Brodolom i most

0
459
Stalno me je zanimalo ZAŠTO??

Stari savski most je, kao što će Te kasnije pročitati, dopremljen iz Žablja, i postavljen uzvodno od mosta Kralja Aleksandra.

Dugo sam mislio da dođoši, neznalice „Stari savski most“ danas bi moglo da se kaže „Tramvajski most“ nazivaju pogrešno „Železnički most“.

Od poslednjeg šefa stanice Zemun i prvog šefa stanice Novi Beograd, Milovana Santrača, sam saznao da je taj „Stari savski most“ ustvari bio baš „Železnički most“ !!! Zato je i postavljen uzvodno od mosta Kralja Aleksandra, što bliže železničkoj stanici. Nemci su njega montirali baš i isključivo zato da bi omogućili železnički saobraćaj između „Evrope“ u „Balkana“ i trasporta vojne tehnike na jug pa i Blisti istok i Afriku.

Ovaj most je bio nejak za cele kompozicije vojnih transportnih vozova. Zato su, prema rečima Milovana Santrača, pojedinačni vagoni „pregurivani“ preko mosta bez lokomotive i to pojedinačno. Kao kada se formira kompozicija voza na „ranžirnoj stanici“. Jedna lokomotiva gurne sam vagon preko mosta, sa druge strane ga dočeka druga lokomotiva, zakači i formira kompoziciju u Beogradskoj stanici.

Legenda:
Plavo i crveno stara trasa železničke pruge. Isprekidano crveno je privremena trasa, za vreme rata, železničke pruge preko Starog savskog mosta. Crno je nova trasa železničke pruge od Zemuna do Beograda. Danas železnički saobraćaj preko Save ide preo Novog železničkogmosta, kod Beogradskog sajma. Stari železnilki most, kod Gazele, se više ne koristi!                                                                  ———————————————————————————————————

Šta je mene stalno zanimalo?

ZAŠTO se po zarobljenike koji su se vraćali iz zarobljeništva u Nemačkoj
išlo „lađom“ u Zemun na železničku stanicu???

Kada je postojao taj i takav „Stari – železničko-drumski most“??? Koga ga je Zarić spasao od rušenja prilikom povlačenja Nemaca iz Beograda??

A onda i kako se desila ta porečna nesreća u Beogradu kada se podavio silni svet potapanjem broda „NIŠ“ u jednoj letnjoj oluji?

Da Vas podsetimo:  Dan kad je Beograd bio plamteća buktinja – jedan jugoslovenski pilot išao je na deset nemačkih

Ako je već postojao taj „Stari savski most“ preko koga je svakako, ako nije mogao da prolazi železnički, a ni autobuski saobraćaj, moglo peške da se pređe i uklrca na autobus koji bi čekao na novobeogradskoj strani mosta?? Kažu, most je bio u rekonstrukciji! I zato je silan svet platio glavom! Ako je most u rekonstrukciji za drumski saobraćaj, moglo je peške da se pređe preko mosta!

Kako se onda, posle potapanja broda odvijao saobraćaj ljudi između Beograda i Zemuna?

Most zatvoren zbog rekonstrukcije, brod Niš neupotrebljiv za transport posle vađenja iz vode!

Kako se odvijao saobraćaj Beograd – Zemun?? Drugim brodom ili preko mosta?

Ali, evo sada te priče o porečnom brodolomu između Beograda i Zemuna, kod Velikog ratnog ostrva; i starom savskom mostu.

Žabaljski most – Stari Savski most

Sa ovih slika se jasno vidi na je Nemcima bio neophodan železničko most, jer su oni drumski sapobraćaj rešili sa dva ponronska mosta. (Slično ali ipak malo drugačije nego što smo mi rešavali u Novom sadu posle bombardovanja Žeželjevog mosta)

Nemci su bili napravili čak dva pontonska mosta, za promet drumskih vozila, ali im je bio problem železnički saobraćaj.

Zato su krenuli u izgradnju pravog mosta preko Save za privremeni železnički saobraćaj:

Montaža nesuđenog Žabaljskog mosta u Beogradu


Dragoljub Dimitrijević

Izvor: Balkanska geopolitika

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime