godine finansiralo čak 7.591 pojedinaca.

Najviše novca od donacija građana prikupili su Aleksandar Vučić oko 270 miliona dinara i Vuk Jeremić oko 220 miliona dinara.

Zanimljivo je da je Jeremić sa ukupno 418 donatora sakupio gotovo isto novca  kao i Vučić čiju kampanju je podržalo gotovo 7 hiljada ljudi.

Podsetimo, čak 6940 fizičkih lica uplatilo je novac za kampanju predsednika Vučića, a gotovo svi su u te svrhe izdvojili identične iznose u vrednosti od 40.000 dinara.

Taj podadak nije posebno naglašen u izveštaju Agencije, iako je zbog identičnih donacija Agencija za borbu protiv korupcije u martu ove godine zatražila od Višeg javnog tužilaštva u Beogradu da protiv SNS-a pokrene krivični postupak zbog sumnje na pranje novca tokom izbora 2014.

I u toj kampanji gotovo sve donacije za SNS iznosile su 40.000 dinara, a utvrđeno je da su pojedinci koji su stranku donirali ujedno i korisnici socijalne pomoći.

Jeremiću najveća pojedinačna donacija

Agencija navodi da je Grupa građana „Moramo bolje“ tokom kampanje primila oko 220 miliona dinara donacija od 418 fizičkih lica kao i da je utvrđeno da je 19 fizičkih lica uplatilo priloge političkom subjektu gotovinski na šalterima banaka, u ukupnom iznosu od skoro 10 miliona dinara (oko 83.000 evra).

Jeremić je dobio i najveću pojedinačnu donaciju fizičkog lica u iznosu od 920.000 dinara (7.700 evra), dok ga je u okviru zakonom predviđenih limita doniralo i pravno lice u iznosu od 8.710.435,00 dinara.

Konstatuje se i da je najveće učešće u troškovima izborne kampanje u iznosu od 68,75% Vuk Jeremić izdvojio za troškove oglašavanja.

Jankovića doniralo 168 fizičkih lica

Agencija navodi i da je kontrolom izveštaja grupe građana “Za Srbiju bez straha” utvrđeno da je politički subjekt primio 168 priloga fizičkih lica u ukupnom uznosu od 1.424.020,25 dinara kao i da su sve uplate izvršene u skladu sa zakonom.

Dodaje se i da je najveći pojedinačni novčani prilog uplaćen za kampanju Saše Jankovića od strane fizičkog lica iznosi 100.000,00 dinara te nije bilo prekoračenja zakonom dozvoljenih davanja.

Kampanja preko udruženja građana

Takođe je utvrđeno da je Grupa građana Dosta je bilo kampanju realizovala u potpunosti preko Udruženja „Dosta je bilo- Restart“ kojem je transferisan sav novac.

Kako se navodi, kontrolom je utvrđeno i da je kampanju Luke Maksimovića pomoglo 52 fizička lica sa ukupno 32.098 dinara, ali da ta lica nisu navedena kao davaoci priloga u izveštaju koji je podnet Agenciji.

Agencija na kraju izveštaja konstatuje da je u kontroli uočeno je da su pojedini politički subjekti podneli izveštaj o troškovima izborne kampanje koji ne sadrži sve podatke o poreklu, visini i strukturi prikupljenih i utrošenih sredstava iz javnih i privatnih izvora.

„Najčešće se radi o slučajevima neprikazivanja priloga, koje su politički subjekti primili od fizičkih lica. Agencija za borbu protiv korupcije će u svim zakonom predviđenim slučajevima inicirati pokretanje postupaka pred nadležnim organima“.

Milioni evra za oglašavanje

Tokom ovogodišnje kampanje kandidati za predsednika su najviše novca trošili na oglašavanje, pa je tako Aleksandar Vučić u te svrhe potrošio preko 660 miliona dinara (5,5 miliona evra), drugoplasirani Saša Janković deset miliona (oko 83.000 evra), dok je trećeplasirani Luka Maksimović za oglašavanje dao najmanje, ukupno 132.000 dinara (1.100 evra).

Monitoring Agencije za borbu protiv korupcije pokazao je i da je više od polovine brošura, novina, plakata i drugog promotivnog materijala podelila koalicija oko Srpske napredne stranke (SNS) koja je imala i najviše zakupljenih bilborda, više od 52%.

U monitoringu 2017. zabeležene su 22 konvencije od kojih je 13 organizovano za promociju predsedničkog kandidata koalicije oko SNS-a. Većih javnih događaja na otvorenom (mitinzi), prema podacima iz monitoringa, bilo je 11, a najviše ih je održao predsednički kandidat grupe građana „Za Srbiju bez straha” Saša Janković.

Agencija i u ovom izveštaju konstatuje da su u kampanji organizovani besplatni lekarski pregledi, dobrovoljno davanje krvi, deljenje pomoći materijalno ugroženim građanima, kao i besplatni izleti i ekološke akcije. Ipak, za razliku od prethodnih izveštaja, nije naznačeno koji politički subjekti su na ovaj način pokušavali da pridobiju birače već samo da je takvih slučajeva bilo najviše u Nišu, Leskovcu i Vranju.

Zanimljivo je i da u ovom izveštaju Agencije nema ni reči o zloupotrebi javnih resursa za sprovođenje kampanje na šta je u svom izveštaju nedavno upozorila misija OEBS.

Kontrola troškova

U izveštaju Agencije se navodi da su za predsedničke izbore 2017. tri politička subjekta u izveštajima prikazala troškove veće od sredstava prikupljenih za njihovo finansiranje, s tim da je kod dva ta razlika zanemarljiva, dok su u izveštaju koji je podnela Srpska radikalna stranka rashodi veći od prihoda za preko 37 miliona dinara.  Kako se navodi, reč je o dugovanjima novinama Informer i kompanijama PINK i Adria Media Group. Agencija navodi i da je SRS troškove isplaćene jednoj marketinškoj agenciji prikazala kao troškove prevoza.

Kada je u pitanju najveća pozitivna razlika, na strani prihoda, ona je u iznosu od preko pet miliona dinara utvrđena kod Srpske napredne stranke.

Agencija je u slučaju kampanje kandidata Aleksandra Vučića konstatovala da postoje neslaganja u odnosu na broj oglasnih poruka koje je SNS prijavio Agenciji od broja koji je monitoringom utvrdilo Regulatornog tela za elektronske medije (REM).

„U izveštaju REM-a navedeno je da je na JS Radio-televiziji Srbije (RTS) bilo emitovano 179 oglasnih poruka, a u odgovoru RTS-a 177; u izveštaju REM-a na „Happy TV“ bilo je emitovano 215 poruka, dok je u odgovoru „Happy TV“ prikazano 222 oglasne poruke“.

Agencija je utvrdila i da je predsednički kandidat Nenad Čanak televiziji Pink uplatio više sredstava nego što je to prikazano u izveštaju, u iznosu od 53.706,00 dinara.

Insajder.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime