Da li bi predvojnička obuka koristila u borbi protiv korone?

0
227
Aleksandar Vulin / Foto: YouTube Screenshot

Ministar odbrane Aleksandar Vulin je, govoreći o ulozi vojske u borbi protiv pandemije, kazao da bi nam “mnogo lakše svima bilo da nismo slušajući strance, toliko umanjili rezervu i obuku, ukinuli predvojničku nastavu u školama”.

Ovo nije prvi put da se pominje vraćanje predvojničke obuke, odnosno predmeta Odbrana i zaštita, koji je iz srednjoškolskog programa u Srbiji izbačen 1994. godine. Budući da se to desilo u vreme međunarodne izolacije, sankcija i ratova na prostoru Jugoslavije, teško da je ovdašnje Ministarstvo prosvete “slušajući strance”, kako kaže ministar Vulin, ukinulo predmet koji je đake trebalo da uči “o značaju odbrane zemlje i oružanim snagama”. Ipak, posle 20 godina od ukidanja ovog predmeta, početkom 2014, Ministarstvo odbrane predložilo je njegov povratak u srednjoškolske programe. Kako je rečeno, osnovni razlog jeste nedostatak čak i osnovnih znanja o vojnoj doktrini, ulozi vojske i značaju odbrane kod mladih.


Večernje novosti, 18. 3. 2014. godine

“Nije reč o predvojničkoj obuci kakvu pamtimo iz vremena SFRJ. Srbija danas ima profesionalnu vojsku koja je bazirana na obustavi služenja vojnog roka. Trenutno stasavaju mladi koji su lišeni znanja o odbrani zemlje. Zato se razmišlja o načinu na koji bi stariji srednjoškolci učili o vojsci i tako negovali vezu između oružanih snaga i naroda”, kazali su u Ministarstvu.


A prošle godine, u drugom polugodištu, u srednjim školama održani su časovi na kojima su se đaci upoznavali sa osnovnim temama vezanim za odbranu zemlje. Za razliku od ranijeg obaveznog premeta, sada je to fakultativna nastava koja je, kako je rečeno, prilagođena današnjem vremenu.


Politika, 6. 2. 2019. godine

 

“Za sada nema zvaničnog naziva predmeta, osim onoga koji se odnosi na dokument kojim je Ministarstvo odbrane predložilo njegovo uvođenje Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja – ‘Inicijativa za uvođenje sadržaja obuke u školski sistem Republike Srbije, kako bi učenici osnovnih i srednjih škola sticali osnovna znanja o sistemu odbrane’. Ova predavanja, nakon kojih neće biti ocenjivanja, slušaće učenici četvrtih razreda srednjih škola, i to na, za tu namenu, izdvojena četiri časa odeljenskog starešine. Ukupan broj časova se, dakle, neće povećavati, niti će se đaci završnih razreda dodatno opterećivati u periodu kada se pripremaju za maturu i polaganje prijemnih ispita na fakultetima.”

Da Vas podsetimo:  Vanredno stanje proglasilo 27 evropskih država

RTS je prisustvovala prvom času odbrane i zaštite u beogradskoj Gimnaziji „Sveti Sava“.


RTS, 16. 3. 2019. godine

 

“Nastava je fakultativna i izvodi se kroz tri teorijska časa, dok je četvrti planiran za posete komandama, jedinicama i ustanovama Vojske Srbije. U Regionalnom centru Ministarstva odbrane ističu da, u zavisnosti od komentara učenika, postoji mogućnost da ovaj predmet u budućnosti postane obavezan deo nastave.”


Neki učenici smatraju da bi trebalo više da uče o prvoj pomoći, kako da reaguju u situaciji požara, zemljotresa, kako da pomognu nekome u sudaru. Komentare učenika, kako je rečeno, osluškuju i pripadnici Ministarstva odbrane i najavljuju da će obuku prilagoditi interesovanjima maturanata.


RTS, 16. 3. 2019. godine

 

‘Mi ćemo produbljivati, osavremenjivati ove sadržaje i na osnovu reakcija dece videti da uključimo što više praktičnih oblika nastave, kao što su posete kasarnama, otvoreni dani, prisustvo vežbama’, kaže pukovnik Dragan Stojčić, načelnik Regionalnog centra MO Beograd.


Dodaje se da su Izmenama Zakona o vojnoj, radnoj i materijalnoj obavezi definisane kategorije građana koje se obučavaju za potrebe odbrane zemlje gde su i učenici srednjih škola. Rečeno je da interesovanje za časove nije malo i da je samo u Beogradu 87 srednjih škola podržalo ovu inicijativu.

Izvor: Istinomer

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime