Dveri: Slobodni mediji su jedina garancija slobodnih izbora!

0
326

piše: Gordana Marinković Savović

Svima u Srbiji već je poznato da slobode medija odavno nema, izuzev nekoliko kablovskih emitera. To je posebno vidljivo u poslednjih nekoliko godina, kada su u pitanju televizije sa nacionalnom frekvencijom, koje su u potpunosti pod kontrolom sadašnje vlasti, od javnih servisa (RTS i RTV), preko TV PINK-a i TV HEPI, do onih kupljenih krajnje sumnjivim finansijskim transakcijama od strane ljudi bliskih SNS-u, kao što je slučaj sa TV B92 i TV PRVA, kao i brojnim regionalnim i lokalnim televizijama, poput Studija B. Poslednje u nizu je i preuzimanje Tanjuga.

Na ovaj način vlast je potpuno zatvorila medijski prostor od lokalnih do republičkih medija, čime su ugrožena prava građana Srbije na slobodno, nezavisno i nepristrasno informisanje. Zato je od izuzetne važnosti da mediji danas postanu javni forumi na kojima bi se raspravljalo o najvažnijim političkim i drugim temama. Iako postoji čitav set zakona i nova medijska strategija koji bi omogućili suštinski medijski pluralizam, kao i niz obećanja da će do dijaloga između vlasti i opozicije o slobodi medija uskoro doći, u praksi se ništa od pomenutog ne sprovodi, a stanje u medijima, kako to pokazuju brojna istraživanja, nikada nije bilo gore.

Polazeći od činjenice da su mediji jedan od najvažnijih faktora u formiranju mišljenja i stavova javnog mnjenja na različite aspekte društvenog života, pa samim tim i politički, Srpski pokret Dveri daje četiri konkretna predloga u cilju slobode medija:

Ravnopravrna medijska zastupljenost i uloga medija sa nacionalnom frekvencijom – Svim učesnicima predizborne kampanje mora se omogućiti i garantovati ravnopravno učešće u medijima kako bi mogli da predstave svoje političke programe i kandidate za učešće na izborima. Jednaka zastupljenost učesnika izbora, pre svega se odnosi na sve televizije sa nacionalnom, regionalnom i lokalnom frekvencijom, a posebno na javne medijske servise koje plaćaju svi građani (RTS i RTV). Svaka od ove tri vrste frekvencije predstavlja javno dobro i televizije koji su njeni nosioci moraju da obezbede jednaku medijsku zastupljenost učesnika na izborima. Ovo treba omogućiti kao stalnu praksu, naročito u informativnom programu, gde bi svi učesnici političkog života mogli da iznesu svoje stavove i mišljenja na važne društvene teme, a ne samo za vreme predizborne kampanje.
Uloga REM-a -(Regulatorno telo za elektronske medije) – Pre svega, obavezna promena svih sadašnjih članova Upravljačkog tela REM-a, odnosno njegovo oslobađanje od partijskih kadrova stranaka na vlasti i onih bliskih njima, što je sada slučaj. Članovi Upravljačkog tela REM-a moraju biti dokazani medijski stručnjaci, koji će, nezavisno od dnevne politike, kontrolisati rad elektronskih medija. Njihova uloga mora biti nepristrasno sagledavanje rada elektronskih medija, posebno onih sa nacionalnom frekvencijom kao javnim dobrom, i u skladu sa tim uvesti objavljivanje pisanih i javnosti dostupnih izveštaja o praćenju rada elektronskih medija u predizbornoj kampanji, kao i reagovanja REM-a na kršenje Zakona o elektronskim medijima.
Zabrana kupovine termina i medijski pluralizam – Odnosi se na zabranu kupovine predizbornih termina na televizijama koje imaju nacionalnu, regionalnu i lokalnu frekvenciju. Prostor za izbornu kampanju u medijima treba da bude ravnopravan za sve učesnike, bez diskriminisanja bilo kog učesnika u predizbornoj kampanji. Takođe, treba zabraniti televizijske prenose ili odložene snimke predizbornih skupova, već u terminima predviđenim za izveštavanje o učesnicima predizbornih kampanja treba odrediti jednak broj minuta za svakog od učesnika. Time bi se postiglo da novac ne bude kriterujum u formiranju stavova javnog mnjenja, već bi to bio ponuđeni program učesnika u izbornim trkama. Tako bi bio obezbeđen suštinski politički pluralizam , bez izmišljenih i režiranih intervjua sa naručenim pitanjima, kvazi-debatama, a sve u cilju stvaranja privida političkog pluralizma.
Sprečavanje funkcionerske kampanje u medijima – Odnosi se na sprečavanje zloupotrebe javnih funkcija u partijske i predizborne svrhe, odnosno da se kroz informativne programe na televizijama ne prikazuju aktivnosti funkcionera dok traje predizborna kampanja. Naravno, ovo se ne odnosi na bitne informacije, već na konkretne primere zloupotrebe javnih funkcija (otvaranje puteva, škola, bolnica, mostova, davanje pomoći građanima od strane države, korišćenje državnih automobila u sklopu predizbornih skupova, itd…)
Na kraju, kada govorimo o slobodi medija, važno je istaći još nekoliko činjenica i pitanja koja su trenutno bez odgovora, ali tako ne sme da ostane. Prvo, da li su mehanizmi pritiska javnosti na vlast dovoljni za ispunjenje ovih predloga? Drugo, ako vlast ove predloge i prihvati, šta su garancije da će ih se i pridržavati? I treće, koji je način da se vlast obaveže da će ono što je dogovoreno, biti i sprovedeno u praksi i da neće ostati samo mrtvo slovo na papiru?

Da Vas podsetimo:  Kako se informišu mladi

Vremena do najavljenih vanrednih izbora je sve manje, vlast dijalog odlaže iz meseca u mesec, pokušavajući da kupi vreme, svesno ignorišući činjenicu da je mnogo uslova o kojima treba razgovarati i dogovoriti ih kako bi se došlo do slobodnih izbora. Dveri predlažu konkretne aktivnosti u cilju slobodnih i fer izbora, a na vladajućem režimu je sledeći potez. U skladu sa tim kako se oni budu ponašali, znaćemo i da li su spremni za fer izbornu utakmicu ili im je cilj i dalje zamajavanje i domaće i inostrane javnosti.

Izvor: UCENTAR

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime