Digitalno ugostiteljstvo ‒ kako korona menja svet usluga u Srbiji?

0
730
Foto: iStock

O izazovima koji stoje pred digitalnim ugostiteljima u Srbiji razgovarali smo sa Marinom Mandić (Wolt), Branimirom Đurovićem (Glovo), Goranom Sovtićem (pivara Dogma) i Aleksandrom Krstićem (restoran Submarine).

Od pojave interneta stalno učimo nove sintagme koje pre 20 godina ne bi imale nikakvog smisla. Instagram mikroinfluenser. Upwork frilenser. Gejming developer. Sintagma koju danas obrađujemo ‒ digitalni ugostitelji.

Naime, umesto da za odličan obrok ili kvalitetno piće odlazimo u restoran ili pab, danas je dovoljno imati telefon u ruci. Pojava brojnih aplikacija za dostavu značajno je olakšala dostavljanje hrane i pića u naše domove, a tu su i oni koji koriste svoje sajtove za dostavu. Za skeptične povodom digitalnog ugostiteljstva, aktuelna pandemija bila je veliki test. Nema potrebe za potencijalnim rizikom odlaska u restoran ukoliko možemo imati skoro pa restoranski užitak kod kuće, zar ne? Naravno, lepo je izaći na piće ili večeru, ali se pandemijsko koplje prelomilo više puta ove godine upravo na ugostiteljima, pa sintagma sa početka teksta sve više ima smisla. Za mnoge ugostitelje je dostava u pojedinim periodima ove godine bila skoro pa jedini način da finansijski opstanu, što je dalo krila digitalizaciji čitavog sektora.

Prvo stidljivo, a zatim sve više, u Srbiji se već nekoliko godina konstantno pojavljuju aplikacije za dostavu hrane. Pored aplikacije Donesi, od 2019. godine tu su i strane kompanije Wolt i Glovo, kao i portal Alideda. Srpski ugostitelji su brzo uvideli u kojem grmu leži zec, pa je sve više njih počelo da preko svojih sajtova nudi opciju dostave hrane ili pića, kao što to čini pivarija Dogma. Tokom leta smo o izazovima koji stoje pred digitalnim ugostiteljima u Srbiji razgovarali sa Marinom Mandić (Wolt), Branimirom Đurovićem (Glovo), Goranom Sovtićem (pivara Dogma) i Aleksandrom Krstićem (restoran Submarine), a rezultate tih razgovora pretvorili smo u video.

Da Vas podsetimo:  Oni su izdali miloševića: Dačić objavio Mirin spisak

Iza glamura onlajn dostave

Iako je onlajn dostava naizgled jednostavna ideja, sa sagovornicima smo razgovarali o onim detaljima koje korisnicima često ne vide. Ono što se najmanje vidi jesu sitnice koje čine da korisnici u Srbiji budu i dalje pomalo skeptični kad je u pitanju onlajn dostava.

Marina Mandić, koja predvodi marketing tim Wolt‒a, rekla je da su, uprkos popularnosti interneta, društvenih mreža i onlajn kupovine, ljudi u Srbiji i dalje skeptični po pitanju toga koliko brzo će njihova porudžbina stići. Potpuno razumljivo, svi koji naruče hranu žele da je vide što pre na svom stolu, ali to ponekada jednostavno nije moguće. Nekada je restoran prezauzet, nekada se dostavljač izgubi u moru sličnih zgrada, ali ono što je mnogo češće su gužve u saobraćaju na koje je teško računati. Mandić je dodala i da se zato Wolt trudi da ciljano vreme dostave bude do 35 minuta.

Nije, ipak, samo vreme dostave rezerva koju korisnici imaju. Branimir Đurović, koji je zadužen za poslovanje aplikacije Glovo u Srbiji, ističe da usvajanje novih tehnologija jednostavno ide malo sporije nego u drugim državama regiona. Potrebno je više ubeđivanja kako bi se korisnici upustili u novi tehnološki poduhvat. Ovo se menja poprilično brzo ili je makar to ono što pokazuju zvanični podaci. Oko 1,8 miliona građana je početkom prošle godine kupilo nešto onlajn, ponajviše odeću i sportske proizvode, zatim stvari za domaćinstvo, a ove brojke će početkom sledeće godine usled pandemije biti sigurno još veće. Sve ovo nam govori da baza za uspeh digitalnih ugostitelja definitivno postoji. Još jedna prepreka dostave u Beogradu koju je Đurović istakao jeste i sistem naplate nepropisnog parkiranja poznat kao “Oko sokolovo”. U pitanju su specijalno opremljena vozila, koja u 93 najprometnije gradske ulice automatski beleže nepropisno parkiranje, čak i ako ono traje samo nekoliko minuta. Ovo je potencijalni problem za dostavljače u centru grada, koji često zbog prirode ulica i posla, moraju na kratko da se parkiraju kako bi isporučili porudžbinu.

Da Vas podsetimo:  Zašto je zapad stavio veto Srbima na Jadran

Za ugostitelje ili, na primer, proizvođače pića, koji bi da svoj proizvod dostave korisnicima, postoje dva izbora. Prvi je da ono što prodaju ponude preko neke od postojećih aplikacija, a drugi da se samostalno upuste u sve izazove onlajn dostave.

Beogradska pivara Dogma, koja izvozi svoja kraft piva širom Evrope, odlučila se na teži put, pa je preko svog sajta uspostavila sistem dostave i plaćanja piva. Goran Sovtić iz Dogme izdvojio je uspostavljanje sistema plaćanja kao najveću zavrzlamu sa kojom su se suočili. Od poteškoća sa bankarskim sistemom u Srbiji, neočekivano velikog interesovanja kupaca pa sve do logističkih prepreka same dostave, Sovtić je naglasio da ni sam nije očekivao sve izazovne detalje koji dolaze sa poduhvatom onlajn dostave piva. Uprkos svemu, Dogma će nastaviti sa dostavom piva, a razmišljaju i o uvođenju opcije plaćanja gotovinom prilikom dostave, pošto sada gube određeni broj mušterija usled toga što nude jedino mogućnost plaćanja karticom, najavio je Sovtić.

Retko koga je pandemija COVID‒19 pogodila ekonomski kao što je to slučaj sa ugostiteljima i svima koji rade u ugostiteljstvu. Ne samo da smo imali smanjeni obim turista, već su najoštrija ograničenja rada pala upravo na njih. Prema istraživanju Unije poslodavaca Srbije, najteži ekonomski udar usled pandemije pretrpeo je upravo sektor ugostiteljstva. Oko 17% ugostitelja razmišlja da zatvori svoje preduzeće, a 9% je otpustilo deo zaposlenih.

Aleksandar Krstić, vlasnik restorana Submarine, upravo ovde je podvukao značaj aplikacija za dostavu hrane. Submarine je restoran prevenstveno poznat po svojim burgerima koje isporučuju preko aplikacije Wolt, a Krstić navodi da aplikacije poput Wolt‒a održavaju ugostitelje u životu. On je dodao i da misli kako će ove aplikacije trajno promeniti ponašanje korisnika, koji će se na neki način “ulenjiti” i sve češće birati da zapravo jedu iz svog doma.

Da Vas podsetimo:  Šta se rudari na Rudniku? – Ne daju zdravlje, prirodu i dedovinu

Digitalni ugostitelji ne idu nigde

Nisu samo restoranska hrana i kraft piva ono što možemo dobiti preko lokalnih aplikacija za dostavu. Tu su i saradnje sa velikim supermarketima kao i sa apotekama, što znači da odlazak u nedeljni šoping polako postaje aktivnost koju možemo obavljati iz kreveta. Pandemija je promenila navike potrošača, a pravi uticaj u ovoj oblasti ćemo videti tek kada se bude popustilo sa merama ograničenja rada ugostitelja.

Da bi digitalno ugostiteljstvo dostiglo potencijal koji može da ima u Srbiji, potrebno je ipak preskočiti još nekoliko koraka. Prvi od njih je stvaranje solidne baze poverenja korisnika u onlajn dostavu. Nećemo da ne dobijemo ono što smo poručili, da dobijemo pogrešnu porudžbinu ili da ona neopravdano mnogo kasni. Neophodno je i olakšati uspostavljanje sistema onlajn plaćanja. Tu je i pitanje navika domaćih korisnika ‒  što smo više opušteni povodom onlajn plaćanja to se stvara i veći prostor za digitalne ugostitelje. Za razliku od drugih industrija, internet nije u potpunosti izmenio ugostiteljstvo, ali mu je dao nova krila koja su nam potrebna više nego ikada u nepredviđenim situacijama kao što je aktuelna pandemija.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime