REM produbljuje medijsku krizu i podstiče neprofesionalnost nacionalnih televizija

0
233
Foto: printscreen

Umesto svih kablovskih operatera, REM je odlučio da pod nadzor stavi samo televizije N1 i Nova S, i na kraju zaključio da je na te dve televizije vladajuća partija tek na petom mestu po zastupljenosti, ne uzimajući u obzir da i najviši funkcioneri SNS-a i države javno targetiraju te dve televizije, odbijajući da gostuju u emisijama

„Apsurd koji proističe iz REM-ovog izveštaja glasio bi da opozicija u Srbiji ima i te kako mnogo prostora da promoviše svoje stavove i komunicira s biračima. Nažalost, istina je obrnuta – predstavnici opozicije, pogotovo onaj deo koji je najavio bojkot izbora, gotovo isključivo su prikazani u negativnom tonu, a kada se i nalaze u programu, oni nemaju priliku da sami kažu šta misle, već o njima govore drugi i to najčešće negativno“, kaže za Cenzolovku Raša Nedeljkov, programski direktor organizacije CRTA, komentarišući najnoviji REM-ov monitoring predizbornog programa od 11. do 15. maja.

Izveštaj pokazuje da je na televizijama sa nacionalnom frekvencijom i kablovskim televizijama N1 i Nova S najviše bio zastupljen Savez za Srbiju (SZS) i to 14,91 odsto vremena, dok se na drugom mestu našla izborna lista „Aleksandar Vučić – Za našu decu“ sa 9,33 odsto zastupljenosti.

Komentarišući metodologiju Regulatora, Nedeljkov ocenjuje da REM tendenciozno i selektivno analizira delove programa raznorodnih medija, i time iskrivljuje stvarnu sliku medija u Srbiji, umesto da utiče na obezbeđivanje jednake zastupljenosti učesnika izbora i štiti javni interes.

On misli da REM time dodatno produbljuje medijsku krizu i podstiče neprofesionalnost dela medija, naročito televizija koje imaju nacionalnu pokrivenost.

Od kada je nastavljen izborni proces, u organizaciji CRTA često primećuju izostanak pojavljivanja aktera vladajuće većine u izbornim blokovima u vestima, ali i njihovu apsolutnu dominaciju u delu informativnog programa koji nije označen kao predizborni.

Da Vas podsetimo:  Fina magla u tunelu

Disbalans u izveštavanju o političkim akterima

Za predstavnike organizacija BIRODI i CRTA, koje se godinama bave monitoringom i nadzorom predizbornih i izbornih aktivnosti, ovi nalazi nisu relevantni jer metodologija REM-a, kako tvrde, nije dobra.

BIRODI je saopštio da analiza Regulatora nije u skladu sa međunarodnim standardima ODIHR, Venecijanske komisije i Direktorata za ljudska prava Evropske komisije, kao ni sa praksama koje se poštuju u izborno-posmatračkim misijama.

Posebno je problematično, smatraju u BIRODI-ju, to što se ne analizira tonalitet – pozitivan, negativan i neutralan – prilikom izveštavanja o akterima u izbornom procesu.

Dosadašnji monitorinzi organizacije BIRODI pokazali su ne samo izostanak medijskog diverziteta i balansa već i dominaciju Aleksandra Vučića. Metodologija BIRODI-ja, između ostalog, obuhvata analizu i vremenske i tonalitetske zastupljenosti javnih i stranačkih funkcionera u centralnim informativnim emisijama, tematskoj i žanrovskoj strukturi monitorisanih priloga, sadržaju političke komunikacije javnih funkcionera i lidera političkih partija, što daleko odstupa od pravila za nadzor koja je REM postavio.


FUNKCIONERSKA KAMPANJA UTICAJNIJA OD SPOTOVA U IZBORNOM BLOKU

Funkcionerska kampanja je daleko zastupljenija u delu informativnog programa koji nije označen kao predizborni, upozorava Raša Nedeljkov.

Upravo je ovaj deo programa mnogo uticajniji od kolaža promo spotova u izbornom bloku koji više liči na klasičan, komercijalni reklamni blok nego na informativni sadržaj. Nedostatak medijskog pluralizma ne može se nadomestiti jednomesečnim blokom „predizbornog programa“, niti tendencioznim izveštajima REM-a, kaže Nedeljkov.


Do sličnih rezultata praćenja izveštavanja medija s nacionalnom pokrivenošću došla je i CRTA. Ta organizacija već duže vremena beleži značajan disbalans u izveštavanju o političkim akterima koji učestvuju u vlasti i akterima iz opozicije, ističe Raša Nedeljkov.

Prema nalazima njihovog monitoringa, od 14. oktobra 2019. godine do početka izborne kampanje 4. marta vladajuća većina bila je zastupljena u 75 odsto ukupnog vremena u programima posvećenim domaćim političkim akterima. Opoziciji koja izbore bojkotuje, u tom periodu pripalo je 15 odsto, a opoziciji koja učestvuje na izborima 10 odsto od ukupnog vremena.

Da Vas podsetimo:  Nije bilo subverzivnih ideja pri odabiru fotografije za naslovnu NIN-a

Tokom ovog perioda beleži se konstantan trend pristrasnog izveštavanja – o vlasti se izveštavalo pretežno u pozitivnom ili neutralnom tonu, o opoziciji koja se zalaže za bojkot uglavnom se izveštavalo negativno, a o opoziciji koja je najavila učešće na izborima – neutralno.

Zašto baš TV N1 i Nova S?

Osim predizbornog programa javnih servisa, REM je pratio i medijski sadržaj emitera sa nacionalnom frekvencijom, ali i televizija N1 i Nova S. Obrazlažući odluku da te dve komercijalne televizije stave pod nadzor, iz REM-a su tada objasnili da je „odluka doneta u skladu sa načelima koje je Savet Regulatora objavio na svom veb-sajtu, a koja se odnose na sve pružaoce medijskih usluga čiji je program dostupan građanima Republike Srbije“. U tom smislu, onda nije jasno zašto, na primer, nije monitorisan program Studija B, BK i TV Kopernikus, televizija koje su konkurisale za nacionalnu frekvenciju, ali su odbijene. Na sajtu TV Kopernikus navodi se da je to jedna od najgledanijih televizija u Srbiji posle emitera sa nacionalnom frekvencijom.

Tu nelogičnost ističe i Raša Nedeljkov, programski direktor organizacije CRTA, postavljajući pitanje zašto su izabrani baš ti kablovski kanali, a ne svi koji imaju informativno-političko-predizborni program. I kako je moguće da se u istom košu porede sekunde na televizijama sa nacionalnom pokrivenošću i javnim servisima, sa kablovskim ili radijskim kanalima?

Ivana Predić
Izvor: CENZOLOVKA

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime