Kako se u Sjedinjenim Državama deca pripremaju za rat

0
905

NASA-copySada znamo da kosmonauti Sjedinjenih Država nisu sleteli na Mesec i da su satelitski snimci i karte Zemlje montirani i nacrtani u biroima Nacionalne vazduhoplovne i svemirske administracije pod nazivom NASA, te da ne postoji nijedan satelitski snimak događaja u Srebrenici, iako je navodno iznad Bosne bilo najmanje pet satelita u službi NATO-a. Jasno je da su brojni snimci u vezi sa najvažnijim događajima koje posmatramo na TV, internetu i mobilnim telefonima vešte fotomontaže, videomontaže i simulacije.

Ovaj kratki napis objavljen je pod naslovom „Video-igre školuju Ramboe”, u listu „Vojska” broj 17, 17. septembra 1992. godine.

Njujorška firma za publikacije simulacija (simulationspublicationsind., NewYork) već dvadesetak godina izbacuje na tržište dečje igre zasnovane na scenariju za buduće ratove (modernbattles). Zanimljivo je da se scenariji zasnivaju na stvarnim procenama objavljenim u STRATEGY & TACTICSMAGAZINE posvećenom odbrambenim, vojnim temama. Igre su pripremljene vrlo studiozno. Proračuni su preduzeti iz naučnih istraživanja, kriterijumi su stvarni, mape verno prikazuju prostor, jedinice su postojeće. Ratne igre za decu realno održavaju teritoriju igara u konfliktnim situacijama. Kroz igre se deca upoznaju sa krokijem istorije nacija u verovatnom žarittu, političkom situacijom, bitnim karakteristikama nacija, geografskim položajem, reljefom, vojnim potencijalom, odnosom snaga, a na neki način i odnosom Sjedinjenih Država prema stranama u sukobu. Namenjene su uzrastu od 10 do 14 godina.

DECA SE „IGRAJU” GRAĐANSKOG RATA U JUGOSLAVIJI

Jedna od igara koja je objavljena u ediciji MODERNBATTLESII(FOURCONTEMPORARYCONFLICTS, SPI, 1977) odnosi se na bitku za Zagreb (THEBATTLESFORZAGREB, 1979). Dva detalja mnogo govore o politici Sjedinjenih Američkih Država, njihovom odnosu prema ratu i njihovim ciljevima.

U vezi upoznavanja sa Jugoslavijom, deci su, još 1978. godine ponudili sledeće elemente za igru (sledi slobodan prevod suštine strategije):

Da Vas podsetimo:  Vatreno ili svevideće oko: Saradnja Srbije i emiratske firme uvod u digitalnu autokratiju?

Prvo, Jugoslavija je političko bure baruta. Uzroci rata mogu biti spoljašnji ili unutrašnji. Zagreb je magnet za NATO i za sovjetske snage. Verovatan je građanski rat između Srba i Hrvata (DVE JUGOSLOVENSKE ETNIČKE GRUPE).

Drugo, rat je uzrokovan rastućom plimom hrvatskog nacionalizma posle Titove smrti. Hrvati najavljuju da će formirati nezavisnu socijalističku republiku i grozničavo rade na njenom priznavanju u UN i svuda po svetu. „Titova vlada”, u kojoj dominiraju Srbi, oštro reaguje. U „Bici za Zagreb” učestvuju snage NATO alijanse, sovjetske snage i jedinice „krnje” Jugoslovenske armije u raspadanju (ZBOG PODELE JEDINICA NA LOJALNE VLADI I DEZERTSTAVA PRIPADNIKA HRVATSKE NACIONALNOSTI).

Važna je koincidencija između predviđanja iz dalekih 1977. i 1978. u igricama za decu u Njujorku i sadašnjih događaja u Jugoslaviji, mestu na kome se izvode te „igre”. Zanimljivo je šo su pogođene tri ključne stvari: da će ga izazvati hrvatski nacionalizam i potom stavaranje hrvatske nezavisne države i da će se raspasti JNA. Za dečju igru više nego ozbiljnu. Mora se priznati da su prognozeri iz STRATEGY & TACTICSMAGAZINE izvanredni, ili samo dobro obavešteni o ciljevima, odnosno politici, svoje vlade.

ELITNA PREDVOJNIČKA OBUKA ZA DECU

Kvalitet igre je izuzetan. Mnogi kriterijumi mogu se primeniti u savremenoj ratnoj veštini i proveravati na vežbama. Prema scenarijima je moguće izvesti i veoma kvalitetne komandno-štabne ratne vežbe. To što je igra tako ozbiljna govori o pripremama za rat dece i omladine u Sjedinjenim Američkim Državama i njihovoj opsesiji ratom. Umesto humanih dečijih igara, deci se nude agresivne igre koje su, i praktično, prva faza prevojničke obuke. Može se slobodno reći da su deca koja prihvate ovu vrstu igara odlično pripramaljena za shatanje ratnih igara, ratnih vežbi i za borbenu obuku.

Da Vas podsetimo:  Može li država bez obrazovanja?

Starija omladina (uzrast od 15 do 25 godina) ima na raspolaganju igre na računarima, sa izuzetno kvalitetnim simulacijama borbenih dejstava. U Jugoslaviju su stigle simulacije za „male pilote” aviona i borbenih hilihoptera (F-15, F-19, F-111, „BOMBER”, „FALCON 3.0, CH-46 i slično). Postoje simulacije pomorskih bitki, bitki oklopnih jedinica i interrodovskih operacija. Igrači se specijalizuju za operatore, nišandžije, vozače i komandno osoblje. Često se od njih zahtevaju važne političke i vojne odluke. Zanimljivo da se njihove odluke i postupci odgovarajuće stimulišu. Greške se ne praštaju. Psihička napetost tokom igre je katkad blizu one u stvarnoj situaciji. Porazi teško padaju, A pobedama se deca iskreno raduju. Računari uz takve vrste simulacija postaju opsesija. Većina igara sadrži više desetina misija. Grafika je gotovo filmska. Objekti na terenu prikazana su na stvarnom prostornom i vremenskom rastojanju. Iz ovih igara za decu moguće je izvući korisna iskustva i za borbenu obuku u jedinicama na primer, veliki problem obučavanja vojnika u raspoznavanju aviona i hilikoptera izvanradno je rašen u simulacijama. Igrač ne može da pristupi igri ukoliko ne raspozna bar jedan od više desetina aviona. Kako je to ključ, veoma brzo se upamte profili aviona za igre do kojih je stalo igračima-„pilotima”, odnosno operatorima na različitim vatrenim sistemima.

„Pilotirajući” igrači stiču osećaj i za realno vreme i za učestalost opasnosti koje ih mogu snaći u toku izvršenja zadatka. Budući da su simulacije zasnovane na istinitim podacima, igrač može da nauči: veličine borbenih kompleta, vrste i tipove raketa vazduh-vazduh i vazduh-zemlja, vrste avio-bombi, način poletanja i sletanja na nosače aviona i na aerodrome saveznika, vrste i broj objekata za napad, vreme trajanja leta (taktički radijus i dolet), tipove letelica koje se mogu pojaviti kao neprijateljske snage i sredstva.

Da Vas podsetimo:  Lex specialis za milijardu evra za EXPO 2027 i Nacionalni stadion

Primenom modema moguće je simulirati sadejstvo i podršku na istom borbenom zadatku uz korišćenje radio veze. To je u suštini elitna predvojnička obuka. Obuka budućih pilota i operatora na taj način se, posle dolaska u vojne škole znatno skraćuje. Misije su toliko kompleksne, sa ukomponovanim vojno političkim varijantama i nepredvidivim okolnostima, da iziskuju veliko strpljenje, umešnost i znanje, kako bi bile uspešno savladane. Njihova neobaveznost i zanimljivost su idealna osnova za stvaranje budućih boraca koji će svoju demokratiju i slobodu braniti širom sveta, daleko od svojih domova.

Doug Ričardson je u članku „Ratne igre u svetu kibernetike” opisao jednu (ne)običnu reakciju generala. Naime, nakon što su mu prikazali video-igru „Kriegsspiel”, načelnik nemačkog generalštaba, Fon Mafling, inače veoma cenjeni strateg, uzviknuo je: „To nije igra, to je obuka za rat!” Zanimljivo je pri tome da je najpoznatiju ratnu igru „GulfStrike”, prema čijem se scenariju ratovalo u Kuvajtu, kreirao čuveni dizajner „ratni(čki)h” igara za decu Mark Herman, po narudžbi Pentagona.

Svetozar Radišić

svetozarradisic.com

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime