Ko to, ponovo, truje Lepenicu?

1
1329
Foto: printscreen

Nakon gotovo jednodecenijske pauze, konkretnije od dolaska Fijata u Kragujevac,  Lepenica,u poslenjih godinu – dve,  neretko, a poslednjih dana intenzivno, kroz sami centar šumadijske prestonice teče ofarbana u crveno, ponekad u plavo ili žuto, po čemu se nekada,  u vreme proizvodnje “fića”, “tristaća”, potom “stojadina”, “jugića”, “florida”…, teretnih vozila  marki “rival”, “turbo zeta” i drugih,  pouzdano znalo kojom bojom  ili bojama se toga dana farbaju vozila u Zastavinim fabrikama automobila i kamiona.

Te fabrike, međutim, odavno više ne postoje, obe su godinama u stečaju, a u fabričkom krugu nekadašnje Zastave, preciznije u rekonstruisanim i  osavarmenjenim pogonima bivše Zastavine fabrike automobile putnička vozila, od početka jula 2012., proizvodi italijansko –amrečika grupacija Fijat Krajsler automobili (FCA). Ta kompanija je, od tada do ovih dana, u Kragujevcu proizvela više stotina hiljada automobila, ali Kragujevčani, za razliku od Zastavinih vremena, više ne znaju kojom bojom ih farbaju.  Fijat Krajsler je ugradnjom odgovarajuće opreme i filtere obezbedio da otpadne vode i materije iz te fabrike u obližnju Lepenicu ističu bez boje i drugih otrovnih supstanci.

Otuda je je pesmom opevana “reka  Lepenica”,  u  letnjim mesecima oveći potok, u stvari,za nekih desetak godine, tačnije od prekida proizvodnje  automobila u Zastavi, 2009.  do 2018., i bukvalno bila  oživela. U njenoj  vodi Kragujevčani su neretko, do pre godinu – dve dana, mogle, primerice, da vide i plovke, što je bio siguran znak da je reka Lepnica iznova spremna da u njoj  ponovo, kao u  pesmi –  neslužbenoj  kragujevačkoj himni  –  “Tekla reka Lepenica” –  “Lepa Rada platno beli”. Od ta posla, čini se,  ipak nema ništa: nit će plovke dalje da plove, nit će “Rada platno da beli”, pošto neko ponovo boji vodu i truje život u Lepenici.

Da Vas podsetimo:  Vojska možda, ali policija nikako: Koja institucija među građanima Srbije uživa najviše poverenja?

Ko to ponovo truje Lepenicu? Zvanično, odgovor se, navodno, ne zna. Posle pisanja medija i pobune javnosti, nadležne službe u Kragujevcu, prenese gradski portali, “utvrđuju kako je došlo do obojenosti reke Lepenice”. Aktivnosti su, kako se navodi, preduzete “po nalogu komandanta gradskog Kriznog štaba i gradonačelnika Kragujevca Radomira Nikolića”, a uključeni su Institut za javno zdravlje , Policijska uprava. Komunalna inspekcija i Gradska uprava za inspekcijske polove.

U Institutu za javno zdravlje Kragujevac kažu da su ekipe Centra za higijenu  uzele uzorke vode iz toka Lepenice i da rezultate treba sačekati nekoliko dana. Načelnica Gradske uprave za javne prihode i inspekcijske poslove Zorica Avramović rekla je da je i Ministarstvo unutrašnjih poslova preduzelo aktivnosti iz svoje nadležnosti kao i Osnovno javno tužilaštvo.

  • Tužilaštvo je pokrenulo postupak. Uključen je i republički inspektor zaštite životne sredine, kao i republički inspektor za vode, da se utvrdi ko je izlio otpadne vode i da li je možda bilo neke havarije, rekla je Avramović agenciji Beta

Ono što se s ovim u zna,  jeste da Fijat Krajsler koji u fabrici u krugu nekadašnje Grupe  Zastava boji svoje automobile, nije poslednjih dana ponovo zagadio Lepenicu. I to ne samo zbog opreme i filtera koji to ne omogućavaju, već i usled činjenice da je proizvodnja modela “500L” u Kragujevcu, zbog epidemije COVID 19,  obustavljena još pre gotovo mesec dana, preciznije 16. marta. Fijat Krajsler, dakle, sve  da “gnusni Amerikanci” to i žele, poslednjih dana ne boji vodu i ne truje iznova probudjeni život u Lepenici.

Takođe se  pouzdano zna  da su nadležni u Kragujevcu i državi ovom povodom mogli znatno ranije da reaguju. Organizacioni odbor protesta bivših radnika Zastave kamioni u stečaju, koji već dve godine zahtevaju isplatu zaostalih zarada i povezivanje radnog staža, naime, još od 2018., medijima i vlastima dostavljaju fotografije ponovo obojene Lepenice i ukazuju na prisustvo velikih količina po okolinu opasnih materija u pogonima nekadašnje fabrike  kamiona koje je, u drugoj polovini 2017., preuzelo novoformirano vojno preduzeće Zastava TERVO.

Da Vas podsetimo:  Srbija nema dovoljno auto-mehaničara, a zarađuju i do 200.000 dinara

Član odbora protesta nekadašnjih  kamiondžija” Milić Micić kaže da poseduje izveštaj Ministarstva za zaštitu životne sredine, nastao nakon prijave bivših radnika Kamiona nadležnoj republičkoj inspekciji, u kojem je na sedam strana navedeno da su na više lokacija u bivšoj fabrici kamiona i Zastavi TERVO pronađene suopstance opasne po životnu sredinu. Podseća da je TERVO, krajem minule sedmice, uz veliku pompu ministru odbrane Aleksandru Vulinu i vojnim vlastima predao novi vojni sanitet koji je, prema rečima Vulina,  u TERVU “napravljen za samo pet dana”.

  • Bilo bi neodgovorno da tvrdim da  Zastava TERVO ovih dana ispušta boju u Lepenicu. To, napokon, treba da utvrde nadležni gradski i državni organi. Ono što znam jeste  da u pogonu Lakirnica Zastave kamiona, koji je preuzela Zastava TERVO,  ima 25 tona neupotrebljive boje, koja se nalazi u podzemnim bazenima za potapanje kabina. U TERVU ne znaju šta će sa tom bojom koja  sadrži supstance opasne po životnu sredinu, kaže Micić za  list DANAS i Glas Šumadije.
Zoran Radovanović
Izvor: Glas Šumadije    

1 KOMENTAR

  1. Nasa zemlja je ucestvovala novcem iz budzeta u nazovi ,,modernu,, italijansku tehnologiju preciscavanja otpadnih voda FAS, odnosno Fiat-a. Jedino dobro u toj tehnologiji je sto sama fabrika vise NE RADI nego sto radi. Samim tim i manje zagadjuje.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime