Da li je radnik 21. veka uopšte radnik? Ili je postao broj, resurs, korisnik benefita, identifikaciona kartica? U privatnom sektoru radnik više nije politički subjekt. On je sveden na funkciju unutar sistema koji ga uči da bude srećan što uopšte ima posao. Pravo na pobunu? To danas postoji samo kao klauzula u ugovoru o radu, odmah pored one o lojalnosti kompaniji.

autor:Isidora Cerić
Današnji radnik u privatnom sektoru nije samo obespravljen, on je disciplinovan i pasivizovan. Njegova prava nisu ukinuta direktnim represivnim merama, već su zamagljena jezikom „pozitivne psihologije“ i „profesionalnog razvoja“. Privatni sektor danas ne funkcioniše mimo šire logike kapitalističke proizvodnje, već kao njen najefikasniji oblik disciplinovanja rada. Umesto sindikata, radnicima se nude radionice za regulaciju stresa. Ne da bi se poboljšali uslovi rada, već da bi se lakše podneli postojeći. Ne da bi se organizovano istupilo protiv eksploatacije, već da bi radnici u privatnom sektoru prihvatili, racionalizovali i ostali unutar jasno postavljenih granica kompanije.
Na kraju svake godine dolazi trenutak kolektivnog pražnjenja: team building. U toj koreografiji osmeha, igara i lažnih nagrada anulira se celogodišnje nezadovoljstvo. Gasi se tiho ogorčenje i nesanica, brišu se male pobune u tišini mejlova, umanjuju se svi oni trenuci kada je radnik, makar na trenutak, osetio da zaslužuje nešto više. Team building nije nagrada, on je ritual pomirenja sa sopstvenom potčinjenošću.
Jedan od najštetnijih narativa koji postoji među radnicima privatnog sektora jeste da su svi zamenjivi. Ova floskula ne samo da potire dostojanstvo rada, već direktno eksploatiše ljudsko biće do granica fizičkog i psihičkog sloma. Ako si zamenjiv, nisi osoba, nisi subjekt, nisi čak ni radnik. Ti si resurs, broj u tabeli, kartica koja se može zameniti drugom, bržom, jeftinijom, poslušnijom.
Povrh toga, razlika između radnika u privatnom i državnom sektoru koristi se kao dodatno oružje. Radnici u javnom sektoru stigmatizuju se kao simbol nerada, izvor besa i cinizma, dok se u isto vreme privatni sektor mitologizuje kao jedina „prava“ radna sredina: dinamična, efikasna, uspešna. Taj imaginarijum privatizacije kao leka za sve društvene boljke nije samo politički narativ, već duboko usađena ideologija koja radniku 21. veka amputira svaku pomisao na zajedničku borbu. Svako ostaje sam, svako se bori za sebe, svako je zamenjiv.

Može li radnik privatnog sektora da se pobuni?
U teoriji može. U praksi može da zakaže razgovor sa HR službom, glavnim instrumentom meke kontrole menadžmenta. I tamo će ga, sa osmehom i kroz „asertivnu komunikaciju“, saslušati. Reći će mu da razumeju njegova osećanja. Da uvažavaju njegov doprinos i da je vrlo važno da bude timski igrač, jer takva je „kultura kompanije“. Tako se bunt preusmerava u emocionalno vođeni razgovor, gnev u „osećaj prihvaćenosti“, a otpor u dodatno prilagođavanje kroz kulturu emocionalnog menadžmenta.
Radnik postoji
Radnik 21. veka nije prestao da postoji. Samo je prestao da zna da je radnik. I tu leži koren problema. Bez svesti o sopstvenom položaju, nema ni mogućnosti za promenu. Privatni sektor je uspeo ono što ni fabrike devetnaestog veka nisu. Proizveo je radnika koji se smeje dok ga eksploatišu i koji se nada unapređenju dok nestaje pod teretom sopstvene zamenjivosti.
Zato, ako danas postavljamo pitanje ko je radnik 21. veka, odgovor nije samo u definiciji, već u zahtevu da se radnik ponovo prepozna kao radnik, kao subjekt borbe, a ne kao potrošna roba na tržištu rada.
Radnik koji trguje sopstvenim dostojanstvom zarad osećaja pripadnosti nije prestao da postoji. Prestao je da zna šta znači biti radnik, a bez tog znanja rad ostaje samo drugo ime za tiho nestajanje.
Isidora Cerić je diplomirana filološkinja i studentkinja komunikologije. Bavi se analizom društvenih, političkih i kulturnih fenomena kroz teorijske i analitičke pristupe, sa posebnim interesovanjem za teme otpora, političkog angažmana i filozofije.
Sada smo već stigli i do “ KARLA MARKSA “ ! On, riješenje problema vidi u “ visokom nivou svijesti većine “ , dakle u ZNANJU , u VISOKOM NIVOU OBRAZOVANJA . Takvi bi po logici stvari, ukinuli i
“ izvor svakog zla – privatno vlasništvo “ ! Pojam “ radnik “ već sada je krajnje relativiziran ! Vještačka inteligencija zamjeniti će radnike u izuzetno velikom broju do sada postojećih zanimanja. I kada bi vladala pozitivna energija i dobre namjere, to bi bila i velika sreća za sve . Dakle, maksimalna energija bi bila usmjerena na ODGOJ i OBRAZOVANJE, od jaslica , vrtića , škola , fakulteta ………. Generacije izraslih iz takvih uvjeta, stekli bi maksimum obrazovanja , zavisno o svojim
psiho fizičkim predispozicijama i mogućnostima. Nitko ne bi birao zvanje sa kojim će lakše naći posao,
nago ono što voli i čemu ima najeće sklonosti, što će ga činiti sretnim . Uvjek će posojati “ radnici “ , tj. zanimanja , koje nikakav stroj ne moze zamjeniti. To su zanimanja, širokog spektra, i različitih potreba visine naobrazovanja. Zajedničko im je, da pokazu, iskoriste, upotrijebe ono što samo ljudski faktor ima i moze …EMOCIJE . Nezamjenjivi su ti ljudski kontakti izmedju bolesnika i medicinskih radnika , konobara u restoranima , prodavača ( biti će to samo prodavnice luksuzne robe ) , obrtnika , koji će rukom napravljenom proizvodu unijeti i dodatnu vrijednost, odgajatelji, nastavnici, profesori , različite usluzne djelatnosti popravke i montaze, električari , vodoinstalateri, stolari………
U takvom divnom društvu , u kojem će se učiti o RATU , kao o prošlom svršenom vremenu predaka sa izuzetno niskim nivoom svijesti , stvari će se razvijati u smjeru, da li će radno vrijeme od 2h biti na dnevnom ili tjednom nivou ??? Što bi rekao Galileo Galilej ….“ Ipak se kreće “ u tom smjeru, iako sada izgleda nevjerovatno. Ne smijemo zaboraviti niti velikog filozofa Biante , koji je ostao upamćen po svojoj tvrdnji …. “ Većina ljudi je zla “ …….