Putin će otići iz Srbije u „fijatu 500-L“?

0
804

putin(1)Svojevremeno FIAT-124 bio je prototip za legendarno čedo sovjetske automobilske industrije, takozvanu „kopejku“, zvanično Vaz-2101. Smatra se da je to bilo učinjeno između ostalog zato što je SSSR želeo (a radi se o sredini 60-ih) na taj način da pomogne italijanskoj komunističkoj partiji. Sada se istorija na neki način ponavlja, mada ne sa istim akterima, ali po istoj shemi.

Bescarinski uvoz u Rusiju automobila FIAT-500L u Rusiju biće jedna od glavnih tema pregovora u toku posete Vladimira Putina Srbii 16. oktobra.

Svojevremeno FIAT-124 bio je prototip za legendarno čedo sovjetske automobilske industrije, takozvanu „kopejku“, zvanično Vaz-2101. Smatra se da je to bilo učinjeno između ostalog zato što je SSSR želeo (a radi se o sredini 60-ih) na taj način da pomogne italijanskoj komunističkoj partiji. Sada se istorija na neki način ponavlja, mada ne sa istim akterima, ali po istoj shemi. Da podsetimo da su prošle godine automobil „dovozili“ u Rusiju tadašnji premijer Ivica Dačić i ministar finansija Mlađan Dinkić – i tada je sa Vladimirom Putinom razmatrana mogućnost njegovog bescarinskog uvoza. Sada srpsko rukovodstvo preduzima još jedan pokušaj.

Ruska automobilska izdanja o datom modelu u celini odazivaju se solidno. Tako je ugledno izdanje Za ruljom ocenilo prostranost, promišljenu ergonomiku i veliki prtljažnik. List Komsomoljska pravda je istakla komforni salon, kao i brzinu pri skromnom „apetitu“. Istina, članak je objavljen pod nazivom „Ružnjikav, sa odličnim manirima“.

Ipak recenzije su jedna stvar, a ipak u moskovskom automobilskom moru (u vreme špica – ustajaloj močvari) raznovrsne „Italijane“ ne možeš često da sretneš, na prste mogu da se prebroje dileri koji se bave prodajom FIAT. Sve ove činjenice treba uzimati u obzir. Ipak, u poslednjih nekoliko meseci nivo prodaje automobila u Rusiji stalno pada. Uz to svi lideri široke potrošnje se proizvode u Rusiji, što automatski smanjuje njihovu cenu.

Da Vas podsetimo:  Vlast i dalje bježi od Njegoša i njegove zaostavštine, a Đukanović...

O perspektivama FIAT-500L razgovaramo sa Miodragom Piroškim, glavnim urednikom srpskog izdanja Vrele gume.

Gospodine Piroški, može li automobil koji je sklopljen u Kragujevcu da nađe svoje mesto na ruskom tržištu i da na neki način konkuriše jeftinim konkurentima?

Na ruskom tržištu postoji čitav niz domaćih marki koje kasne iza najmodernijih automobila. Ukoliko bude imao konkurentnu cenu, Fiat 500L kao jedan moderan i potpuno novi porodični automobil može da bude vrlo konkurentan na ovom tržištu. U Srbiji on košta oko 11 hiljada evra sa PDV-om. Dakle, ja ne mogu da određujem cenu za Fiat. Ali, to je neka procena da bi osnovni model automobila mogao da košta otprilike isto, ukoliko bude bio oslobođen carinskih i ostalih davanja. 

Dobro, ali šta da se radi sa neprepoznatljivošću brenda u Rusiji? Veliki deo razmatranja ovog modela vodi se ne na ruskim, već na ukrajinskim forumima.

Vrednost brenda na jednom tržištu se vrlo dugo stvara i zahteva veliku investiciju. Trebalo bi imati u vidu da nakon Fiat 124, na ruskom tržištu Italijani i nisu imali poseban nastup 30-40 godina. Tako da vrednost brenda može da bude presudna, može čak da utiče na sve to, ali mislim da tržište danas traži dobar, povoljan automobil da nije skup, to je ono što je danas presudno. Manje više svi ti popularni u Rusiji brendovi slični po kvalitetu, po onome što pružaju.

Da li bi mogao da utiče na odluku potencijalnog ruskog kupca natpis Made in Serbia?

Ja ne znam tačno njihove navike, ali verovatno svi više vole kada se piše Made in Germany. Etiketa Made in Serbia može više štetiti nekim drugim tržištima, ne ruskom. Čini mi se da je rusko tržište možda malo naklonjenije Srbiji.

Da Vas podsetimo:  Prosvjetina škola u Beču i drugi projekti nastavljaju se čim bude moglo

Rukovodstvo Srbije smtra izvoz FIAT-a na rusko tržište jednim od najvažnijih ekonomskih ciljeva zemlje. Može li nekako da utiče na situaciju činjenica da nekoliko puta sa ruske strane su se čule izjave o mogućoj zabrani uvoza automobila iz zemalja koje su se pridružile sankcijama?

Pretpostavljam da je Fiat pre dolaska u Srbiju na neki način kalkulisao sa time da će nastupati pod povlašćenim uslovima na ruskom tržištu. U međuvremenu se to nije ostvarilo. Nekako sad međunarodne okolnoste vode u tom pravcu da se možda fiatovi automobili made in Serbia oslobode takvih dažbina u Rusiji.  Smatram da bi to bilo vrlo pozitivno za srpsku privredu. A s obzirom na to da je tržište neograničeno veliko, svi ti koji sada dođu na tržište iskoristiće priliku da na njemu i ostanu nakon pada sankcija. Trenutno u Srbiji, Fiat je izvoznik broj jedan. Mora se otvoreno reći da izvoz Fiata ne utiče toliko na ekonomiju Srbije zato što se više od 90% elemenata Fiat u Srbiju uvozi i taj model se ovde dovršava i nakon toga se izvozi na svetsko tržište.

Kako se oseća FAS u datom trenutku? Jednostavno malo je čudno: po rečima rukovodstva kompanije, ovu godinu će ona završiti „u plusu“, ali dividende državi kao minoritarnom akcionaru kriju se mal te ne pod oznakom „komercijalna tajna“…

Fiat je u Srbiji odigrao na jednu kartu- 500L i prirodno je da je podložna raznim uticajima. U ovom momentu planovi Fiata ne ostvaraju se kako je to zamišljeno. Obzirom na ogromnu konkurenciju na evropskom tržištu, ovde nema potencijal koji bi mogao zadovoljiti proizvodnju od nekih 120-150 hiljada Fiat automobila u fabrici u Kragujevcu. Tako da izlazak na rusko tržište može biti jedna dobra opcija za FAS.

Da Vas podsetimo:  Činjenična uspešnost u lepoj Deželi i jedanaesta prolazeća godina

Timur Blohin

serbian.ruvr.ru

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime