Na tenderima za rasvetu ponovo fotografije iz kataloga

0
988
Foto: printscreen ( pistaljka.rs )

Praksa stavljanja kataloških fotografija ukrasne rasvete u konkursnu dokumentaciju kojom se daje prednost nekim učesnicima na tenderima, po već poznatom modelu koji se godinama primenjuje u Beogradu, nastavlja se u drugim gradovima: Kraljevu, Novom Sadu i Zaječaru, otkriva Pištaljka.

Javno komunalno preduzeće „Čistoća” iz Kraljeva u oktobru je raspisalo tender za kupovinu novogodišnje rasvete, a tražene ukrase predstavilo je fotografijama preuzetim sa profila firme „DBA lajt (DBA Light) na društvenoj mreži Instagram.

JKP „Čistoća” za Novu godinu želi figuru irvasa visine od oko tri metra, kočiju dugačku oko dva metra, srce visine oko tri metra i još oko 20 drugih figura. Jedini ukras za koji ne postoji fotografija u konkursnoj dokumentaciji, već je naveden samo opis, su ukrasna slova naziva grada Kraljeva.

Ovo je druga godina zaredom da JKP „Čistoća” koristi objave Instagram profila firme „DBA lajt“ da bi objasnilo kakvi su joj ukrasi potrebni. Prošle godine su iz tog kraljevačkog komunalnog preduzeća tražili, na primer, figuru poklona sa klupama i u specifikacije stavili fotografiju koju je na Instagram profilu „DBA lajta“ objavljena nekoliko dana pre raspisivanja tendera. Na tenderu za partiju trodimenzionalne figure bio je samo jedan učesnik, firma „DBA lajt“, koja je na taj način dobila posao vredan 674.880 dinara bez PDV-a.

Vlasnik firme „DBA lajt“ je Aleksandar Đurić (27). Firma je osnovana u junu 2018. godine i već sledeće 2019. godine beleži prihode od skoro 28 miliona dinara. Iskazana dobit firme je nešto preko 600.000 dinara budući da su prijavljeni veliki poslovni rashodi, od kojih su najznačajniji troškovi materijala. Po podacima objavljenim na Agenciji za privredne registre u „DBA lajtu“ zaposleno je samo dvoje ljudi.

Da Vas podsetimo:  Nova nameštaljka u Banjskoj u britanskom scenariju s šiptarskim glumcima i srpskim realizatorima

Kraljevo nije jedini grad koji će biti okićen novim ukrasima za predstojeće praznike. Rasvetu kupuje i Novi Sad. Portal Moj Novi Sad objavio je da je Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije u oktobru raspisala tender za nabavku opreme za svečano novogodišnje osvetljenje.

I tu se u konkursnoj dokumentaciji nalaze fotografije, ali su figure određene i nazivom poznatog francuskog proizvođača „Blachere Illumination”, uz naznaku da prihvataju i „odgovarajuće” proizvode. Fotografije iz konkursne dokumentacije identične su onima iz kataloga ove francuske firme. Dnevni list Danas još 2016. godine utvrdio je da se u Novom Sadu novogodišnja rasveta bira iz kataloga te kompanije, a da na tenderima onda pobeđuje novosadsko preduzeće „Ilumina”, njen zastupnik u Srbiji. Sličan slučaj se desio i u Novom Pazaru, kako je izvestio radio Sto plus iz Sandžaka.

Vlasnik „Ilumine” je Mihajlo Pilipović (38) koji takođe poseduje i preduzetničku radnju Agencija za ispitivanje tržišta i javnog mnjenja „Furyo”. „Iluminu” je osnovao 2000. godine.

I u Zaječaru je raspisan tender za nabavku novogodišnje rasvete. Svi traženi ukrasi u tenderskoj dokumentaciji JKP „Timok-održavanje” su prikazani fotografijom, a jedan od njih je „svetleća fontana”. Ova figura mogla se videti prethodnh godina u Beogradu (2016. godine je bila postavljena ispred gradske skupštine), ali i u katalogu grčke firme „Fotodiastasi”, o čemu je Pištaljka već pisala.

Šema po kojoj javna preduzeća i organi lokalne samouprave kupuju rasvetu za novogodišnje praznike tako da na zahteve može da odgovori samo jedna firma traje godinama. Osim fotografijama, konkurencija se sprečava i postavljanjem visokih kriterijuma za finansijski ili tehnički kapacitet.

Kataloške fotografije ukrasa prvi put su se pojavile u tenderu za novogodišnju rasvetu firme JKP „Javno osvetljenje” iz Beograda 2016. godine. Jedini učesnik sa ispravnom ponudom tokom ove javne nabavke bila je firma „Kip lajt” iz Beograda, o čemu je Pištaljka pisala. „Kip lajt” je dugogodišnji snabdevač novogodišnje rasvete u Beogradu, ali i u drugim gradovima po Srbiji.

Da Vas podsetimo:  Više od četvrtine organizacija kojima je država dodelila milionske iznose su fantomske

Podsetimo beogradske vlasti su ranija ogromna izdvajanja za proizvode „Kip lajta” pravdale prilivom stranih turista, koji će u Beogradu potrošiti više nego što je u rasvetu uloženo. Sa novogodišnjim figurama, po njihovom mišljenju, Beograd je postao atraktivnija turistička destinacija, a kupovina rasvete je tretirana kao investicija. Za rasvetu za doček 2021. godine za sada nije raspisan tender.

Emili Samčević, Snežana Đurić
Izvor: Pištaljka

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime