Ukidanje pruga – suluda privredna politika

0
934

13022016122Saopštenje Udruženja lјubitelјa železnice povodom najave masovnog otpuštanja železničara i ukidanja preko 800 kilometara pruga.

REKONSTRUIŠIMO PRUGE I KADROVE UMESTO RUŠENјA INFRASTRUKTURE I OTPUŠTANјA!

Udruženje lјubitelјa železnice oštro se protivi najavi resornog ministra Zorane Mihajlović da će biti ukinuto više stotina kilometara pruga u Srbiji i čak 6.000 radnih mesta na železnicama – umesto toga, treba obnoviti pruge i održati broj zaposlenih na nivou neophodnom za njihovo optimalno korišćenje, jer bez toga nema ekonomski održivih železnica u Srbiji, niti održive nacionalne saobraćajne politike.
Ekonomske analize zasnovane na prevozu u poslednjih nekoliko decenija apsolutno nisu merodavne. Primera radi, posle nabavke novih voznih sredstava, koja se održavaju uredno, i posle povećanja broja polazaka, broj putnika železnicom između Beograda i Novog Sada se višestruko povećao, samim tim i prihod. To je zapazio čak i premijer Vučić. Tražnja u uslovima nedovolјno voznih sredstava, izuzetno lošeg stanja infrastrukture, neposlovnog odnosa u vrhu železnice nikako ne može biti polazna tačka u planiranju.

13022016127Dok ekonomski ozbilјne države održavaju železnice kao temelј razvoja, i za njih izdvajaju vrlo ozbilјna budžetska sredstva, u Srbiji se već decenijama budžetska izdvajanja za železnice tretiraju kao gubitak. Poslednji plan masovnog ukidanja pruga i otpuštanja železničara je samo vrhunac višedecenijskog nepostojanja razvojne politike. Država, umesto da investira – gasi infrastrukturu, odnosno zanemaruje transport! Dobar domaćin nikada ne uništava osnovna sredstva za rad bez kojih se ne može privređivati. Gotovo sve industrijske zone su vezane za pruge, i bez železnice ne mogu biti konkurentne za udalјena ekonomski jaka tržišta. Najveći deo pruga čije se ukidanje planira je vezan za potpuno komunalno opremlјene industrijske zone sa fabrikama uništenim u tranziciji bez pokušaja traženja nove poslovne politike, ili usmeravanja na proizvodnju nečega što je traženije na tržištu. Posledično su ostajale velika nezaposlenost i siromaštvo, i upravo tim regijama je najpotrebnija obnova infrastrukture. Srbija ima važeći prostorni plan, po kojem ne samo da nije planirano ukidanje pruga, nego i dogradnja mreže pruga, dogradnje drugog koloseka na nekim pravcima, rekonstrukcija za veće brzine.

Da Vas podsetimo:  Vučić lomi kičmu Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi

Zbog lošeg odnosa prema putniku, mnogo građana Srbije je ogorčeno na železnicu, kao i privrednici, koji sebe smatraju sabotiranim neposlovnim odnosom železnice. Ako neko u tom slučaju treba da bude odpuštan to je Upravni odbor, (ne)odgovorni u visokom i srednjem rukovodstvu. U Mađarskoj je osmostruko veće korišćenje železnice od strane putnika, i približno petostruko veći prevoz robe. Na najvećem delu mreže pruga su brzine 80-100 km/s, vrlo mali deo mreže ima veće brzine od toga. Stav mnogih da su železnice u Srbiji izgubile tržišnu bitku pred autobuskim prevozom je posledica neinformisanosti, i kulturnog zaostajanja, jedne od posledica ograničenih mogućnosti kretanja sa sadašnjim stanjem transportnih sistema. Primera radi, svi putnici u autobusima Beograd-Niš bi mogli stati u 4-5 pari polazaka osrednjeg voza kakvi saobraćaju u Srednjoj Evropi.

Karlo Polak, diplomirani inženjer saobraćaja

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime