Tragedija srpske autoindustrije

1
1196

fiat_500l_by_somadjinnPočinju otpuštanja u Kragujevcu u fabrici, koju su ponosno otvorili pokojni Flojd i ne(s)pokojni predsednik Tadić. Naravno, bio je tu i bivši “privatizacioni genije” Mlađan Dinkić, kao i njegov prijatelj od tetke zvani Biberče. Čitav problem sa privatizacijom “Zastava automobila” je nastao kada su operaciju preuzeli ekonomisti. Mediji su narodu u Srbiji prodali tezu da je bolje da nas operišu ekonomisti nego hirurzi.

Pre privatizacije viđao sam se sa našim najuspešnijim konstruktorima automobila. Svi su mi rekli da su bili na konsultacijama u tadašnjoj vladi. Zamislite situaciju u kojoj se ne poštuju saveti jednog profesora Dušana Grudena, koji je radio tri decenije u “Poršeu”, a nekoliko godina je bio čak direktor razvoja! Savete je davao pokojni inženjer Tadija Jurković, šef razvoja glava benzinskih motora do 3,0 litra zapremine za ceo GM globalno. Za mišljenje su upitani i profesori Mašinskog fakulteta u Beogradu, ali nije vredelo. Trio Dinkić – Tadić – Đelić je napravio jedan od najlošijih ugovora. Naravno, imali su ogromnu pomoć od čuvenog sindikata radnika “Zastava automobila”, koji je nastao od Titovih samoupravljača. To su oni koji su jurili Božu Derikožu po Kragujevcu da ga biju i kao nisu ga stigli. Danas neki novi sindikalci vode kampanju da je potreban novi model kako bi fabrika procvetala, samo nikako da nam kažu – KO ĆE TAJ MODEL DA PLATI!? Čak je pušten i medijski probni balon – nema potrebe da Srbija dotira više od 300 miliona evra. Malo morgen. Za dodatne investicije uvek postoji spasonosno rešenje – ANEKS UGOVORA.

Oko 700 radnika u fabrici “Zastava Krajsler automobili” u Kragujevcu je ostalo bez posla, kao i oko 600 radnika iz drugih fabrika u Srbiji, koji proizvode delove za “fijat 500L”. Premijer Vučić iz Torina nije doneo nikakvu „veliku“ vest bitnu za Kragujevac i Srbiju. Naravno da će se „fijat 500L“ proizvoditi najmanje još dve godine, jer je to INTERES FIJATA i zato što je to uobičajen životni vek automobila posle restilizacije svuda u svetu. Redizajnirani 500L će verovatno biti predstavljen u martu na Salonu automobila u Beogradu.

Da Vas podsetimo:  LEPE VESTI, MENJA SE DEMOGRAFSKA SLIKA SRPSKIH SELA: Za dve i po godine oživelo 2.650 seoskih kuća!

fiat_500l__2_by_wh2007-Zanimljivo je da se nedavno oglasio prvi čovek kompanije „Fijat Krajsler automobili“ Serđo Markione, žestoko preteći da će ugasiti fabriku traktora u Velikoj Britaniji, koja ima više od 22.000 radnika, ukoliko na referendumu izglasaju izlazak iz EU. Britanija je otkačila EU, a da li će Markione ispuniti obećanje ostaje da vidimo.

Tako se slučajno namestila šansa da premijer Vučić, za čijeg je mandata su ugašene fabrike IMT i IMR, zamoli Italijane da bar jednu liniju za proizvodnju traktora presele u Srbiju. I to traktora za brdsko-planinska područja za kojim vape poljoprivrednici na Zapadnom Balkanu. Malo je poznato da su vlasnici „Fijata“ ujedno i vlasnici jedne od dve najveće kompanije za proizvodnju traktora na svetu!

Projektovani kapacitet fabrike u Kragujevcu je 300.000 automobila godišnje. Rekord je oko 147.000 proizvedenih 500L, dok je taj model imao pozitivnu reputaciju u SAD. Zabrljali su sa automatskim menjačem i na tamošnjim listama zadovoljstva vlasnika automobila poslednjih meseci su redovno prvi, ali od pozadi. Koliko su Italijani promašili tržišni segment govori podatak da je fabrika “Crvena zastava” ukupno izvezla 141.511 “juga” u Ameriku! Još neverovatnije zvuči da je bez „genijalca“ Markionea i bez fensi-ultra-mega naprednog 500L (ali preskupog u SAD) komunjarska „Crvena zastava“ godišnje proizvodila čak 50 odsto više automobila!?

Veliku grešku su napravili Dinkić i Tadić insistirajući da fabrika u Kragujevcu bude super-moderna. Ako se uporedi stepen robotizacije fabrike “Dačije” u gradu Pitešti, lako je uvideti da je savremenija naša. Ali je zato po jedinici proizvedenih vozila u “Dačiji” uposleno 50 odsto više radnika koji, naravno, primaju plate, a kod nas uposleni roboti koji primaju jeftinu srpsku struju.

Najveća greška je, ipak, bio stav da rukovodstvu “Fijata” treba prepustiti izbor modela koji će se proizvoditi. Pošlo se od teze da je važniji model prilagođen izvozu nego domaćem tržištu, jer je Dinkić hteo da brani kurs dinara deviznim prilivom od izvoza automobila. Na prvi pogled ispravno, ali svako upućeniji zna da je to najobičnija kopija forsiranja izvoza „juga“ u Ameriku i da se taj koncept pokazao neuspešnim!!! Tada je SFRJ očajnički tražila priliv deviza pa je rukovodstvo „Crvene zastave“ silovano da obara cenu do neisplativosti i „jugo“ je bio značajno jeftiniji u SAD nego u Jugoslaviji!? Zato je milion puta ponovljeno ministrima Dinkiću i Đeliću da matematika ne laže. Ta računica glasi ovako – u Srbiji je svake godine registrovano oko 1,95 miliona putničkih vozila – ako je prosečni vek automobila 15 godina to znači da našem tržištu treba 130.000 hiljada novih automobila svake godine da bi se vozni park samo obnovio! Naglasak je na novim automobilima, ukoliko ne želimo da nam deca ginu u krševima, koje po nepisanom pravilu uvoze firme nabildovanih, tetoviranih, kratko ošišanih biznismena.

Da Vas podsetimo:  Novi Beograd – ima li povratka u budućnost?

fiat-500lPredsedničke izbore u Srbiji će pokriti „uspesi“ u vidu nabavke mini-eskadrile migova-29 M2 i početak proizvodnje restilizovanog „fijata 500L“. Ali će se pritisak sindikata fabrike koji je pod očiglednim uticajem rukovodstva fabrike, i koji već mesecima vodi kampanju preko portala B92, nastaviti. Čak je i dosadni ekonomista Stamenković našao za shodno da agituje za „novi model“. Sva je prilika da će premijer Vučić pod domaćim i stranim pritiscima popustiti i potrošiti nekoliko stotina miliona evra za taj model koji će kao da „spase“ neisplativu fabriku u Kragujevcu. Ako se događaji budu razvijali u tom pravcu, Vućić bi bar morao da od Markionea i Altavile zahteva novi model B klase, a ne C+ kakav je 500L! Za sve neupućene, 500L je gabaritno veći od najnovijeg “golfa 7” i na granici je premijum modela. Srbima treba auto veličine i cene kao što su “grande punto” ili “opel korsa”. Onda bi bilo realno da savremeno gradsko vozilo košta srpskog kupca oko 8.000 evra. Uz povoljne kredite svake godine na našem tržištu sigurno bi se prodalo bar 50.000 automobila. Ako u tom segmentu vozila “Fijat” nije sposoban da godišnje izveze 100.000 jedinica – onda nek ide iz Srbije, a radnici nek skupljaju šljive i peku „Tomovaču“. Takođe, krajnje je vreme da naši priglupi političari prestanu da maltretiraju Putina sa zahtevom da odobri uvoz 500L u Rusiju! Uvoz nije ni zabranjen a ono što traže naši „genijalci“ jeste ukidanje ruske carine od 25 odsto. Po izveštaju AEB (Association of European Businesses) u periodu januar – mart 2016. na tržištu Rusije KIA je prodala 32.857 putničkih vozila, „Hjundai“ 29.529, a „Reno“ 23.285 jedinica. U istom periodu je „Fijat“ prodao nestvarnih 672 automobila!? Još jedan pokazatelj da Italijane uopšte ne zanima tržište Rusije može se proveriti na sajtu www.fiat.ru gde će videti samo dva modela – 500 i „punto“. Istovremeno, najbolje kotirani strani brend KIA tržištu najveće države nudi čak 15 modela iz 5 klasa vozila. Zato su i prodali čak 48,9 puta više automobila od „Fijata“!!!

Da Vas podsetimo:  Šta kad nemačke firme izrabljuju zaposlene u Srbiji, a naš sistem ne štiti radnike?

Mlađanu Dinkiću osim za uništavanje kompletnog bankarskog sistema i mašinske industrije Srbije, treba suditi i za lansiranje nebulozne ideje o potrebi da braća Rusi kupe svake godine 10.000 fensi vozila dizajniranih po ukusu evropskih i američkih domaćica! Od ludačkih ideja gitariste grupe „Monetarni udar“ su odustali i njegovi dugogodišnji pajtosi, ali ne i vladajući političari, koji kao tetrebi pred zaprepašćenim Putinom i Medvedevim svake godine mole za 500L.

Đorđe H. Stanić. novinar specijalizovan za automobilizam i bezbednost saobraćaja

milanmilenkovic.com

1 KOMENTAR

  1. Hm,hmmm..rec je cini se o „mangupima iz Djindjicevih redova“..koji, su, progutali „modernizaciju“, uplatili, 10.000 evra, po zaposlenom,koji su radili za bedna primanja, i bice isplaceni od „onih 10.000 evra“…sa otkazom.Evropa, placa takve radnike, sa oko ,do 1350.00 evra,a Srbija, za isti rad i kvalitet mozda 250 evra..taman, da italijan, nivelise nadnice u Italiji, od „ostvarene razlike u ceni rada“..

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime