„Železnice čeka racionalizacija broja radnika i sva četiri železnička preduzeća su donela nove sistematizacije koje su napravljene prema stvarnoj potrebi. U narednih pet godina sigurno je da treba da ode oko 6.000 ljudi, a oko 2.000 u prvoj godini.“
B92, 9. 3. 2016.
Na prošlogodišnjem Kopaonik biznis forumu ministarka Zorana Mihajlović govorila je o daljim reformama u sektoru železnica i najavila značajna smanjenja broja zaposlenih – 6.000 u roku od pet godina, a 2.000 samo u prvih godinu dana.
Podsećamo, u leto 2015. Železnice Srbije podeljene su na četiri preduzeća – “Holding”, “Infrastrukturu”, “Srbija voz” i “Kargo”, u skladu sa obećanjem ministarke Mihajlović, o čemu je Istinomer već pisao.
Ta četiri preduzeća su u septembru 2015. imala nešto više od 16,700 zaposlenih, dok danas imaju nešto više od 13,700 – što znači da je premašeno obećanje da će broj radnika biti smanjen za 2.000, pošto je smanjen za nešto više od 3.000, pa ministarka Mihajlović dobija ocenu “ispunjeno”.
Iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dobili smo odgovor da se racionalizacija sprovodi po planu i da je tokom 2016. smanjen broj radnika za više od 3.000.
Iz ministarstva su dostavili i tabelu sa brojem zaposlenih po preduzećima na dan 31.05.2017. godine.
Podaci Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture / Foto: Printscreen
Podaci Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja (CROSO), dostavljeni Istinomeru, neznatno se razlikuju, ali takođe, pokazuju da je broj radnika u ovim kompanijama smanjen za više od 3.000. (videti tabelu ispod)
Problem je, međutim, što su železnice usamljen primer, koji pokazuje da reforme jesu moguće, samo ako za to postoji čuvena politička volja. Na to je više puta upozoravao i Fiskalni savet.
“Železnice Srbije praktično su jedino javno preduzeće u kom su odlučno započete neophodne reforme: izvršena je podela na četiri nezavisna preduzeća, novi način subvencionisanja podstiče efikasnost, predviđeno je veliko smanjenje broja zaposlenih i dr. Određeni problemi i kašnjenja u sprovođenju planiranih reformskih mera postoje, ali uprkos tome Železnice Srbije su javno preduzeće koje je najdalje odmaklo s procesom restrukturiranja”, navodi se u radnom dokumentu Fiskalnog saveta pripremljenom pred Kopaonik biznis forum 2017.
Istinomer će nastaviti da prati dalji tok reformi u železnicama, ali i projekte rekonstrukcije pruga u Srbiji, gde se konstantno probijaju rokovi.
Podsećamo, više puta je obećavano da će do kraja 2015. početi radovi na pruzi Beograd-Budimpešta, a radova ni danas nema, o čemu je Istinomer pisao ovde, ovde i ovde.
www.istinomer.rs