Turistička organizacija Srbije krije koliko plaća oglašavanje

0
1451
Foto: pistaljka.rs

Rukovodstvo Turističke organizacije Srbije (TOS) krije iznose državnog novca koje je za oglašavanje isplatilo pojedinim privatnim televizijama i marketinškim agencijama zbog, kako tvrdi, poslovnih interesa druge strane, otkriva Pištaljka.

Od 110 ugovora sklopljenih u poslednje dve godine koje je TOS dostavila Pištaljci, iznosi za oglašavanje i usluge odnosa s javnošću zatamnjeni su u njih 27. Od ugovora sa televizijama zatamnjeni su iznosi u onima sa RTV Pink, TV Prva i O2 (ranije B92) i TV Al džazira. Takođe, tajni su i iznosi koje je TOS platio za reklamiranje na N1 i drugim kanalima na kojima oglasni prostor prodaje marketinška firma „KAS medija“, ali i na kanalima Bi-Bi-Sija.

Istovremeno, u ugovorima sa Radio-televizijom Srbije TOS nije zatamnio isplaćene iznose pa tako saznajemo da je javnom servisu za dve godine ukupno isplaćeno 13 miliona dinara. Pištaljka je zbog prikrivanja podataka podnela žalbu Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, čiji odgovor čekamo.

Osim za novac uplaćen „KAS medija“ (CAS media), koja je u potpunosti u vlasništvu luksemburške firme „United media S.a.r.l“, tajnom su proglašeni podaci o reklamiranju preko još dve marketinške firme. Tako je tajna koliko građani Srbije plaćaju zakup bilborda firmi „LED medija“ iz Bosne i Hercegovine. Nepoznato je i koliko novca je agenciji „Mint communications“ iz Berlina plaćeno za tromesečnu kampanju za nemačko govorno područje na društvenoj mreži Fejsbuk.

TOS je sakrila i iznos novca isplaćen preduzeću „Internet group“ iz Beograda. Vlasnik preduzeća „Internet group“ je Srećko Miodragović, savetnik predsednika „Komtrejd grupe“ Veselina Jevrosimovića.

U pisanom odgovoru za Pištaljku, vršilac dužnosti direktora TOS Marija Labović navela je da ugovori koji sadrže klauzule o poslovnoj tajni na osnovu člana 9 Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja nisu u potpunosti dostupni javnosti „kako bismo izbegli odgovornost i eventualnu povredu Zakona o zaštiti poslovne tajne“.

Da Vas podsetimo:  Četrdeset miliona dinara za beogradskog urbanistu

Odredbe ugovora koje se odnose na „poslovnu tajnu“ su, kako dalje navodi, „pravilo kod ove vrste ugovora, gde jedna ugovorna strana u vlasničkoj strukturi ima ino element, koja te odredbe postavlja kao uslov potpisivanja u cilju zaštite od nelojalne konkurencije“.

U telefonskom razgovoru sa novinarom Pištaljke Labović je ponovila da su iznosi zatamnjeni na zahtev druge strane, da strane kompanije tako štite svoje poslovne interese i da su to morali da urade da bi izbegli moguće tužbe. Na pitanje zašto su pristali na klauzulu tajnosti kada usluge oglašavanja plaćaju novcem građana Srbije, ona je odgovorila da je TOS-u u interesu da svi ugovori budu javni ali da su takvi uslovi tih kompanija i da tu nema puno prostora za drugačiji dogovor.

Većina firmi čiji podaci su zatamnjeni u ugovorima potvrdila je da je to urađeno na njihov zahtev.

Iz Prve televizije za Pištaljku su naveli da su odredbe o poslovnoj tajni „ustaljena praksa“ u njihovim ugovorima i da znače da su se dve strane sporazumele da uslovi, podaci i informacije u vezi sa realizacijom predstavljaju poslovnu tajnu i da se neće otkrivati trećim licima.

I direktorka agencije „KAS medija“ Marija Kovljenić potvrdila je za Pištaljku da su iznosi, način i rokovi isplate u ugovorima skriveni na zahtev te firme. Ona je pojasnila da su cene oglašavanja u domenu poslovne tajne i da „nije zgodno da se zbog ostalih klijenata cene naših usluga nađu u medijima“.

Međutim, prema podacima do kojih je došla Pištaljka, „KAS medija“ nije posebno tražila da iznosi koje naplaćuje drugim javnim preduzećima, na primer Državnoj lutriji Srbije, budu sakriveni od javnosti. Ovom javnom preduzeću svoje usluge od decembra prošle do marta ove godine naplatila je oko dva miliona dinara.

Da Vas podsetimo:  Država napravila pravni okvir da GIM i(li) neka druga firma kupi deo zastave oružja

Iz kompanije „Pink international company“ su odbili da za Pištaljku odgovore da li su i zbog čega tražili da iznosi i rokovi isplate reklamnih spotova na kanalima „Pink“ i „Pink 3“ budu zatamnjeni. Sekunda emitovanja po cenovniku ove kompanije objavljenom na njihovom sajtu kreće se između 1.000 dinara u noćnim terminima, do 20.000 dinara u najatraktivnijim serijama.

Medijska kompanija „Al džazira Balkan“ u odgovoru Pištaljci navodi da su svi njihovi ugovori, pa tako i ugovor sa TOS sklopljeni u skladu sa pozitivnim zakonskim praksama i propisima. „Ovaj ugovor ni po čemu se ne razlikuje od drugih sličnih ugovora i mi nismo postavili zahtev ni za kakve dodatne ili vanredne dopune“, navode iz „Al džazire Balkan“.

I dok određene firme TOS stavlja na posebno mesto u odnosu na zakon kojim je propisano pravo javnosti da zna na šta se troši budžetski novac, za neke druge firme se ne libi da objavi uplaćene iznose.

Pištaljka je dobila podatak da je ugovorima sa dve moskovske agencije za promociju na ruskom tržištu predviđena isplata od 59.000 evra. Za podizanje svesti o Srbiji na sajmu u Njujorku, dva promotivna događaja, jedan u Čikagu i drugi u Njujorku, kao i za grupnu studijsku posetu novinara i blogera Srbiji, TOS je firmi iz Čikaga prošle godine isplatila 19.500 dolara, dok nas je godinu dana promocije Srbije u Kini koštalo 26.000 evra.

Brojni domaći štampani i elektronski mediji, prema podacima koje nam je dostavio TOS, dobili su u proseku oko 500.000 dinara. Osim preko banjalučke firme „LED medija“, TOS je svoje aktivnosti reklamirao iznajmljivanjem bilborda od firme „Alma quattro“, koja je u vlasništvu švajcarske „APG SGA SA“. Ona je putem javnih nabavki 2016. godine dobila posao vredan više od sedam miliona dinara. Takođe, novosadskoj firmi „Milk&Honey communications“ za oglašavanje na digitalnim bilbordima u prethode dve godine plaćeno je 3,8 miliona dinara, nešto samostalno a nešto u partnerstvu sa turističkom agencijom „Big Blue Group“ (Big blu grup).

Da Vas podsetimo:  Propao tender za doček na niškom trgu, Željko Samardžić ipak peva i to za više para

TOS se reklamirala na Guglu ali i na društvenim mrežama Fejsbuk, Tviter i Instagram preko četiri firme: „Block & Roll“, „Httpool“, „Home page“ i „Cloud media“.

Firmi „Block & Roll“ uplaćeno je prošle godine 19 miliona dinara za reklamiranje na Guglu i za „posredovanje pri zakupu oglasnog prostora“ na Instagramu i Fejsbuku. Za ovu uslugu, koju je Turistička organizacija mogla sama da plati, firmi „Block & Roll“ plaćena je provizija od 1.374.000 dinara. Iz ugovora se vidi da TOS ima račun kod Gugla, što znači da može sama da plaća usluge toj kompaniji, bez posrednika, i da je verovatno ranije to i radila. Za oglašavanje na Tviteru, TOS je preduzeću „Httpool“ za dve godine isplatila 4,5 miliona dinara, dok je firma „Home page“ za oglašavanje na Fejsbuku i Tviteru dobila sedam miliona dinara.

Biljana Živančević

pistaljka.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime