Izašlo na videlo: svi umešani u prevare

1
1361
Desetine hiljada „folksvagena“ parkiranih u pustinji čeka svoju sudbinu/ Foto ADAC

Svi nemački proizvođači automobila umešani u softver prevare kontrole izduvnih gasova

ŠTUTGART  Afere oko manipulisanja softverom  kontrole režima rada dizel motora u putničkim automobilima već duže potresaju najvećeg proizvođača automobila na svetu- nemački Folksvagen. Skandal bez presedana bacio je ljagu na do nedvno poslovično korektne Nemce i njihove stručnjake, posebno na američkom tržištu. Folksvagenu je dokazana prevara kroz manipulaciju softver-programa koji kontroliše rad dizel motora tako da je kod merenja količine azotnog oksida u izduvnim gasovima

prikazivna daleko manja količina. Ona je u stvarnosti kod ne manipulisanog režima kontrole rada dizel motora  bila višestruko veća od dozvoljene.

Amerikanci su reagovali dosta brzo, pohapsili su neke od tamošnjih menadžera Folksvagena i podneli krivičnu prijavu i izdali nalog za hapšenje glavog menadžera firme –Martina Vinterkorna.  Ujedno, Folksvagen je u SAD morao da otkupi desetine i desetine hiljada (!) prodatih dizel automobila od njihovih lasnika jer nisu ispunjavali  propise. Autombili  su danas parkirani na nekoliko mesta u jednoj pustinju jer nigde nije blo dovoljno prostora da se vozila sklone  pod krov. Pošto je pustinjski vazduh veoma suv, nema oksidacije metala, pa će  automobili  biti sačuvani za duže vreme.

Šta će biti sa njima još niko ne zna. Nije poznato ni da li će se u ta vozila ugraditi novi programi i savremeni katalizatori za otklanjanje azotnog oksida u izduvnim gasovima.  Čak  da se to uradi, postavlja se pitanje ko će da kupi te silne automobile koji će stajati na lageru možda više godina? Ili će, kako se pretpostavlja, sva ta vozila završiti na otpadima gde će se demontirati svi dobri delovi namenjenih  prodaji kao polovni rezervni delovi? Ostatak karoserije isl. će verovatno završiti pod presom i u nekoj topionici.

U svakom slučaju, do danas je Folksvagen,  samo na američkom tržštu, pretrpeo štetu od oko 30 milijarde evra. O prokockanom poverenju kupaca, gubitku imidža i padu vrednost akcija firme na berzi, ne treba ni govoriti. Stručnjaci računaju, kada na red dođe i obeštećenje kupaca u Evropi i drugim zemljama širom sveta, da šteta za Folksvagen može da iznese i do 60 milijarde evra! Pre nekoliko dana nemački sud u Braunšvajgu je zbog dokazanih prevara Folksvagen osudio na kaznu od 1 milijardu evra!

Pomenimo da bi samo u Nemačkoj Folksvagen morao da pošalje u servis oko 1,5 milon auombila u koje je ugrađen manipulisani program. A to će itekako da košta! Istragom je  u koncernu Folksvagen obuhvaćeno  preko 50 odgovornih ljudi kojima se pripisuje prevara kupaca i manipulacije protiv propisa o zaštiti okoline. Ostaje da se vidi, ko će u Folksvagenu za prevaru odgovarati i krivično.

Svi drugi proizvođači automobila u Nemačkoj su po izbijanju “afere Folksvagen” brže-bolje požurili da pojasne da u njihovim vozilima nema manipulisanih softver programa i da njihovi dizel motori besprekorno rade u okviru dozvoljenih normi. To su tvrdili i odgovorni ljudi iz fabrika koje su u vlasništvu  koncerna Folksvagen-  Audi, Porše, Seat i Škoda, iako su bar neki od njih morali da znaju da ti navodi ne odgovaraju istini. Ubrzo se pokazlo da je manipulacija softver-progama bilo svuda.

Da Vas podsetimo:  DUŠAN KOSANOVIĆ, SRBIN IZ HRVATSKE: PUSTINjA RASTE

Nedavno je javni tužilac iz Minhena pokrenuo istragu protiv odgovornih u fabrici Audi smatrajući glavnog šefa firme Ruperta Štadlera, zajedno sa još jednom osobom čije ime nije objavljeno, glavnim  krivcima za manipulacije, prevare i falsifikovanje podataka. Jedna osoba je već u istražnom zatvoru. Već je izvršen pretres poslovnih i privatnih prostorija. Uz pomenuta dva menadžera u Audiju se još dvadeset ljudi smatra  odgovornim za manipulacije i nalaze se pod istragom. Do danas je 216.000 dizel  automobila marke Audi označeno kao  vozila koja preko dozvoljenih granica zagađuju okolinu zahvaljujući maniulisanom programu . Da bruka bude još veća, čak i posle afere u koncernu Folksvagen, Audi je sve do nedavno u najnovija vozila koji su tek poslednjih meseci isporučivani kupcima iz klase A 6 i   A 7 a to je oko 60.000 vozila, ipak instalirao manipulisane programe. U zadnjem momentu je poslovodsvo odlučilo da sva ta vozila dobrovoljno, ne čekajući naradebe vladinog Saveznog biroa za motorna vozila,  pozove  u servise kako bi se ugradili novi, korektni programi i rešio problem sa količinom azotnog oksida u izduvnim gasovima.

U aferi „manipulacija softver programa“ javno tužilaštvo iz Štutgarta istražuje protiv poznatog  proizvođača sportskih automobila fime Porše. I kod ove „ćerke“ Folksvagena, koja je u svoje „terence“ Čajen ugrađivala dizel motore iz audijeve poizvodnje postoje dokazi, da je zahvaljujući manipulisanom softver programu, uvek kod merenja omogućavan prikaz dleko manje količine azotnih oksida u izduvnim gasovima od stvarne. I ovde je već proveden pretres poslovnih prostorija a istragom je obuhvaćeno više odgovornih ljudi uz jedno hapšenje. Pomenimo da  jedna od osumnjičenih osoba nije više zaposlena u firmi Porše. Fabrika je u jesen pošle godine morala da pozove „na doradu“ 21.500 dizel vozila sa trolitražnim motoroima „Čajen“ a pre nekoliko nedelja još 6750 istih vozila  sa  dizel motorima zapremine 4,2 litra kao i 52.800 komada manjeg   terenskog vozila tipa „Makan“ sa dizel motorima zapremine od 3 litra.

Svi proizvođači automobila u Nemačkoj uvek prate razvoj i najnovija tehnička dostignuća konkurencije. Tako je sigurno, da su i druge nemačke fabrike automobila koje su u svom proizvodnom programu imale vozila sa dizel motorima tačno znale kako  i na koji našin konurencija manipuliše softver programe za kontrolisanje rada dizel motora i količine u izduvnim gasovima sadržanih supstanci. Zato je, verovatno, i firma Opel krenula sličnim putem kao i drugi- i oni su imali manipulisane programe ali su se brzo dobrovoljno odlučili da u servise vrate oko 90.000 dizel automobila, takođe na „doradu“ softvera i eventualno potrebno ugrađivanje novih sistema za smanjenje koncntracije azotnih oksida u izduvnim gasovima. Tako je Opel, bar za sada, izbegao krivičnu istragu i naloge Saveznog ureda za motorna vozila da preuredi svoje dziel putničke automobile. Na to su bili oficijelno primorani drugi proizvođači automobila.

Da Vas podsetimo:  Opšti muk ili o skrnavljenju srpskog groblja

I druge dve  fabrike automobila, valjda po onoj srpskoj izreci „gde svi Turci tu i mali Mujo“ –što i nije za čuđenje jer u svim nemačkim fabrikama automobila na montažnim trakama rade uglavnom  Turci,  dva proizvođača vrhunskih klasa vozila- Daimler sa svojom markom Merceds i BMV, su krenuli istim putem. I kod njih je po nalogu Saveznog ureda za motorna vozila  proveravan rad programa i činjenice da li je u program instalirana mogućnost manipulacije. Kod oba proizvođača su se nenajavljeno obreli ljudi iz tužilaštva obećavajući  opsežnu istragu.

BMV je, za sada, dobro prošao. Morali su da u servise vrate samo oko 11.700 vozila iz reda petice i sedmice. Naravno odmah je sledio izgovor   da su u ta vozila greškom instalirani tuđi programi koji su navodno brzo uočeni pa o namernoj prevari ne može biti reči! Videćemo šta će posle istrage izaći na videlo.

Najelitniji proizvođač luksuznih automobila –štutgartska firma Daimler iz koje dolaze čuveni Mercedesi, takođe se već duže nalazi   na nišanu istražnih organa. Glavni menadžer Daimlera Diter Zetče –čovek sa godišnjom bruto platom od preko 16 miliona evra, morao je da ode na raport kod ministra saobraćaja  Andreja Šojera. I u vozilima Mercedes je u softver programu nađena “kočnica“ koja sprečava ispravno merenje količine štetnih supstanci u izduvnim gasovima što je zakonom izričito zabranjeno. Državni Savezni biro za motorna vozila je naredio kontrolna merenja i istragu koju Daimler odbija kao neosnovanu i želi da u sudskom postupku dokaže da softver manipulacija nije bilo.

Sa druge strane, tužilaštvo smatra da je na pravom putu da otkrje krivično delo nedozvoljenih manipulacija i kroz njih uslovljen prevare kupaca. Sve u svemu i štutgartski Daimler će morati da

u svoje servise pozove skoro 250.000 dizel vozila Mercedes novijih genaracija na promenu softvera i druge dodatne radnje kako bi dizel motori bili u stanju da ispune zakonom propisane norme.

U međuvremenu se i  štutgartski koncern Boš koji ima svoje fabrike po celom svetu, kao važan isporučilac uređaja za kompjutersko vođenja rada motora, uključujući  i  verovatno sporne programe, našao na udaru istrage. Više puta je poslovodstvo Boša odbijalo da istražiteljima isporuči svu dokumentaciju o pomenutim uređajima i softveru, valjda da time ne naškodi svojim kupcima –fabrikama automobila. Posle nedavne sudske odluke Boš će to morati da učini čime će  na videlo možda isplivati nove pojedinosti o mahinacijama odgovornih u nemačkim fabrikama automobila. Nije isključeno da je i Boš znao o pomenutim prevarama što će istraga pokušati da dokaže.

Da Vas podsetimo:  Kako ”genocid” da bude genocid?

Ostaje da se vidi kako će se ova halabuka završiti i koliko će u evrima to koštati nemačku automobilsku industriju. Ovde pomenute brojke o vozilima koja se pozivaju  u servise firmi važi za motore novije E 6 generacije koji su po navodima proizvođača trebali da zadovolje sve propisane norme- što očigledno u vožnji, bez pomenutih manipulacija softvera,  nije bilo moguće. Zli jezici tvrde da su zato fabrike krenule lakšim putem –prevarama kupaca!

Šta će biti sa starijim vozilima klase E 5 niko još ništa ne zna, osim da su neki gradovi već počeli da na osnovu već izrečenih sudskih presuda zabranjuju korišćenje dizel automobila generacije E 4, odnosno  i nešto novije  E 5 -ako nemaju katliztore i uređaje za doziranje specijalnog sredstva direktno u naftu radi  smanjivanje azot oksida. U neka novija E 5 vozila, tvrde stručnjaci, moguća je naknadna ugradnja specjalnih katalizatora i dozatora aditiva tipa „Edblu“ i odgovarajućeg softver programa. Ali- to može po vozilu da košta i do 3000 evra! Kupci tih  danas ne tako starih vozila zahtevaju da tu ugradnju finansiraju fabrike automobila  navodeći da  su još pre 5 ili 6 godina postojali uređaji za smanjenje postotka azotnih oksida u izduvnim gasovima, čak i neki propisi, ali proizvođaći ih nisu ugrađivali zbog uštede troškova i želje za što većom zaradom.  Nemačke fabrike automobila još uvek  uspešno odbijaju preuzimanje tih  troškova.

Vlada Angele  Merkel se očigledno plaši velikog uticaja lobista jake auto industrije i još ne želi da Parlamentu predloži donošenje zakona koji bi fabrike  primorao na besplatnu ugradnju  inovativnih uređaja  kako  ti relativno noviji automobile ne bi zavšili  u starom gvožđu, u nekoj drugoj, siromašnijoj državi Evropske unije, ili bilo gde drugo širom planete.

U svakom slučaju, već od januara 2019.g. na snagu stupaju sudski izrečene  masovne zabrane korišćenja dizel vozila klasa E 4, E 5 pa i E 6 koji ne ispunjavaju propisane uslove. Takvih vozila  u Nemačkoj ima od 10 do 12 miliona, i kako reče jedan poznavalac situacije, biće “dosta čupavo” i za vozače, i za javni saobraćaj koji bi morao da preuzme sve one koji svojim automobilima neće više moći da odlaze na posao, ali  i za Angelu Merkel ako novim zakonom ne pomogne vozačima po pitanju troškova za nove katalizatore.  Njoj su  i na protekllim izborima “pobegli” mnogi glasači a fabrikama automobile mnogi ljubitelji štedljivih automobila sa dizel motorima! Zato će neko ipak biti primoran da popusti i usliši želje vlasnika dizel automobila u Nemačkoj.


Predrag Rakočević

1 KOMENTAR

  1. Pa nemci su najveci prevaranti u EU, to je jasno svakom ko je bar mesec dana radio u Nemackoj.
    Pa sad kad A.V. kaze kako on veruje Angeli, sve sto ona obeca shvatite kao suprotnost onom sto ce uciniti.
    Drugi svetski rat je najbolje ogledalo nemaca, njih nista nije izucilo i nece nauciti nista jer su prepotentni.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime