Istina u Gašajanima Preševa

0
2597
Foto: Kaplan Burović/skrinšot Youtube

Naš poznati novinar Predrag Popović, na svom sajtu, obratio se na neka pretendiranja agencije “Naše Preševo”, pa tamo citira i mene.

Pre svega zahvaljujem mu što je pročitao moje delo ETIMOLOŠKE STUDIJE, što me tako visoko ceni, pa i pozitivno citira. Ali imam i značajnu primedbu za njegov tekst-koment u vezi teksta agencije « Naše Preševo », kojim se bavi u tom njegovom dopisu. Ja sam mu ove primedbe poslao, ali ne vidim da ih je objavio. Pošto nisu beznačajne, objavljujem ih ovde.

Svojim čitaocima on je trebao prethodno da objasni čija je to agencija i šta znači ono « Naše Preševo ».

Verujem da mu je jasno da ta agencija nije naša – srpska, već albanska, i to veliko-albanska, angažovana u besprincipijelnoj borbi protiv naše domovine Srbije i našeg srpskog naroda, što se jasno vidi i iz njihovog tretiranja patronima GAŠI.

Ono NAŠE PREŠEVO dobija smisao prema osobi koja ga prononcira, izgovara. Kad to prononciramo mi – Srbi – stvar je u redu, ali kad to pišu i prononciraju naši albanski neprijatelji, koji su upravo u ovo vreme digli i toliku halabuku sa pretendiranjem da je Preševo njihovo, albansko,a ne naše, onda stvar ni najmanje nije u redu. Toj neurednosti i služi taj njihov tekst, kojemu je g. Popović učinio pozitivan odjek, upravo onako kako se to njima sviđa. Razume se, izuzima se moj citat, koji im je u opreci. Ovim citatom on je oborio njihova neosnovana pretendiranja, ali u ćutnji, ne demaskirajući ni njihova pretendiranja, niti ističući svoja demantovanja i osnovanost naših pretendiranja.

Uzmimo činjenicu što oni priznaju da su pripadnici plemena Gaši, iz oblasti Gaš, koja se ne nalazi u Preševo, već u Severnoj Albaniji. Uzimo i drugu činjenicu što na teritoriji Preševa nemamo samo pripadnike tog plemena, već i ostalih albanskih i nealbanskih plemena, iz Severne i Srednje Albanije. O čemu nam govori i samo ovo, da ne spomenemo i druge činjenice ? Zar nam ne govori i dokazuje da u oblast Preševa ovi Albanci nisu ni meštani, kamoli i autohtoni, kako to oni pretendiraju ?! Znači, oni su došljaci iz Albanije, dijaspora. I to posle turske okupacije, pošto su Srbi tu formirali svoju državu i pričestili je u krvi, braneći je od svakakvih stranih zavojevača, posebno od Turaka i njih – Albanaca, koji su marširali pod turskom zastvom ne samo kao regrutovani vojnici, već i kao pjlačkaši, bašibozuci.

Da Vas podsetimo:  HRVATSKA SPORTISTKINJA MATEA JELIĆ VELIČALA "OLUJU", A HRVATSKI VOJNICI JOJ POUBIJALI ROĐAKE BAŠ TOKOM "OLUJE"

GASHI je albansko prezime, ali ne i GAŠO, GAŠIĆ. Ova dva poslednja su srpska prezimena. Što se tiče etimologije, srpska prezimena su u korenu jevrejske etimologije (Gabrijel>Gavrilo>Gavro>Gašo), dok je albansko prezime – srpke etimologije. Hipokoristična skraćenica GAŠO je srpska, a ne albanska.

Znači, pretendiranje da je GASHI albansko prezime sasvim je ispravno, ali ne i GAŠIĆ. GAŠIĆ je čisto srpsko prezime.

Što se tiče njihovih nosioca, stvar je nešto komplikovanija, ali ćemo nastojati da i to rešimo ni po babu ni po stričevima, već po pravdi i naučnoj istini.

Albanci su počeli da sriču ime GAŠO, kad se niko od njih imenično još nije ni zvao tako (A ne naziva se ni dan danas !), pa ni kad se niko od njih nije ni prozivao tako. Oni su tako sricali srpska imena Gavrilo-Gavro-Gašo, pa i prezimena Gavrilović-Gašić, u kontaktu sa Srbima ne samo Severne Albanije, već i Srednje, i Južne. Pa i u njihovom gnezdu MAT, gde su stigli iz Rumunije u 9-tom veku i našli tu Srbe, od kojih su počeli da primaju hrišćanstvo i « hrišćanska » imena. Do crkvene šizme !

Katolička crkva ni dan danas ne registrira nijedno ljudsko stvorenje drukčije do samo « katoličkim » imenima. A GAŠO nije katoličko. Muslim-anska džamija ponajmanje registrira takva imena.

Tako možemo slobodno reći da, kad su Srbi upotrebljavali lično ime GAŠO i prezime GAŠIĆ, Albanci ne samo što nisu bili nigde u današnjoj Severnoj Albaniji (Malesiji), već ni u Matu (u centru Albanije). Tada su Albanci bili u Trakiji, čuvali svoja stada po planinama današnje Bugarske.

Oni Albanci, koji su u XVII veku prelazili reku Drim i prodirali u današnju Severnu Albaniju (Skadar sa okolinom, Malesijom), bili su pretežno muslimani i pokoji katolik. U to vreme Severna Albanija je bila nastanjena pretežno od Srbo-Crnogoraca pravoslavne vere. Bilo je Srbo-Crnogoraca i katoličke vere, pa i muslimanske vere, jer se navršavala 200-ta godina od pada Skadra pod Turcima i početka muslimaniziranja tamošnjeg stanovništva. Prvi koji su se muslimanizirali bili su sinovi crnogorske gospode. Staniša – sin Ivana Crnojevića – preveren i nazvan Skenderbeg, imenuje se od sultana za sandžakbega u Skadar (1513-1530).

Dolaskom albanskih muslimana počela je masovna islamizacija Severne Albanije. Islamizirali su se ne samo Srbo-Crnogorci (pravoslavni i katolički), već i albanski katolici. Ovo masovno islamiziranje je postaklo naše katoličke popove da nauče albanski jetik i da za njih, Albance, pišu prve albanske reči, pa i da objavljuju prve knjige na albanskom jeziku. U borbi protiv pravoslavlja, ovi su katolički popovi podržavali albaniziranje srpsko-crnogorskih pravoslavaca, pa i katolika. Tako je uporedo sa islamizacijom išla i albanizacija ove oblasti, da je poznati nemački albanolog, akademik, prof. dr Georg Štatmiler konstatirao : « Malesija albanskih severnih Alpi, koja je sa tri strane okružena oblastima srpskog govora (Crna Gora, Novi Pazar, Metohija), nije mogla biti i u ranom srednjem veku… nastanjena Albancima ». Dok francuski etnografa Ami Bue, inače veliki prijatelj Albanaca, rekao je upravo za ove Albance da su « srpski bastardi ».

U to vreme, u jednom delu Malesije, kao seoski poglavar sigurno je bio neki Gavrilo, po običaju Crnogoraca kratko zvani Gašo. Kao što su oblast Srednje Albanije, po njenom poglavaru Miro Dida nazvali Mirdita, tako su i ovu oblast, po Gašu, nazvali Gash,-i (Gaš). Useljavajući se u toj oblasti, oni su albanizirali zatekle Srbo-Crnogorce, pa su se i sami, po toj oblasli počeli da se nazivaju Gašjani, fermentirajući se i homogenizirajući svoju amorfnu masu u posebno pleme, pa i braneći tu teritoriju, kuriju, kao svoju kuću, tako da više nikome nisu dozvoljavali da se tu useli, ni svojim Albancima. Za svaki kamen te kurije oni su se klali i prolivali krv.

Da Vas podsetimo:  Kako je jedan izveštaj uneo pometnju među „genocidomane“

I dok su se u relaciji sa ostalim plemenima zvali Gašjani (Gash-i), u samoj pokrajini, međusobno, niko od njih nije nosio kao lično ime ni GAVRILO, niti GASH. Ponajmanje prezime GASHI. Samo kad su izlazili iz te pokrajine, razlikujući se od ostalih po plemenskoj pripadnosti, istupali su kao pripadnici plemena Gaši, pa je pokoji od njih počeo i da to nosi kao lično prezime. Znači, uzeo je plemensko ime za lično prezime.

Ovi Albanci, putujući kroz vekove od Mata do Malesije i oblasti Gaš, albanizirali su Srbe i u samoj oblasti Mat, posebno putem do Malesije. Tako, kad su stigli u oblast Gaš, oni nisu bili svi autentični Albanci. Kako rekosmo, oni su i u Gaš nastavili da albaniziraju Srbo-Crnogorce. A kad su iz Gaša stigli u oblast Preševa, gde su opet našli Srbe, nastavili su i tu da ih albaniziraju. Tako da danas, aktuelno, oni, koji se izjavljuju da su Albanci plemena Gaš, nisu baš svi autentični Albanci. Jedan dobar njihov deo su albanizirani Srbi, Crnogorci, Makedonci, pa i pripadnici drugij nacija.

Ovo važi i za sva ostala albanska plemena.

Kako vidimo iz njihovog teksta, pomenute agencije, Albanci su spremni da priznaju srbiziranje Albanaca, ali ne i gašiziranje-albaniziranje Srbo-Crnogoraca i Makedonaca. A činjenica je neosporna (njihova teritorijalna ekspanzija !) da su se više albanizirali Srbo-Crnogorci i Makedonci, negoli što su nam se slovenizirali Albanci. Da je bilo obrnuto, imali bismo i obrnutu pojavu, ekspanziju Srba

I ono što je najvažnije : Nosioci prezimena GAŠIĆ, koji misle da su srbizirani Albanci, pre nego to, moguće su albanizirani Srbi.

Mi ne poričemo srbiziranje Albanaca, ali ni oni ne treba da poriču albaniziranje Srba, kako to aktuelno čine, a u što ih je, svesno ili nesvesno, podržao i Predrag Popović.

Da Vas podsetimo:  Godina dana od pada Đukanovića i omaž srpskom jedinstvu

Ispravljamo tu agenciju i u vezi pretendiranja da su Albanci « odbacili islam i pristali na slavenizaciju ». Stvar stoji sasvim obrnuto. Srbi su se preko islamizacije albanizirali, kako to čine i dan-danas, dok su se Albanci slovenizirali preko hrišćanske vere. Absurdno je i pomisliti da se i koji srpski musliman vratio veri svojih predaka, za vreme turske okupacije, kamoli i albanski musliman – u srpsko pravoslavlje. U poslednje vreme imamo jako-jako retkih slučajeva preveravanja muslimana u pravoslavce. Onii su tako beznačajni da se o njima ne može govoriti. Do danas ja sam zabeležio samo dvojicu : Nemanju i Stanišu. Oba su bili srpski muslimani, a ne albanski.

I pretendiranje da je « islam sačuvao albansku naciju » ne stoji. Turci su preveravali u islam sve koje su mogli od pokorenih naroda, ne da im sačuvaju nacionalnost, već da bi ih preko islama turcizirali, kao što su ih i turcizirali masovno. Albanski preporoditelj Sami Frasheri je izjavio : Ako potraje turska uprava u Albaniji još samo 100 godina, svi će se Albanci izjaviti da su Turci. Činjenica je neosporna da su i Albanci hrišćanske vere bili počeli da nose turski crveni fes (kapu). Ne poričem da je turska okupacija Albanije imala i pozitivnih posledica po albanski narod. Naš narod kaže da svako loše donosi za sobom i nešto dobro.

Mislim da je ovo istina u vezi problema koje tretira g. Predrag Popović.

Prof. dr Kaplan Burović

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime