Otišao nam je i zadnji voz

2
750
Prokop Foto: Mitar Mitrović / Noizz.rs

Glavna železnička stanica u Beogradu nije samo jedan od simbola grada, već je za mnoge od nas i mesto za koje nas vezuju neke od najlepših i najvažnijih uspomena u životu. Moj prvi odlazak na more. Njegov prvi dolazak u Beograd. Tvoj prvi put u inostranstvo. Njen odlazak iz Srbije. Suze njenih roditelja. Njihov veliki rastanak – i još veći ponovoni susret. Mahanje, čekanje, smejanje, plakanje, nadanje, žurba generacijama su bili deo ove stanice, još od kasnog leta 1884. godine, kada se začuo huk prvog voza. Zato boli i sama ideja da je više neće biti.

A još više boli snimak koji je nastao sinoć, kada je i zvanično krenuo poslednji Barski voz sa Glavne železničke stanice. Voz je ispraćen uz legendarnu pesmu “A sad adio” i mahanje prijatelja, roditelja, rodbine, momaka, devojaka, kolega koji su došli da isprate nekoga na letovanje, nekoga nazad kući, nekoga na sezonski posao… Ovaj voz, za mnoge od nas asocijacija na letovanje u detinjstvu, sinoć je poslednj put uz zvuk sirene i pesme, krenuo put Crne Gore sa ovog legendarnog mesta.

Jer, od danas zvanično voz za Bar kreće iz železničke stanice Topčider, a od prvoj jula ove godine nijedan voz više neće ući u Glavnu železničku stanicu – u skladu sa aktuelnim urbanističkim planom Beograda, ova stanica više jednostavno nije potrebna i zato će prestati da postoji. Veći deo vozova od tada prelazi na stanicu “Beograd centar” poznatiju jednostavno kao Prokop. Drugim rečima, kraj jedne ere.

Snimak poslednjeg voza za Bar je, kako je naveo i sam autor, zaista da se naježiš – ne samo zbog muzike, već zbog čitave atmosfere, kao i zbog stanja u kojem se nalazi sama stanica. Spolja velelepno zdanje, delo arhitekte Dragutina Milutinovića, unutra je toliko zapušteno da se od trave gotovo ni ne vide pruge.

Inače, Glavna železnička stanica se zatvara šest meseci pre nego što je planirano jer, kako navode iz “Infrastrukture železnica Srbije”, “radovi teku brže nego što je planirano” što, ako ste proveli duže od 15 minuta u Srbiji, zvuči zaista na ivici naučne fantastike. Kako navode iz ove organizacije, odluka o izmeštanju stanice je doneta u skladu sa urbanističkim planom iz 1974. godine, prema kojem železnica treba da izmesti sve sadržaje sa Savskog amfiteatra radi izgradnje stambeno-poslovnog kompleksa. Međutim, prethodnih meseci je deo stručne javnosti oštro kritikovao ovu odluku, za koju sumnjaju da je zapravo doneta zbog izgradnje “Beograda na vodi”. Naime, izmeštanjem stanice, oslobađa se i oko 80 hektara atraktivnog zemljišta u Savskom amfiteatru.

Postavlja se i pitanje koliko je stanica Prokop praktična, budući da je dosta udaljena od Glavne autobuske stanice, pa putnici koji presedaju imaju samo jednu autobusku liniju koja povezuje ove dve stanice na raspolaganju (36). Takođe, u velikoj većini evropskig gradova, u centru grada postoji železnička stanica, koja nije samo istorijski spomenik i aktrakcija, već i veoma važna tačka za sve turiste, a često se tu ujedno nalazi i stanica metroa. Ali, ne i Beograd.

Znali smo da će nam zadnji voz kad-tad otići. Samo nismo znali da će ovoliko da boli kad se to i desi.

Ljubica Krstić

Izvor: Noizz.rs

2 KOMENTARA

  1. evo me u Stuttgartu, stojim kraj velikog gradilista nove zeleznicke stanice koja ce biti u dva ili tri nivoa ispod zaemlje u najstrozem centru grada gde je sve bitno u krugu jednog kilometra!tu je naravno i glavna stanica za bus, tramvaj i s-bahn tj. jednu vrstu podzemne zeleznice!

  2. U sred Minhena železnička stanica,nikom normalnom ne pada na pamet da je ni u mislima pomeri,al tamo ne vladaju kriminalci.Stanovnici Beogeograda, vi što ste u manjini glasali ove,i vi koji u većini niste izašli na izbore,da ne bi glasali jedinu opoziciju kriminalcima, DVERI,da li ste svesni da ste vi odgovorni za sve ovo,koliko i ovi krimosi.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime