Zašto je evro dizel u Srbiji najskuplji u regionu?

0
1528
Foto: pixabay.com

Usled epidemije koronavirusa pojeftinile su cene goriva, kako u Srbiji tako i u ostalim zemljama u regionu. Evro dizel sada u Srbiji košta 141,90 dinara po litru, što je znatno jeftinije nego na početku godine. Međutim, problematično je to što je nafta u našoj zemlji, uprkos pojeftinjenju, znatno skuplja od svih ostalih zemalja u okruženju. Frapantan je podatak i da evro dizel u Nemačkoj košta nešto manje od 130 dinara, što je za dvocifrenu razliku jeftinije od Srbije.

Srbija je tako skuplja od Hrvatske, čija cena evro dizela u dinarskoj pritvvrednosti iznosi oko 124 dinara po litru.

U Bosni i Hercegovini litar nafte košta oko 120 dinara, dok je za dinar od BiH jeftinija Slovenija.

Gorivo u Srbiji pojeftinilo za šest dinara u odnosu na početak meseca, ali i dalje smo najskupljiFoto: Twitter/GlobalpetrolpricesGorivo u Srbiji pojeftinilo za šest dinara u odnosu na početak meseca, ali i dalje smo najskupljiFoto: Twitter/Globalpetrolprices

Ukoliko u svog „dizelaša“ naspete gorivo u Crnoj Gori, za litar ćete platiti blizu 113 dinara, dok je najjeftinije gorivo u regionu u Severnoj Makedoniji, gde litar nafte košta 85,5 dinara.

Ukoliko pogledamo tabelu, videćemo da je ista situacija sa benzinom i tečnim naftnim gasom, odnosno da je Srbija zauzima „neslavno“ prvo mesto po skupoći.

Zanimljivo i jednostavno neverovatno jeste to da je cena evro dizela u Srbiji skuplja nego u Nemačkoj. U jednoj od „top 5“ najmoćnijih zemalja Evrope cena nafte kada se konvertuje, iznosi nešto manje od 130 dinara.

Kako je moguće da smo ubedljivo najskuplji što se cena goriva tiče, čak i od najrazvijenijih zemalja Evropske unije, objasnio je ekomonski analitičar Ljubomir Madžar.

– Tu postoji jedan element inercije. Koliko se sećam, godinama smo u tim stvarima bili skuplji od naših suseda, tako da se tu oformila neka vrsta empirijske zakonitosti koja istrajava i u ovim promenjenim uslovima. Sva je prilika da postoje i elementi monopola u ovom sektoru naše privrede. Monopol se upravo prepoznaje po tome što su cene veće nego što bi bile u jednom konkurentnom ambijentu. Nije isključeno da postoje i neki elementi dogovora, odnosno dosluha, kako se to naziva u ekonomskoj analizi. Čak i kada se ne dogovaraju eksplicitno, oni se prećutno sporazumeju i budući da su svesni da je u njihovom interesu da ne idu na obaranje cena, onda u tom prećutnom dogovoru drže se onoga što im se najviše isplati – istakao je Madžar za Direktno.rs.

Da Vas podsetimo:  Aerodromi Srbije nemaju informacije da se falsifikovani rezultati testova na koronu prodaju na niškom aerodromu

Po njegovom mišljenju, država bi verovatno mogla nešto da učini po tom pitanju.

– Nije mi sasvim jasno u kom konkretnom obliku bi država trebalo da se umeša, ali činjenica da smo uvek skuplji od drugih, trebalo bi da sekira državu, da je naljuti i navede je na neke akcije. Prvi korak bi trebalo da bude da se ispita struktura tog sektora i šta je to specifično što se razlikuje kod nas, što se razlikuje od drugih, a da uvek rezultuje u većim cenama nego kod drugih – kazao je on.

„U Srbiji će poskupiti gorivo posle epidemije“

Posle vanrednog stanja, smatra Madžar, cene goriva će neminovno poskupiti, odnosno vratiće se stanje pre epidemije virusa COVID-19.

– Najverovatnije da će se tendencija naše relativne skupoće nastaviti sve dok se nešto u strukturi sistema ne promeni što bi uklonilo taj uzrok koji nije baš jasan i na koji način deluje. Posle ove nevolje koja se na nas sručila, očekujem da će cene početi da rastu jer će oživeti privredna aktivnost, pa će i tražnja za gorivom porasti. Tokom epidemije je efekat tražnje bio veći od efekta ponude, odnosno smanjile su se cene, a prirodno je očekivati da kad epidemija prestane, cene se vrate na dugoročni ravnotežni nivo. Dakle, biće povećanja, ali do onog nivoa na koji smo navikli u uobičajenim vremenima. Što bi se reklo, staro vino u novim flašama – zaključio je naš sagovornik.

M. Živković
Izvor: direktno.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime