Za sada nema afere: Gradnju Moravskog koridora…

0
1272

Da li je i ko hteo da mazne fantastičnih 300 miliona evra na gradnji Moravskog koridora,  javno je postavio jedan dnevni list na poprilično tabloidan način, valjda  idući na vodenicu opozicije ( kao njeno glavno glasilo?!)  kojoj se u ovoj zemlji godinama svašta priviđa….

Neuko i nestručno se danas prave opozicione političke matematike, koliko košta gradnja jednog autoputa, valjda  vodeći se računicama iz perioda kada su „ njihove dosmanlije“ bile na vlasti, pa su kapitalni objekti koštali dva-tri puta skuplje od  objekata istog profila i namene širom Evrope!?

Ali, bitno je, da se u srpsku javnost prospe, ne sumnja, nego tobože dokaz kako je Moravski koridor trebalo da Kinezi grade za 500 miliona evra, a sada će ga graditi Amerikanci po ceni od 800 miliona evra? Gde je u svemu tome istina? Šta su činjenice, a šta  zlurade spekulacije, kojima je, neretko, ruku na srce, ovo ministarstvo ponekad  davalo direktne povode?!

Antikorupcijski i neprofitni portal Embargo je u pokušaju da sazna šta je istina u ovom nama prividnom „rašomonu“ kontaktirao resorno ministarstvo iz koga smo dobili sledeće odgovore:

– Cena od 800 miliona evra za Moravski koridor koja se nalazi u potpisanom Memorandumu o razumevanju o saradnji s američkom kompanijom „Behtel“ i turskom kompanijom „Enke“, je OKVIRNA, ALI I MAKSIMALNA PROCENA vrednosti ove investicije od strane Vlade Srbije, koja je nastala na osnovu postojeće dokumentacije. Znači, izgradnja ovog autoputa ne može da bude skuplja, može samo da bude jefitnija od ove sume. Memorandum o razumevanju sa kompanijama Behtel i Enke je polazna osnova za pregovore o izgradnji ovog autoputa. Da li će sa ovim kompanija biti potpisan i ugovor o izgradnji tek će se odlučivati.

Da Vas podsetimo:  Većina mladih želi da ode iz Srbije pre 30. godine

I ono što je u ovoj  isfabrikovanoj aferi  najbitnije, što u ministarstvu građevine i infrastrukture  posebno naglašavaju je podatak, da će KONAČNA CENA autoputa dugog 110 km koji povezuje Čačak, Kraljevo, Vrnjačku Banju, Trstenik, Kruševac, Ćićevac i koji se završava priključenjem na Koridor 10, odnosno autoputa za Niš, biti poznata tek nakon završetka kompletne projektno tehničke situacije i pregovora sa kompanijama.

Ono što dežurne dušebrižnike uopšte ne interesuje u zaslepljenosti umišljenom  cifrom od nekih 300 miliona evra je objašnjenje  javnosti da je izgradnja Moravskog koridora podeljena je na tri velike deonice. U ministarstvu tvrde, da je do sada urađena projektno tehnička dokumentacija za dve deonice, dok je za treću, najdužu i najzahtevniju, Kruševac – Adrani, koja prolazi u blizini Zapadne Morave, tek treba da se radi.

E, u „tom grmu leži zec“  kompletnog problema  na koji su se medijski upecali pojedini novinari. Naime, posle katastroforalnih poplava u Srbiji 2014. godine bilo je neophodno uraditi novi projekat i izmeštanje ove denonice koja ide u blizini reke.

– Novi projekat sada uključuje ne samo izgradnju autoputa već i regilisanje vodotka kako Morave tako i pritoka u ovom delu Srbije, kako bi autoput bio siguran i bezbedan – tvrde u resornom ministarstvu. – Gradnja Moravskog koridora neće biti samo gradnja običnog autoputa, već će regulacijom vodotoka Morave biti obezbeđeno da se ne ponove posledice poplava iz 2014. godine. Tek po završetku izrade projekta za ovu denonicu, i određivanja konačne trase, počeće pregovori sa zainteresovanim kompanijama o ceni čitave deonice, kao i o načinu finansiranja.  Ono što je još važnije, uz ovaj autoput biće postavljena i najmodernija telekomunikaciona infastruktura koja će dodatno povezati ovaj deo Srbijе i koja će doprineti održivosti investicije tokom perioda eksploatacije, što takođe utiče na konačnu cenu.

Da Vas podsetimo:  Mediji: Dinko Gruhonjić dobija 330.000 dinara po tekstu od stranih fondacija

I ono što je u  celoj priči najbitnije, po tvrdnjama  ministarstva , „ranije procene o potencijanoj vrednosti od oko 500 miliona evra za izgradnju ovog autoputa, koja ni tada nije bila konačna, već je bila reč o proceni, rađene su pre poplava 2014. godine zbog kojih je bilo neophodno izmestiti prvobitnu trasu. U vreme kada je ova procena nastala u cenu nije bilo uključena ni regiulacija Morave i njenih pritoka, ni dodatne mere zaštite budućeg autoputa, kao ni postavljane najnovije telekomunikacione infrastrukture. Nakon poplava 2014. godine donet je i novi Zakon o vodama koji sada propisuje nove i mnogo oštrije vodne uslove za gradnju nego što su važili u vreme prvih procena za ovaj autoput, što je takođe dovelo do povećanja cene.

E.E.
embargo.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime