Medijska koalicija “jednog ministra” u zgradi “Novosti”?

0
70
Foto: printscreen (cenzolovka.rs)

Tepić: Tvrdnja o spajanju “Večernjih novosti “ sa tabloidima “Alo” i “Srpski telegraf” izrečena je na osnovu nezvaničnih informacija. Rajić: U ovom momentu nema ni govora o spajanju sa bilo kojom medijskom kućom.

Na beogradskom Trgu Nikole Pašića priprema se možda i poslednji “lov” vlasti na sve medije u Srbiji, jer će se tu dnevni list “Večernje novosti” spojiti sa tabloidima “Alo” i “Srpski telegraf”. Postoje “osnovane sumnje” da iza cele operacije stoji jedan ministar u Vladi. Ove tvrdnje iznela je prošle nedelje Marinika Tepić, potpredsednica Stranke slobode i pravde (SSP) koja je podnela i krivičnu prijavu protiv odgovornih u Štampariji “Borba”, zbog slučaja prodaje kompanije “Novosti”.

Na kog ministra misli Tepić nam nije otkrila, ali su, prema pisanju BIRN-a i Raskrikavanja, firmu koja je kupila kompaniju “Novosti” registrovali ljudi bliski Siniši Malom. Ime sadašnjeg ministra finansija provlačilo se i kroz priču o kupovini lista “Alo” pre dve godine.

Tvrdnje o spajanju “Večernjih novosti” sa tabloidima, kako je Tepić rekla Istinomeru, “SSP zasniva na osnovu nezvaničnih informacija, činjenici da su sve tri redakcije već neko vreme smeštene u istoj zgradi, i da je jasno da se njima upravlja iz jednog mesta”.

Međutim, Boban Rajić, vlasnik firme “Media 026”, koja je u procesu kupovine “Novosti” na pitanje Istinomera o spajanju ove kompanije sa pomenutim tabloidima, kaže da su ovakve insinuacije, kako je naglasio,  “u ovom momentu besmislene”.

“Privredno društvo Media 026 d.o.o. još uvek nije zaključilo ugovor kojim stiče vlasništvo nad akcijama kompanije Novosti. Dakle, u ovom momentu nema ni planova, ni nacrta govora o spajanju sa bilo kojom medijskom kućom koja posluje na teritoriji Srbije.”

Od kompanije “Novosti” nismo dobili nikakav komentar na tvrdnje Marinike Tepić.

Da Vas podsetimo:  Moćne i lekovite! Dvadeset trešanja ima 10 puta jače dejstvo od aspirina

Dakle, nismo dobili potvrdu da je istinita tvrdnja potpredsednice SSP da će se “Večernje novosti” spojiti sa tablodima “Alo” i “Srpski telegraf”, i to “pod kontrolom režima”, ali važno je podsetiti na zvanične podatke.

Naime, većinski vlasnik kompanije “Novosti” do skoro je bio biznismen Milan Beko, međutim, 7. maja ove godine na sajtu “Večernjih Novosti” objavljeno je da tu kompaniju preuzima Štamparija “Borba”, firma u kojoj država Srbija ima 80 odsto vlasništva.

Krajem avgusta ove godine, vlasnik privrednog društva “Media 026 d.o.o” Boban Rajić, potvrdio je nameru te firme da kupi kompaniju “Novosti”. On je za sajt Udruženja novinara Srbije (UNS), rekao da su se za kupovinu odlučili zbog potencijala te medijske kuće da se „posle više godina poslovanja sa gubitkom, uz kvalitetan biznis plan, ono unapredi“.


Večernje novosti: od uticajnog lista, preko podržavaoca režima, do sporne privatizacije

Podsetimo, “Večernje novosti” su nastale kao sekcija nekadašnje Savezne javne ustanove „Borba“. Prvi broj je izašao 1953. godine, a ubrzo su prerasle u dnevno-politički list i postale jedan od najuticajnijih listova u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji (SFRJ).

Dolaskom Slobodana Miloševića na vlast, „Novosti“ su dobile epitet ’režimskog medija’, a u to vreme je počela i njihova privatizacija.

„Novosti“ su na berzu izašle pre 13 godina, avgusta 2006. godine i tada je svoje akcije prodala većina malih akcionara. 

Privatizacija kompanije „Novosti“ počela je još 1991. godine, a njeno ime se u međuvremenu našlo i na spisku od 24 sporne privatizacije koji je Evropska Unija (EU) dostavila Vladi Srbije 2011. godine.


Međutim, sumnja u kredibiltet privrednog društva “Media 026 d.o.o” iz okoline Smedereva, izazvala je burne reakcije medijskih udruženja.

Naime, prijavu za registraciju ove firme je APR-u podneo beogradski advokat Igor Isailović, 31. avgusta prošle godine. On je prema pisanju KRIK-a, osnivač mnogobrojnih ofšor-firmi i blizak je saradnik ministra finansija Siniše Malog. 

Da Vas podsetimo:  Rvače ne pogađa, zar ne?

Takođe, i premijerka Ana Brnabić je 2015. godine sa Isailovićem osnovala preduzeće „Energy & Innovation“. Firma je bila registrovana za inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje, ali njeni poslovi nisu poznati.

“Kompanija je prilikom osnivanja bila registrovana na adresi prebivališta Ane Brnabić, a danas joj je sedište na adresi u Dobrinjskoj, na kojoj se nalazi advokatska kancelarija Igora Isailovića”, navodi KRIK.

Prema javno dostupnim podacima, sa sajta Agencije za privredne registre (APR), privredno društvo “Media 026 d.o.o” osnovano je 31. avgusta prošle godine, uz osnivački kapital od svega sto dinara.

Printscreen: Rešenje o registraciji firme „Media 026“

Takođe, ova firma je još mesec dana pre osnivanja, 31. jula 2018, bila upisana na listi poverilaca Štamparije “Borba”.

Printscreen: Lista potraživanja Štamparije „Borba“

Štamparija „Borba“ je na sednici Skupštine akcionara održanoj 26. avgusta ove godinedonela odluku da odobri ugovor o prodaji te medijske kuće privrednom društvu „Media 026“.

Kada je reč o pomenutim tabloidima, dnevni list “Alo” je počeo da izlazi u septembru 2007. i od osnivanja, pa do jula 2017. imao je istog izdavača i vlasnika kao i list “Blic”, navodi se na sajtu “Monitoringa vlasništva nad medijima“ (projekta organizacije “Reporteri bez granica”).

Međutim, od 2017. godine vlasnik tabloida “Alo” postaje Saša Blagojević, koji je od juna 2018. takođe i vlasnik beogradskog medija RTV Studio B.

Ni kupovina lista “Alo” nije prošla bez kontroverzi. Kako prenosi portal “Pištaljka”, Blagojević je “dugogodišnji prijatelj gradonačelnika Beograda Siniše Malog – krajem osamdesetih išli su u isto odeljenje Pete beogradske gimnazije”.

Naime, Blagojević je u maju 2017. godine osnovao firmu “Dnevne novine Alo”, na istoj adresi i sa istom delatnošću na kojoj se već nalazio list “Alo”.

Iz APR-a su tada naveli da “po Zakonu o javnom informisanju i medijima, ne postoje ograničenja vezana za naziv medija, kao što je to slučaj sa Zakonom o privrednim društvima”.

Da Vas podsetimo:  Moćne i lekovite! Dvadeset trešanja ima 10 puta jače dejstvo od aspirina

Tadašnji predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine Nedim Sejdinović za “Danas” je ocenio da je “priča o listu ‘Alo’ priča o netransparentnosti vlasništva medija u Srbiji”.

Drugi tabloid, list “Srpski telegraf”, osnovan je 2016. godine, a među njegovim osnivačima i vlasnicima su bivši urednici “Kurira” –  Milan Lađević i Saša Milovanović. Kako navode na sajtu “Monitoringa vlasništva nad medijima“, “Kurir je inspirisao osnivanje drugih tabloida na medijskoj sceni Srbije”, a od “pobede SNS-a na izborima 2012. ‘Kurir’ izveštava u korist Srpske napredne stranke”.


Lažne vesti i kršenje etičkih normi

“Kako su pokazali rezultati monitoringa Saveta za štampu, bez obzira na to što je nedavno osnovan, ‘Srpski telegraf’ je brzo postao vodeći u kršenju etičkih normi. Na svojim stranicama često napada opoziciju i kritičare vlasti. Prema podacima Ipsos-a, ‘Srpski telegraf’ je sedmi u Srbiji po udelu u broju čitalaca”, navodi se na sajtu “Monitoringa vlasništva nad medijima“.

Takođe, portal “Krik” je u okviru projekta “Raskrikavanje” kroz praćenje i pregled svih naslovnih strana tri tabloida, među kojima su i “Srpski telegraf” i “Alo”, došao do podataka da se na naslovnicama 223 broja “Srpskog telegrafa” našlo čak 230 netačnih ili neutemeljenih tvrdnji, dok je dnevni list “Alo”, na naslovnim stranama 358 brojeva, imao 149 lažnih, odnosno vesti bez jasnih izvora i dokaza.

Naime, istraživanje je pokazalo da su Tabloidi “Alo” i “Srpski telegraf” veoma pristrasni prema Srpskoj naprednoj stranci i Aleksandru Vučiću, ističe “Krik”.



Tim Istinomera
Izvor: istinomer.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime