Radnici RTV Kragujevac pet meseci bez plata, nemaju ni za benzin

0
649

2016-11-03_051213Novinari privatizovane Radio-televizije Kragujevac traže od vlasnika Radoice Milosavljevića da im isplati pet zaostalih zarada, a od državnih organa da hitno reaguju i preispitaju ovu privatizaciju, čija su jedina žrtva zaposleni na televiziji

Posle više od dve nedelje svakodnevnih štrajkova upozorenja, zaposleni na Radio-televiziji Kragujevac (RTK) danas su organizovali protest zbog neisplaćenih zarada.

Njima vlasnik Radoica Milosavljević duguje plate od juna, a račun preduzeća je u blokadi zbog 18 miliona dinara potraživanja. Za sve to vreme Milosavljević nije uplatio ni dinar na račun televizije, a zaposlenima je dva puta nezvanično ponudio socijalni program.

Ispred zgrade u kojoj je smešten Radio Kragujevac danas se okupilo stotinak novinara, predstavnika sindikata i sugrađana koji su želeli da pruže podršku zaposlenima na RTK.

Radnici RTK su složni u oceni da oni sami nisu krivi za katastrofalnu situaciju u kojoj se nalazi televizija, jer su od početka privatizacije uradili sve što je od njih traženo – odlazili su na terene, radili direktne prenose i emisije.

Nisu, kažu, postavljali pitanja zašto uopšte rade „kada pet meseci nisu primili platu, kada nemaju da plate račune, deci obdanište i garderobu“.

Prema rečima Gordane Mirović, dugogodišnje novinarke RTK, međutim, došlo je vreme da se podigne glas jer je neko odgovoran za situaciju u kojoj se nalaze.

„Taj neko je gazda, biznismen, mi smo očekivali da bude i profesionalac, da unapredi televiziju, a umesto toga nalazimo se na nizbrdici koja sigurno vodi u ponor. Pet meseci nismo primili platu, a pre toga tri, a pre toga dva… i zato više ne pristajemo na ovo bezakonje. Ne pristajemo da nas ucenjuju, da nam ne plate zarađeno i da neko tamo ne poštuje obaveze iz kupoprodajnog ugovora. Valjda je ugovor svetinja i valjda smo mi pravna država“, istakla je Gordana Mirović.

Taj neko je gazda, biznismen, mi smo očekivali da bude i profesionalac, da unapredi televiziju, a umesto toga nalazimo se na nizbrdici koja sigurno vodi u ponor. Pet meseci nismo primili platu, a pre toga tri, a pre toga dva… i zato više ne pristajemo na ovo bezakonje (Gordana Mirović, novinarka RTK)

Iako su i zaposleni svesni da se standardi novinarstva ne poštuju baš uvek, tvrde da bolje i ne mogu kada se ovako materijalno urušavaju.

Da Vas podsetimo:  Sindikat Nezavisnost: Apel medijskim kućama da ne otpuštaju honorarne saradnike

„Ne tvrdimo da televizija nije imala ogromne dugove prema poveriocima i zaposlenima i pre privatizacije, ali mi nismo imali uticaj na postavljanje direktora i rukovodilaca. Takvo stanje ne opravdava Radoicu Milosavljevića. On je biznismen i trebalo je pre kupovine da se bavi matematikom, da sabira i oduzima, osim ako sve televizije, uključujući i RTK, nije kupio iz nekih drugih, možda političkih razloga“, komentariše Goran Antonijević, predsednik Sindikata „Nezavisnost“.

On napominje da su u televiziji isključeni telefon i internet, da nemaju para za benzin, ni papir za štampanje, kao i da je REM najavio da već narednih dana može da ukine frekvenciju televiziji zbog neplaćenih računa.

Pored države i vlasnika, prema rečima Dragana Milanovića, predsednika Granskog sindikata kulture, umetnosti i medija, deo odgovornosti za ovu situaciju snose i medijska udruženja koja su dala podršku lošoj medijskoj strategiji.

„Dobru regulativu po kojoj država ne bi trebalo da bude vlasnik medija, da lokalni moćnici ne bi mogli da utiču na rad lokalnih televizija, ova država je pretvorila u bezakonje. Porazno je to što danas morate da štrajkujete jer niste primili pet plata, a još poraznije što sindikat treba radnicima da izdvoji dve ili tri hiljade dinara da bi detetu kupili trenerku ili duksericu“, istakao je Milanović.

On je pozvao nadležne da hitno reaguju i preispitaju ovu privatizaciju jer je očigledno, kako kaže, da su njena žrtva jedino zaposleni u televiziji. Sa govornice se čulo i da je gradu potrebna Radio-televizija Kragujevac jer građani treba da dobiju pravovremene informacije.
Kako je tekla privatizacija

Iako loše stanje u televiziji traje već godinama, kap koja je prelila čašu bila je privatizacija koja je, po oceni dela javnosti, neuspela.

Radio-televiziju Kragujevac, zajedno sa još sedam medija, prošlog oktobra kupio je kruševački biznismen Radoica Milosavljević za 85.000 evra.

Da Vas podsetimo:  Brankica Stanković na meti opskurnog portala, hajku nastavile televizije koje dobijaju novac iz budžeta

Od tada su zaposleni nekoliko puta pretili obustavom rada, jer su, kako tvrde, plate primali na svaka četiri meseca.

Današnji protest je samo korak u pokušaju da naplate ono što su već odradili. Ukoliko reakcija državnih organa izostane, spremni su i da radikalizuju protest

Tek kada bi, prema njihovim rečima, Ministarstvo privrede zapretilo Milosavljeviću da će mu oduzeti 150.000 evra bankarskih garancija koje je uplatio kao dokaz da će poštovati uslove kupoprodajnog ugovora, on bi radnicima isplatio zarade.

Prema ugovoru ‚Milosavljević je, osim plata, bio obavezan da redovno isplaćuje i doprinose, ali i da u televiziju uloži 275.000 evra, od čega 150.000 u prvoj godini poslovanja.

On je u septembru, u razgovoru za Cenzolovku rekao da „od osam medija ima problem samo sa RTK“, ali da će uskoro to postati najbolja televizija u gradu i u regionu.

„Do tada, pitajte direktorku i te sindikalce da li je normalno da televizija sa 67 zaposlenih ne može ništa da zaradi i samo traže od mene da im uplatim novac. Kada mi kažu koliko su kroz reklame i marketing zaradili tokom ove godine, tek onda možemo da pričamo“, rekao je tada Milosavljević.
Istorija problema sa vlasnikom

Problemi u RTK počeli su odmah posle privatizacije — radnici su prvu, novembarsku platu primili tek u februaru, kada su pretili da će stupiti u štrajk.

U martu su prekinuli emitovanje programa na sedam dana, jer su im tada dugovane tri i po zarade. Štrajk je prekinut posredovanjem Agencije za mirno rešavanje sporova, a utvrđena je i dinamika isplate zaostalih zarada.

Kako ona nije ispoštovana, sindikat je u avgustu zahtevao od Ministarstva privrede da raskine privatizaciju.

Posle opomene iz Ministarstva da će mu biti aktivirane bankarske garancije, Milosavljević je radnicima isplatio platu i po i tako zatvorio prvi godišnji kvartal, do maja 2016. godine.

Tada im je Milosavljević u telefonskom razgovoru sa direktorkom Irenom Veličković, prema njenim rečima, ponudio socijalni program za koji je bilo zainteresovano čak 44 od 67 zaposlenih.

Da Vas podsetimo:  Medijski mrak u doba korone (7): Hapšenje novinarke u prestonici kulture

Predsednik sindikata Goran Antonijević je, istovremeno, tvrdio da je socijalni program bio samo način da se skrene pažnja sa bitnijih problema.

On je tada u izjavi za Cenzolovku rekao da je Milosavljević samo kupovao vreme i da će im oktobru dugovati plate za jun, jul, avgust, septembar i oktobar, kao i 150.000 evra koje je po ugovoru trebalo da uloži u modernizaciju tehnike.

Za sve to vreme, kako je rekao Antonijević, radnici će morati da rade i bez plata, jer nemaju osnova da svoja potraživanja naplate, osim tužbom ili izvršenjem, što će dodatno uvećati blokadu računa.

Sindikat je Ministarstvu poslao dopis o kršenju kupoprodajnog ugovora, međutim odgovora i dalje nema. U međuvremenu, novinari su prethodnih nedelja štrajkovali sat vremena dnevno.

Program najčešće nisu emitovali između 11 i 12 časova pre podne, a ponekad i tokom centralne informativne emisije, koja se emituje od 19 časova.

Današnji protest je, kažu, samo korak u pokušaju da naplate ono što su već odradili. Ukoliko reakcija državnih organa izostane, spremni su i da radikalizuju protest.
Čija je zgrada ispred koje radnici drže protest?

Privatizacija Radio-televizije Kragujevac osporavana je i zbog toga što se ni posle više od godinu dana ne zna šta je sve Radoica Milosavljević kupio za 85.000 evra.

Agencija za privatizaciju nije objavila kupoprodajni ugovor, pa se samo nagađa ko je vlasnik preko 600 kvadrata poslovnog prostora u užem centru grada, u kome je smešten Radio Kragujevac.

Ipak, ova zgrada RTK u Ulici Branka Radičevića 9 u trenutku privatizacije bila je državna imovina, data na korišćenje televiziji, da bi pre nešto više od mesec dana kao vlasnik objekta u katastru bila upisana Radio-televizija Kragujevac.

Javnosti još uvek nije poznato po kom se osnovu to dogodilo. Ministarstvo privrede je za Insajder izjavilo da imovina televizije nije bila predmet privatizacije, već samo kapital.

Zato je gradski pravobranilac Branko Petronijević podneo žalbu na ovu odluku, pa će o vlasništvu nad zgradom televizije odlučivati Republički geodetski zavod.

Violeta Glišić

www.cenzolovka.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime