Era Istrefi: Kičom i skaradnošću na hram

0
1572

IstrefiJedan muzički klip ozbiljno je zapretio da baci pod točkove klipove zahuktale mašinerije EU koja daje gas i upravlja procesom normalizacije odnosa između zvaničnika iz Beograda i Prištine. Neafirmisana albanska pevacica, Era Istrefi, za lokaciju snimanja video izdanja muzičkog prvenca izabrala je Hram Hrista Spasa u Prištini.

I da nije spornog izbora mesta na kome se spot snimao, i sama činjenica da je adolescentkinja iz sredine koja patrijarhalnost i izvesnu konzervativnost ubraja u značajne vrline i tretira kao deo kulturnog nasleđa, paradira u prozirnom velu, sa Madoninom kostimografijom s` kraja prošlog veka, dok njeni igrači imaju na engleskom jeziku ispisane eksplicitne poruke po telu bila bi već na prvo gledanje šokantna, eklektička tvorevina. Lascivnost, obnaženost, inherentna je čak i samoj temi pesme i tu ništa ne doprinosi i ne odnosi restilizacija.

Van svake analize sadržaja dela i diskusije o notama i slikama, sve ovo jeste eminentno politička poruka i bez naknanog učitavanja.

Hram koji ima višestruko simbolični značaj nije nehotično izabran. Sakralni objkat koji nedovršen stoji na razmeđi između želje da se on dovrši i namere da se ukloni, nije bio zaštićen ni ranije od vandalskih akata. Saborni hram pripada eparhiji raško – prizrenskoj, projektovao ga je arh. Spasoje Krunić i od 1998. godine do danas traju sporenja oko njegove sudbine, namene i značaja.

To što u krajnjoj instanci sve vezano za spot korelira sa proklamovanim političkim stavovima albanske političke elite, koja je više puta eksplicitno najavljivala prenamenu objekta, mislim da je irelevantno. To ne znači da spot ima bilo šta više od plitkog politikanstva. U njemu, kao, uostalom, ni u pesmi i celokupnom izvanmuzičkom kontkestu nema društvene angažovanosti. Pokušaji apologeta slobode umetničkog izraza bez ograničenja i osvrtanja na ogrešenja, da sve tumače analogijom sa aktivistkinjama Femena koje “bodu ili bude ”’ savest golotinjom u pariskom Notr Damu ili da se nađe sličnost sa slučajem ruske grupe Pusi Rajots koja je imala drugačiji i konzistentniju artikulaciju – nisu utemeljeni i razložni. Odgovor na pitanje da li postoji razlika između društvene i poltičke angažovanosti davno je izrečen.

Da Vas podsetimo:  Kako to mislite - nema lokalnih medija?

Ipak, mislim da u opštoj polemici koja stranice foruma i novina pretvara u tabore ispušta se jedna ravan, jedan ugao: kič.

Kao što u Srbiji kič obavlja neverovatno veliku, i po obimu i po razornosti, funkciju vrednosne destrukcije, političke uspavanke, konformističkog sidra, tako i u Prištini očito počinju da barataju istim oruđem u fazi kada je društveno korektno negovati miroljubivost deklarativnu. Nisu li se i u Srbiji, pevačice zaodenule religijskim simoblima, ne stapaju li se ovde sa masom kroz duhovnu bliskost i svetonazor? Koliko smo puta slušali o njihovim preobraženjima i gledali zlouptrebu religije i verskih osećanja?

Kič je, dakle, i na ceni i na sceni i on obavlja značajnu ulogu.

Kič uspeva upravo zato što vrlo uspešno može da se udene u taj sistem civilizacijskih vrednosti koje su sada dominantne. Kič, praktično, sa svojom ideologijom konformiteta, sa svojom ideologijom nekritičnosti prema postojećem sistemu, apolegetikom čak, čoveku koji je potpuno raspet da ostvari neke najutilitarnije i prizemne interese, doista dođe kao razbibriga. Sve druge težnje koje su bile prisutne i koje jesu i sada u tzv. vrhunskoj umetnosti padaju izvan ovoga uticaja i bivaju beznačajne.

Ovaj spot je kič pre svega, što ne znači da je beznačajan, naprotiv, on je nagoveštaj da se borba izmešta na novo polje, u novu lestvicu.

Biljana Maksimović

medijasfera

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime