Kandidati za nacionalne frekvencije – ko je ko među televizijama?

0
72
Foto: pixabay.com

Na konkurs za izdavanje dozvola za nacionalne frekvencije prijavilo se 14 televizija. Od 12. do 14. jula predstavnici ovih medija razgovaraće sa članovima Saveta REM-a koji će potom odlučiti ko dobija u trci za nacionalnu pokrivenost. Među kandidatima su kako iskusni Pink, Hepi, B92 i Prva, koji do sada nisu često marili za pravila, tako i neki novi “igrači” poput TV 2, Une i K1, čija je vlasnička struktura posebno zanimljiva.

Tanjug TV i K1 su se prijavili za zajedničko korišćenje frekvencije, navodi se na sajtu REM-a.

Tanjug

Dakle, među kandidatima za frekvenciju je i TV Tanjug, iza kojeg stoji Tačno d.o.o. a čiji vlasnici su Minacord Media i RTV Pančevo. Kako se navodi zvanično u Agenciji za privredne registre, zastupnici ovog društva sa ograničenom odgovornošću su Manja Grčić i Tatjana Cuk.

Glavna i odgovorna urednica je Jovana Joksimović.

U decembru 2020. Raskrikavanje piše:

Vlada Srbije odobrila je da se noovosnovanoj firmi ‘Tačno’ u vlasništvu Radoice Milosavljevića, pevača Željka Joksimovića i Manje Grčić, dodeli na korišćenje Tanjugov logo, slogan i deo arhive za 628.000 evra, i to za narednih 10 godina. Osim toga, nacrtom ugovora do koga je došlo Raskrikavanje, predviđeno i da firma ‘Tačno’ preuzme stotinak zaposlenih u Tanjugu.

Radoica Milosavljević je široj javnosti postao poznat nakon što je u procesu privatizacije kupio čak osam medija: RT Kruševac, RT Kragujevac, TV Pirot, RT Brus, Centar za informisanje Novi Kneževac, TV Požega, RT Dimitrovgrad i RT Pančevo. Spekulisalo se da je kupovinu obavio za račun visokog funkcionera SNS-a, takođe Kruševljanina Bratislava Gašića, ali je on demantovao da ima bilo kakve poslovne veze sa Gašićem.

Radoica Milosavljević; Foto: N1info

Inače, novinska agencija Tanjug zvanično je ugašena 31. oktobra 2015, nakon što nije bilo zainteresovanih za privatizaciju, ali je nastavila da radi. Tanjug je kao ugašena agencija dobijao i tendere, potpisivao ugovore sa državnim organima i dobijao razne druge poslove. Odlukom Vlade je tada propisano da će medij čiji je osnivač Javno preduzeće Tanjug, a to je sedam servisa agencije Tanjug, prestati da postoji kad se Javno preduzeće Tanjug izbriše iz registra.

Akcionim planom za primenu Medijske strategije predviđeno je da prvi kvartal 2021. godine bude rok za okončanje privatizacije novinske agencije Tanjug.

TV Tanjug je nedavno privukao pažnju javnosti, piše Danas, nakon što je jedan od voditelja jutarnjeg programa postao Milorad Komrakov, urednik informativnog programa RTS-a u vreme bombardovanja 1999. godine.

K1 studio

K1 studio registrovan je u Agenciji za privredne registre u februaru 2020, a dozvolu za kablovsko emitovanje dobio je u oktobru iste godine.

TV K1 pripada firmi Minacord media, čiji je većinski vlasnik (80 odsto) pevač i kompozitor Željko Joksimović, ujedno i glavni i odgovorni urednik televizije. Suvlasnik ove firme sa 20 odsto učešća je Manja Grčić, koja je do maja 2019. bila generalna direktorka TV Prva. Pored K1, Minacord media ima i kablovski dečiji kanal Kazbuka i TV Dr, kablovski kanal o zdravlju, ishrani, fizičkoj aktivnosti i alternativnoj medicini.

Minacord media ima 40 odsto vlasničkog udela u firmi Tačno d.o.o, kojoj pripada Tanjug (T.)Jovana Joksimović, glavna i odgovorna urednica TV Tanjug i supruga Željka Joksimovića, zaštitno je lice televizije K1. Na televiziju svog supruga prešla je nakon otkaza na TV Prva, na kojoj je sarađivala sa Manjom Grčić.

Pink

Ova televizija osnovana je 1994. godine (od 1993. postoji radio), a vlasnik je Željko Mitrović. Pink se na nacionalnoj frekvenciji emituje od 2006. godine. Crtino istraživanje pokazalo je da je Pink u predizbornom programu 60 posto vremena posvetio vladajućoj stranci, a preostalo vreme najčešće je usmereno na kritike ili vređanja političara opozicije.

Da Vas podsetimo:  Svet na dvostrukoj „lakat“ krivini

U poslednje dve godine, REM je Pinku izrekao dve opomene – jednu u septembru 2020. godine, zato što je u emisiji “Hit tvit” pušten snimak saslušanja u kojem je otkriven identitet maloletnog lica, a druga opomena izrečena je 2021. kada je režiser Dragoslav Bokan u programu vređao političarku opozicije Mariniku Tepić po nacionalnoj osnovi.

Foto: printscreen 

Televizija Pink prepoznatljiva je po neprekidnom emitovanju rijaliti programa. U javnosti je odjeknulo više puta kada su u tim emisijima prikazane necenzurisane scene verbalnog i fizičkog nasilja. Informativni program ove televizije otvoreno promoviše Srpsku naprednu stranku, a često direktno, nekad i više sati, prenosi sve aktivnosti predsednika Srbije Aleksandra Vučića.

Inicijativa “Kreni promeni” predala je REM-u peticiju sa više od 200 hiljada potpisa za ukidanje nacionalne frekvencije ovoj televiziji.

Predavanje peticije za ukidanje rijalitija; Foto: Nova S / PrintScreen

TV Vesti

“Počela je nova era informisanja” – ovako je Pink najavio svoju “novu” televiziju Vesti. Ova televizija je startovala 15. februara 2021. godine i svoj programski sadržaj je emitovala  umesto TV kanala Pink 3 info. Pružalac ove medijske usluge je Pink media group, čiji je vlasnik Željko Mitrović.

Poznata TV lica na ovom kanalu su Srđan Predojević i Dušica Spasić. Nakon višegodišnjeg rada u jutanjem programu, Predojević je termin za svoju emisiju dobio u 20h. Jednа od zapaženijih emisija bilo je gostovanje predsednika Aleksandra Vučića koji je voditelja “ubedio” da izbori nisu održani kada su se delile “helikopter pare”.

Happy

Emiter Nacionalne televizije Happy je Happy TV doo čiji su vlasnici kompanije Ideogram i Kanal1. Vlasnik Kanala1 je Ideogram, a vlasnik Ideograma je zvanično Vladana Ćirović. Međutim, u javnosti se kao vlasnik ove televizije označava Predrag Ranković Peconi”, piše Birn.

Glavni i odgovorni urednik je Milomir Marić.

Happy TV iz godine u godinu ne ispunjava obećanja iz programskog elaborata, što REM i konstatuje u svojim izveštajima.

Ćićolina u jutarnjem programu TV Happy / PrintScreen

U poslednje objavljenom izveštaju, između ostalog, navodi se:

Članom 11. Pravilnika o minimalnim uslovima za pružanje medijske usluge i kriterijumima za odlučivanje u postupku izdavanja dozvole za pružanja medijske usluge na osnovu sprovedenog javnog konkursa definisano je da pružalac opšte medijske usluge u svom programu mora imati: informativni, naučno – obrazovni, kulturno – umetnički, dokumentarni, dečji i program za maloletnike. Tokom 2020. godine na programu Hepi TV izostali su naučno- obrazovni, kulturno-umetnički, kao i dečji program i program za maloletnike (tri od pet obaveznih žanrova) nastavivši praksu od prethodnih godina.”

Ova televizija redovno krši i Zakon o oglašavanju. Tokom 2020. godine zabeleženo je više od tri hiljade prekršaja.

BK TV

Preduzeće RTV BK Telecom d.o.o. je u likvidaciji i ima likvidacionog upravnika – Bojana Perovića. Majka preduzeća je kiparska firma Tesla Holding Limited, sa više od 50 odsto vlasničkog udela u RTV BK Telecom. Ova kiparska firma takođe ima više od 50 odsto udela u preduzeću BK Tesla društvo sa ograničenom odgovornošću za inženjering, konsalting, projektovanje i izgradnju.

TV BK konkurisala je za nacionalnu frekvenciju na prethodnom konkursu 2018. godine, ali je pre završetka konkursa diskvalifikovana jer nije ispunjavala uslov o broju zaposlenih. Pravilnikom je propisano da televizija ima najmanje 15 zaposlenih, dok je BK imala četvoro. Takođe, tokom trajanja konkursa, četvorica zaposlenih na BK i glavni i odgovorni urednik Miodrag Popov dobili su otkaz, te ova televizija nije imala nijednog zaposlenog.

Da Vas podsetimo:  Univеrzitеt u Prištini hoćе dа otmе imovinu hrаmа

Televizija braće Karić

BK TV, u vlasništvu biznismena Bogoljuba Karića, osnovana je krajem 1994, a ugašena je upadom policije u televiziju i isključivanjem predajnika u aprilu 2006. Akciji policije je prethodila odluka Saveta Republičke radio-difuzne agencije da televiziji BK privremeno, na 30 dana, oduzme dozvolu za emitovanje programa i da joj isključi predajnike zbog kršenja propisa o radiodifuziji.


Una

Jedna od najmlađih kablovskih televizija u Srbiji upisana je u registar u decembru 2021. Kako je navedeno na sajtu, osnovana je kao regionalna platforma za Srbiju, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju i Crnu Goru. Jedini vlasnik je Una World Network, sa sedištem u Bosni i Hercegovini. Odgovorni urednik je Đorđe Marjanović.

Mediji su televiziju Una povezivali sa Igorom Dodikom, sinom člana predsedništva BiH Milorada Dodika, ali je Dodik to demantovao. Pisalo se i o povezanosti sa Dodikom preko direktorke UNA televizije Aleksandre Miladinović Čabarkape, ali je sve ostalo na nagađanju.

Dozvolu za emitovanje u Srbiji TV UNA dobila je 2021. godine, a za sada emituje filmove, serije i kvizove.

TV N1

Televizija N1 osnovana je 2014. godine, za razliku od većine drugih televizija, ona nema dozvolu REM-a za emitovanje televizijskog programa, već medijsku uslugu i dalje pruža na osnovu dozvole dobijene od strane regulatornog tela Velikog Vojvodstva Luksemburg za područje elektronskih medija. Kako je ova televizija objasnila “pravni osnov za pružanje medijske usluge TV N1 u Srbiji su Evropska Konvencija o prekograničnoj televiziji (…) i sam Zakon o elektronskim medijima koji garantuju slobodu prijema i reemitovanja”.

Foto: N1/PrintScreen

Predstavnici vlasti u svojim javnim izlaganjima neretko optužuju N1 za pristrasno izveštavanje i delovanje, a ova televizija nekoliko puta je proteklih godina bila na meti uvredljivih kampanja koje su plasirali tabloidi bliski režimu.

Vlasništvo nad televizijom ima ADRIA NEWS S.À.R.L. sa sedištem u Luksemburgu. Direktni vlasnik Adria newsa je United media. Osnivač United Media Group je SBB – Srpska kablovska mreža, a vlasnik SBB-a je Dragan Šolak. Većinski vlasnik United Group-e 2014. godine postaje Američki investicioni fond KKR, ali je 2019. godine prodao svoj udeo međunarodnoj investicionoj kompaniji, BC Partners, koja od tada ima većinsko vlasništvo.

Kako je navedeno u Listi prijava koju je objavio REM pružalac medijske usluge je firma “N1 televizija”, firma otvorena 23. maja ove godine.

Nova S

Među kandidatima su i dve kablovske televizije iz grupacije Junajted medija, njuz kanal N1 (N1 televizija d.o.o.) i Nova S (Nova S televizija d.o.o.), podseća Cenzolovka.

Nova S emituje program od marta 2019. godine. Naredne godine u junu na Novoj počinje s prikazivanjem “Pregled dana” Newsmax Adria.

Prva TV

Komercijalna Prva televizija upisana je 2009. u Agenciju za privredne registre, a od kraja 2018. je u vlasništvu Srđana Milovanovića, brata poverenika SNS-a za Niš Zvezdana Milovanovića. Njegova kompanija Kopernikus Corporation Cyprus tada je kupila TV Prva, zajedno sa O2 TV i sajtom B92.net, od grčke Antena grupe za 180 miliona evra.

TV Prva trenutno je u stoprocentnom vlasništvu firme Nova Broadcasting d.o.o. Beograd. Majka firma je preduzeće Kopernikus stream t.v. limited, koja je vlasnik više od 50 odsto udela u firmi Nova Broadcasting.

Crtino istraživanje pokazalo je da je u predizbornoj kampanji 2022. godine TV Prva opredelila približno jednako prostora za predstavnike vlasti i opozicionih stranaka – 60 u odnosu na 40 odsto od ukupnog vremena.

B92

B92 osnovana je 1989. godine kao radio stanica, prepoznatljiva kao simbol borbe protiv režima Slobodana Miloševića, a od 6. oktobra 2000. godine počinje da radi televizija. Zvanično, vlasnik je Srđan Milovanović, odnosno firma Astonko holdings limited, sa sedištem na Kipru. On je ranije bio vlasnik Kopernikusa, zajedno sa bratom Zvezdanom, funkcionerom Srpske napredne stranke, da bi 2018. za više od 195 miliona prodao Kopenikus Telekomu, čiji je većinski vlasnik država.

Da Vas podsetimo:  Ukrajina – pravednički bes ili efikasnost medijalne histerije na zapadu i okolini?

Onda je kupovinom “Antena grupe“ postao vlasnik TV Prve i TV B92. NUNS I NDNV su ocenili da ovakva transakcija predstavlja jednu od najvećih medijskih, političkih i ekonomskih afera u Srbiji.

B92 zadržao je ime, ali danas je prepoznatljiv po informativnom programu koji nema mnogo veze sa reputacijom i standardima koje je ovaj medij imao prethodnih godina.

Crtino istraživanje pokazalo je da je u predizbornoj kampanji 2022. godine TV B92 čak 81 odsto vremena informativnog programa posvetila strankama na vlasti.

TV KCN

Kopernikus televizija (KCN), prema podacima sa njihovog sajta, posluje već 16 godina i čine je dva studija – u Beogradu i Nišu. Udeo u vlasništvu ove televizije dele Zvezdan Milovanović i firma Tvinel iz Niša, koje je takođe u njegovom vlasništvu. Apsolutni vlasnik ove televizije je i član Srpske napredne stranke, a u novembru 2021. godine na Skupštini SNS izabran je za člana Predsedništva stranke.

Brat blizanac vlasnika KCN-a je Srđan Milovanović, koji je trenutno vlasnik televizija Prva i B92.

TV 2

Iznenađenje je učešće na ovom konkursu mađarske komercijalne televizije TV2čijeg vlasnika mediji dovode u blisku vezu s premijerom te zemlje Viktorom Orbanom, a koji je uslov za učešće ispunio preko ovde registrovane firme TV2 RS Broadcasting.

TV2 u Mađarskoj dobro je poznata i, kako piše Dojče Vele, sa još jednom komercijalnom televizijom ima udeo u gledanosti od 80 odsto. Program je uglavnom zasnovan na rijaliti sadržaju.

TV2 već se širila u zemljama regiona. U Sloveniji je kupila Planet TV od slovenačkog državnog Telekoma, u vreme Vlade Janeza Janše.

To je i u Sloveniji bilo definisano kao zapravo politički projekat prodaje vlasniku koji je blizak sa Viktorom Orbanom i koji će sigurno da podupire Janeza Janšu i to se zapravo i ostvarilo. I zato je naravno sasvim moguće da je investicija TV2 u Srbiji više manje politička prijateljska investicija“, kaže za N1 profesor Univerziteta u Ljubljani Marko Milosavljević.

Kurir 

Kurir televizija osnovana je 2020. godine i u vlasništvu je Igora Žeželja i njegove kompanije Adria media group, izdavača tabloida Kurir. Žeželjeva firma Mondo ima više od 50 odsto udela u preduzeću Adria grupa, dok je njegova firma Wireless media vlasnik više od 50 odsto udela u Mondu.

Dozvolu REM-a za kablovsko emitovanje na Telekomovoj IPTV platformi i brendu Supernova, Kurir TV je dobio u vreme vanrednog stanja zbog virusa korona, iako su u REM-u rekli da će donositi samo hitne odluke.

Taj detalj, kao i dugogodišnje tesne veze Žeželja sa državnim Telekomom, pobudile su spekulacije da je iza kupovine Kurira i Adria media grupe krajem 2018. samo nominalno stajao Mondo Inc Igora Žeželja, a da je stvarni kupac zapravo Telekom Srbija.

Potpredsednica Stranke slobode i pravde Marinika Tepić objavila je ugovor o saradnji Telekoma i kompanije Wireless Media, kojim je Telekom Srbija praktično poklonio portal mondo.rs Žeželju, koji je bio u njihovom dugogodišnjem vlasništvu, i obavezao se da uloži 38 miliona evra u firmu Mondo Inc. S druge strane, Mondo Inc. se obavezao, između ostalog, da napravi dva digitalna TV kanala koja će Telekom da prikazuje na svojim platformama. Na ovaj način se, između ostalog, izvrdava obaveza države da izađe iz medija.

Izvor: Istinomer

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime