Kampanja u Vranju: Ukrštanje medijskih mačeva socijalista i naprednjaka

0
1193

Uprkos tome što u Vranju postoji pet lokalnih televizija, a još jedna je u najavi, neke političke stranke teško će se izboriti za svoje mesto u informativnom programu. Neke televizije taj program jednostavno nemaju, dok ga druge koriste za promociju samo one stranke s kojom su vlasnički ili finansijski povezani

hp photosmart 720
Tradicionalno opredeljeni: Radio-televizija Vranje

Radio-televizija Vranje (RTV) ostala je partijski servis vladajućeg SPS-a iako je po sili zakona skinuta sa gradskog budžeta i uprkos tome što sada preko projekata dobija deset puta manje novca nego ranijih godina. Kao pandan RTV-u, lokalni naprednjaci, trenutno u opoziciji, preko nekih svojih članova formiraju svoju televiziju Vranjska plus, u nadi da će im to pomoći da svrgnu socijaliste. Inače, Jedinstvena Srbija u Vranju ima svoju televiziju Info puls, koja revnosno prati i najbeznačajnije aktivnosti lokalnih funkcionera te stranke i posebno kampanju Dragana Markovića Palme.
„Skriveni“ marketing šefa SPS-a

Pošto ni živog ni snimljenog predizbornog programa još nema, ne može se praviti poređenje zastupljenosti političara i stranaka u programskoj satnici, niti se može tačno znati kakav je stav RTV-a. Ali se na osnovu informativnog programa ove kuće može zaključiti da tu i dalje duvaju neki stari vetrovi, odnosno da je ova televizija i dalje nekritički usmerena prema vladajućem SPS-u.

U programu već sada ima skrivenog političkog marketinga kroz televizijske priloge o uspesima lokalnih javnih preduzeća. Tako se 25. marta u svim udarnim informativnim emisijama RTV objavljuje prilog sa gradilišta JP „Vodovod“, preduzeća koje je od 1990. pod kontrolom SPS-a. Radnici zamenjuju azbestne cevi i, suprotno običaju, umesto nekog od šefova ili funkcionera tog preduzeća u mikrofon govori gradonačelnik i šef SPS-a Zoran Antić lično, dok iza njega kao dekor stoje potpredsednik SPS-a i zamenik direktora „Vodovoda“ Srđan Dekić i još nekoliko stranačkih funkcionera.

Prilog je emitovan van prostora koji je u okviru Dnevnika rezervisan za izborne aktivnosti stranaka. Gradonačelnik uopšte i ne govori o zameni cevi, već u izjavi posebno naglašava da su pri kraju sve pripreme za realizovanje projekta izgradnje fabrike za prečišćavanje otpadnih voda i pompezno najavljuje da su potencijalni izvođači radova u okviru projekta vrednog čak 20 miliona evra navodno i neke velike evropske firme (u izjavi se ne navodi koje).

„Ljudi iz SNS-a teško pronalaze put do medija. A i opozicija su, pa u lokalnoj vlasti nemaju svoje ljude, preko kojih bi mogli da se približe biračima“

U istom prilogu gradonačelnik najavljuje izgradnju sportskih terena u gradu (koji su inače potpuno ruinirani). Vranje je dobilo organizaciju Školske olimpijade za maj ove godine i trebalo bi da ugosti 6.000 školaraca, a nije ni počelo da obnavlja terene. Ipak, Antić u prilogu RTV-a najavljuje uređenje igrališta, parkića za decu i završetak mnogobrojnih infrastrukturnih projekata u gradu i selima. On se pojavljuje u više kadrova i u drugim prilozima. Na primer u izveštaju iz gimnazije o zajedničkoj priredbi gimnazijalaca i njihovih vršnjaka iz Rusije, dok se sa promocije kandidata za odbornike SPS-a održane u jednom lokalnom restoranu emituje tonska izjava potpredsednika SPS-a Branka Ružića, koji unapred čestita pobedu članovima SPS-a na lokalnim izborima u Vranju. Šef SPS-a Antić je opet sve vreme u kadru.

Da Vas podsetimo:  Inspekcija trenira strogoću

Priloga o naprednjačkim aktivnostima i aktivnostima drugih stranaka nema u programu.

Istoga dana u istim informativnim emisijama RTV-a sasvim se drugačije intonira prilog o „Simpu“, gde se od prošle godine promenio kompletan menadžment i koji sada čine sve sami kadrovi SNS-a. Akcenat priče je na tome da kompaniji ne cvetaju ruže, da je fabrika u finansijskoj blokadi zbog aktiviranih potraživanja Grada Vranja, govori se o milionskim dugovima za vodu, komunalne usluge, gradsko građevinsko zemljište, poreze na zarade. Iz priloga je jasno vidljiv otvoren sukob na relaciji Grad Vranje – „Simpo“, odnosno SPS–SNS, jer je ova kompanija, nekada najjače uporište SPS-a na jugu Srbije, sada u rukama naprednjaka.

U međuvremenu, rukovodstvo RTV-a nastoji da ostavi utisak objektivnosti. Vršilac dužnosti direktora RTV-a Ninoslav Smiljković okupio je 21. marta u studiju ove kuće predstavnike svih stranaka i koalicija čije su liste u Vranju već proglašene i sa njima pred kamerama potpisao sporazum o medijskom predstavljanju. Predočeno je da u skladu sa novim zakonskim pravilima zakupljenih termina neće biti, o čemu je emitovan specijalan prilog sa svim detaljima.

„U našem informativnom programu neće biti najava stranačkih aktivnosti, a objavljivaće se samo informacije od javnog značaja. U završnici kampanje organizovaćemo dva okrugla stola i jednu javnu debatu uz podršku Misije OEBS-a. Svi učesnici na izborima dobiće podjednake šanse na programima RTV-a“, poručio je Smiljković, iako je posle 26 godina otvorenog stavljanja televizije u službu SPS-a Vranjancima teško da u to poveruju.
Naprednjaci uzvraćaju televizijom

Za razumevanje šireg konteksta predizborne medijske slike o Vranju valja znati da je politički odnos snaga takav da je lokalni odbor Srpske napredne stranke najveći i po svemu sudeći jedini ozbiljan konkurent SPS-u na predstojećim lokalnim izborima.

slika-2Ljudi iz ove stranke, međutim, teško pronalaze put do medija. A i opozicija su, tako da u lokalnoj vlasti nemaju svoje ljude, preko kojih bi mogli da se približe biračima na alternativne načine, npr. preko skrivenog političkog marketinga. Njihove poluge vlasti u gradu samo su u republičkim institucijama – ispostavama državnih preduzeća, u EPS-u, fondovima PIO i RFZO i načelstvu Pčinjskog okruga. Dakle, samo na nivou pružanja usluga, pa nemaju bogzna čime da se hvale, čak i kad bi imali gde. Zato oni preko stranačkih saopštenja za javnost (često podugačkih i vrlo oštrih prema SPS-u), koja vrlo često šalju medijima, uporno ističu da je došlo vreme da konačno razvlaste socijaliste.

Glavni argument im je da SPS za četiri godine vlasti „nije uradio ništa za Vranje“. Da nije doveo nijednog investitora, da nema posla ni budućnosti za mlade. O SPS-u i njihovim partnerima u vlasti govore sve najgore. Na primer: „Građani odlično znaju da je Antić taj koji bruka Vranje, uhvaćen je u krađi konjaka u Rusiji; odlike njegove vlasti su tavorenje, lopovluk, nepotizam i pljačka“. Ili: „DS je obična politička starleta SPS u lokalnoj vlasti“. Njihova saopštenja listom prenose svi elektronski i onlajn mediji.

Da Vas podsetimo:  REM obustavio postupak protiv Pinka zbog pretnje smrću u rijalitiju

U SNS-u smatraju da im njihova agresivna kampanja od vrata do vrata i saopštenja ne donose dovoljno političkih poena. Često se od funkcionera ove stranke može čuti kako su vrlo nezadovoljni tretmanom koji generalno imaju u lokalnim medijima, kako u štampanim i onlajn, tako i u elektronskim. Zato su pokrenuli projekat otvaranja sopstvene, stranačke televizije, iako to javno demantuju.

„U RTV-u još duvaju neki stari vetrovi, a ova televizija je i dalje nekritički usmerena ka vladajućem SPS-u“

Ideja je rođena nakon što su propali pokušaji da bivši ministar odbrane Bratislav Gašić (inače čest gost Vranja i vranjskih naprednjaka), poznat između ostalog i po tome što se bavi medijskim biznisom, kupi bastion socijalista – RTV. Kada su lansirane takve priče, u SPS-u se upalio crveni alarm i to je „sprečeno nečinjenjem“. Naime, SPS je napravio plan da RTV u zakonskom roku ne preda privatizacionu dokumentaciju Agenciji za privatizaciju. Time je izbegnuta moguća aukcijska prodaja, pa je kapital firme preko akcija podeljen između zaposlenih koji su odlučili da ne uzmu socijalni program i bivših radnika koji na to imaju pravo.

Zato je matica SNS-a odvojila nekoliko stotina hiljada evra za potrebe kampanje u Vranju, a deo para namenjen je pokretanju televizije koja će se zvati Vranjska plus. Ta televizija, naprednjački pandan RTV-u u Vranju, još nije počela da emituje program, ali vlasnici i urednici ovih dana ponavljaju da „samo što nije“.

Iako naprednjaci demantuju da imaju bilo kakve veze sa otvaranjem nove televizije, koja će se emitovati preko kablovskih operatera, neke činjenice su nesporne. Vranjska plus počeće da radi kao privatni projekat Mirjane Dodić, šefa Saveta za informisanje Gradskog odbora SNS-a, nekada novinarke Slobodne reči, ugašenog nedeljnog lista bliskog socijalističkoj vlasti. Pre nego što je prešla u SNS ona je imala plodnu političku karijeru u SPS-u i bila šefica mladih socijalista. U ovom trenutku Mirjana Dodić ne krije da otvara televiziju. Takođe, indikativna je informacija da će se TV Vranjska plus nalaziti u istoj poslovnoj zgradi u kojoj su smeštene prostorije Gradskog odbora SNS-a, samo na spratu iznad. Priča se da će inicijalni program krenuti čim stigne osnovna oprema iz nekih televizija pod Gašićevim patronatom, a kako će izgledati njena programska šema, gledaoci zasad mogu samo da nagađaju.

Prema nekim najavama, Vranjska plus biće deo TV imperije kojom gazduje porodica Gašić, a njeno zvanično otvaranje očekuje se svakog dana.
Vikendom ne radimo

Početak kampanje za lokalne izbore u Vranju zasad najintenzivnije prati medijski portal OK radija uz uravnotežen i poprilično neutralan stav prema učesnicima u kampanji.

U vestima i izveštajima javnost se najdetaljnije upoznaje sa kandidatima za odbornike, objavljuju se integralne verzije lista za odbornike s imenima i podacima svih kandidata. Najviše prostora daje se SPS-u i SNS-u, verovatno iz nužde, jer te dve stranke vode neprekidan rat saopštenjima. Za razliku od drugih medija, OK portal, osim što pasivno prati nametnute teme iz stranačkih odbora, ima i inicijativu da se pozabavi nekim značajnim predizbornim pitanjima (iako su i tu opet najviše orijentisani na SPS i SNS).

Da Vas podsetimo:  Popović: Ko je medijima dao informaciju o prijavi protiv rektorke?
Na istoj adresi: zgrada u kojoj je smešten odbor SNS-a i u kojoj će verovatno biti sedište TV Vranjska plus
Na istoj adresi: zgrada u kojoj je smešten odbor SNS-a i u kojoj će verovatno biti sedište TV Vranjska plus

Novinari portala pokušavaju da dobiju dodatne odgovore od ljudi koji su u saopštenjima prozvani, bez obzira na to kojoj političkoj opciji pripadaju. Karakteristično je da su vrlo skloni pompeznim naslovima poput: „SNS: Zoki je malo nervozan!“ (misli se na gradonačelnika i šefa SPS-a Zorana Antića) ili „SNS: DS kao politička starleta“, „Antić: Gradonačelnik može biti samo jedan“ i slično.

Na portalu su dostupni svi noviji sukobi na relaciji SPS–SNS, a najviše prostora dato je poseti ministarke Zorane Mihajlović Vranju (u dva dana žestoko je kritikovala gradsku vlast i SPS). U razmeni teške baražne vatre niko nije protežiran, nisu davani novinarski komentari, već samo stranačke reakcije i izjave ministarke Mihajlović i gradonačelnika Antića, odnosno saopštenja stranačkih odbora.

Od svih pomenutih medija, ovaj portal najverovatnije uživa i najveće poverenje građana jer nema repove i zadržava kritički odnos prema vlasti, ali i prema opoziciji. Valja ipak naglasiti određenu umerenost ovog medija u kritičkom odnosu ka vlasti u novije vreme – tačnije od momenta kada od grada dobijaju novac u okviru projektnog finansiranja. Zanimljivo je zato kako će se pozicionirati u kampanji ako se ima u vidu to da su poslednji put, u novembru 2015, zakinuti za novac iz gradskog budžeta. Obrazloženje je bilo da je Komisija za žalbe Saveta za štampu donela dve odluke na štetu ovog medija u vezi sa kršenjem etičkih standarda novinarske profesije.

Zanimljivo je i da lokalne televizije u Vranju, a ima ih ukupno pet (i šesta Vranjska plus u osnivanju), uglavnom ne emituju dnevni program vikendom. One samo „proprate“ događaje subotom i nedeljom, a izveštaje emituju u informativnom programu tek prvog radnog dana u sedmici (obično ponedeljkom, ako se ne pogodi da je tog dana neki državni praznik, pošto ni praznikom ne rade). Pitanje je da li će se to promeniti tokom izborne kampanje.

Osim RTV i Televizije Ritam, koje imaju zemaljsku frekvenciju, trenutno se preko kabla emituju programi već pomenute TV Info puls pod kontrolom Jedinstvene Srbije, TV Fokus i TV Kaktus. Poslednje dve televizijske kuće nemaju značajniji informativni program, već uglavnom emituju integralne i nemontirane verzije događaja snimljenih u gradu, koji vrlo retko imaju politički karakter.

IZBORI I MEDIJI

Između dva izborna kruga lokalni mediji su privatizovani, pritisci na medije i novinare intenzivirani, a uprkos setu novih medijskih zakona, čini se da je ideal objektivnog, nepristrasnog i profesionalnog izveštavanja dalji nego ikad. Kako to izgleda u praksi? Kako o izborima izveštavaju mediji koji odnedavno imaju nove vlasnike? Kako se političari ponašaju prema novinarima lokalnih medija, a kako novinari prema njima? U naredne četiri sedmice o ovim temama za Cenzolovku će pisati novinari iz Pančeva, Kragujevca, Kruševca, Čačka i Vranja.

Dejan Dimić

Cenzolovka

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime