Varljiva ideja o „vladi stručnjaka“ – na marginama Sporazuma sa narodom

1
905

Opšti je utisak da su potpisnici Sporazuma sa narodom spremni da, ukoliko projekat smene postojeće vlasti uspe, izvrše radikalan prekid sa režimom lične vlasti aktuelnog predsednika države. Oni nastupaju zajedno u akciji za dobijanje osnovnih izbornih uslova, bez takvih uslova zajedno će bojkotovati izbore, na moguće izbore će izaći na zajedničkoj listi većeg broja stranaka i udruženja, posle eventualne pobede će formirati koalicionu vladu, i tu nailazimo na veliku programsku nejasnoću u nizu stavova tačke 7 Sporazuma.

Ti stavovi predviđaju „Vladu stručnjaka sastavljenu od odgovornih i stručnih ljudi na čelu sa nestranačkim premijerom“. Zadatak te vlade je da zajedno sa Narodnom skupštinom pripremi preduslove za vraćanje demokratskih načela i vladavine prava u dvanaest ključnih oblasti političkog sistema i javnog života Srbije. Delovanje ove vlade predviđeno je na jednu godinu. Jasno je, dakle, da se u Sporazumu predviđa poseban prelazni režim ka normalizaciji poretka demokratije i vladavine prava. Ali, nije jasno zašto ovi iskusni političari ovako važan posao prenose na imenovanu a ne izabranu izvršnu vlast, na tzv. Vladu stručnjaka. Kakvo je to blanko poverenje koje se daje grupi profesionalaca, stručnih poznavaoca oblasti koje bi trebalo urediti tako da javni život Srbije nepovratno krene putem demokratije i vladavine prava.

Kada se pogleda spisak oblasti koje bi inicijalno uređivali ministri-stručnjaci na čelu sa predsednikom Vlade kao vrhovnim stručnjakom, vidimo da je reč o uobičajenim pitanjima državnog uređenja i javne uprave, uz dodatak nekih pitanja (kao lustracija, ispitivanje porekla imovine) koja su od velikog praktičnog značaja za sređivanje prilika u zemlji. Kada se, pak, pogleda na koji način bi trebalo izvesti novo uređivanje, vidimo da je reč o donošenju novih zakonskih okvira za pojedine oblasti. I tu dolazimo do prvog problema.

Da Vas podsetimo:  ISTOK I ZAPAD I NOVA KLASA SRPSKIH VLADARA

Razume se, zakone će formalno donositi Narodna skupština, ali će njihovi predlagači ovoga puta biti stručnjaci u odori ministara. Šta je problem? Ako su stručnjaci najpozvaniji za zakonsko uređivanje pojedinih oblasti, ako se oni pozivaju da to učine zbog njihove stručne savršenosti (izuzetnosti), onda proizilazi da će Narodna skupština ovde biti samo u funkciji izglasavanja zakona bez rasprave. Procedura rasprave samo bi negirala potrebu da zakonski predlog daju stručnjaci, koji su tu na osnovu prethodnog poverenja u njihovu savršenost. Formalno gledano, uloga Narodne skupštine bila bi ista kao i danas – da deluje kao glasačka mašina. To je čudno, s obzirom na pretpostavku o demokratskoj izbornosti poslanika. Ne treba sumnjati da danas naprednjaci i socijalisti daju blanko poverenje zakonskim predlozima njihove vlade, jer misle da su oni perfektni, kao što bi se to dogodilo i sa odnosom između Vlade stručnjaka i nove demokratske skupštine.

Ovde su se autori Sporazuma malo zaneli modernom tahnokratskom ideologijom. Ona je danas sklona scijentifikaciji i depolitizaciji sve brojnijih sfera javne politike, ali se još nigde nije dogodilo da celu vladu, na čelu sa predsednikom, čine sve sami stručnjaci. Ako je pretpostavka da će stručnjaci kod nas „samo“ izgraditi temelje nove politike, a onda će nastupiti političari, zašto bi stručnjaci bili osuđeni na kolektivnu abdikaciju posle godinu dana ako je njihov posao, inače najteži i utemeljujući, dobro obavljen. Ako je, takođe, pretpostavka da su stručnjaci u stanju da urade najvažniji posao za jednu državu, zar nisu oni samim tim i najbolji mogući političari u toj državi. Koji je još stručnjak koji se zadesio na mestu ministra delovao na tom mestu kao stručnjak a ne kao političar. A ako celu vladu čine stručnjaci, onda je ona po definiciji vlada političara, a ne stručnjaka. Ako bi ta vlada delovala po naučnim a ne po političkim zakonima, onda bi to samo bila savršena tehnokratska vlada najzad ostvarene antiutopije. Ali, ipak ne bi bila nepolitička, već vrlo politička vlada, doduše pod znakom nauke. I tu dolazimo do drugog spornog pitanja o Vladi stručnjaka.

Da Vas podsetimo:  Četiri uslova za popisivanje srpskih žrtava genocida

Osnovno pitanje u politici odvajkada je bilo pitanje odgovornosti. Ako neko ko upravlja javnim životom nema pred sobom instancu odgovornosti – Bog, stalež, narod, izborno telo…- taj ne može da ispuni svoju dužnost. Kome bi odgovarala naša Vlada stručnjaka? Problem na prvi pogled nije dramatičan, jer je ona oročena na godinu dana. Ali, ipak, kome odgovara za tih godinu dana. Izgleda – nikome, a treba da udari temelje nepovratne vladavine demokratije. Ne odgovara Skupštini, jer ona je faktički ne bira i ne može da je smeni. Ne odgovara ni članicama Sporazuma, jer to nigde ne piše, sem fraze da je reč o „odgovornim i stručnim ljudima“. Oni su, dakle, odgovorni sabi i svojoj struci, ali to nije dovoljno za one koji obavljaju javni, politički posao u pravom, pa i u velikom, smislu reču. Proizilazi da su oni, u godini svog politički važnog mandata, politički neodgovorni.

I ovde se pokazuje da ideja o Vladi stručnjaka u Sporazumu nije ubedljiva. Samo se otkriva da bi Sporazum time uveo narod u sferu nove neizvesnosti, navodeći ga na najveće blanko poverenje u poređenju sa onim što smo do sada gledali.

Bolje je da članice Sporazuma preuzmu punu odgovornost za političke promene od samog početka, ako do njih nekim slučajem dođe. Neka im stručnjaci pomažu u svim domenima javne politike, neka vode i neke posebne oblasti, tzv. regulatorne službe (specijalizovane agencije). Ali, za vođenje politike, a posebno za utemeljenje demokratije i vladavine prava posle diktature, odgovorni su samo pravi politički učesnici. U suprotnom, ispalo bi da ideja o Vladi stručnjaka traba samo da nadomesti nesposobnost članova Sporazuma da naprave celovit i ubedljiv opozicioni program. A to bi bilo trivijalno.

Da Vas podsetimo:  Draži kao izdajniku i saradniku okupatora i Titu kao maršalu i heroju rata

Slobodan Samardžić
Izvor: srbijasvet.wordpress.com

1 KOMENTAR

  1. Sablon stvaranja novog nazovi DOS je na delu. Treba da progutamo golemu zabu ali sa novom elitom. Tako formirani isti Imace medjunarodnu reputaciju novostvorenih eksperata. Kao u 5 oktobru. Clanovi buduce opozicije i nova elita treba da budu mladi i pozeljno da budu glupi a pre svega prosti i ostrasceni.Tako Zapad formira novu opoziciju. TESKO ali uz zelene novcanice sve je moguce… Sto bi rekao …..MALO MORGEN ili ,,Spustah se ja niz vase uzena, umalo se uze ne pretrze,,. DVA PUTA na istu foru pa mora da je neko mentol.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime