Kultura i pandemija: U vatikanske muzeje bez ulaznice

0
212
Foto: printscreen

Čak i kada narednih sedmica (ili meseci?) počne, u nizu zemalja Evropske unije najavljeno ili barem nagovešteno ublažavanje mera protiv pandemije COVID-19 i oživljavanje javnog života, ono će biti postepeno i obazrivo.

Prednost će, kako je najavljeno, imati privreda, potom javna uprava, škole i univerziteti. Nešto će duže potrajati dok umetnički događaji i kulturne priredbe budu mogući kao pre početka širenja korona virusa.

Ali mnogobrojne kulturne institucije su se od početka pandemije potrudile da „odu“ u dnevne sobe svojih posetilaca kada već oni zbog preduzetih mera zaštite stanovništva ne mogu da dođu kod njih – na izložbe, predstave, koncerte, predstavljanje knjiga… Fondacija Robert Šuman jedna je od institucija koje nude redovno dopunjavane liste virtuelne kulturne ponude u evropskim zemljama – na njoj su muzeji, izložbe, koncerti ili opere koje publika može pogledati odnosno odslušati sedeći kod kuće.

Za sve zainteresovane su „vrata“, bez ulaznice, otvorili Vatikanski muzeji, koji nude sedam virtuelnih „šetnji“, među njima i onu kroz Sikstinsku kapelu.

Kapitolski muzeji u Rimu su pod motom „kultura kod kuće“ takođe učinili dostupnim svoje kolekcije, a moguće je i virtuelno razgledanje različitih znamenitosti u glavnom gradu Italije.

Na sličan način mogu se razgledati i pariski Luvr i dvorac Versaj, Rajksmuzej u Amsterdamu ili kolekcije berlinskog Muzejskog ostrva. Od prošle sedmice berlinska Galerija slika poklanja svima veliki katalog izložbe „Rafael u Berlinu“ povodom 500. godišnjice smrti ovog renesansnog slikara. Izložba je zbog pandemije zatvorena, ali sada je moguće da se besplatno preuzme katalog.

I jedna od najznačajnijih ovogodišnjih evropskih izložbi, ona u belgijskom gradu Gentu pod nazivom „Van Ajk. Optička revolucija“ morala je da bude zatvorena zbog pandemije. Ali, remek dela Jana Van Ajka mogu se razgledati virtuelno. Organizatori izložbe ukazuju da je širom sveta sačuvano samo 20 dela ovog srednjovekovnog majstora, od kojih se polovina sada može videti u Gentu, te izložbu opisuju kao „iskustvo moguće samo jednom u životu“.

Da Vas podsetimo:  Otvoren konkurs za Rok kamp za devojčice

Ali i manji muzeji koriste medijske mogućnosti u pandemiji. Muzej evropskih civilizacija i Mediterana (MUCEM) u Marseju onlajn nudi besplatno izložbene kataloge i knjige.

Muzej obedovanja u Frankfurtu ima virtuelnu turu kroz aktulenu izložbu „Uskršnja jaja“ sa mnogo zanimljivih objekata, knjiga i recepata. Fondacija Alfons Muha u Pragu daje publici mogućnost da, uz detaljna objašnjenja, razgleda radove jednog od umetnika koji su obeležili „art nuvo“.

Švajcarska izdavačka kuća „Diogenes“ pokrenula je, zajedno sa svojom autorkom, nemačkom rediteljkom Doris Derie literarni seminar čijim se online „polaznicima“ svakodnevno nudi tema o kojoj treba, bez mnogo premišljanja, spontano da pišu 10 minuta – recimo o prvoj ljubavi, o najvećim sopstvenim lažima ili o odnosu sa majkom. Švajcarski književni časopis Gliter započeo je literarni onlajn festival „VIRAL“, a za publiku svakodnevno uživo čitaju pisci iz zemalja nemačkog govornog područja.

Austrijska radio stanica FM 4 je 10. aprila priredila desetosatni književni maraton u kojem je 120 učesnika čitalo roman „Kuga“ Albera Kamija. Među onima koji su za „nevidljivu“ publiku čitali ovo delo francuskog nobelovca su i bivši austrijski predsednik Hajnc Fišer (Heinz Fischer), austrijska dobitnica Nobelove nagrade za književnost Elfride Jelinek (Elfriede) ili glumac Klaus Maria Brandauer. Svi koji su maraton uživo propustili, mogu i narednih sedmica da ga odslušaju preko internet stranice ovog radija. Nemački pisac jugoslovenskog porekla Saša Stanišić spojio je literarni i humanitarni angažman – danima je preko mreža Tviter i Tvič čitao priče za decu, a korisnici su bili pozvani da daju priloge za organizacije koje u pandemiji pomažu građane kojima je pomoć najpotrebnija. Tako je prikupljeno više od 10.000 evra.

U koncertnim dvoranama i operskim kućama nema publike, ali one nisu „zaćutale“. Platforma Operavision, koja okuplja 29 partnera iz 17 zemalja Evropske unije i koja je nastala uz pomoć EU programa „Kreativna Evropa“, ima veliki arhiv produkcija operskih kuća širom Evrope. Publici su one dostupne besplatno, a svaka tri do četiri dana na online program se stavljaju nove predstave. Berlinski filharmončari u svojoj Digitalnoj koncertnoj dvorani nude na stotine koncerata gde se mogu doživeti i čuveni bivši dirigenti – Herbert fon Karajan, Klaudio Abado ili Sajmon Retl. Mesec dana su koncerti, uz korišćenje odgovarajuće šifre, svima dostupni besplatno.

Da Vas podsetimo:  Knjiga pančevačkog aforističara objavljena u Bugarskoj

Besplatan je bio i koncert koji je italijanski tenor Andrea Bočeli na Uskrs održao u praznoj katedrali u Milanu, u srcu onog dela Italije koji je najviše pogođen pandemijom. Bočelijev recital bio je, kako je najavljeno, poruka „ljubavi, ozdravljenja i nade“. Atraktivnu ideju u delo je sproveo britansko-nemački violinista Danijel Houp sa svojim nastupima pod nazivom „Hope at Home“ – prenose se svakodnevno, uživo iz njegove dnevne sobe u Berlinu. Među istaknutim gostima, koji kako naglašava Houp uvek sede na propisanom odstojanju od njega, do sada su bili i reditelj Bob Vilson i džez muzičar Til Brener.

Sada je prilika da se pažnja publike skrene i na muzičare koje inače zna samo odabrani krug poklonika. Nemačko francuski duo Raphy i Adry na saksofonu i violončelu svakodnevno izvode svoju mešavinu džeza, roka i kantrija, a dostupna je na Instagramu.

Prebacivanje kulturnih zbivanja iz zatvorenog u virtuelni prostor nije samo deo nastojanja da se s jedne strane sačuva aktivnost pozorišta, orkestara, opera ili galerija i muzeja i sa druge strane građanima olakšaju nedelje „društvene izolacije“. Posebno su manje kulturne ustanove, koje nemaju donacije države ili pomoć kulturnih fondacija i programa, prinuđene da traže načine da prežive – i one i stvaraoci koji u njima nastupaju.

Tako distributerska kuća za nekomercijalna umetnička ostvarenja, Grandfilm iz Nirnberga, nudi iznajmljivanje filmova, po ceni većoj nego što se mogu gledati filmski hitovi preko velikih međunarodnoih striming servisa. Ali zato sav prihod ovaj distributer deli sa malim art bioskopima u dvadesetak nemačkih gradova u kojima bi se ovi filmovi u „normalnim“ vremenima prikazivali. U Berlinu, gradu poznatoj po klupskoj sceni, pod motom „žurka se nastavlja onlajn“ organizovali su se klubovi koji nisu hteli da zaboravu i finansijskoj neizvesnosti prepuste svoje muzičare i di-džejeve. Tokom mera za suzbijanje pandemije oni na platformi nastupaju uživo svake večeri od 19 sati. Podršku im pruža i nekoliko medijskih kuća iz glavnog grada Nemačke, a onlajn publika je pozvana da daje novčane priloge za oko 9.000 ljudi koji rade u berlinskim klubovima i koji su od uvođenja mera protiv pandemije ostali bez prihoda. Nešto od sada stečenih „virtuelnih“ iskustava u pravljenju prave i atraktivne ponude i privlačenju publike će kulturne institucije možda moći uspešno da primene i kasnije, nakon post-pandemijske normalizacije.

Da Vas podsetimo:  Privatni džepovi
Izvor: Euroaktiv

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime