Aja Jung: Za povratak baleta na mesto koje zaslužuje…

0
1051

608-Aja Jung-580x326‘Ako uđete u baletsku salu Opere u Parizu u 9 sati ujutro, videćete da to nisu baletski igrači i nežni umetnici, to je vojska. Sve dok igrači ne budu imali tu vrstu odgovornosti pred sobom i publikom neće uspeti da liče na svetsku plesačku elitu koju ćemo imati prilike da gledamo na Beogradskom festivalu igre’ – kaže za Dnevno.rs Aja Jung, bivša balerina i direktorka Beogradskog festivala igre.

‘Ako uđete u baletsku salu Opere u Parizu u 9 sati ujutro, videćete da to nisu baletski igrači i nežni umetnici, to je vojska. Sve dok igrači ne budu imali tu vrstu odgovornosti pred sobom i publikom neće uspeti da liče na svetsku plesačku elitu koju ćemo imati prilike da gledamo na Beogradskom festivalu igre’ – kaže za Dnevno.rs Aja Jung, bivša balerina i direktorka Beogradskog festivala igre.

Dvanaesti Beogradski festival igre održava se od 23. marta do 9. aprila 2015. godine. Od sasvim malog, nekolicini zaljubljenika poznatod dešavanja, 12 godina kasnije Beogradski festival igre slovi za jedno od najvažnijih kulturnih dešavanja u Beogradu, Srbiji, pa i celom regionu. O uspehu same manifestacije, dovoljno govori činjenica da se od nedavno nalazi i na zvaničnom sajtu UNESCO-a.

– Pre dvanaest godina nismo smeli ni da pomislimo na festival kakav imamo sada. Sve je počelo skromno, u okvirima regiona. Kontakt sa Baletom pariske Opere, i dolazak njihovih prvaka i solista na drugi po redu festival, predstavljao je neku vrstu prekretnice – počinje priču o počecima i razvoju jednog od najvažnijih kulturnih događaja u Srbiji bivša balerina, njegov osnivač i direktor Aja Jung.

Dolaskom velikih koreografa, poput Duata, Kilijana, Eka, smatra ona, festival je rastao i dobijao na važnosti.

– Pažnja svetske kritike je relativno brzo bila skrenuta, ali je valjalo izboriti se za trenutak kada će biti i zaustavljena u Srbiji. I sada smo tu gde jesmo. Jednostavno, sada i da želimo da budemo manji i lošiji, to nije moguće, ili ne bi valjalo – dodaje Aja.

Da Vas podsetimo:  Iza ograde

Energična balerina kaže da je izuzetno naporno biti glavni pokretač projekta kakav je Beogradski festival igre, samim tim što je to prvi privatni festival u našoj zemlji, kao i zbog toga što iza svega stoji mali i odabrani tim, bez ikakve podrške i sa dosta osporavanja.

 – Tim je od početka brojao svega tri žene, i još uvek delujemo bez klasične kancelarije. Uloženo je mnogo energije, ljubavi i rizika. Naravno, bilo je i ima i mnogo osporavanja, jer se uspeh ne prašta na ovoj kaldrmi – kaže čuvena balerina.

Osim atraktivnog programskom koncepta koji je privukao publiku, mi smo se osmelili da uvedemo i novi sistem poslovanja.

– To je sistem u kome nema prebacivanja odgovornosti među par desetina zaposlenih, gde grad i država ne plaćaju greške i loše procene, u kom se ne dele ulaznice rodbini i prijateljima, gde selektori ne putuju oko sveta u potrazi za predstavama, objašnjava ova sposobna žena, koja se uhvatila u koštac sa mnogim problemima kako bi od Beograda napravila poželjnu kulturološku destinaciju – iskrena je ona.

611-Aja Jung-580x0

Ovogodišnji slogan Beogradskog festivala igre  je „Uhvati svetlost”, naša balerina kaže da svaka predstava donosi zrak svetlosti u ovu tminu, znači da od nas zavisi da li ćemo je uhvatiti.

Stvarnost je prilično crna, a nevreme za kulturu već predugo traje. Nažalost, nije samo u Srbiji teško i neizvesno, već se svuda ruše zidovi koji bi trebalo da čuvaju običnog čoveka od svega lošeg. U našem životu, pozorište mora biti ventil. Verujem da svaka predstava ima ogroman potencijal da nas usreći i dopuni energijom.  Svaka nosi zrak svetlosti. A onda je na nama da li ćemo taj zrak zgrabiti, i umeti da guramo dalje – ističe balerina.

Od ovogodišnjeg festivala, Aja očekuje mnogo i nada se lepim stvarima, koje će promeniti mnoge slike o balkanskom pojmanju igre.

Da Vas podsetimo:  Čardak i kotobanja: Simboli srpskog graditeljstva i dika svakog domaćinstva

– Očekujem da ovogodišnji Beogradski festival igre pomeri publiku unapred i da donese neka nova iskustva. Nadam se da će zahvaljujući predstavi „Inbal Pinto”, neki novi klinci poželeti da se uđu u baletsku salu. Takođe, verujem u to da će predstava o boksu kompanije Kafig promeniti balkansku percepciju o muškim igračima – priča osnivačica Beogradskog festivala igre i dodaje da se nada izveštaju ‘Njujork Tajmsa’ o poseti Karle Frači i Jiržija Kilijana Beogradu i izražavajući zadovoljstvo što će i ove godine njen grad biti evropski epicentar savremene igre.

Poznata beogradska balerina smatra da je potrebna ”vojnička disciplina” kako bi se umetnost igre u Srbiji podigla na viši nivo i vratila na mesto koje zaslužuje.

Potrebani su rad, red i disciplina. Ako uđete u baletsku salu Opere u Parizu u 9 sati ujutro, shvatićete o čemu vam govorim. To nisu baletski igrači i nežni umetnici, to je vojska, naglašava krhka umetnica čeličnog karaktera i dodaje da sve dok igrači ne budu imali tu vrstu odgovornosti pred sobom i publikom neće uspeti da liče na svetsku plesačku elitu koju ćemo imati prilike da gledamo na Beogradskom festivalu igre.

Kriza na baletskoj sceni u Srbiji traje predugo,  a da bi izašli iz nje važno je da se potrude igrači, pedagozi, kao i ljudi koji vode baletsku scenu u srpskim pozorištima.

– Ta kriza nije počela juče, i na žalost, ne postoji dobar pravni i organizacioni okvir koji bi dopustio da se u kratkom vremenu dogode vidljive promene.  Za umetničku igru su najvažniji kvalitetni pedagozi, zanimljivi koreografi i mladi igrači željni da uče i da se svakodnevno takmiče i dokazuju. To je posao u kome je scena mera svakog uspeha, i u kome ste u svakom trenutku zamenljivi – priča o trenutnoj situaciji na baletskoj sceni Aja Jung.

Da Vas podsetimo:  Cirkobalkana festival - saopštenje za medije

Zanimljiv je podatak da Balet Narodnog pozorišta u Beogradu broji preko 120 zaposlenih igrača, i da pored toga angažuje preko 30 igrača honorarno. To je neverovatano, ako uzmete u obzir da Balet milanske Skale koji igra ozbiljan klasičan repertoar i donosi svom teatru preko osam miliona eura čistog prihoda godišnje, ima samo 80 igrača, objašnjava apsurdnost sistema ova neverovatna žena koja je poslednjih dvanaest godina od izuzetnog značaja za srpsku kulturu. 

Sa 42 godine postigla je mnogo stvari na profesionalnom planu, a svoj uspeh duguje svojoj energičnoj prirodi i konstantnoj želji za novim izazovima.

Tajna mog uspeha, je verovatno u činjenici da me uspeh nikada ne uspavljuje. Ja zapravo i ne uživam u učinjenom, jer već u glavi imam novi izazov, odnosno problem zbog kog strepim. Kao igrač sam naučila da koncentracija treba da traje samo dok se ne prolomi aplauz na kraju predstave, a onda se misli usmeravaju na onu sledeću koja mora biti bolja od prethodne, iskrena je Aja Jung i dodaje da se sa radošću seća nekih životnih stanica, iako ih nikada ne bi ponovila, kao i to da je srećna što je imala hrabrosti za velike stvari – otkriva umetnica.

Autor: Anja Gatarić / Foto: Branko Starčević

Izvor: dnevno.rs

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime