Zašto nastavnik ne sme da bude „lik“?

2
973

Nekada su škole bile poznate po izuzetnim individualcima, snažnim ličnostima, pravim eruditama i usred neke palanke. Nekada su se prepričavale uzrečice, izjave, navike nastavnika/profesora koji su u svojim sredinama bili lučonoše i ‘selebriti’, što bi rekao ovaj novi svet. Bili su glumci na času, kakvih se ni pozorišta ne bi postidela. Da, nekada su časovi pojedinih kolega bili predstave, a đaci su znali da su povlašćeni jer mogu da sede u prvom redu.

teacher-quote1-298x300Pre 34 godine sam imala poslednji čas kod učiteljice, a i danas bez imalo napora mogu da dozovem iz sećanja boju njenog glasa, melodiju govora, pogled, miris parfema čak! Ona je uticala na razvoj moje ličnosti više od svih ostalih. Bila je u stanju da nam izmeni DNK, na časnu reč! Kakva je to ljudska gromada bila!

Osnovnu školu sam završila pre 30 godina, srednju pre 26, i živo se sećam bar desetak ljudi koju su obeležili moje školovanje, kojima sam se divila i zbog kojih sam, verovatno, postala prosvetni radnik.

Sećam se ko me je naučio da slušam klasičnu muziku, puštajući nam „Vltavu“ i učeći nas da čujemo brzak na izvoru, huk reke koja narasta i mir reke koja teče širokim koritom.

Sećam se ko me je naučio da senčim crtež, vidim svetlost, savladam perspektivu; da se ne plašim boje, da na licu može da se nađe i zelena, da apstraktnu umetnost treba gledati maštom, a ne okom.

Pamtim kretanje od vrata učionice do katedre, spuštanje šestara i lenjira na sto, zauzimanje poze pored prozora, sa laktom na simsu, i priču koja razotkriva tajne matematike.

I danas mi je u ušima čarobna dikcija profesora književnosti, čiji je glas umeo da bude elegičan, lirski, buntovan (ko na mitingu devedesetih, božemeprosti), uzvišen, topao ili grub, već u zavisnosti od toga o kom je delu govorio. Bilo nas je sramota da ne pročitamo lektiru. Bilo nas je sramota da ne znamo o čemu govori.

Da Vas podsetimo:  Porodične tajne - Šaram, varam...

To su bile snažne ličnosti koje su uticale na mnoge generacije, dok se na njih same nije moglo uticati. Znam, jer su i deca predsednika opštine i direktora škole kod njih dobijala jedinice i dvojke. Znam, jer im se nikada niko nije obraćao bez poštovanja. Što bi današnja deca rekla, bili su „likovi“, „carevi“, „face“.

O, da! Znam. Društvo je bilo drugačije, status je bio drugačiji, druge su se vrednosti cenile, drugačije su se dece vaspitavala, bla-bla-bla…

Ali znam i to da su imali samo kredu i tablu, da se nisu igrali sa nama, da nam nisu osmišljavali igrice i radionice, da nisu kreirali aktivnosti kojima bi nas zabavljali. Možda smo ih zato i shvatali ozbiljno. Škola nije bila zajebancija, da proste osetljive uši. Zabavište je bilo ono pre škole, ono što je danas vrtić. Škola nije služila da nas zabavi, nego da nas uči i vaspitava. Proces se odvijao tako da nam je bilo jasno gde je naše mesto. Nije đak bio u centru. Nije ni nastavnik, nego učenje. U školu se išlo da bi se učilo, a ne zezalo. Ko nije hteo da uči, bivao je izbačen iz škole, na sramotu cele familije, i to bar u šest kolena. Nešto ne bih rekla da smo iz toga izašli funkcionalno nepismeni, a bogme i dan-danas u Slagalici, ili nekom drugom kvizu, dajemo tačan odgovor pre takmičara.

I ne, nisam pala s kruške i ne živim mimo sveta. U kući imam maturanta, a i sa svojim đacima razgovaram o njihovim interesovanjima. Znam i za tehnološki napredak, a poznate su mi i informacione tehnologije. Koristim i internet, majke mi. Imam svest o tome da nema napretka ako se opiremo promenama. Nisam protivnik promena, usavršavanja, inovacija… Zaista nisam. Evo, čak i znam da ne možeš dvaput u istu vodu zagaziti.

Da Vas podsetimo:  Genetičari objasnili zašto se Južni Sloveni razlikuju od Zapadnih i Istočnih

Ne znam samo zašto su krenuli da menjaju ono što je jedino nezamenljivo. Koja je pamet odlučila da marginalizuje nastavnika, njegovu reč, njegovu ličnost? Koja nas je pamet obezličila i želi od nas da napravi facilitatore? Znate li da je taj vaš facilitator samo kap u moru uloga koje dobar nastavnik svakog dana igra?

Naravno da ne znate!
Kako biste vi to znali…

Ajd sad obrati pažnju kako se menjaju instrumenti kroz život jedne reke, od izvora do ušća. Ajd, uživaj!

Ljubinka Boba Nedić

2 KOMENTARA

  1. Господине Микићу!Помаже Бог! Написали сте предиван текст пун животне истине о деградацији просвете и тренутној ситуацији у свету.Све што је неморално и лоше на цени је. Млади би на лак начин да се обогате.Поштење , част и достојанство не постоје. Новац јесте важан али да га имаш у оноликој мери колико је потребно за нормалан живот.Заборавили смо на оне који пате и немају. Постали смо себични и грамзиви. Част изузецима. А родитељи мисле да ништа не радимо.У великој су заблуди. Нек нам је Бог у помоћи!

  2. Gospodjo Nedic, kao prosvetni radnik treba da znate da se nista slucajno ne desava u ovome svijetu, u kome su mnogi dogadjaji unapred isplanirani od njegovih tajnih vladara iz senke, a drugi su nastali kao posledica ljudskog pada prouzrokovanog covjecijim grehom!

    Podzemne sile samog pakla predvodjene globalistima i drugim neprijateljima Boga i SRBstva zele da sruse postojeci drustveni nacin zivota koji se zasniva na vjeri i obicajima Svetih Predaka nasih. Oni zato cine sve sto mogu i sto znaju da pod plastom znanja i ljubavi koje propovjedaju otvorena i „napredna“ drustva izmjene cjelokupno ljudsko shvacanje i dosadasnji nacin zivota ljudi na zemlji.

    Poslije razbijanja drzavnog, nacionalnog, crkvenog i jezickog jedinstva SRBskoga Naroda, sada je doslo na red i postavljeno pitanje rusenja svakog autoritete u zemlji SRBiji. Rusenje ugleda prosvetnih radnika i cjelokupnog skolskog sistema je zavrsna faza u procesu koji se sprovodi sada na unistenju SRBskoga Naroda!

    Prije toga neprijatelji iz nasih redova kao peta kolona su uspjela kroz medije i viceve da srusi postovanje mladjih prema starijima, i tako Bogoljubivi i Rodoljubivi SRBski narod da vrate u prehriscansko doba, i od njega da stvore moderne divljake koji znaju da se sluze najmodernijim telefonima i kompjuterima ali zato ne znaju da trebaju u gradskom saobracaju svoje mjesto da ustupe bolesnom i nemocnom ili starijem od sebe!

    Unistenje ugleda roditelja u ocima djece se vrsi sada u SRBiji zakonskim putem kopiranjem zakona sa pseudohriscanskog Zapada po kojima „drzava“ vise „voli“ djecu od njihovih roditelja. Otac i majka zbog toga ne smiju vise ni da pomisle da povise glas na svoju djecu a kamo li prutem da ih karaju da bi ona bila jednog dana kad porastu dobri ljudi za primjer drugima!

    Rusenje po misljjenju masona „prevazidjenog“ hriscanskog reda i poretka koji pociva na prirodnim Zakonima Zivota se vrsi na mnoge nacine. Tome sluze ponajvise medije koje se nalaza u rukama neprijatelja ljudskog roda koji teze radi postizanja svoje srece unistenju cijelog covjecanstva.

    Zivimo u vremenu kada vecino novih filmova ne mogu vise zajedno da gledaju roditelji sa djecom: otac sa kcerkom a majka sa sinom, brat sa sestrom itd. Najpopularnije teme na televiziji su emisije sa kojima se propagira „SLOBODAN“ ili bolje receno nemoralan nacin zivota kao sredstvo licnog uspjeha i zajednicke srece na zemlji!

    Stampa najvise pise o incesima ili spolnom opstenju sa bliskim rodjacima, o ljuidima sa velikim bogastvom kojima je sve dozvoljeno i koji su zbog toga iznad drzave, zakona i naroda. O tome zlu rado cita sirotinja raja iako ona dobro zna da iza svakog kapitala na brzinu stecenog stoji neka vrsta kriminala!

    U poslednje vreme u nasoj stampi se prenose clanci sa Zapada u kojima se opisuju stvarni ili izmisljeni spolni odnosi izmedju nastavnika i profesora sa ucenicima. Sa time se zeli da srusi autoritet prosvetnog kadra i da stvori u podsvjesti i jednih i drugih lazni dojam kako je sve dozvoljeno i sve moguce ako se „volimo“. Na taj nacin tajni vladari iz senke zele da uniste prirodnu i zdravu svijest kod svih naroda na zemlji i od njih da stvore ZAMBI LJUDE koji ce biti i bez robski lanaca na sebi njihovi poslusni robovi.

    Ako budete uspjeli kao prosvetni radnik da svoju licnost uzdignete iznad zabokracine u kojoj se sada nalazi nasa prosveta u SRBiji i cijelome Zapadnom svijetu, i svoje ucenike da vaspitate u duhu ZDRAVOG RAZUMA da nije zlato sve sto sija, puno cete uciniti za svoj narod i svoje ucenike koji ce poput Vas jednog dana sa postovanjem i ljubavlju da se secaju svojih ucitelja. Bice to najljepsa i najveca hvala i odlikovanje koju prosvetni radnik moze da dobije i ponese od svojih ucenika!

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime