Ko sve ne plaća PDV

0
1501

pdvOdlukom države, čak 30 oblasti poslovanja ne podleže sistemu PDV-a, bez jasnog i logičnog kriterijuma. Prema istraživanju Insajdera, plaćanja PDV-a oslobođeni su, između ostalih, delatnosti železničkog, gradskog, vazdušnog i taksi prevoza, telekomunikacija, ali i kockanja i klađenja. Među svim ovim firmama su i privatne firme od kojih neke posluju i s višemilionskim godišnjim dobitkom.

Jedna karta u gradskom prevozu u Beogradu košta 89 dinara. Dok su građani uvereni da deo tog iznosa ide i državi, retko ko obrati pažnju na to da na računu stoji da PDV iznosi nula dinara. U slučaju javnog gradskog prevoza, jedino logično opravdanje bi bilo da ga koriste gotovo svi građani, ali i tada nije jasno zašto onda karta nije 20 odsto jeftinija, odnosno zašto karta ne košta, primera radi, 71 umesto 89 dinara.

Da bi cena karte mogla da bude niža ukazuje i to što je privatna firma u čijem je vlasništvu Bus Plus 2015. zabeležila čistu dobit veću od 30 miliona dinara.

Uredba kojom je omogućeno prevoznicima da ne plaćaju PDV državi postoji još od 2010, ali ova povlastica nije ukinuta ni kada je ceo posao naplate karata u Beogradu preuzela privatna firma.
Privilegovani

Uredba kojom se određene delatnosti izuzimaju iz sistema PDV-a je, prema istraživanju Insajdera, menjana najmanje pet puta, a poslednji put 2014.

Pored usluge prevoza, pa i kockanja i klađenja, PDV-a su, primera radi, oslobođeni obrazovanje i socijalna zaštita.

Istu privilegiju država je omogućila i za trgovinu putem pošte ili interneta, usluge prevoza i preseljenja, ali i usluge čišćenja zgrada i opreme.

Još je nelogičnije to što se na spisku delatnosti koje su takođe oslobođene PDV-a nalazi i usluga taksi prevoza koji, za razliku od gradskog, ne moraju da koriste svi građani i koji predstavlja svojevrsnu privilegiju. Taksi prevoznici uvek su spadali u privatni sektor. Cena taksi prevoza je takva da je jasno da su povlasticu neplaćanja PDV-a videli kao prostor za zaradu, umesto za pružanje jeftinije usluge.

Da Vas podsetimo:  KANAĐANKA ZBOG LJUBAVI PROMENILA VERU: Uzela ime Milica, pa Vladimiru rekla DA u Prizrenu!

Da spisak onih koji su oslobođeni PDV-a nema nikakve veze s potrebama građana i razvojem društva jasno govori podatak da su PDV-a oslobođene čak i firme koje se bave delatnostima kockanja i klađenja.

Prema zakonu o igrama na sreću, klađenje mogu priređivati pravna lica ili preduzetnici sa sedištem na teritoriji Republike Srbije.

Istom uredbom je, prema ranijem istraživanju Insajdera, PDV-a oslobođena i roba koja se prodaje u radnjama Srpske pravoslavne crkve, čak i kada ta roba nema nikakve veze s bogosluženjem, pa i kada je reč o robi privatnih prozvođača.

Nije jasno na osnovu kojih je kriterijuma država pojedine delatnosti izuzela iz sistema PDV-a, ali i koliko se ova privilegija koristi samo kao prostor za zaradu, odnosno koliko je štetna za budžet.

Ovo su samo neka od pitanja koja će se novinari Insajder.net postavljati nadležnim institucijama tokom ove nedelje.
Odgovor firme Apex-a vlasnika Bus Plusa o plaćanju PDV-a

Firma Apex u čijem je vlasništvu Bus Plus u odgovoru na pitanja Insajdera navode da su oni kao firma obveznici PDV-a po stopi od 20 odsto.

Takođe navode da PDV na javni prevoz iznosi 10 odsto i da je uračunat u okviru bilo koje dopune.

„U lancu prodaje svi rade u ime i za račun Direkcije za javni prevoz i 100% iznosa naplaćenih sredstava se prenosi Direkciji. Nakon toga Direkcija dobija fakture od svih prevoznika na osnovu njihove realizacije ostvarenih kilometara i te fakture sadrže PDV u iznosu 10% (kao i na ostale komunalne usluge, PDV na prevoz je po posebnoj stopi od 10%)“, navodi Apex u odgovoru.

Na pitanje kako je moguće da na fiskalnom računu stoji da je PDV nula, ako plaćaju iznosi 10 odsto, iz Apexa nas upućuju na „izdavaoca računa“, što je u ovom slučaju preduzeće Moj Kiosk.

Da Vas podsetimo:  Kako reaguje „slobodarski Beograd“ na najavljeno postavljanje spomenika Draži Mihailoviću?

www.insajder.net

POSTAVI ODGOVOR

Unesite Vaš komentar
Molimo unesite vaše ime