Fijat oslobođen brojnih poreza

0
1061

Ugovor koji je potpisan s Fijatom i dalje je tajan, a država godinama odbija da objavi kolika su ulaganja u Fijat. Međutim, Insajder.net je na osnovu finansijskog izveštaja kompanije ustanovio da Srbija daje Fijatu različite subvencije i oslobađa ovu kompaniju brojnih poreza.

FIAT Kragujevac. Foto: Srđan Ilić
FIAT Kragujevac. Foto: Srđan Ilić

U emisiji Insajder bez ograničenja – Srbija najveći pojedinačni “strani” investitor (2. deo), novinari Insajder.neta istraživali su koliko je novca država dala Fijatu.

Kolika su ta ulaganja države gotovo je nemoguće proceniti.

Ugovor koji je potpisan s Fijatom i dalje je tajan, a javno je objavljen samo Ugovor o zajedničkom ulaganju, koji je potpisan 29. septembra 2008. između Republike Srbije i Fiat Group Automobiles S.p.A. Svečano otvaranje fabrike bilo je oko 20 dana pred parlamentarne izbore 2012.

U Ugovoru o zajedničkom ulaganju se navodi da će biti osnovana zajednička kompanija čiji će upisani kapital biti 300 miliona evra, od čega će kapital Republike Srbije biti 33 odsto, odnosno 100 miliona evra.

Ovim ugovorom predviđeno je da Fijat uplati 469.000 evra, a Srbija 231.000 evra pri osnivanju preduzeća. Imovina koju je Srbija unela u zajedničko preduzeće procenjena je na 50 miliona evra.

Ugovorom je predviđeno da se transakcija završava kada Srbija uplati dodatnih 49,7 miliona evra, a FIAT 199,5 miliona evra.

Osim toga, u ovom ugovoru se navodi da će od 2012. zajedničko preduzeće u kojem Srbija ima trećinu investirati 709 miliona evra u proizvodnju i da će se u fabrici zaposliti 2.433 radnika.

Kada je reč o zajmovima i podsticajima države u javno objavljenom Ugovoru iznosi su prikriveni tako što je na tom mestu napisano “redakcija teksta”. Međutim, prema podacima koji su se pojavili u javnosti, Fijatu je dodeljena i subvencija iz budžeta Srbije od 10.000 evra po jednom zaposlenom radniku.

Prema računici Bogdana Petrovića, savetnika za strana ulaganja, koji je od 2005. do 2007. obavljao funkciju savetnika ministra privrede, država je u Fijat uložila 400 miliona evra.

„Najspornije s Fijatom je što je država uložila više od 400 miliona evra po mojim kalkulacijama, što znači da je taj projekat očigledno u velikom problemu, što proizvodnja pada, što ne postoje nikakve garancije da će investitor da ostane kad prestanu subvencije. Fijat je ugovorio 10 godina oslobađanje poreza i doprinosa na plate. Kako se to realizuje? Tako što na kraju godine Fijat podnese izveštaj koliko je uplatio poreza i doprinosa za radnike i država mu refundira“, kaže Petrović.

Petrović navodi i da kad istekne ta olakšica, Fijat više neće imati nijedan motiv da ostane u Srbiji.

Država nema koristi

Prema njegovom mišljenju, država nema ništa od toga što ima udeo u vlasništvu u kompaniji Fijat automobili Srbija.

„Firma će otići u likvidaciju ili stečaj i šta ćemo s tim da radimo? To nisu zlatne rezerve Narodne banke Italije, pa da imamo 33 odsto u zlatu, pa ćemo mi to da izvučemo. Drugo, ta fabrika je zadužena, ima dugove, to ne treba da zaboravite. Fijat nema dobit. Udeo države od 33 odsto, to nije 33 odsto u Telekomu koji iskazuje dobit od, da kazemo 200, 300, 400 miliona, pa država dobija dividendu“, kaže Bogdan Petrović.

Kako je naveo, Srbija je dala novac za 33 odsto udela u vlasništvu, a upravljanje je u potpunosti u rukama Fijata.

„Fijat kupuje od sebe delove. Srbija ne pravi nijedan ključan deo za automobil: motor, menjač, karoseriju, elektroniku… Nista. Kompjuteri, sve se uvozi i sve se uvozi od Fijata. Tako da Fijat ne kreira dobit za srpsko preduzeće, a srpsko preduzeće je zaduženo kreditom. Ako Fijat obustavi proizvodnju za dve godine, šta će državi da ostane od tih 33 odsto?“, rekao je Petrović.

get_imgDržava godinama odbija da objavi kolika su ulaganja u Fijat. Međutim, dosta podataka može se videti u finansijskom izveštaju ove kompanije.

Novinari redakcije Insajder.net tako su utvrdili da je javno objavljen Ugovor dopunjen i izmenjen u decembru 2009, a da država u skladu s njim i podsticajnim planom daje Fijatu različite subvencije i oslobađa ovu kompaniju brojnih poreza.

FAS je odlukom države 2009. oslobođen poreza i doprinosa za sve zaposlene, zatim poreza na dobit u trajanju od 10 godina od prve godine kada je ostvarena oporeziva dobit, oslobađanje od poreza na nekretnine, poreza za sprovođenje urbanističkog plana, poreza na prikazivanje zaštitnog znaka…

„Fijat je dobio olakšice za sve komunalne takse koje postoje, a koje svi drugi plaćaju. Znači, taksu za isticanje firme, taksu na ovo, taksu na ono, znači Fijat ne plaća nista“, kaže Petrović.

U finansijskom izveštaju se navodi da Fijat dobija od države Srbije subvencije za investicije, da postiže uštede na osnovu kredita odobrenog od države Srbije, da prima sredstva za obuku radnika, kroz program otkupa automobila staro za novo, na osnovu smanjenja cene energije.

Takođe, se navodi da je do 31. decembra 2014. kompaniji Fijat automobili Srbija iz budžeta uplaćeno 161 milion evra na specijalni račun, a kako je navedeno ova sredstva koriste se za komunalne usluge i zamenu krova, čišćenje životne sredine, za gradnju Supplier Parka.

Od ostalih ulaganja Srbije u finansijskom izveštaju se navodi:

  • Srbija na osnovu ugovora učestvuje u planu restrukturiranja imovine do iznosa od 75 miliona evra
  • Srbija je dala 50 miliona bespovratnog gotovinskog davanja
  • U skladu s podsticajnim planom, Vlada Srbije je uložila i sedam miliona evra za razvoj unutrašnje infrastrukture Supplier Parka
  • 122 miliona dinara ili oko milion evra Srbija je uložila u trening akademiju Fijata, odnosno u obuku radnika.

Osim toga, Fijat je zaključio ugovor s Evropskom investicionom bankom o kreditu od 500 miliona evra za finansiranje investicionog plana. Garanciju za ovaj kredit dali su Republika Srbija i Italijanska izvozno-kreditna agencija.

U maju 2014. premijer Srbije Aleksandar Vučić je rekao da će biti objavljen tajni ugovor s Fijatom koji je potpisala prethodna vlada. U avgustu 2014. je rekao da ugovor, na žalost, neće biti objavljen jer to ne dozvoljava druga strana.

Dodatna ulaganja u Fijat nastavljena su i 2013, kada na vlasti više nije DS, ali na predlog Mlađana Dinkića, koji ostaje ministar. I u novoj vladi donosi se nova uredba.

“Dinkić postaje ministar i Vlada u 2013. donosi odluku, Uredbu o podsticaju za proizvodnju i prodaju automobila proizvedenih u domaćoj industriji, gde se vrlo brzo javlja Evropska komisija koja kaže da je ta uredba u suprotnosti s prvobitnim trgovinskim sporazumom. Šta se onda dešava? Dešava se da Ministarstvo finansija daje odgovor od strane gospodina Dinkića kako svi investitori koji u proizvodnji automobila u Srbiji otvore neko radno mesto dobijaju 10.000 i da to ništa nije specificno za Fijat, a onda se donosi odluka da Fijat recimo ne koristi taj novac za zapošljavanja, nego koristi tako što će ga dati za kontingent od 4.800 automobila kao popust kupcima pri kupovini automobila”, kaže Slobodan Ilić, koji je u vreme vlade Mirka Cvetkovića bio državni sekretar u Ministarstvu finansija.

Kako navodi, u međuvremenu Uredba se ukida.

“Ono što je strašno u svemu tome je da i kada pravimo faulove mi mislimo da te faulove niko ne vidi”, rekao je Ilić.

Mlađan Dinkić odbio je razgovor za Insajder produkciju.


Insajder

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime