Kragujevac i Šumadija u poslednjih osam godina izbrisani sa infrastrukturne i putne mape Srbije

1
662
Ilustracija/Foto:pixabay.com

Prenoseći stavove analitičara i dela članstva Srpske napredne stranke,  list DANAS  upravo je  ustvrdio da potpredsednicu Vlade i ministarstku gradjevinarstva , saobraćaja i  infrastructure Zoranu Mihajlović, ukoliko se omakne sa vlasti  i pozicije u  SNS-u, “niko neće da štedi”. Posebno “ako može od toga da profitira”.

Da li će ministarku Mihajlović neko da štedi, ukoliko nakon hapšenja najbližih saradnika u Ministarstvu kojem je na čelu i Železnicama Srbije, ode sa vlasti, pouzdano se , ipak, ne zna. Ono što je, međutim, već sada jasno da u Šumadiji za njom, ako izgubi ministarstku funkciju, zaista niko neće da žali. Ministarka Mihajlović, uz predsednika  Srbije Aleksandra Vučića, bez ikakve dileme,  najodgovrnija je,  što je gotovo unisono mišljenje šumadijske javnosti, što su Kragujevac  i Šumadija, u poslednjih sedam – osam godina, i bukvalno izbrisani sa infrastrukturne i putne mape Srbije. Ta vrsta animoziteta dvojca Vučić – Mihajlović  prema Kragujevcu i Šumadiji i razlozi za nju zagonetka je koju, na lokalnim portalima  i društvenim mrežama, pokušavaju da odgonetnu  mnogi Šumadinci.

Najčešće konstatacije s tim u vezi su da se radi o svojevrsnoj patologiji, koja korene, kako se špekuliše,  može da vuče i iz netrpeljivosti   Aleksandra Vučića i Zorane Mihajlović prema dinastiji Nikolić: bivšem predsedniku  Srbije Tomislavu Nikoliću, nekadašnjoj “prvoj dami”  Dragici Nikolić i sinu im  Radomiru Nikoliću, koji je već pet godina gradonačelnik Kragujevca, i koji se, koliko je lokalnoj javnosti poznato,  nimalo ne sekira što grad kojem je na čelu postaje  svojevsna zabita palanka  Bivši gradonačelnik Novog Sada Borisav Novaković koji, kao čest gost u Šumadiji,  tvrdi da je malo koji grad u Srbiji tako i toliko kažnjen, ponižen i marginalizovan u posledje vreme kao Kragujevac, smatra, pak, da je to posledica Vučićeve mržnje prema gradu (Kragujevcu ), u kojem “radikali nikada nisu pobedili na izborima”.

Da Vas podsetimo:  Inžinjeri lete u nebo

Kako god, Kragujevac i Šumadiju  nisu zaobišli samo ranije izgradjeni i projektovani koridori 10 i 11 (auto – put Miloš Veliki), već i onaj Moravski, koji prolazi kroz centralnu Srbiju, i čija gradnja upravo počinje, pa čak i onaj Šumadijski (koridor), čiju izgradnju je proletos zvanično najavio predsednik Aleksandar Vučić, naglašavajući da će ta moderna saobraćajnica, koja prolazi i kroz rodno selo (Viševac) vodje Prvog srpskog ustanka, da se zove  “Karadjordje”, i o kojem je ovih dana na javnom servisu govorila  i ministarka Mihajlović.

Ono šega se šumadijska javnost sada, kad je izgradnja saobraćajne infastrukture u Srbiji u pitanju, pribojava jeste osnovana pretpostavka da bi, pored auto-puteva koji ga obilaze u širokom luku, Kragujevac i deo Šumadije koji mu gravitira,  mogao  da zaobidje i železnički pravac Beograd – Priština, o kojem se u poslednje vreme govori na medjunarodnom nivou, i u čijem uspostavljanju učestvuju i američke diplomate.

Početkom prošle nedelje,  TANJUG je objavio vest koju je preneo RTS da su se u okviru definisanja tačaka o sporazumu „Mali Šengen” u Berlinu sastali saobraćajni stručnjaci iz Srbije i sa Kosova da definišu trasu budućeg železničkog saobraćaja na relaciji beograd Priština. Prvi pravac bi mogao da bude pruga Beograd-Lapovo-Kragujevac-Kraljevo-Kosovska Mitrovica-Priština, koja je duga 366 kilometara, a drugi – pruga Beograd-Lapovo-Niš-Doljevac-Kuršumlija- Merdare-Priština, u dužini od 388 kilometara, saznaje TANJUG u srpskim železnicama. Na ovoj relaciji vozovi idu do Merdara a dalji pravac ka administrativnoj liniji je neprohodan jer je tunel na samoj granici urušen 1999. godine u bombardovanju.

Najbolji trenutno pravac u svakom slučaju je Lapovo- Kraljevo-Kosovska Mitrovica-Priština. Kada je u pitanju drugi pravac, znamo da je u bombardovanju obrušen tunel odmah iza Merdara, i on nije saniran, tako da je tu, u svakom slučaju, saobraćaj u prekidu, ukazao je Vladimir Lalić, zamenik generalnog direktora CIP-a 30. januara a preneo RTS.

Urbanista dr Veroljuba Trifunovića, koji je decenijama unazad bio na čelu kragujevačke Direkcije za urbanizam, smatra da je pitanje buduće trase železničkog saobraćaja izmedju Beograda I Ptištine  izuzetno  aktuelno i bitno za čitavu Srbiju a posebno za Kragujevac, kojeg su “zaobišli svi auto-putevi koji se grade i koji se planiraju u  Srbiji”, zbog čega nikako ne bi smeo da ostane i bez magistralnog železničkog saobraćaja.

  •  Svi sada pričaju o inicijativi „Mali Šengen” koja ima svoj kvalitet a kao jedna od osnovnih aktivnosti koje se u ovom trenutku vode na tom planu jeste povezivanje Beograda i Prištine. Tu se u stvari radi o povezivanju srpskog i albanskog naroda u celini i potpuno je normalno da se odmah razgovara o fizičkoj vezi, o „multimodalnom koridoru” koji bi sa više aspekata spajao prostore centralne Srbije i Kosova, smatra Trifunović.
Da Vas podsetimo:  Zaposleni u pravosuđu manje veruju pravosuđu od ostalih građana

Dodaje da je u centralnoj Srbiji, po logici stvari, centralna  Šumadija a u njoj je centralan Kragujevac. Tako je i danas i tako je uvek bilo i kroz istoriju i dobro je, smatra on, što se razgovara o pruzi Beograd – Priština koja bi prolazila upravo kroz Šumadiju  i Kragujevac.Ta pruga je,navodi,projektovana još u 19. veku i u medjuratnom periodu najvećim delom je realizovana.

  • Najveći njen deo i danas postoji. On podrazumeva prugu Beograd –  Mladenovac,  a između dva rata je postojala i planirana trasa od Mladenovca koja je već bila počela da se gradi,  o čemu svedoči tunel u Saranovu. Na žalost taj krak „ubijen” je zajedno sa kraljem  Aleksandrom u Marselju. Ipak, izgrađena je velika deonica od Kragujevca, preko Kraljeva do Kosovske Mitrovice sa idejom da se nastavi prema Prištini, što je kasnije i realizovano, i odatle prema Makedoniji…Pruga Beograd – Priština, dakle, već postoji, i to najvećim delom na pravcu Beograd –Mladenovac – Lapovo – Kragujevac – Kraljevo – Raška – Novi Pazar – Kosovska Mitrovica. Tu prugu je potrebno restaurirati, a ne ulaziti u varijantu od Beograda do Prištinde kroz dolinu Toplice i preko Niša, izričit je dr Trifunović.

Pitanje je, medjutim, upozorava naš sagovornik, kako će Kragujevac, odnosno gradska vlast i stručna javnost da se postave prema budućem železničkom koridoru Beograd – Priština, odnosno da će da insistiraju u Vladi da ta železnička pruga prolazi kroz centar Šumadije, ili neće da reaguju uopšte, kao što nisu reagovali  ni  kad su auto-putevi zaobilazili Kragujevac.

  • Svakome je jasno da nas kao grad zaobilaze svi putevi koji se u ovom trenutku ili već grade ili planiraju. Stručna lica koja se time bave, morala bi prva da reaguju. Da napišu smernice aktuelnim gradskim vlastima koje bi trebale da su politički faktor i da imaju prolaz u Beogradu. Ta dva faktora su presudna za dalju sudbinu ove pruge. Realizacija pružnog pravca kojim bi se Beograd i Šumadija povezali sa Kosovom istorijska je osovina  razvoja našeg naroda i države, smatra  dr Trifunović i poručuje da će taj pružni pravac  da se gradi i da  Kragujevac “ne sme da ga ispusti”.
Da Vas podsetimo:  Doktorat bez fakulteta ili kuda ide naše školstvo

Nevolja po Kragujevčane i Šumadince je što već sada, sudeći po dosadašnjoj izgradnji saobraćajne infrastrukture u Srbiji, mogu da pretpostave šta o tome misle  Aleksandar Vučić i Zorana Mihajlović.Lokalnu vlast u Kragujevcu ionako niko ništa i ne pita, niti se ona, u stvari,  i “meša u svoj posao”.

   POTREBAN I AUTO-PUT,PREKO KRAGUJEVCA,DO PRIŠTINE

  • Neophodan bi nam bio i auto- put koji bi istom trasom išao preko Kragujevca, Kraljeva , koje je takođe zaobiđeno,  dolinom Ibra do Kosovske Mitrovice, sa krakom prema Crnoj Gori,  do Prištine. Većina ljudi izbeglih sa Kosova živi danas u Kraljevu i Kragujevcu, a i kompletna trgovina  danas ide tim putem, navodi dr Trifunović,
Zoran Radovanović
Izvor: glassumadije.rs

1 KOMENTAR

  1. Baš tako- ali niko, ni iz pozicije ni iz opozicije da onom AV postavi pitanje ZAŠTO? Koga se to Vučić plaši u Kragujevcu pa dozvoljava diskriminaciju najgore vrste? Mi znamo iz mnogih članaka strane i srpske opozicione štampe da je on po prirodi običan plašljivi zac. Razumem to njegovo ponašanje pred svetskim moćnicima- ali plaši li se on tobožeg „magistra“ Nikolića koga je malte ne na prevaru ukolnio iz partije i vlasti i njegovog sina koji „drma“ Kragujevcom da će mu oni, ako kroz pripajanje Kragujevca na drumsku i železničku infrastruktuiru grad i regija ojačaju, zadrmati i Vučićevu fotelju? Iako su i Nikolići sličan espeesovski isprdak -ipak daj Bože što pre!

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime