Klub ljubitelja železnice „Pančevo” obeležava trideset godina postojanja i uspešnog rada

0
317
Foto: printscreen

Grupa pančevačkih železničara, železničkih entuzijasta i maketara je na inicijativu Josipa Vebera u proleće 1990. godine osnovala klub koji će za osnovni cilj imati da na razne načine populariše železnicu

Osnivačka skupština Kluba ljubitelja železnice održana je 9. aprila 1990. godine i ubrzo nakon toga Klub je i zvanično bio registrovan. Prva akcija koju je Klub izveo bila je pružanje pomoći u restauraciji vagona i lokomotiva u odelenju uzanog koloseka Železničkog muzeja u Požegi, koji je otvaranje istog meseca. Ubrzo zatim počela je intenzivna saradnja i sa Železničkim transportnim preduzećem „Beograd” i Saobraćajnim institutom CIP, koji su Klubu pomogli da se afirmiše. Dve godine nakon osnivanja železnica je Klubu ustupila prostoriju putničke čekaonice u zgradi stare železničke stanice Pančevo na Tamišu, koja je nakon uređenja postala mesto okupljanja članova i prostor za izlaganje železničkih fotografija, eksponata, maketa i minijaturnih kompozicija. Usledile su mnoge aktivnosti koje je klub organizovao ne samo u Pančevu, već i Beogradu, Novom Sadu, Subotici, Nišu i većim gradovima širom Srbije kroz koje je saobraćala železnica.

Tokom 1994. godine počinje intenzivna saradnja sa Službom za reklamu i propagandu ŽTP-a Beograd. Te godine saobraćajem svečanog voza od Beograda do Niša obeležen je jubilej 110 godina srpskih železnica, a članovi Kluba su tom prilikom priredili izložbu fotografija. Iste godine na jesen priređena je velika izložba u Narodnom muzeju u Pančevu koja je bila posvećena jubileju 100 godina pančevačke železnice. Godinu dana kasnije predsednik Kluba Josip Veber bio je imenovan za konsultanta u timu za formiranje muzejskog voza „Romantika” ŽTP-a Beograd, koji je na prvo putovanje krenuo već juna 1996. do Sremskih Karlovaca. Iste godine počinje kampanja članova Kluba da se na platou stare železničke stanice u Pančevu postavi železničko spomen obeležje, a inicijativu Josipa Vebera podržala je Opština Pančevo i nadležne institucije kulture. U jesen 1997. organizovan je veoma komplikovan i jedinstven transport parne lokomotive i vagona sa stanice Pančevo Glavna kroz centar grada do obale Tamiša. Zahvaljujući Železničkom muzeju koji je odobrio postavljanje lokomotive i preduzeću ZGOP iz Novog Sada, koji je Klubu ustupio vagon, Pančevo je postalo jedinstveni grad u Srbiji koji je dobio takvo spomen obeležje. Klub je u saradnji sa beogradskim Železničkim muzejom i Muzejom nauke i tehnike, Zavodom za zaštitu spomenika kulture iz Pančeva i dr Tadejom Brate, diplomiranim industrijskim arheologom iz Zavoda za zaštitu spomenika tehničke kulture iz Ljubljane, zaštitio ove železničke muzejske eksponate kao spomenik tehničke kulture, prve takve vrste u Srbiji. Tri godine kasnije kompoziciji je dodan još jedan redak muzejski putnički vagon čime je bila zaokružena ova ambijentalna sredina.

Da Vas podsetimo:  Pozorišne predstave i koncerti dostupni onlajn

Tokom 2001. godine počela je saradnja sa crnogorskim železnicama. Organizaciju jubileja 100 godina železnice u Crnoj Gori članovi Kluba su pomogli prigodnim filatelističkim izdanjima i izložbama fotografija koje su bile organizovane u gradovima širom Crne Gore, zatim u Sarajevu, Mostaru, Zagrebu, Ljubljani, Novom Sadu i Beogradu. U leto 2002. godine u železničkoj kompoziciji na Tamišu bila je otvorena galerija „Zeleni voz” u kojoj su bile izložene makete minijaturnih železnica, železničke fotografije i razni eksponati. Treba reći da je to bio jedinstven prostor u Pančevu u kojem su se održavale izložbe raznih umetnika, književne večeri, čajanke, koncerti klasične muzike i promocije. Galeriju je svečano otvorio naš proslavljeni filmski režiser Emir Kusturica koji je na otvaranje došao sa delom ekipe filma „Život je čudo” u kojem je Josip Veber radio makete železnica i imao epizodnu ulogu. Galerija je uspešno radila do 2006. godine kada je odlukom predsedništva Kluba prostor prenamenjen.

Stari enterijer vagona Kluba železnice / Foto: printscreen

Značajnu pomoć srpskim železnicama članovi kluba su pružili i prilikom formiranja muzejsko turističkog kompleksa „Šarganska osmica” na Mokroj Gori. Za te potrebe zavičajne zbirke ustupljena je bogata fimska i ostala fotodokumentacija kao i jedan broj fotografija koje su ovekovečile višegodišnje pripremne radove na revitalizaciji pruge koji su prethodili zvaničnom otvaranju 2003. godine. Danas se u turističkim objektima na Mokroj Gori nalaze i četiri makete minijaturnih železnica autora Josipa Vebera koje ukrašavaju enterijere.

U jesen 2004. godine obeležen je značajan jubilej 150 godina železnice u Vojvodini. Pančevački klub je bio inicijator i glavni organizator proslave koja je obeležena vožnjom specijalnog voza najstarijom trasom pruge na našim prostorima, a koji je bio sastavljen od vagona Titovog  „Plavog voza” i voza „Romantika”. U vozu su bile visoke državne zvanice, predstavnici diplomatskog kora kao i predstavnici železničkih uprava iz bivših jugoslovenskih zemalja i zemalja u okruženju.

Da Vas podsetimo:  Premijera Pepeljuge u pozorištu Duško Radović

U leto 2007. godine Klub je ustupio na korišćenje drugi vagon iz kompozicije na stanici na Tamišu privatnom preduzetniku koji je u njemu otvorio danas opšte poznati kafe „Voz”. On je uspešno nastavio tradiciju okupljanja ljubitelja putovanja železnicom kao i muzičkih umetnika.

Klub se uspešno oprobao i u izdavaštvu. Objavljene su tri fotomonografije o istorijatu železnice u Vojvodini, u Boki Kotorskoj i u Crnoj Gori. U saradnji sa poštama Srbije i Crne Gore izdavana su filatelistička izdanja, poštanske koverte, marke i žigovi koji su bili posvećeni raznim železničkim jubilejima.

Članovi Kluba aktivno učestvuju u organizaciji manifestacije „Noć muzeja” i od njenog početka svake godine građanima Pančeva priređuje razne tematske izložbe na temu železnice. Pančevačka kompozicija na Tamišu u više navrata bila je deo scenografije za snimanje filmova i TV serija. Tome treba dodati i nekoliko desetina TV emisija koje su snimale ne samo TV stanice iz Pančeva i Srbije, već i iz inostranstva.

Klub danas broji tridesetak aktivnih članova i oko stotinak simpatizera. Neki od članova Kluba imaju titulu počasnog člana, a to su članovi koji žive u državama širom sveta. Treba spomenuti da je jedan broj njih doputovalo u Pančevo samo zbog kompozicije na Tamišu i poznanstva sa članovima Kluba. Česte su posete i đačkih ekskurzija iz cele Srbije kao i grupe učenika iz zemalja širom Evrope koji su gosti pančevačkih škola.

Treba napomenuti da pančevački Klub neguje veoma dobre poslovne odnose sa klubovima ljubitelja železnice u Herceg Novom, Novom Sadu i Beogradu. Njima je pančevački Klub obezbedio po jedan vagon u kojima se danas nalaze njihove prostorije za izlaganje i sastanke. Pored ovoga važno je istaći da je pre petnaestak godina pančevački Klub donirao jedan službeni vagon Srednjoj saobraćajnoj školi „Pinki” u Novom Sadu. Vagon se danas nalazi u školskom dvorištu i preuređen je u učionicu praktične nastave i po tome je jedinstven u Srbiji. Pored klubova u ovim gradovima stalna saradnja se odvija i sa klubovima Zaječara, Niša, Valjeva, Kikinde, Rume, Sombora, Subotice kao i mnogih gradova širom zapadne Evrope.

Da Vas podsetimo:  Bezakonje

Planovi za naredni period su veoma ambiciozni. Tokom ove godine u planu je objavljivanje novih izdanja fotomonografija o železnici u Vojvodini, u Boki Kotorskoj i o Crnogorskoj železnici autora Josipa Vebera, dugogodišnji predsednika Kluba, novinara i publiciste. Planira se i izložba fotografija i maketa minijaturnih železnica u pančevačkom Narodnom muzeju, Železničkom muzeju u Beogradu i vestibilu stanica u Somboru, Subotici, Kikindi, Vršcu i Novom Sadu. Stalna postavka fotografija o banatskim prugama u čekaonici stanice Pančevo varoš ove godine će biti dopunjena sa još dvadesetak fotografija što će ovu jedinstvenu stanicu učiniti još lepšom .

Na kraju treba istaći da klub opstaje zahvaljujući pomoći kompanija srpskih železnica ali i od podrške koje dobija od Grada Pančeva i gradske Turističke organizacije. Stručnu i tehničku pomoć pruža i Zavod za zaštitu spomenika, Narodni muzej, Kulturni centar i Gradska biblioteka. U narednom periodu u saradnji sa nadležnim organizacijama treba očekivati početak radova na renoviranju parne lokomotive i vagona na Tamišu, renoviranju dela fasade i postavljanje tabli sa oznakama „Pančevo” na staroj staničnoj zgradi.

Izvor: pancevo.city

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime