Čačak ili celodnevna sijesta

3
1115

Zašto Čačani (prvenstveno mladi) kukaju na nedostatak društvenih zbivanja, ali ne i na nedostatak posla, koji direktno povlači sa sobom sredstva za unapređenje slobodnog vremena? Radi li se o izgovoru, posledici fenomena „’leba bez motike“ koji otkriva nedostatak volje za promenom?

sveStari hit „Prljavog kazališta“, svojevrsna himna buntovnih duhom i neskriveno setnim za naravoučenijem iz refrena, odgovorno tvrdi: „sve je lako kad si mlad“! Kako biva, ta spoznaja stigne tek pošto je pomenuta „voćka mladosti“ dobrano sazrela i poletni refren budi više potištenosti nego radosti. Istina je da smo se manje-više svi u tinejdžerskim godinama žalili na opštu „svetsku dosadu“, ali isto tako je demon čamotinje mnogo dublje i opasnije zadro u svakodnevnicu novih naraštaja, mada na prvi pogled deluju opremljeni bogatim protivdokoličarskim arsenalom. Da li je stvar starosne perspektive ili nečeg drugog u pitanju?

Vraćajući se, početkom jula 2015, autobusom iz Beograda, imala sam priliku da čujem, u žamoru utisaka i nestrpljenja zbog preliminarnih rang-lista (koje su, dabome, proveravali na svojim „pametnim telefonima“), kako to mlađi sugrađani doživljavaju naš grad i šta im posebno smeta. Budući brucoši, još jedna generacija koju ćemo s jeseni „isporučiti“ prestoničkom grotlu, puni su entuzijazma, nade i velikih očekivanja. Predviđanja o fakultetu i stanovanju u velegradu, slobodi od nadzora „matoraca“ i uzbudljivoj emancipaciji, podsetiše me iskustva sa polaganja prijemnog ispita i studentskih dana (kao da je juče bilo!). Zapitala sam se da li me to pregazilo vreme – uopšte, moju generaciju. Jedni su ostali u Beogradu, malobrojni otišli još dalje, nekolicina nas ima uveliko spremne kofere, a drugi su se vratili u zavičaj – nerado ili planirano. Šta im grad nudi, čime ih (ne) zadržava? Šta obećava ovoj mladeži koja se tek priprema da napusti okrilje poznatih ulica i sigurnosti male sredine?

Da Vas podsetimo:  DIJANA I GORAN SE IZ BEČA VRATILI U SELO NA KOSMETU: Sada pomažu starijima, a želja im je da ostanu na ognjištu!

SiestaKlinci iz autobusa uglavnom navode iste one sto puta „prežvakane“ fraze: Čačak nema zatvoreni bazen, nema bioskop, ni pozorište…Dosadan je i mrtav, zato se raduju bekstvu u široki, otvoreni svet. Naravno da se od dečurlije u tom uzrastu ne očekuje jasno sagledavanje opšte slike, ali, problem je što i stariji bez promišljanja „udaraju u iste žice“. Nije li daleko alarmantnije to što Čačak, kao ne tako mali grad, nema uslove, pravu inicijativu, ni istinski istrajnu volju da unapredi svakodnevnicu svojih žitelja? Zar nije hitnije i važnije obezbediti radna mesta (prema kvalifikacijama i zvanju) i koliku-toliku finansijsku stabilnost, koja bi omladini omogućila da ne zavisi od roditelja i da neopterećeno uživa svoje slobodno vreme? A to slobodno vreme, opet, da bude pametno osmišljeno i ispunjeno smislenim sadržajima, da se preobrazi iz dokolice obeležene rezigniranošću i gorčinom, ispijanjem kafa i praznim ubijanjem vremena.

Da li je grad zaista zamro u poslednjih deset godina od kada sam završila srednju školu i zaputila se u prestonicu? Vara li me utisak, usled otuđenosti i dugog izbivanja, ili je to objektivno stanje stvari, pokušavam da utvrdim kroz razmenu utisaka sa drugima. Biće da ipak nije reč tek o sindromu udaljavanja od rodne grude. Sećam se veoma dobro školskih dana, krcatog gradskog šetališta svake poslednje večeri letnjeg raspusta, prepunog keja i obale Morave uz branu, čestih svirki i dešavanja, starog izgleda Trga na kome je svako imao svoje „stajaće mesto“ i koji je retko bio bez barem jedne grupice koja tu zastane da se sretne i popriča. Ni jednog trenutka nam nije bilo dosadno, postojalo je nekakvo definisano generacijsko jezgro i uz sve tipične mane male sredine, kao i unutrašnje raznolikosti, barem je bilo daleko od apatičnog. Sada…dovoljno je da prošetate centrom do parka u bilo koje doba. Uglavnom ćete se suočiti sa sablasnom tišinom i gotovo praznim ulicama, kao da je južnjačka sijesta produžena na neodređeno. Čini se da ne samo Užice i ostali obližnji gradovi, već čak i Guča danas ima bogatiji i življi društveni (katkad i kulturni!) život nego vazda ponosni (da ne kažem nadobudni) centar moravičkog okruga. U čemu je, dakle, problem – u umrtvljenoj naravi meštana, nepredusretljivosti vlasti i nebrige za kvalitet život(arenj)a u Čačku, ili u duhu vremena koji najviše podseća na oblak prašine što se prokotrlja prerijom i ostavi za sobom uvek jednaku pustoš?

Da Vas podsetimo:  Sava i Srbi, dva veka kasnije

Bodler je pisao kako se grad „menja brže nego srca njegovih stanovnika“, ali, za razliku od pesnikovog (devetnaestovekovnog!) Pariza, Čačak odavno regresira na svim nivoima i uprkos svojim nesumnjivim potencijalima. Pod potonjim podrazumevam već pomenute mlade, koji ničim motivisani da se vrate i zadrže u mestu rođenja, doprinoseći njegovom napretku svojim stečenim znanjem i iskustvom „na strani“, iz godine u godinu odlaze, prepuštajući prostor upitnima. Ne mogu da ih krivim, jer sam i sama na čelu kolone begunaca.  Zagađenost palanačkim duhom, sve gori provincijalni način ponašanja, mišljenja i govora, zaista su nepodnošljivi kada ih sagledate iz nepristrasne pozicije. Napori koje kulturne ustanove čine da se održi barem privid nekakvog urbanog života, utoliko deluju tužnije i besmislenije. Skejt-park je najbolji primer „čuda za tri dana“, a kulturno leto zvuči kao savršeni anahronizam.

Nije rešenje za sve okriviti centralizaciju (osećaj ugroženosti od Beograda duži je od veka), jer mora postojati volja samih Čačana (isto važi za bilo koji grad u unutrašnjosti) da rade na sebi, unapređuju i popravljaju svakodnevnicu. A toga ne može biti, bar ne u pravoj meri i razmahu, dokle god caruju korupcija, partijašenje, loši primeri, pogrešni uzori, amaterizam i samouvereni primitivizam. Zatvoreni bazen, kuglana, azil „za nezbrinute pse“ i muzej šljive (koji prednjače među maštovitim odborničkim predlozima!), bioskop, a pogotovo pozorište (institucija, sa svim podrazumevajućim činiocima, koja ne niče preko noći!), neće dugo zadržati pažnju, pa nisu ni adekvatne polazišne tačke. Promena mora biti korenita i odigrati se iznutra, pa sa ove tačke gledišta deluje beznadežno i počinjati.

Dakle, šta mladi Čačani žele i šta ih to privlači Beogradu? Govoreći iz ličnog iskustva, to je pre svega GRADSKI DUH. Dinamičan, živ, podsticajan, sveprožimajući urbani štimung. A Čačak je svoju specifičnu, smireniju, ali svejedno prepoznatljivu i obuzimajuću dušu u popriličnoj meri izgubio. Utonuo je u mrtvilo i sve prognoze su pesimistične, uprkos bajkovitim obećanjima opozicionara. U takvim okolnostima, budimo iskreni, više nije „lako ni biti mlad“.

Da Vas podsetimo:  U NJIHOVU KAFANU DOLAZI CELA SRBIJA: Porodica Milosavljević sa četvoro dece otišla na selo i pokrenula biznis!

Isidora Đolović

www.ozonpress.net

3 KOMENTARA

  1. dobar komentar,što važi i za ostale gradove ne samo čačak.narod se trudio,samo su oni koji su bili birani od tog naroda sve to uništavali,što je narod stvarao.

  2. A sta treba? da rade za 185e po ceo dan u nekoj fabrici a u slobodno vreme da gledaju „rijaliti sou“ zvani kralj vucic i da placu od srece jer zive u zemlji koja nezadrzivo srlja u progres?!
    Izgleda da na ovaj nas Srpski mozak stvarno uticu te vuciceve govnjarije kako smo lenji i ono rad, rad i rad … NECU DA RADIM ZA 20 i kusur hiljada, E BAS NECU! preprodavacu stvari preko interneta i zaradicu iste pare iz stolice sa kafom i muzikom i NECU da budem deo masinerije koja melje ovaj narod. *ebao vas posao za 185e

  3. šta mladi Čačani žele i šta ih to privlači Beogradu? to je pre svega GRADSKI DUH. Dinamičan, živ, podsticajan, sveprožimajući“
    Privlači ih isti onaj provincijalni duh, koji u rodnom gradu stvara čamotinju. Kao i Balzakovog Lisjena de Ribamprea.Lice i naličje palanke. Idu za ponuđenim. Neki propadnu. Šarenilo zbunjuje, a ponekog i sablažnjava, jer je od đavola. Sve mi je slobodno, ali nije mi sve na korist, kaže sveti Pavle. Prošao sam ja sve to, sa svojom generacijom, znam o čemu je reč. Imao sam drugove koji su gledali sve treninge „Partizanovih“ košarkaša – dobro sam rekao: treninge, ne samo utakmice, ali sami nisu igrali. Ogromna većina je slušala rok, ali se malo ko našalio da sam svira.
    Duhovna radoznalost je jalova, ako je prati duhovna i svaka druga lenjost. Govorim o konzumerizmu. I praznini. Ipak, ima talenta, a on je redak, kao i sve što je dobro i veliko i sjajno. Talenat je neodoljiv – on dođe do izražaja, kad-tad. Čačak je dao Disa, Nadeždu Petrović i njenog brata Rastka, a što su oni dali srpskoj kulturi rečima se ne može opisati. Čačanka Vida Ružičić udala se za Crnjanskog i bila mu važan oslonac, Čačani Jaša Prodanović i Milan Stojadinović ostali su zapamćeni u politici, ne samo po zlu. Dao je reditelje Purišu Đorđevića i Mišu Radivojevića, pesnike Branu Petrovića Pajsija, Aleksandra Ristovića i Branka V. Radičevića Mačistu, slikara Boška Risimovića Risima, kroz Čačak su prošli Radomir Konstantinović i Duško Radović
    Čačak je dao Zavišu Janjića (1950) meteorologa svetskog glasa, košarkaše Radmila Mišovića i Dragana Kićanovića, Boru Đorđevića i čudo nad čudima – Radomira Mihailovića Točka, autentičnog, samosvojnog, neponovljivog i samoukog. Šahiste neću da nabrajam, bilo bi mnogo. Treba pomenuti i dve nesrećnice, glumicu Sonju Savić i Margitu Stefanović Magi, koja je svirala klavijature i dušu poklonila Milanu Mladenoviću i EKV.Njenog tatu, velikog TV reditelja Slavoljuba Stefanovića Ravasija nikako ne treba izostaviti. Stručnjaka i ratnika – koliko hoćete. Dakle, ne može se reći da Čačak ništa nije dao. Kako je to moguće od jedne učmale sredine? Učmalost je spolja, ali misao tu cveta, a još više čežnja, želja i ambicija. Tako to ide. Ambicija se ne ostvaruje tu gde je začeta. Sve je to u redu, sve je kako treba. Tamo gde je obilje (boja, zvukova, nazovi zbivanja), raskoš i frka, ne dešava se uglavnom ništa, osim propasti – dekadencija je previše lepa reč za novobeogradsko prostaštvo koje nude splavovi, rijaliti, televizionari sa naočarima za sunce podignutim na proćelava temena, oficirska deca, istetovirane ubojice, znojave debele vratine sa slojevima kajli itd itd.
    Mlada si za nostalgiju, za mudrost takođe (doći će ona, ako je tražiš, teže nego dobar stan, lepa kola i mikrotalasna pećnica, ali će doći). Šta si propustila, na početku? To je onaj temeljni uvid (basic statement) prof. Vladete Jerotića, koji kaže da su civilizacija i kultura u obrnutoj srazmeri. Najjednostavnije rečeno. U provinciji ima nešto ljudi zapuštenih habitusa i loših manira, ali ogromne kulture; u beogradu ima podosta uglađenih ljudi bez ikakve kulture. Tako je i u svetu. U najcivilizovanijim sredinama (Čikago, Hanover) nema nikakve kulture (zero culture), ali u svetilištima kao što su Jasna Poljana, Boldino, Poatje lutaju mile senke velikih duhova i poneki živi.
    „Čačak odavno regresira“. Slažem se, REGREDIRA, ali ne od juče, i ne kako ti misliš.
    Otac mi je pričao da je uoči Drugog svetskog rata Čačak imao 7 000 stanovnika. Žabe su pevale u bari na prostoru gde su sada zgrade tzv „limenke“ i mali park oko autobuske i železničke stanice. Međutim, u to vreme imao je francusku čitaonicu. Uđe đak gimnazije, zatraži francuske novine ili knjigu, i čita. Gde je naučio francuski? U čačanskoj gimnaziji. Ponuđeno mu da nauči, i on naučio (pogledaj seriju „Više od igre“). Ako ima kintu, produži do bedema, iznajmi sandolinu na sat i vesla po Moravi – ako nema, kupa se u Kazanici, koju je njihova čežnja nazvala Palm Bič.
    Takav Čačak volim. Sa travom proraslom između železničkih šina na napuštenim kolosecima, iznad kojih treperi julska jara, i gde god pogledaš – nigde nikog. Samo senke.
    Oprosti što ti ne persiram. Govorio sam kao stariji drug. Mnogo pozdrava i samo hrabro, lepotice, zemljakinjo.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime