Šarene (rejting) laže?

0
436

Agencije za istraživanje javnog mnenja ponovo nas intenzivno bombarduju rejtinzima stranaka. U okolnostima kada je stvorena predizborna psihoza a izbora neće biti, građane to zanima da čuju i vide, pa se ta „tržišna“ prilika onda zadovoljava. Istraživači tu profitiraju jer je veliki prostor za razne kombinacije.

Izbori nisu realni pa nema mesta ni strahu od greške, odnosno razotkrivanja netačnosti. Onda papir nesmetano može da istrpi bilo šta. A to je posebno kurentno polje kada se radi o malim liderskim i partijskim igračima koji žude da se za njih čuje u kontekstu ozbiljne igre. Bilo tako što se stvara utisak da mogu da pređu cenzus ili ako su još nebitniji, da imaju nekakvu koalicionu težinu.

Tako se, samo primera radi, u raznim istraživanjima pominje i Srpska narodna partija ruskog biznismena i srpskog političara Nenada Popovića. Ona nikada nije učestvovala na izborima niti se na bilo koji drugi način okušala u političkoj areni, niti je za očekivati da će to ikada samostalno učiniti jer bi to bilo samoubistvo.

Zato onda i nije problem da prema jednim istraživačima ona ima podršku, recimo, 0.3 % birača dok joj neki daju i za nju i njenog šefa neverovatnih 2%. Ali nikome ništa, i tako će sve to imati značaj jedan ili dva dana i, možda, ponovo kasnije u trenutku pravljenja nekog dogovora. Možda se ta vrsta podsećanja na sebe i – neodoljivo se stiče utisak – kupovine nepostojeće težine, isplati. Možda i ne, ali ne košta previše a nikada se ne zna da se neće na tome profitirati.

Sve to su normalni iako banalni modeli ponašanja i u drugim zemljama koje se uče demokratiji. Vladimir Bulatović Vib svojevremeno je rekao: „statistika naša dika, što poželiš to naslika“. Ima mnogo istine u tom aforizmu. Tek koliko je onda ima u vezi sa radom raznih istraživačkih agencija i njihovom saradnjom sa strankama. Stoga kada pratimo rezultate koje predstavljaju, usredsredimo se na osnovne tendencije. Tu teško da sme mnogo da se manipuliše. Sve drugo je ipak suvi marketing i toga uvek treba da budemo svesni.

Dragomir Anđelković
Izvor: vidovdan.org

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime