Agonija zaposlenih na RT Kragujevac: Traže raskid privatizacije

0
857

Sastanak-zaposlenih1Zaposleni na Radio-televiziji Kragujevac na ivici egzistencije. Otkako je RTK kupio Radoica Milosavljević, plate nisu primali redovno, a sada kasne četiri i po meseca. Radnici se plaše da bi agonija mogla da se nastavi ako Milosavljević ostane vlasnik i nadaju se da će privatizacija biti raskinuta

Ukoliko narednih dana novi vlasnik Radio-televizije Kragujevac, kruševački biznismen Radoica Milosavljević, ne izvrši svoje obaveze i ne uplati zaostala dugovanja zaposlenima, doći će do raskida privatizacije ili do stečaja.

Radnici RTK, koji su dovedeni na ivicu egzistencije pošto im četiri i po meseca nisu isplaćene zarade, sastali su se juče u desku televizije. Oni su istakli da se zalažu za raskid privatizacije, ali ta odluka ipak neće zavisiti od njih, već od odluke Komisije za kontrolu ugovornih obaveza pri Ministarstvu privrede. Sindikalci kažu da su im iz Ministarstva rekli da će se Komisija sastati ove ili naredne nedelje i da bi tada trebalo da donese odluku da li je Milosavljević ispunio sve ono na šta se svojim potpisom i obavezao.

Za godinu dana pogazio skoro sve obaveze

Raskid privatizacije i eventualni socijalni program, ako do njih dođe, biće dugotrajan proces koji se neće završiti sutra ili za mesec dana Zoran Ristić, stručni saradnik Sindikata zaposlenih u RTK

“Raskid privatizacije i eventualni socijalni program, ako do njih dođe, biće dugotrajan proces koji se neće završiti sutra ili za mesec dana”. (Zoran Ristić, stručni saradnik Sindikata zaposlenih u RTK)

Kada je, naime, u oktobru prošle godine kupio ovu televiziju za nešto više od 85.000 evra – samo 117 evra više od početne cene – novi vlasnik se obavezao da u nju investira 275.000 evra (150.000 u prvoj godini poslovanja), da redovno isplaćuje zarade i doprinose zaposlenima i da u roku od pet godina ne može da promeni delatnost ovog preduzeća.

Radnici su, međutim, posle oktobarske privatizacije primili samo jednu platu – sve do marta, kada su stupili u štrajk. Tada je deo dugovanja isplaćen, ali je vrlo brzo novi vlasnik nastavio po starom, tako da im danas duguje novac od polovine aprila.

Uz to, račun RTK je u blokadi zbog nešto više od osam miliona dinara. Prema rečima nove direktorke Irene Veličković, blokirala ih je Omladinska zadruga „Faks“ zbog neisplaćenih honorara radnicima koji su preko te zadruge radili na televiziji još od 2007. godine. Mnogi od njih nisu dobili ni dinar za svoje angažovanje.

Da Vas podsetimo:  Vladi predat akcioni plan za Medijsku strategiju, najavljena nova radna grupa za bezbednost novinara

– Televiziju je tužilo i tridesetak zaposlenih zbog neisplaćenih zarada za drugu polovinu aprila, maj i jun, pa ćemo za sudske troškove, advokate i troškove izvršenja morati da platimo od 26.000 do 28.000 dinara po radniku. Sve to je uslovilo da televizija ne može da plaća ni reprogram koji je napravila sa Sokojem i OFPS-om, organizacijom koja se bavi autorskim pravima, što će dovesti do još većeg duga. Ipak, ne mogu da zamerim radnicima što su se odlučili na taj potez. Sindikat i ja ćemo uraditi sve što je u našoj moći da pronađemo izlaz iz ove situacije – ističe direktorka Veličković.
Kako preživeti do socijalnog programa?

Za većinu zaposlenih taj izlaz je raskid privatizacije i eventualni socijalni program, ali, po rečima profesora dr Zorana Ristića, stručnog saradnika Sindikata zaposlenih u RTK, to je dugotrajan proces koji se neće završiti sutra ili za mesec dana.
U interesu je vlasnika da plati svoje obaveze. Ipak, to je samo kupovina vremena i novih šest meseci maltretiranja svih radnika, jer ćemo se verovatno krajem godine naći u istoj situaciji – Dragan Milanović, predsednik Sindikata

“U interesu je vlasnika da plati svoje obaveze. Ipak, to je samo kupovina vremena i novih šest meseci maltretiranja svih radnika, jer ćemo se verovatno krajem godine naći u istoj situaciji”. (Dragan Milanović, predsednik sindikata Nezavisnost u Kragujevcu)

– Predstavnici Sindikata su u Ministarstvu privrede dobili obećanje da će Komisija za kontrolu ugovornih obaveza u narednih nekoliko dana doneti odluku o nepoštovanju odredaba kupoprodajnog ugovora. To sa sobom povlači aktiviranje bankarskih garancija, što znači da će Komisija u korist budžeta Republike Srbije da naplati 150.000 evra koje je Milosavljević uplatio kao garanciju. Većinskom vlasniku se onda daje dodatni rok da dostavi novu bankarsku garanciju i tek ukoliko on to ne uradi, počelo bi se sa procesom raskida privatizacije – objašnjava Ristić.

Da Vas podsetimo:  Eksploatacija ljudi u bizarnom pozorištu rijalitija

Naš sagovornik ističe da bi tada nadležno ministarstvo imenovalo privremenog zastupnika kapitala i novo rukovodstvo koje bi odlučivalo o tome da li će i koji radnici biti proglašeni tehnološkim viškom, a na taj način bi im bilo omogućeno da od države dobiju socijalni program.

On dodaje da se veoma retko dešavalo da radnicima ne bude dozvoljeno da uzmu otpremninu, i to kada su oni bili neophodni za dalje funkcionisanje preduzeća. Međutim, čak i u takvim slučajevima moguće je da se u dogovoru sa rukovodstvom radnici opredele za socijalni program, a da onda budu zaposleni na osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima.

Zaposleni na Radio-televiziji Kragujevac misle da bi to za njih bilo najbolje rešenje, jer je neizvesno šta bi sa njima bilo kada bi se posle poništenja prve, krenulo u drugu privatizaciju. Naročito zato što naredni vlasnik ne bi bio u obavezi da zadrži ovoliki broj zaposlenih.

Naš sagovornik objašnjava da postoji mogućnost i da Radio-televizija Kragujevac ode u stečaj, imajući u vidu obaveze koje televizija ima prema svojim poveriocima. Svako od njih može da podnese zahtev za pokretanje stečaja i to im niko ne može zabraniti.

U tom slučaju zaposleni na RTK ne bi mogli da očekuju socijalni program, već bi jedino preko Fonda solidarnosti mogli da naplate devet minimalnih zarada.
Samo da se agonija ne nastavi!

Iako se većina zaposlenih nada raskidu privatizacije, nije nemoguće da ih zadesi i treća, po njih najgora varijanta: da Radoica Milosavljević, kako ne bi izgubio 150.000 evra koje je položio kao garanciju, u narednih nekoliko dana isplati zaradu za drugi deo aprila i maj i plati sve doprinose.

Na taj način ne bi bilo osnova za pokretanje raskida privatizacije, ali bi vlasnik mogao posle toga da nastavi da se prema radnicima ponaša na isti način.

– Ako Milosavljević ne dostavi dokaze da je ispatio zarade i doprinose zaključno sa majem, Komisija neće imati drugu mogućnost nego da aktivira bankarske garancije. Po mom mišljenju, za njega je glupost da baci taj novac i u njegovom je interesu da plati svoje obaveze. Ipak, to je samo kupovina vremena i novih šest meseci maltretiranja svih radnika, jer ćemo se verovatno krajem godine naći u istoj situaciji – istakao je Dragan Milanović, predsednik Granskog sindikata kulture, umetnosti i medija „Nezavisnost“ u Kragujevcu.

Da Vas podsetimo:  Žujović: Žele da otmu zgradu našeg Zavoda

Svi mediji koje je prošle godine kupio Radoica Milosavljević u teškom su položaju, ali kako ističu u Sindikatu, nijedan nema tolike dugove i toliko zaposlenih kao RT Kragujevac.

TIHI BOJKOT ZAPOSLENIH: BOLOVANJA I GODIŠNJI ODMORI

Radio-televizija Kragujevac proteklog vikenda nije emitovala informativni program zato što je veliki broj zaposlenih na bolovanju, pa nije bilo dovoljno ljudi da pokrije teren, uradi priloge i na kraju ih prikaže gledaocima u terminima za vesti i centralnu informativnu emisiju.

Uredništvo je tokom vikenda obavestilo gledaoce da se informativni program ne emituje iz tehničkih razloga, ali nam je nova direktorka Irena Veličković potvrdila da se radilo o nedostatku ljudi.

Kako je moguće da od 68 zaposlenih u ovoj medijskoj kući nema ko da vodi program?

Direktorka Veličković podseća da su, kada su u julu plaćeni doprinosi do kraja maja, zaposlenima konačno overene zdravstvene knjižice, pa je veliki broj njih to iskoristio da ode na bolovanje. Kada se tome dodaju i unapred određeni godišnji odmori, došlo se do toga da nema ko da radi.

Ona ističe da je odluku o plaćanju doprinosa donela u dogovoru sa radnicima. Ponudila im je da biraju: da od 8,2 miliona dinara, koliko je tada imala na računu, isplati dve plate ili samo jednu, ali da plati doprinose i overi zdravstvene knjižice. Većina zaposlenih bila je za drugu opciju, pošto mnogi imaju porodice koje su osigurane preko televizije.

Na kraju je presudilo to što je troje zaposlenih na bolovanju od januara i što preko socijalnog nisu mogli da prime nijednu platu dok se ne izmiri dug prema PIO fondu i zdravstvenom osiguranju.

Program televizije je nastavljen kada se jedna prezenterka vratila sa odmora. Iako su neki mediji preneli da se radilo o štrajku, to su demantovali i članovi Sindikata i direktorka.

Violeta Glišić

Cenzolovka

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime