Mnogo galame se podiglo zbog štajka radnika u Fijatu (FCA Srbija), neko bi rekao : “udario tuk na luk”!
Dnevni listovi su objavili da radnici traže povećanje bruto plate sa 38 na 48 hiljada dinara, ukoliko bi poslodavci prihvatili radnicima bi se povećala neto zarada sa 27817,00 din. Na 34827,00 din.
Od srpskih zvaničnika se medju prvima oglasio autorskim tekstom objavljenim u dnevnom listu NOVOSTI ministar privrede Goran Kneževic, kritikovao je radnike za neodgovornost prema svojim porodicama, kao I kooperantima. Još je rekao da Vlada brani princip da nam svima bude bolje. Uvaženi ministar samo nije objasnio kako radnicima I njihovim porodicama može biti bolje sa mesečnom zaradom od 27.8 hiljada dinara?!
Da podsetim, samo pre tri godine mnogi dnevni listovi su objavili da Goran Knežević, član upravnog odbora NIS-a ima mesečnu platu u visini od 1.079.920,00 dinara. Preračunato po tadašnjem kursu evra (1 evro – 115.5 din.), ministrova mesečna prmanja, samo po jednom osnovu, bila su 9350 evra!!! Današnja neto plata radnika, prikazana u evrima je 231.5, što govori da je ministar Knezevic “mesecno” zaradjivao kao I 40.4 radnika zaposlenih kod velikog svetskog investitora, giganta, koji je dosao da oporavi Srbiju.
Za bolju “sliku” koja će nam pojasniti zašto je FIAT dosao u Srbiju, pogledaćemo tabelu sačinjenju na bazi zvanično objavljenih podataka prikazanih u predatim finansijskim izvestajima u prethodne tri godine. Analiza će obuhvatiti samo podatke iz obrasca Bilans uspeha.
Analiza pojedinih pozicija bilansa upseha FIAT SRBIJA | |||
godina | 2014 | 2015 | 2016 |
Prihodi od prodaje proizv. u zemlji + izvoz | 149955100 | 133141411 | 123954995 |
Troskovi direktnog materijala za izradu | 124544997 | 113438030 | 103495186 |
Razlika prod.cene I direktnih troskava materijala u % | 20,4 | 17,4 | 19,8 |
Subvencije | 2799185 | 2493288 | 3781091 |
Isplacene zarade | 3323398 | 3122719 | 2786758 |
Pokrivenost zarada subvencijom u % | 84,2 | 79,8 | 135,7 |
Broj radnika | 3437 | 3338 | 2833 |
Godisnja subvencija po radniku u hilj.din. | 814 | 747 | 1334 |
Mesecna subvencija po radniku u hilj.din. | 68 | 62 | 111 |
GODISNJA DOBIT | 2346406 | 2352261 | 215405 |
Šta se može zaključiti iz prikazanih podataka:
- Ogroman nesklad izmedju prihoda od prodaje i uloženog direktnog materijala za izradu. Skoro niko ne kreće u proizvodnju u kojoj troškovi materijala dostižu 50% cene gotovog proizvoda, FIAT u 2014.g. prodajnu cenu ima za 20,4% veću, u 2015. samo neverovatnih 17,4% i u 2016.g. 19,8%. Kako FIAT skoro sve delove uvozi iz svojih poljskih i italijanskih fabrika, osnovna pretpostavka je da su fakture „prenaduvane“, što je u autorskom tekstu na portalu Makroekonomija objavio ekonomista Dragovan Milićević (1*).
- Subvencije države Srbije u 2016.g. značajno su povećane u odnosu na 2015.g. iako je FIAT smanjio broj radnika, kao i proizvodnju. U 2014.g. subvencije su pokrivale 84,2% isplacene zarade, 79,8% u 2015., čak 35,7% su veće u 2016.g. od mase islaćenih zarada.
- Dobit je enormno niska, u 2014.g. 2,34 mlrd.din., 2,35 u 2015.g. i 2,15 u 2016.g. Kada bi se fabrika iselila u Italiju, pozicija ZARADE u Bilansu uspeha bila bi veća najmanje za 10 puta (toliko su veće zarade radnika u automobilskoj industriji u Italiji), samo u 2016.g. to bi uvećalo rashode za 28 mlrd.din., fabrika bi ostvarila gubitak od 26 mlrd. Dinara. Gubitak bi bio manji ako bi se fabrika iselila u Poljsku, njihove plate su oko 5 puta veće. To se ipak neće desiti, svetska fabrika FIAT CRYSLER takvu grešku sigurno neće napraviti – ostaviće proizvodnju u Kragujevcu. Nastaviće da iskorišćava radnike uz svesrdnu pomoć Vlade Republike Srbije! Subvencije će biti sve veće, nastaviće se trend iz 2016.g.
Još jedan apsurd: iz budzeta Srbije subvencija Fijatu po zaposlenom radniku na mesečnom nivou u 2014.g. iznosila je 68 hiljada, u 2015.g. 62, u 2016.g. neverovatnih 111 hiljada dinara. Kako smo naveli da je neto plata radnika u 2016.g. 27817,00 din., jedno od boljih rešenja bilo bi da se veliki strani investitor iseli iz Srbije, radnici bi prešli na Zavod za zapošljavanje, nastavili bi sa primanjem sadašnjih „zarada“, u budžetu bi se ostvarile uštede u visini od skoro dve milijarde dinara!!! Kako za otvaranje jednog radnog mesta treba oko 5 hiljada evra, samo uštedom u jednoj godini možemo otvoriti 3 hiljade novih radnih mesta, malo više od broja ugašenih, ako bismo ispratili FCA SRBIJA.
Posle svega iznetog u tekstu, možemo se pitati: koji interesi vode predstavnike države da toliko štite FIAT a sve na štetu radnika i svih gradjana Srbije.
Ostaćemo bez odgovora koji se verovatno nalazi u potpisanom ugovoru, ništa novo, iste situacije smo imali, imamo ih i dalje, u svim drugim spasilačkim ugovorima sa stranim investitorima sklopljenim za vreme demokratije koju su nam doneli evropejci 5. oktobra, pa sve do danas.
Što nas više spašavaju, nama sve gore!!!
(*1) http://www.makroekonomija.org/0-dragovan-milicevic/fiat-paradigma-korporativne-ekonomije/
Dragan Radović
Ти њихови бројеви немају везе са животом. Како могу директни трошкови материјала да чине 83% продајне цене? Где су им остали варијабилни трошкови, фиксни трошкови? То да је њихов профит на нивоу мизерних зарада радника не би прошло код напредног петогодишњака (али би код напредњака педесетогодишњака) – очигледно је сврха да се избегне плаћање пореза. Како могу у другим земљама да плаћају раднике до десет пута више, без и приближно толико јавних и скривених субвенција, и још увек праве профит? Е али док је напредњака на власти, биће и те „инвеститорске“ гамади.
Fiat je, u Srbiji, oslobođen plaćanja poreza na dobit.
Ослобођен је и плаћања радника, јер то фактички чини Србија. Али зато има велику обавезу по плаћању „одложеног пореза“ – око поповине износа исплаћеног за зараде у 2016. Чак и то Србија никад неће видети, јер је уговор вероватно такав да им омогућава да то никад не плате. Уз то, крагујевачки Фијат је дужан 570 милијарди евра, што ће кад он дигне сидро остати Србији да плаћа – а за то, наравно, неће добити ни подсмешљиво „хвала“.
Укратко, Фијат је овде само да за џабе користи радну снагу, пословни простор, објекте и земљиште, и да сву зараду изнесе из Србије. Успут ће да стави у џеп и велики део трошкова пословања кроз неисплаћене дугове које ће оставити Србији. Наравно, његови домаћи протежери на челу са Вучићем се такође лепо мрсе, цури маст са лактова…
Све то не смета најамним „новинарима“ да помажу Фијату против демонстраната трубећи да Крагујевац са његовим одласком „пада у провалију“, и да се брижно питају „могу ли Кинези да га замене“. Србији није потребно да ико замени такве лопове и крвопије, потребно јој је да их скине са леђа једном за увек – по могућству, уствари неминовно, заједно са онима који су их довели.