Nacrt ugovora „Er Srbija“!

0
1022

Premijer Aleksandar Vučić nije govorio istinu kada je rekao da je Srbija uložila 40 miliona dolara u novu kompaniju „Er Srbija“, a da je isto toliko bilo i ulaganje „Etihada“. Prava istina je da je Srbija u 2013. godini bila obavezna da plati 90 miliona dolara (plus 230 miliona ranijeg duga JAT-a), a Etihad 40 miliona dolara. Da li je srpski premijer u ovom slučaju svesno (namerno) obmanjivao javnost, znajući unapred da ugovor nikada neće biti objavljen? Ipak, „zaklela se zamlja raju“…

e2

BIRN-ovo istraživanje pokazuje da se Srbija obavezala da plati višestruko veći iznos od onoga koji uplaćuje partnerska firma da bi ostala formalno većinski vlasnik u novoformiranom preduzeću za avio saobraćaj „Air Serbia“.

Samo u 2013. godini, prema podacima iz ugovora, Srbija je bila u obavezi da plati preko 90 miliona dolara dok je partner iz Ujedinjenih Arapskih Emirata za 49% vlasničkog udela uplatio 40 milona dolara u vidu zajma. Pored ovoga državi je ostalo da plati sva dugovanja koja su bila procenjena na preko 230 miliona dolara, stoji u ugovorima koje BIRN objavljuje.

Vlada Srbije je svoje obaveze platila mehanizmima državne pomoći, pokazuje BIRN-ovo istraživanje. Međutim, postupak dodele državne pomoći obavijen je tajnom jer je iz Rešenja o dodeli državne pomoći izostavljen niz podataka koji se tiču iznosa dodeljene pomoći.

Komisija za kontrolu državne pomoći, koja je nadležna u ovom slučaju, pozvala se na Zakon o zaštiti poslovne tajne i član 22. Zakona o kontroli državne pomoći. Od kada je osnovana 2010. godine ova Komisija po prvi put nije objavila podatke o iznosu državne pomoći iako se radi o javnim sredstvima.

Takođe, u Rešenju o dodeli državne pomoći koje je objavljeno u proleće 2014. godine, nekoliko meseci pošto je postupak dodele tog novca sproveden, naveden je Kabinet prvog potpredsednika vlade kao davalac državne pomoći što je takođe u suprotnosti sa Zakonom o kontroli državne pomoći koji propisuje u članu 2. da davalac državne pomoći može da bude samo pravno lice što Kabinet potpredsednika odnosno predsednika Vlade nije.

S druge strane, godinu dana traju najave iz kabineta predsednika Vlade Republike Srbije Aleksandra Vučića da će biti objavljeni svi ugovori koje je država Srbija kao vlasnik „Jat Airways“ potpisala sa državnom kompanijom iz UAE „Etihad airways“.

Vučić, prvi potpredsednik Vlade u vreme potpisivanja ugovora 01. Avgusta 2013. godine dao je kao jedno od predizbornih obećanja, u kampanji u zimu 2014. godine, da će objaviti tajni ugovor, ali se to do trenutka objavljivanja ovog teksta nije dogodilo.

Danas, kao premijer Srbije, odbija da kaže kada će to napokon da uradi, ali je rekao u intervjuu beogradskom nedeljniku NIN da će pitati svog prijatelja Šeika Muhameda Al Zajeda da ugovor obelodani. Šeik se pojavljuje kao „garant“ međudržavnog sporazuma između Republike Srbije i UAE pod čijim je okriljem i potpisan ugovor o strateškom partnerstvu nekadašnjeg „Jat Airways“-a i „Etihad airways“-a.

BIRN Srbija ekskluzivno po prvi put objavljuje nacrte svih pet ugovora koje su potpisani u avgustu prošle godine da bi pokazao i srpskoj javnosti na šta se srpska strana obavezala i šta se očekuje kao korist za srpsku stranu od ovog posla sa kompanijom iz UAE.

BIRN je pokušao u više navrata da dobije odgovore u vezi sa stavkama iz ugovora, ali ni u Vladi Srbije niti u novoj upravi „Air Serbia“ nije bilo spremnosti za razgovor. Iz „Air Serbia“ BIRN je dobio odgovor da se za sve nedoumice obratimo Vladi Srbije.

Da Vas podsetimo:  Poražena fašistička Nemačka opet bi da kroji granice Srbije !

U želji da opravda postupke Vlade Srbije oko ugovora sa Etihadom, premijer Vučić je kao argument iznosio podatak da je Vlada Austrije platila kompaniji „Lufthanza“ 500 miliona evra da bi preuzela „Austrian airlines“, ali nikada nije saopštio koliko je tačno Srbija platila da bi dogovorila aranžman sa Etihadom.

Obaveze države i „Etihada“

 

EU i SAD

Od trenutka kada je obelodanjeno da će posrnuli srpski avio prevoznik dobiti za partnera državnu kompaniju iz UAE koja je u poslednjoj deceniji u velikoj ekspanziji, pojavila se dilema da li će ovakav poslovni sporazum moći da se uklopi u međunarodne letačke standarde.

Da bi izbegla gubljenje dozvola za letenje koje ima sa različitim evropskim destinacijama nova uprava „Jata“ je upravljačkom timu dodelila srpske pasoše po hitnom postupku, ali je ostala dilema o načinu korišćenja državne pomoći.

Nejasnoće oko ovog pitanja onemogućile su nameru novog menadžmenta da već ove godine poleti preko Atlantskog okeana na linijama za SAD, jer to nisu dozvolile „letačke vlasti“ Sjedinjenih država. Ipak, tokom proleća je premijer Vučić saopštino da bi Air Serbia mogla da poleti za SAD već krajem 2015. godine.

Pored letačkih vlasti SAD za funkcionisanje „Air Serbia“ interesovala se i Evropska komisija kojoj je država Srbija dužna da dostavi punu informaciju o korišćenju instrumenata državne pomoći prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju.

Do završetka pisanja ovog teksta nismo dobili potvrdu iz kancelarije EU u Beogradu da su dobili podatke o tome koliki je iznos državne pomoći u slučaju „Air Serbia“. Takođe, dobili smo potvrdu iz Kancelarije za evropske integracije Vlade Srbije da oni nisu dobili te podatke kao institucija koja prikuplja podatke koje docnije upućuje Evropskoj komisiji u Brisel.

Slobodan Georgijev

NSPM / Javno.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime